ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Nilas skrivet 22 september 2008 kl. 22:25:02
-
Ska fram diffen låsa sig helt om man tvingar ena framhjulet att stå stilla? om man tex har maskinen upp pallad och kör med 4wd och håller stilla ena framhjulet, ska man kunna tvinga ett hjul att stå stilla med ena handen eller ska den låsa så hårt att man inte kan hålla hjulet stilla? Tacksam om ngn noterat hur de fungerar óch kan svara på frågan :hmmm:
-
Min låser så hårt att du följer med runt om du håller i för hårt...
-
Min låser så hårt att du följer med runt om du håller i för hårt...
Då måste min börja bli lite "lurig" 8)
-
Svar ja. Men problemet är att det
tar för lång tid. >:(
-
kolla bara om det inte är kondens och att det ska vara
Syntetisk polyolesterolja 75W90 (API GL-5)
sen ska ju -08 vara bättre än -07 på att låsa diffen
-
kolla bara om det inte är kondens och att det ska vara
Syntetisk polyolesterolja 75W90 (API GL-5)
sen ska ju -08 vara bättre än -07 på att låsa diffen
Diffen är en separat enhet och går inte att byta vätska i. 08 är 100% snabbare enligt BRP, vad nu det betyder i praktiken......
-
kolla bara om det inte är kondens och att det ska vara
Syntetisk polyolesterolja 75W90 (API GL-5)
sen ska ju -08 vara bättre än -07 på att låsa diffen
jag bytte olja igår (till canam:s xps eller va den heter) men man känner att diffen bromsar hjulet men det går ändå att hålla stilla om man tar i lite, fast de går lite trögt men helt låst blir den alldrig... :cry:
-
...hur mycket olja fick du i? Låter som om att det är lite "lite" olja i diffen..... då kan den slira på det där viset....
-
Hur snabbt viscolocken låser tror jag är väldigt subjektivt och skiljer i praktiken från maskin till maskin.
Låser den inte så är det bara att byta viscolocken....
Prova att värma på eller så nära du kommer på själva viscolocken och gör ett test om den låser snabbare eller mer.......
-
...hur mycket olja fick du i? Låter som om att det är lite "lite" olja i diffen..... då kan den slira på det där viset....
De verkade inte vara lite olja i den men ja bytte för att vara på säkra sidan men den låser inte endå, bara bromsar... :hmmm:
-
Hur snabbt viscolocken låser tror jag är väldigt subjektivt och skiljer i praktiken från maskin till maskin.
Låser den inte så är det bara att byta viscolocken....
Prova att värma på eller så nära du kommer på själva viscolocken och gör ett test om den låser snabbare eller mer.......
Ja körde igårkväll med maskinen uplyft bra länge och höll stilla ena framhjulet med handen och den låser alldrig helt, fast ja körde ganska läng... :hmmm:
-
Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !
Skulle den inte låsa då så är det något fel !
-
Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !
Skulle den inte låsa då så är det något fel !
Det där att bromsa är ytterliggare en Can Am myt, bromsar du så försvinner ju definitivt skillnaden mellan hjulen, oavsett om det är viskositet eller fart som låser viskolocken.
-
Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !
Skulle den inte låsa då så är det något fel !
Det där att bromsa är ytterliggare en Can Am myt, bromsar du så försvinner ju definitivt skillnaden mellan hjulen, oavsett om det är viskositet eller fart som låser viskolocken.
ja, då försvinner ju effekten av testet...
Ett nytt lamellpaket till främre diffen får ja först om en månad... SUCK :cry:
ska prova byta olja några ggr så man kan köra i Torsboda iaf, i leran borde väl även en diff broms duga ::)
-
kolla bara om det inte är kondens och att det ska vara
Syntetisk polyolesterolja 75W90 (API GL-5)
sen ska ju -08 vara bättre än -07 på att låsa diffen
Diffen är en separat enhet och går inte att byta vätska i. 08 är 100% snabbare enligt BRP, vad nu det betyder i praktiken......
