ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: Delarium skrivet 30 april 2012 kl. 08:12:16

Titel: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 30 april 2012 kl. 08:12:16
Hej, blivit ny ägare till en röd Hyosung i helgen!
Det är 2008 årsmodell, gått 220 mil. Går sjukt bra jämfört med min SMC 300 (270cc) så jag är nöjd :D

Har ett par frågor:
1) I ljuddämparen (blank rackare) är pluggen urdragen, så den låter en del. Men den lämnar avgassmällar vid avslag på gasen. Ganska mycket också. Går jämt annars. Vet ingenting om bestyckning eller så, inte förra ägaren heller. Stiftet var svart sa förra ägaren dock, så det hade han bytt precis innan försäljningen. Jag tror det behöver justeras något någonstans, avgasläckage? För litet lågfartsmunstycke? Alla tips välkomnas.

2) Nerfbars har jag letat efter, och gärna någon sida med lite tillbehör. Har ni några tips?

Tack för tips!
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: tips skrivet 30 april 2012 kl. 08:24:22
www.atvhuset.se (http://www.atvhuset.se) har en hel del prylar till hyosung rapier 450 / goes 450. Sidan är lite mongo, men det mesta finns i tillbehörsväg. Inget skumt på något vis, har själv handlat där.

mvh
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: LAHA skrivet 30 april 2012 kl. 08:50:18
En hel del grejer från Suzuki LTZ passar, bla nerfsen!
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 30 april 2012 kl. 09:03:09
En hel del grejer från Suzuki LTZ passar, bla nerfsen!

Spännande, passar de bolt on från LTZ? Inga extra modifkationer krävs?
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 30 april 2012 kl. 09:11:59
Har Qmax nerfbars till LTZ i nyskick liggandes. PM vid intresse.
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Green skrivet 30 april 2012 kl. 10:50:34
Jag har liggande org nerfs till Hyusong i bra skick!

500:- + Frakt!
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 30 april 2012 kl. 19:03:17
Jag har liggande org nerfs till Hyusong i bra skick!

500:- + Frakt!

Låter intressant, har du bilder?

Någon teori på avgassmällarna vid avsläpp på gasen? Det väcker grannområdet.
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 1 maj 2012 kl. 17:39:23
Det smäller rejält alltså när man kör och släpper av gasen, det känns inget vidare alls. Den går rätt jämt och fint annars. Vore tacksam för hjälp:

(http://www.delarium.se/atv/120501/forgasare.jpg)
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 2 maj 2012 kl. 20:48:13
Var hos en ATV-reparatör (allmän verkstad) idag med problemet med smällar vid avslag på gasen. Han trodde det var ventiljustering eller så står kammen fel. Jag frågade om den inte borde gå dåligt om det var kammen eller ventilerna, men det tyckte han inte. Tycker hojen går jämt och fint annars, inga som helst problem. Rätt eller fel?

Han sa också att det inte ska finnas någon luft/blandningsskruv på undersidan av förgasaren?? Jag har bara tomgångskruv! borde det inte vara en till skruv någonstans? Tacksam för snabbt svar.
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 2 maj 2012 kl. 23:08:48
Var hos en ATV-reparatör (allmän verkstad) idag med problemet med smällar vid avslag på gasen. Han trodde det var ventiljustering eller så står kammen fel. Jag frågade om den inte borde gå dåligt om det var kammen eller ventilerna, men det tyckte han inte. Tycker hojen går jämt och fint annars, inga som helst problem. Rätt eller fel?

Han sa också att det inte ska finnas någon luft/blandningsskruv på undersidan av förgasaren?? Jag har bara tomgångskruv! borde det inte vara en till skruv någonstans? Tacksam för snabbt svar.

Luftskruven brukar vara placerad på sidan av föggen mot luftfiltret.
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: pigge1 skrivet 6 maj 2012 kl. 11:42:49
Min smäller som fan oxå o jag tror det är ventiljustering som gäller.
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 6 maj 2012 kl. 13:44:51
Min smäller som fan oxå o jag tror det är ventiljustering som gäller.

