tänkte om det är blött på nåt ställe om det kan vara en packbox som gett upp vid någon av drivklockorna på bakaxel kolla om det är blött där sen tycker jag du skall tappa ur den oljan som ev är kvar och fyller på med ny olja ( traktor hydral) finns på biltema art nr 36-994 10 liter så då har du till många oljebyten i bakaxel, och när du ändå byter där så byt fram åxå det är samma typ av olja som du har i motorn.
Hahahaha 10 liter?! Ja alltid bra och ha 10års förbruknings i lager
den är diffad bak det vill säga båda hjulen snurrar samma håll och det skall generellt inte gå att snurra hjulen åt olika håll. Och värme utvecklas det då det är rörliga detaljer i en bakaxel och att även oljan får temperatur och värmer upp huset.
Ska man vara petig så är det avsaknad av "diff" som gör att hjulen inte kan rotera olika fort.Vad jag vet så är det än så länge bara Tgb och Polaris som har maskiner med riktig differential.Annars är det vanligast att bakaxeln är "spärrad" så att hjulen snurrar lika fort.
Nu har jag sköljt igenom diffen med ett par oljebyten till och kört klumpen ljummen.Det som inte är OK är att bakaxlarna inte går att rotera åt olika håll när hon är upphissad. Däremot roterar de nu med lätthet.Jag skulle visserligen kunna ta i utav he***te, men jag har inte riktigt lust med det ännu.Det känns lixom inte riktigt bra! Tvärstumt!!!Samma sak när jag testkörde. Det inre hjulet (i en sväng) "spinner".... om ni fattar!?En liten summering av situationen: Det har aldrig gått torrt, som överskriften felaktigt påstår. Tvärt om. Nivån var ca 5 mm under påfyllnadshålet när jag kontrollerade ordentligt.Varm har den nog i alla fall blivit, då bromsen legat på.2 och 4-hjulsdriften hoppar i snabbare nu.Det finns inga läckor i huset eller packningar.Skulle bli jätteglad om någon kanske vet vad som kan ha hänt.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️