ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Quad_Ante skrivet 24 februari 2007 kl. 20:50:22
-
Inskaffade mig ett nytt lågfartsmunstycke då jag har problem med pumpgasning när man ska åka iväg. Så började riva idag och fick lös förgasaren. Men skruvarna sitter så hårt så mejseln har förstört spåren litegranna på 2 skruvar. Vill ha tips på man lättast kan fixa det, vill ju inte ha sönder nånting på förknasarn, tänkte mest på att man skulle försöka göra nåt nytt spår så man kan använda sig av en spårmejsel istället. Har ni nåt bra tips?
-
Enklaste är nog att först och främst införskaffa 2st nya m4 skruvar. Sen borrar du försiktigt med en liten borr i spåret (ex 4mm)på dom 2 som sitter fast, när skallen sen släpper skruvar du oftast ut andra halvan med fingrarna eller en liten näbbis! )
-
Inskaffade mig ett nytt lågfartsmunstycke då jag har problem med pumpgasning när man ska åka iväg. Så började riva idag och fick lös förgasaren. Men skruvarna sitter så hårt så mejseln har förstört spåren litegranna på 2 skruvar. Vill ha tips på man lättast kan fixa det, vill ju inte ha sönder nånting på förknasarn, tänkte mest på att man skulle försöka göra nåt nytt spår så man kan använda sig av en spårmejsel istället. Har ni nåt bra tips?
Brukar hjälpa att knacka till lite på mejseln, det kan få de mest trilskande skruvar att släppa... en slagskruvmejsel funkar oxå bra om man ser till att få bra fäste o ha den ordentligt i spänn när man knackar till.
/johan
-
Slagmejsel är lite lurigt då förgasaren är i alu.. Lätt att nåt går sönder :S
Ta bort och lägg förgasaren på arbetsbänken och försök skruva ut skruven med en "amerikansk muttertång". Funkar inte det så testa en svetstång. Funkar inte det heller så ta ett litet sågfilsblad (om det får plats) och såga upp ett rakt spår i skruvskallen och askruva ut den med en rak skruvmejsel. Om nu inget av detta all skulle funka så prova borra :)
När du fått bort dom så ersätter du såklart med nya fina skruvar..
-
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/12/Large/12-468_l.jpg
Den där tången e oslagbar. finns på biltema å kostar 60kronor.
-
Där har vi ju den amerikanske muttertången! :D
-
Slagmejsel är lite lurigt då förgasaren är i alu.. Lätt att nåt går sönder :S
..
Visst får man vara försiktig, man får ju inte ta i för kung o fosterland, men ett lätt knack kan få skruven att lossna.
Men är spåret redan trasigt är det nog bara att borra som gäller...
/johan
-
muttertången är grymmt bra...har inte alla en sån..???
:lol:
-
Viktigt att använda RÄTT storlek på RÄTT mejsel, annars brukar skruvarna gå sönder :roll: .
-
Varför jiddra om mejslar när ni har mutter tången 8O :? 8) :lol: :o :D :P
-
Tack boys !
Då ska jag lösa detta :)
-
sen passa på o byt de dåliga skruvarna mot en insex M4 skruvar
jag tog en vanlig tång o de släppte
-
Fixade det sig ? =) Jag hade samma problem igår på en ltz men det gick till slut med en liten "näbb-svetstång"..
-
Ska ner imorgon å försöka fixa det, ska testa med tång först :)
-
råkade ut för samma problem, sågade till ett spår och tog en vanlig plattmejsel.. drog dock sönder spåret i den ena skruven jag sågat till.. men en poligrip med planslipad framkant gick bra att vrida loss den med..
nu sitter det insex m4 skruvar istället..
-
Munstycket är monterat nu. Skillnaden känns men nu har jag lite avgassmällar iställe när man släpper gasen. Antar att jag behöver justera bränsleskruven lite. Måste hitta nån bra insexbits först som passar :)
Är det 1½ varv som gäller ungefär?
-
Det är så olika vilken inställning som funkar bäst.. Ställ tomgången på ca 1500 varv (hög tomgång). Skruva ut respektive in på blandningsskruven tills du hittar läget där den går högst och finast.. Skruva sen ner tomgången till lagom varv.. Får du fortfarande lite avgassmällar så måste du byta munstycke.. Va har du för munstycken i nu? Lågfart resp huvudmunstycke? Nej insex är det väl inte? Vi snackar LTZ nu va? Då är det en vanlig smal rak skruvmejsel som passar.. Räck om du bara tar en bits och använder då det är trångt under förgasaren..
-
Jag har 27,5 lågfart och sen originalhuvudmunstycke, vet inte storlek på det sistnämda. Så inge bra å köra med avgaspuffar ?
-
Lite baktändningar när man leker och pumpar med gasen, är ju helt normalt, om man har lite öppnare avgas. Det är ju sopparester som antänds. Men det ska ju inte låta som en kulspruta ur pipan, då är det inte bra i längden. Det första som kommer att hända är att din ljuddämpare spricker.
-
Brukar inte avgassmällar tyda på för snål blandning vid gassläpp?... Prova först att skruva lite på blandningsskruven och funkar inte det så testa att gå upp till 140 i huvudmunstycke.. Det är väl det vanligaste.. Det sitter 130 orginal..
Funkar inte det så kan du testa ett lite större lågfart, exempelvis 30 då.. Jag har även varit med om att man får höja nålen på nån LTZ..