ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Paran skrivet 11 juni 2010 kl. 11:17:57

Titel: Beltlampan lyser! =/
Skrivet av: Paran skrivet 11 juni 2010 kl. 11:17:57
Hallå!
Det är så att min beltlampa har börjat lysa (maskinen har gått ca110tim) och jag har funderingar på om man nu kan släcka lampan själv, eller måste jag vänta tills den börjar blinka/stypa effekten?
Samt hur blir det med garantin om jag släcker lampan själv?

MVH
 :ATV:
Titel: SV: Beltlampan lyser! =/
Skrivet av: Grönis skrivet 11 juni 2010 kl. 21:32:47
skruva bort kåpan å kolla så allt ser ok ut, mät även remmen hur den ska vara. Du ska även göra stora servicen vid 100 timmar om du inte har gjort det.
Sen kan du söka här så kommer du hitta hur du ska gör för att släcka beltlampan, det är inte alls svårt.

På min 750 va det enkelt.

Ha tänning av, bak under sadeln så finns det två st små kontakter en grå som är lös och en svart som sitter fast. Man ska ta isär bägge två och koppla ihop motsvarnade med varnadra.

Sen ska man ta ut kabeln till givaren på kåpan.

Sen vrir man på tänningen och då ska den blinka snappt  några gånger och sen blinkar den långsamt (eller om det va tvärt om)

Då stänger man av tänning och kopplar tillbaka allt sen ska det funka.

OBS det här gjort jag på min 750 och vet inte om det e exakt lika till din men du kan alltid testa :)
Titel: SV: Beltlampan lyser! =/
Skrivet av: Lowest skrivet 11 juni 2010 kl. 21:55:41
Bara att släcka lampan som Grönis beskrev  ()p garantin är det inga problem med vad ja vet. Jag har släckt min beltlampa 6 gånger själv.
Titel: SV: Beltlampan lyser! =/
Skrivet av: Paran skrivet 11 juni 2010 kl. 22:01:23

Okey tackar så mycket för svaren. Alltid trevligt att folk här på forumet tar sig tiden och svara .. =)
Jora 100timmars servicen är gjord. men inte långt efter så tändes lampan och jag tycker det är trökigt att behöva lämna in maskin igen bara för att kolla remmen och släcka lampan. ..

Jag har kollat lite på en annan tråd som beskriver hur man släcker lampan så de har jag ju lite koill på nu. (tror jag) fuckar jag upp det helt på jag väl höra av mig igen. =)

Trevlig helg på er Grabbar!

Mvh
Titel: SV: Beltlampan lyser! =/
Skrivet av: Lowest skrivet 11 juni 2010 kl. 23:29:39
Den tänds mellan 90-110 timmars mellan rum. Min har legat på ca 104timmar.
Jag har alldrig tagit av kåpan å kollat jag har bara släckt lampan varje gång.
Titel: SV: Beltlampan lyser! =/
Skrivet av: Grönis skrivet 12 juni 2010 kl. 08:33:01
har du lämnat in den på service så ska dom ha kollat det, det står i service manualen att det ska göras vid 100 timmars servicen så då kan du bara släcka den =)
Titel: SV: Beltlampan lyser! =/
Skrivet av: Sittin skrivet 20 december 2010 kl. 20:43:35
Hej!
Det där med att släcka beltlampan INNAN maskinen går ner på sparlåga låter ytterst intressant.
Det är nämligen så att jag har snöjour och har helt glömt bort tiden. Ligger på 106 timmar nu och jag tror den började lysa vid 105 timmar Mao idag.
Frågan är om jag hinner få in min maskin på service innan den dör (detta får inte hända i dessa snöjävliga tider).

Jag har läst på flera ställen hur släckningen ska göras, dels Grönis inlägg och ett gäng andra.
Men jag är så jäkla osäker på vilka kontakter det handlar om. Det jag tror jag är säker på är den lösa gråa kontakten som ligger o skramlar under sitsen och jag antar att den ska in i motsvarande svarta som är kopplad alldeles bredvid.

Men den som Grönis benämmer " kabeln till givaren på kåpan", är det en liten rektangulär rackare jag har för mig jag sett vid variatorkåpan?
Kommer nämligen inte åt hojen idag och kan se med egna ögon.

Hur många timmar kan man köra på övertid innan den smådör?

Skulle bli så jäkla glad om nån kan svara utförligt och snabbt innan områdena snöar igen totalt och jag får bassning ()p

Mvh fred
Titel: SV: Beltlampan lyser! =/
Skrivet av: Grönis skrivet 20 december 2010 kl. 20:47:27
det e bara släcka lampan så går den som den ska, du har två kontakter från kåpan en från "motorn" den som låter när du stänger av sen en kontakt som är till givaren och det som är till givaren ska du dra isär annas funkar det inte att nollställa. Finns bara två kablar där så det kan du inte misslyckas med :)

alltså dom två kontakter du nämner är helt riktiga och man bara byter plats på dom, sen drar du isär kontakten som går till givaren på variatorkåpan och sen drar du på tänningen väntar typ 15 sen släcker du å sätter tillbaka allt.
Titel: SV: Beltlampan lyser! =/
Skrivet av: Lowest skrivet 20 december 2010 kl. 21:41:20
Jag har kört med min beltlampa blinkande ett par timmar och det klarade sig.
Så ett par timmar funkar det att åka.
Har du den gråa kontakten så är det bara att släcka lampan.

Dela på den grå och den svarta som sitter bredvid under sadeln och sätt ihop grå/svart och grå/svart och ta isär kontakten på variatorkåpan och du har 2st att välja på och du ska dela den som har minst kablar och slå på tändningen.
Då blinkar beltlampan fort och den kommer att blinka saktare efter ett par sekunder då är det klart slå av tändningen och sätt ihop kontakten på variatorkåpan dela på kontakterna grå/svart under sadeln och sätt ihop den svarta.
Slå på tändningen och beltlampan ska slockna efter ett par blinkningar.

Sen är det bara att åka ca100 timmar innan det är dags igen  ()p
Titel: SV: Beltlampan lyser! =/
Skrivet av: Sittin skrivet 20 december 2010 kl. 22:11:58
Å shit...  tack grabbar.
Det blir förstaposten på morgondagens agenda.

Tack igen, det var verkligen guld värt  :)

EDIT: När kan det tänkas vara dags å verkligen kolla/ev byta bältet?
Kör ca 1 gång i månaden ganska hård skog...   å sen plogar jag ju nu.  Har en känsla att det sliter rätt hårt när man plogar pga motståndet.

/fred