ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: markusb skrivet 27 oktober 2013 kl. 14:50:21
-
Tänkte göra moppen väglegal igen. Körförbud sedan två månader pga utebliven bes.
Fick en tid i slutet på kommande veckan.
Har idag plockat dit reflexen bak, fixat till skyltbelysningen, fixat instrumentbelysningen, monterat tillbaka p-bromsen, och putsat av henne.
Vad tittar dom på vid bes?
Just nu har jag effektsystem med insats, bestyckad, öppet filter, flyttat batteri, xenonkonvertering fram, rätt slitna framdäck och sist men inte minst, ena fälgen bak har fått stryk och vobblar en del. Kan gissa ca 5mm in-ut på varvet.
Inga problem vid körning men syns rätt väl.
Lite glapp i styrleder men inget farligt. Bakaxeln känns ok men däremot lite glapp i svinginfästningen.
Ska jag testa att rulla igenom eller är det lika bra att avboka tiden och spara dom pengarna till reservdelar?
O0
-
Xenon kan dom nog gnälla på.
Släng med triangel och prova, kanske strypa gasen lite om du har tumgasen kvar.
-
Ok, går iofs rätt snabbt att slänga i en vanlig lampa så jag gör det.
Strypning blir nog svårt, har rulle nu. Får hoppas dom "missar" det.
-
Tänkte göra moppen väglegal igen. Körförbud sedan två månader pga utebliven bes.
Fick en tid i slutet på kommande veckan.
Har idag plockat dit reflexen bak, fixat till skyltbelysningen, fixat instrumentbelysningen, monterat tillbaka p-bromsen, och putsat av henne.
Vad tittar dom på vid bes?
Just nu har jag effektsystem med insats, bestyckad, öppet filter, flyttat batteri, xenonkonvertering fram, rätt slitna framdäck och sist men inte minst, ena fälgen bak har fått stryk och vobblar en del. Kan gissa ca 5mm in-ut på varvet.
Inga problem vid körning men syns rätt väl.
Lite glapp i styrleder men inget farligt. Bakaxeln känns ok men däremot lite glapp i svinginfästningen.
Ska jag testa att rulla igenom eller är det lika bra att avboka tiden och spara dom pengarna till reservdelar?
O0
1mm mönster djup är gränsen
-
På gränsen då.. nabbraderna i mitten är rejält slitna på framdäcken, har nog rätt exakt 1mm kvar där.
Det är crossdäck, vet inte om dom mäter det annorlunda på nåt vis.
ITP holeshot däck fram.
(http://www.offroaders.com/tech/ATV-Tires/images/itp_holeshot.jpg)
-
Slak kedja blir en 2:a så kolla den
-
Bra tips, ska slå en extra kik ()p
-
Är dom petiga så kan dom anmärka på rullgasen, jag monterade tumgas och bytte tillbaka efter besiktning...
-
Kanske kan vara en ide att hänga dit den, då kan jag skruva ner max gas oxå.
Vet iofs att förra ägaren som besiktade innan försäljningen hade rulle på och det var lugnt, den gången.
-
Jag har besiktigat med rullgas ett par gånger utan problem. Jag tycker nog du ska oroa dig mer över att det är glapp lite här och där om du får tag på en besiktningsman som kan sitt jobb.
-
Glappen kan jag inte göra något åt på så kort tid.
Går den igenom så är det bra, gör den det inte så får jag investera i nya leder i framvagnen. Lite tråkigt med tanke på att dom fort blir småglappa. Dom jag har nu glappade in sig på några veckor men blir inte sämre. Vet inte om det är lite budget över dessa delar kanske, trots höga priser hos firmorna.
-
1 timma kvar till domen. Måtte det gå vägen så man kan skyffla in tid och pengar i andra projekt istället.
-
Lycka till!
-
Fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning.
:)
Han kollade följande: ljusbild, alla lampor utom skyltbelysning, glapp i leder, glapp bakaxellager, glapp sidled bakdrev, triangel, tuta.
Han kollade inte: p-broms, kedjespel, drivpaket, svinglagring, bromsfördelning höger/vänster fram, avgasvärde, ljudnivå, rullgas, effekt, ev glapp bromsskiva bak.
Bra att veta: beräknad retardationsförmåga >6m/s2, hur han nu mätte det.
Upplyste mig om att vänster styrled bör bytas rätt omgående.
Jag är nöjd, en riktigt bra avslutning på den här veckan :)
-
Grattis som f*n! Då är vi två med godkänd besiktning idag!
-
Min kollade drivpaket med. Annars samma. Svinglager tycker jag de borde kolla.
-
Grattis! ()p
Håller med, den lagringen är viktig. Min är glapp, det vet jag ju om. Sen spelar det ju mindre roll på en gropig grusväg kanske, men ligger man och pendlar asfalt med annan trafik så bör ju grejjerna vara i bra skick där oxå.