Så då går det att diffa den utan olja i diffen ? inte för att jag ska prova ,men men .....,
-
Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !
Skulle den inte låsa då så är det något fel !
Det där att bromsa är ytterliggare en Can Am myt, bromsar du så försvinner ju definitivt skillnaden mellan hjulen, oavsett om det är viskositet eller fart som låser viskolocken.
Det är en gammal beprövad metod att tvinga över kraft till det stillastående hjulet genom att
bromsa ner hjulet som slirar, men det funkar bäst på en traktor där du kan bromsa enbart det hjulet.
Och det har inget med visco-loc att göra, utan det funkar på alla maskiner med differential.
Sen så kan man ju diskutera hur pass bra det funkar på en ATV.
-
Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !
Skulle den inte låsa då så är det något fel !
Det där att bromsa är ytterliggare en Can Am myt, bromsar du så försvinner ju definitivt skillnaden mellan hjulen, oavsett om det är viskositet eller fart som låser viskolocken.
Det är en gammal beprövad metod att tvinga över kraft till det stillastående hjulet genom att
bromsa ner hjulet som slirar, men det funkar bäst på en traktor där du kan bromsa enbart det hjulet.
Och det har inget med visco-loc att göra, utan det funkar på alla maskiner med differential.
Sen så kan man ju diskutera hur pass bra det funkar på en ATV.
Noterade på lördagens körning i Torsboda att den verkar diffa bättre bakåt... skumt...
-
Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !
Skulle den inte låsa då så är det något fel !
Det där att bromsa är ytterliggare en Can Am myt, bromsar du så försvinner ju definitivt skillnaden mellan hjulen, oavsett om det är viskositet eller fart som låser viskolocken.
Det är en gammal beprövad metod att tvinga över kraft till det stillastående hjulet genom att
bromsa ner hjulet som slirar, men det funkar bäst på en traktor där du kan bromsa enbart det hjulet.
Och det har inget med visco-loc att göra, utan det funkar på alla maskiner med differential.
Sen så kan man ju diskutera hur pass bra det funkar på en ATV.
Nu är det ju en del som kallar Can Am för Traktor visserligen men vidhåller fortfarande att på en modell som man inte ens kan bromsa framhjulsparet separat så är det en myt........
Om nu viskolocken känner av skillnaden i tryck och låser på grund av en skillnad, hur skulle bromsning av framhjulen hjälpa detta ?
-
Själva visco-locen är ju den individuella broms som efterfrågas, ju mer det "fria" hjulet roterar desto hårdare bromsas hjulet. (eller kraften överförs till det hjul som har markgrepp)
Att bromsa borde tvärt om försämra vico-locens funktion då friktionen minskar om man bromsar hjulet, eller :hmmm:
-
Be någon kompis trycka till på handbromsen en sekund , så får du se vad som händer !
Skulle den inte låsa då så är det något fel !
Det där att bromsa är ytterliggare en Can Am myt, bromsar du så försvinner ju definitivt skillnaden mellan hjulen, oavsett om det är viskositet eller fart som låser viskolocken.
Det är en gammal beprövad metod att tvinga över kraft till det stillastående hjulet genom att
bromsa ner hjulet som slirar, men det funkar bäst på en traktor där du kan bromsa enbart det hjulet.
Och det har inget med visco-loc att göra, utan det funkar på alla maskiner med differential.
Sen så kan man ju diskutera hur pass bra det funkar på en ATV.
Nu är det ju en del som kallar Can Am för Traktor visserligen men vidhåller fortfarande att på en modell som man inte ens kan bromsa framhjulsparet separat så är det en myt........
Om nu viskolocken känner av skillnaden i tryck och låser på grund av en skillnad, hur skulle bromsning av framhjulen hjälpa detta ?
Nä man kan inte få visco-locen att gå in på det viset.
Det var inte så jag menade.
Men som jag skrev så kan man ju diskutera hur bra det funkar på en atv.