Går den fint i övrigt, men vid avslag smäller det rejält? Bara boka ventiljustering då, eller kan man fixa det själv?
Fick pris av ÅF, han ville ha 850kr/h och han uppskattade det till 3 timmars jobb. Rimligt?
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: pigge1 skrivet 14 maj 2012 kl. 20:26:51
jo det kostar nog så ja.min smäller som fan efter har gasat ;)
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 14 maj 2012 kl. 22:54:13
Har bokat tid för ventiljustering, men också lyckats beställa lågfartsmunstycken. Inte så lätt som man kan tro, var runt på 6st tror jag i den här stan, och ingen hade. EN (!) kunde beställa hem, inte ens den som är ÅF för Hyosung kunde fixa större än orginal. Men hänger inte läpp för det, i värsta fall gick det beställa på nätet (mikuni.se)... men det tog lite längre tid. Håller tummarna att 50 och 55 funkar bättre än min 45 :)
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: excelsior skrivet 15 maj 2012 kl. 19:07:18
jag kör på ett 0,60 munstycke på lågfarten men tänker gå upp 0,10 till i storlek då kröken fortfarande har en tendens att bli röd vid slöputtrande i skogen!! Den bak tänder knappt något sen jag började gå upp i storlek på munstycke!!
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 15 maj 2012 kl. 21:11:58
70 på lågfart? Det var inte dåligt, tror du den går jämt då? Mina munstycken skulle komma imorgon, håller tummarna för att de gör det :D
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 15 maj 2012 kl. 21:19:40
Meckat med hojen idag!

Rev ned halva hojen kändes det som för att komma åt och få ur tändstiftet. Känns lite som en designmiss att det ska vara så knöligt, men jag kan ha fel!
Var lite oroad att det stiftet skulle vara oljigt eller väldigt väldigt vitt, då jag inte riktigt kunna bestämt mig om den gått överfett eller toksnålt. Stiftet var inte oljigt, eller sprängt eller såg jättesvart ut. Det var lite vitt, så den går antagligen lite för snålt "bara". Detta skall givetvis åtgärdas med det nya lågfartsmunstycket. Sen ventiljusteringen snart, sen är det tiptop! Lite bilder från turen idag:

(http://www.delarium.se/atv/120515/1.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/1.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/2.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/3.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/4.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/5.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/6.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/7.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/8.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/9.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/10.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/120515/11.jpg)

Förslag på tillbehör att skaffa? Nerfbars är bestämt!
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 16 maj 2012 kl. 23:30:43
Idag var definationen av dålig dag... börjar med att åka och köpa 2st lågfartsmunstycken för 260kr (!). Åker hem, glad i hågen monterar dessa i hojen i hopp om att smällandet vid gassläpp ska upphöra. Det gjorde det inte, den går typ exakt lika dant? Bytte från 45 till 55. Ingen skillnad alls i smällarna heller, kommer vid varje gassläpp.
Åker hem till garaget igen, och bestämmer mig för att dra åt avgasklämman hårt, säkerställa den inte drar tjuvluft där. Då drog jag av bulten. Iväg och leta avgasklammer, och hem och montera.
Bestämmer mig för att montera mitt Polisport hantagsskyddsats, som ska skydda mot vinden och lite lättare slag mot styret. Skitsnygga i rött dessutom :) Visar sig att jag köpt fel storlek på styret (mitt styre är tjockare än fästet på handskydden), och firman var ett konkursbo och det går inte lämna tillbaka eller byta dem.

Har haft bättre Quad-dagar! Men ja änte bitter :lol:
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 18 maj 2012 kl. 14:54:29
Körde hojen ganska hårt igår, den gick ungefär som vanligt... När jag kom hem så hörde jag något lite sugande/visslande ljud från motorn. Visste inte alls vad det var, orkade inte engagera mig mer. Tog dock upp luftfiltret, som var rätt oljigt. Det kan tydligen bero på bristfällig vevhusventilation eller på för mycket olja. Eller att man kört i sluttningar osv, och det stämde ju (grustag typ).

Startade hojen idag, och nu hördes visslande ljudet tydligare, och det kom från förgasarområdet. Tog tag i förgasaren och rörde lite på den. Då blev det mer, och försvann helt. In med hojen i garaget igen, och börja riva kåporna.
Kommer åt kröken av misstag:
(http://dl.dropbox.com/u/26493418/120518/Photo%202012-05-18%2014%2037%2027.jpg)
Börjar bra  O0

Lyckas efter mycket om och men få ned förgasargummit, det som sitter mellan cylindern och förgasaren.
(http://dl.dropbox.com/u/26493418/120518/Photo%202012-05-18%2014%2036%2054.jpg)
Inte helt optimalt. Dock skönt som f*n att jag lyckas hitta något iaf.

