1
Can-Am/Bombardier / Monterat EPI vit och röd variatorfjäder
« skrivet: 16 april 2020 kl. 23:31:18 »
Outlander 570 PRO -18 med Maptun 65hk steg 1 som jag kört med 1,5 år
Monterade idag vit EPI fjäder i primärvariator och röd EPI i sekundärvariatorn. Då jag har original 26” hjul (sånär som på att jag kör med 10” bredd även fram) kändes andra vikter som mindre värdeskapande
Orginal började maskinen om man smög på gasen driva lätt framåt vid ca 1700-1800 varv, med vit EPI primärfjäder händer ingenting om man smyger på gasen förrän man kommit till ca 2100varv och tillslaget blir hårdare än innan, dock inte mycket hårdare. Maskinen blev även kännbart kvickare vid låg fart mot för innan, och tillräckligt kvick för att utan hjälp av mig skicka upp framhjulen i luften vilket tidigare endast gick om jag själv hjälpte till med kroppen. Och fortfarande inga problem att smyga iväg om man vill, jag var lite orolig innan att tillslaget skulle vara för hårt men det känns perfekt. Vid full gas på högväxel upplevde jag inte någon skillnad i prestanda när man väl fått upp farten men det var heller inte väntat, kanske var det nån skillnad åt ena eller andra hållet men inget jag märkte av.
Sen monterade jag även röda sekundärfjädern. Med den monterad kändes maskinen något mer aggressiv än innan när man är uppe i fart. Det liksom reagerar mer när man gasar men det är inte jättestor skillnad mot original men kännbart. Toppfart är nog minst samma som innan, släppte vid 102km/h vid provkörningen och då fanns det mer kvar men jag gillar inte att köra fort
Bytet kunde väl nästan inte gått smidigare. Primärens bult dras 120NM och sekundären 20NM + 180 grader.
Kostnad 850kr allt som allt och vem som helst kan göra detta hemma i garaget utan specialverktyg, krävs väl egentligen endast en momentnyckel. 120NM på primären är ungefär vad jag troligen skulle dragit på känn då det kändes ”behagligt”. Däremot 20Nm och därefter 180 grader på sekundären känns mycket när man väl drar, men det finns ingen anledning att betvivla BRP 20 sidiga variatormanual
Monterade idag vit EPI fjäder i primärvariator och röd EPI i sekundärvariatorn. Då jag har original 26” hjul (sånär som på att jag kör med 10” bredd även fram) kändes andra vikter som mindre värdeskapande
Orginal började maskinen om man smög på gasen driva lätt framåt vid ca 1700-1800 varv, med vit EPI primärfjäder händer ingenting om man smyger på gasen förrän man kommit till ca 2100varv och tillslaget blir hårdare än innan, dock inte mycket hårdare. Maskinen blev även kännbart kvickare vid låg fart mot för innan, och tillräckligt kvick för att utan hjälp av mig skicka upp framhjulen i luften vilket tidigare endast gick om jag själv hjälpte till med kroppen. Och fortfarande inga problem att smyga iväg om man vill, jag var lite orolig innan att tillslaget skulle vara för hårt men det känns perfekt. Vid full gas på högväxel upplevde jag inte någon skillnad i prestanda när man väl fått upp farten men det var heller inte väntat, kanske var det nån skillnad åt ena eller andra hållet men inget jag märkte av.
Sen monterade jag även röda sekundärfjädern. Med den monterad kändes maskinen något mer aggressiv än innan när man är uppe i fart. Det liksom reagerar mer när man gasar men det är inte jättestor skillnad mot original men kännbart. Toppfart är nog minst samma som innan, släppte vid 102km/h vid provkörningen och då fanns det mer kvar men jag gillar inte att köra fort
Bytet kunde väl nästan inte gått smidigare. Primärens bult dras 120NM och sekundären 20NM + 180 grader.
Kostnad 850kr allt som allt och vem som helst kan göra detta hemma i garaget utan specialverktyg, krävs väl egentligen endast en momentnyckel. 120NM på primären är ungefär vad jag troligen skulle dragit på känn då det kändes ”behagligt”. Däremot 20Nm och därefter 180 grader på sekundären känns mycket när man väl drar, men det finns ingen anledning att betvivla BRP 20 sidiga variatormanual