ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: jaghetersophia skrivet 5 mars 2009 kl. 08:17:22
-
När ska man använda fotbromsen egentligen? Någon speciell teknik? Hade inte någon sådan på min förra atv, men fått det nu på min nya..
-
Använda foten!! ;D
Nee men du ska ta det lungt när du bromsar så att du inte bromsar för kraftigt. Personligen gillar jag att använda bromshantagen när man kör i terrängen annars blir det för kraftig inbromsning ()p
-
är hjulingen vägreggad, för är den de så tror jag nog att fotbromsen är kopplad så den tar på alla hjul, som på bil! är den inte de så är väl inte fotbromsen så farlig att stampa hårt på då den tar på bakhjulen, mer frambromsen man ska passa sig för! jag brukar trampa fotbroms inför kraftiga kurvor på crossbanan, någon mer teknik att änvända den har jag inte tänkt på! (OBS att jag kör quad, kan vara annorlunda på atv)
-
Nu vet inte jag vart du bor, men ge dig iväg till nått lämpligt område och testa ordentligt!
Är ju bra att veta vart gränserna går när man väl hamnar i ett sånt läge i trafiken.
Fotbromsen tar ju på alla hjul, eftersom jag har automat så har jag två bromshandtag på styret också. Fram och bak...
På min maskin så är det så att om jag bromsar med foten, och sen kommer efter med en "handbroms" då blir det en ganska konstig känsla. Hård känsla i handtaget och sen bromsar den hårt.
Men ut och testa är väl mitt tips.
Fotbromsen är ju aldrig fel, annars är det ju säkert lämpligt med mestadels frambroms om väglaget tillåter (80/20 kanske). Rätt lätt att få bakdelen att släppa, fast det är ju inte sällan det man är ute efter när man är där och tafsar! :D
-
Min fotbroms tar på framhjulen enbart, och bromsgreppet på höger styrhalva på skivan bak. Är det en standard på ATV att det är så?
Jag är iofs van att bara använda frambroms iom mina motorcyklar dock inte så så van att använda foten för att bromsa fram...
-
Min fotbroms tar på framhjulen enbart, och bromsgreppet på höger sida på bakhjulen. Är det en standard på ATV att det är så?
Jag är iofs van att bara använda frambroms iom mina motorcyklar dock inte så så van att använda foten för att bromsa fram...
Nje det inte vanligt. Generellt är det så att höger handtag är frambroms-. Vänster är koppling eller bakbroms. Och fotbroms är för bak eller alla 4ra (vanligt att folk kopplar ur denna funktion så den endast tar bak)
-
Trådlyft!
Som tidigare talare ska fotbromsen på en vägreggad ta på alla 4. Broms på styret spelar ingen roll, men på t.ex. SMC250 är det en vajer till bakbromsen (som är hydraulisk från foten).
Men sedan finns det vissa (raptor 350/700, mm??) som blandar lite; fotbromsen tar t.ex. 70% bak och 30% fram medan handbromsen tar 70 fram och 30 bak.
Men detta är inget besiktningen bryr sig om. (inte vad jag har märkt iallafall)
-
Min fotbroms tar på framhjulen enbart, och bromsgreppet på höger sida på bakhjulen. Är det en standard på ATV att det är så?
Jag är iofs van att bara använda frambroms iom mina motorcyklar dock inte så så van att använda foten för att bromsa fram...
Är det inte stel axel och kedjedrift på din maskin?
-
Är det inte stel axel och kedjedrift på din maskin?
Jo. Är det nån speciell regel eller lag som gäller isf?
-
Jo. Är det nån speciell regel eller lag som gäller isf?
Nä men du skrev att han bara tog höger bak.
Det sitter ett broms ok bak men den tar ju på båda hjulen då.
-
Nä men du skrev att han bara tog höger bak.
Det sitter ett broms ok bak men den tar ju på båda hjulen då.
Stämmer, en skiva på stel axel. Det blev lite tvetydigt där, beklagar.
Verkar lite olika på de olika hjulingarna... Nå, den är vägreggad så man får väl anta att Bilprovningen inte sätter sig på tvären sen.
Känns dock ovant för mig som sagt med att fotbromsen tar fram. Jag kommer ju från mc-världen... Vanesak kanske. Man får hoppas det inte straffar sig till våren sen. ;-)
-
Stämmer, en skiva på stel axel. Det blev lite tvetydigt där, beklagar.
Verkar lite olika på de olika hjulingarna... Nå, den är vägreggad så man får väl anta att Bilprovningen inte sätter sig på tvären sen.
Känns dock ovant för mig som sagt med att fotbromsen tar fram. Jag kommer ju från mc-världen... Vanesak kanske. Man får hoppas det inte straffar sig till våren sen. ;-)
Det är sånt som händer ()p
Tycker det låter lite märkligt att fotbromsen bara tar fram, det är inte så att du kanske har lite luft i systemet så han inte tar bak med fotbromsen? Kollat hur bromssystemet från fotbromsen går? Handbromsen till bakoket är det hydraulstyrt eller wire?