Hade ett flexibelt lim hemma, går den med bränsle är frågan?
(http://dl.dropbox.com/u/26493418/120518/Photo%202012-05-18%2014%2041%2044.jpg)

Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: excelsior skrivet 19 maj 2012 kl. 12:03:17
Har testat det där med att limma gummit o det bästa jag har kommit fram till e smältlim utav den mjukare slaget!! Men bäst e alltid att köpa nytt!!!
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 19 maj 2012 kl. 18:22:22
Kan tro det fungerar också, det blir ju ganska flexibelt. Kanske man kan smälta igen det också? Det här limmet verkar faktiskt fungera, det låter inget nu. Dessutom verkar det hända något när blandskruven justeras. Tidigare kunde den stå i botten, och hände ingenting. Stänger jag skruven så dör hojen nu, så det är väl rätt?

Roat mig med att byta till CR8E-tändstift idag också, gamla ägaren skruvade i CR9E-stift. Ingen större skillnad på smällandet, men det kanske är rätt?
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: pigge1 skrivet 21 maj 2012 kl. 22:52:19
Hmm jag har en DAJ i min+cr9 stift i min .Jag testa med byta ljudämpare till leovince o visst fan smäller det hahaha.Vi hade en träff med hjulingar för ett tag sen o då kom det en kille med en svart hoysung o den smällde bra den mä :) Vet inte va det beror på? Får döpa om dom till smällsung istället.Du får väl slänga tillbaka pluggen i dämparn isåfall tyvärr.
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 22 maj 2012 kl. 14:38:44
Smäller den lite och vid hård belastning, det köper jag! I mitt fall låter den som en kulspruta vid gassläpp från typ 20km/h om ens det... Kommer inte ens av gården :)
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 25 maj 2012 kl. 08:27:44
Maskinen står klar på verkstaden för bla ventiljustering, känns skönt att få iväg den så jag vet dessa står rätt. Kanske beror det på allt för öppet avgassystem (kör utan insatsen). Men borde det inte gå att hitta någon form av mellanting i ljudnivå? Som inte väcker halva stan och inte tar all effekt.
Ska hämta ikväll :D
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: pigge1 skrivet 25 maj 2012 kl. 12:04:10
Härligt va kosta allt på verkstan då?
Här är min röda smällsung på bild  :headbang:
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: pigge1 skrivet 25 maj 2012 kl. 12:10:28
Här en länk till leovince dämparn med db-killer i då :)utan så låter den gött som fan .
http://youtu.be/USjWDsuIgSE (http://youtu.be/USjWDsuIgSE)
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 25 maj 2012 kl. 18:10:54
Hämtat hojen från verkstaden nu, de har justerat ventilspelet. Tydligen stod en insugsventil lite fel, så det är korrigerat. Känns bra! De bytte även olja, oljefilter och rengjorde vevhusventilationens filter. Inte kört jättemycket, men det känns som den går jämt. Han justerade hjulvinkarna fram litet, det stor lite fel. Smällandet från avgassystemet kvarstår dock, det har inte förändrats något. Kanske jag har en läcka på avgassystemet sa han. Ska prova ta ned och kolla, annars vette faen vad det kan vara?
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: pigge1 skrivet 26 maj 2012 kl. 10:45:53
ok  men gött att få det andra justerat
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 26 maj 2012 kl. 10:53:25
Kör du orginaldämparen bak Pigge1? Med eller utan insats?
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: husky skrivet 26 maj 2012 kl. 12:31:09
Hämtat hojen från verkstaden nu, de har justerat ventilspelet. Tydligen stod en insugsventil lite fel, så det är korrigerat. Känns bra! De bytte även olja, oljefilter och rengjorde vevhusventilationens filter. Inte kört jättemycket, men det känns som den går jämt. Han justerade hjulvinkarna fram litet, det stor lite fel. Smällandet från avgassystemet kvarstår dock, det har inte förändrats något. Kanske jag har en läcka på avgassystemet sa han. Ska prova ta ned och kolla, annars vette faen vad det kan vara?
jag tror oxo du har nån läcka i avgassystemet.. har haft samma på några hojar med effekt slip on på...det är kanske lite jobbigt å lyssna på i längden.. hade bla en ktm 525 som small nått gruvligt  men gick hur bra som helst ()p
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 30 maj 2012 kl. 08:12:40
Monterade i den här insatsen i dämparen bak, och den smäller lite fortfarande. Men långt mycket mindre än tidigare! Nu låter den som en moppe också, haha. All kraft borta typ :)

Besiktning idag, håll tummarna för mig!
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 30 maj 2012 kl. 18:26:18
Hojen gick igenom!............. typ.