-
Jag tyckte att det gjorde skillnad på min 800X i alla fall !
-
Värt att notera är väl att hålla jämn gas när man vill att diffen skall ta.
Annars släpper den trycket när man släpper på gasen.
Att pumpa på gasen är inte i terräng.
-
Värt att notera är väl att hålla jämn gas när man vill att diffen skall ta.
Annars släpper den trycket när man släpper på gasen.
Att pumpa på gasen är inte i terräng.
Amen, Pastor Ilpo ()p
-
om du kan hålla i ena hjulet när du kör maskinen uppallad så är den PAJ.
du ska typ följa med runt som en skrev tidigare.
och det spelar ingen roll om du byter olja i klumpen.. den oljan har inget med oljan till
själva differtial enheten att göra, visco enheten är helt sluten. oljan du har i är för att smörja dreven i klumpen.
mvh Peter
-
om du kan hålla i ena hjulet när du kör maskinen uppallad så är den PAJ.
du ska typ följa med runt som en skrev tidigare.
och det spelar ingen roll om du byter olja i klumpen.. den oljan har inget med oljan till
själva differtial enheten att göra, visco enheten är helt sluten. oljan du har i är för att smörja dreven i klumpen.
mvh Peter
Tack för tips och synpunkter ()p
Nytt lamellpaket är beställt och kommer om ca 3 veckor, ska fota lite när ja byter för att klargöra saker och ting ;)
-
Nu är diffen hemkommen bytt och provkörd, provade klättra upp på huven på min skoda pickup ;)
Bilder finns på min sida på quadsweden på bytet samt delarna i själva visco locken, vet inte hur man lägger upp dom här dock... :hmmm: MEN KUL DE ÄR ATT HA EN FUNGERANDE DIFF IGEN ()p
-
Nu är diffen hemkommen bytt och provkörd, provade klättra upp på huven på min skoda pickup ;)
Bilder finns på min sida på quadsweden på bytet samt delarna i själva visco locken, vet inte hur man lägger upp dom här dock... :hmmm: MEN KUL DE ÄR ATT HA EN FUNGERANDE DIFF IGEN ()p
Testa Photobucket edyl, och länka. ;)
-
Nu är diffen hemkommen bytt och provkörd, provade klättra upp på huven på min skoda pickup ;)
Bilder finns på min sida på quadsweden på bytet samt delarna i själva visco locken, vet inte hur man lägger upp dom här dock... :hmmm: MEN KUL DE ÄR ATT HA EN FUNGERANDE DIFF IGEN ()p
klicka på :fler alternativ.... bläddra till filen som ska upp, klart! tänk på att inte ha för stora bilder. ()p :)
-
Nu är diffen hemkommen bytt och provkörd, provade klättra upp på huven på min skoda pickup ;)
Bilder finns på min sida på quadsweden på bytet samt delarna i själva visco locken, vet inte hur man lägger upp dom här dock... :hmmm: MEN KUL DE ÄR ATT HA EN FUNGERANDE DIFF IGEN ()p
Har du plockat isär viscolocken ?
-
Nu är diffen hemkommen bytt och provkörd, provade klättra upp på huven på min skoda pickup ;)
Bilder finns på min sida på quadsweden på bytet samt delarna i själva visco locken, vet inte hur man lägger upp dom här dock... :hmmm: MEN KUL DE ÄR ATT HA EN FUNGERANDE DIFF IGEN ()p
Har du plockat isär viscolocken ?
Jajmen, man är ju nyfiken, både gamla och nya 8)
-
Vad var fel med den gamla ?
-
Vad var fel med den gamla ?
kolla bilderna på QS på min sida... lamellpaketet hade brunnit ihop så kraften överfördes inte från viscon...
-
I see
-
I see
Löjligt simpla grejer -som OFTAST fungerar klanderfritt ;)
-
I see
Löjligt simpla grejer -som OFTAST fungerar klanderfritt ;)
Brunnet...