-
Tycker det låter lite märkligt att fotbromsen bara tar fram, det är inte så att du kanske har lite luft i systemet så han inte tar bak med fotbromsen? Kollat hur bromssystemet från fotbromsen går? Handbromsen till bakoket är det hydraulstyrt eller wire?
Tänkte faktiskt på det. Följde alla slangarna från bromsoken till en samlingsbox under motorn, verkar vara lite av samma typ av bromslänkning som jag har på bågen.
Så vitt jag kunde se gick handbromsen direkt bak via vajer, och har en p-funktion mha en hake på bromsgreppet.
Vilket får mig att tänka till lite... Jag tror jag har missuppfattat bromsfunktionen lite grann här.
* Handbromsen är *bara* en p-broms och är vajerstyrd till bakbromsen, inga slangar från handbromsen som jag kan se.
* Fotbromsen går till en samlingsbox under motorn och sen vidare ut till alla tre bromsoken.
Detta skulle passa ihop med det ni skriver om att fotbromsen tar på alla hjulen.
Jag ser nog på bromsarna med mc-glasögon och förväntar mig vissa saker som inte finns i verkligheten...
Luftning tror jag skulle vara en idé på bakbromsen.
-
Trådlyft!
Är man nybörjare och kollar runt på forumet så... ;-)
-
Tänkte faktiskt på det. Följde alla slangarna från bromsoken till en samlingsbox under motorn, verkar vara lite av samma typ av bromslänkning som jag har på bågen.
Så vitt jag kunde se gick handbromsen direkt bak via vajer, och har en p-funktion mha en hake på bromsgreppet.
Vilket får mig att tänka till lite... Jag tror jag har missuppfattat bromsfunktionen lite grann här.
* Handbromsen är *bara* en p-broms och är vajerstyrd till bakbromsen, inga slangar från handbromsen som jag kan se.
* Fotbromsen går till en samlingsbox under motorn och sen vidare ut till alla tre bromsoken.
Detta skulle passa ihop med det ni skriver om att fotbromsen tar på alla hjulen.
Exakt samma konstruktion som på SMC250!
Finns det gamla trådar i ett ämne så är det väl lika bra att köra vidare, det tycker jag med, kul! Annars fyller man ju forumet med likartade ämnen...
-
Som tidigare talare ska fotbromsen på en vägreggad ta på alla 4.
Det kravet finns inte i Sverige, men i andra Eu-länder
-
Tänkte faktiskt på det. Följde alla slangarna från bromsoken till en samlingsbox under motorn, verkar vara lite av samma typ av bromslänkning som jag har på bågen.
Så vitt jag kunde se gick handbromsen direkt bak via vajer, och har en p-funktion mha en hake på bromsgreppet.
Vilket får mig att tänka till lite... Jag tror jag har missuppfattat bromsfunktionen lite grann här.
* Handbromsen är *bara* en p-broms och är vajerstyrd till bakbromsen, inga slangar från handbromsen som jag kan se.
* Fotbromsen går till en samlingsbox under motorn och sen vidare ut till alla tre bromsoken.
Detta skulle passa ihop med det ni skriver om att fotbromsen tar på alla hjulen.
Jag ser nog på bromsarna med mc-glasögon och förväntar mig vissa saker som inte finns i verkligheten...
Luftning tror jag skulle vara en idé på bakbromsen.
Skulle inte det hjälpa så är det nog "samlingsboxen" som du kallar det :) som det är fel på. Lycka till med luftandet ()p
-
Skulle inte det hjälpa så är det nog "samlingsboxen" som du kallar det :) som det är fel på. Lycka till med luftandet ()p
Har en mc-bromsluftare från Biltema med backventil. Det är en barnlek att lufta själv med den. :)
Vad för fel på "samlingsboxen" kan man tänka sig? Luft i nåt skrymsle som man inte får ut?
-
Har en mc-bromsluftare från Biltema med backventil. Det är en barnlek att lufta själv med den. :)
Vad för fel på "samlingsboxen" kan man tänka sig? Luft i nåt skrymsle som man inte får ut?
Fan en bromsluftare har inte jag. Kanske man skulle skaffa sig ()p
Nä bara en tanke, på hyosung brukar dom gå sönder.
-
Fan en bromsluftare har inte jag. Kanske man skulle skaffa sig ()p
Kan rekommendera en sån! Bara att plugga på slangen på luftningsnippeln på oket, stoppa ner andra änden i den medföljande flaskan, skvätta ner en slurk bromsvätska för säkerhets skull om backventilen skulle kajka, och börja pumpa på handtaget eller fotpedalen och se till att hålla hydraulbehållaren fylld (den kan tömmas snabbt!). Tar kanske fem minuter att lufta kopplingen, något lite längre på bromsarna på bågarna.
Bromsluftaren kostar under en hundring (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/). ;-)