Fick ett nedslag på hojen, behöver dock inte åka in och visa upp att det är fixat. Sen visade han mig en påbörjan till glapp i en styrled (tror jag), dessutom hittade han märken från tidigare ägare som verkar ha hamrat för att minska glappet...? Hade inte sett det själv.

Avgassmällarna upphör (till 98%) med ljuddämparinsatsen i. Den låter ju lite mindre, och går lite annorlunda. Det jag undrar är dock följande, skillnad med ljuddämparinsaten monterad:
Från stopp till typ 20km/h känns hojen starkare (gick upp på bakhjulen)
Från 20km/h till typ 50km/h känns hojen lite svagare.
Från 50km/h till 90km/h ca känns den nästan starkare?
Från 90km/h -> svagare

Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Devil skrivet 9 juli 2012 kl. 23:01:03
Lever tråden?
Dagens pyssel :P
Under tanken, framför toppen, sitter en ventil som är kopplad till luftburken. Koppla ur den och plugga ventilen med en bit slang....
Sen får ni berätta vad resultatet blev :)
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Angeland skrivet 11 juli 2012 kl. 15:28:20
Lever tråden?
Dagens pyssel :P
Under tanken, framför toppen, sitter en ventil som är kopplad till luftburken. Koppla ur den och plugga ventilen med en bit slang....
Sen får ni berätta vad resultatet blev :)

Min är igensvetsad  8)
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Devil skrivet 11 juli 2012 kl. 21:09:43
Min är igensvetsad  8)

I toppen?
Har du gjort nått annat skoj med motorn ?
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Angeland skrivet 11 juli 2012 kl. 21:12:20
ja i toppen, 170 munstycke,borttagen soppapump och kran och sedan en annan ljuddämpare från en MC
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: coltczt skrivet 11 juli 2012 kl. 21:32:05
Lever tråden?
Dagens pyssel :P
Under tanken, framför toppen, sitter en ventil som är kopplad till luftburken. Koppla ur den och plugga ventilen med en bit slang....
Sen får ni berätta vad resultatet blev :)
Hej har du nån bild på ventilen? vad blir resultatet? Har ingen lust att riva utan nån vetskap!
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Devil skrivet 12 juli 2012 kl. 19:57:58
ja i toppen, 170 munstycke,borttagen soppapump och kran och sedan en annan ljuddämpare från en MC

Vad tyckte du gjorde störst skillnad då..?
Har din slutat dö av vid fullgaskörning förresten?

Har:
Demonterat vacumsoppakranen. Filtret i tanken. Filtret i soppaslangen vid förgasaren. (ersatt m inlinefilter och kran förstås) Demonterat luftventilen.. Hårdare stift. Dial-a-jet. Locket av burken. Egen noisekiller. (en Doma racing-dämp på gång. ev ny krök) 55-munstycke på lågfarten. (test) Svarvad luftskruv m justerratt. (ska svarvas om. test)
Drömmer om justerratt till huvudmunstycke och lågfartskruven...
Många bäckar små...
 
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Angeland skrivet 13 juli 2012 kl. 16:31:07
Om jag har full tank så går det att ligga på fullgas, men om jag har halv tank eller mindre så dör den efter knappt 1 min.
Blir tokig på detta fenomen  :o

Hur funkar din?
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Devil skrivet 25 juli 2012 kl. 00:39:47
Har kört på tok för lite sista året för att våga uttala mig... Men avgasventilen tyckte jag gjorde rejäl skillnad på gången iaf...  :sunny:
Det märkliga med min/mina hojar när de dör har ju vart att de tvärdör... å är helt stendöd sen i upp till några minuter...
Skulle ja inte veta bättre skulle jag säga att det är tändningen / tändspolen som blir överhettad och bryter gnistan...
Har förresten haft genomskinlig slang till botten av flottörkoppen (dialajeten) där ja har kunnat se bensinnivån i förgasaren. å där har nivån vart riktig även när maskin är stendöd.
Hade man haft varvräknare p tändkabeln så hade man kunnat kontrollera saken...

//mvh Dev
Titel: SV: Nybliven Hyosung TE450 Rapierägare
Skrivet av: Delarium skrivet 31 juli 2012 kl. 09:14:42
Kommer fortsätta i uppdatera i projekttråden:

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=43170.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=43170.0)