Är ny här o hoppas på er samlade kunskap o erfarenhet.Har en 2010 blade 550 sedan 2 år som jag bara använder till snöröjning o lite trädgårdssysslor.Har hört ett "tickande/knackande" ljud från nånstans övre delen av cylinder/topp. Ibland låter det skarpare än vid andra tillfällen.Vid uppstart med kall motor låter det väldigt svagt men ökar i styrka efter 15-20 sekunder beroende på motortemp vid start.Knackningarnas frekvens följer varvtalet.Jag har kollat ventilspelet o det var ok. Funderar på om det kan ha ngt med den automatiska dekomressionsfunktionen att göra.Dessutom känns maskinen trött. Topphastigheten är ca. 72 km/h o det tar en god stund att ta sig dit. Avgasstypningen borttagen.Tacksam för tips o idé.
Tack för svar.TDC= top dead center? Är det svänghjuls o kamdrevs markeringarna du menar? Huh. Krökta ventiler... låter inget vidare.Tycker det är riktigt ordentligt komp i den när man drar i startsnöret och jag tycker inte jag kan höra något "pysljud" från ventilerna men det kanske man inte gör.När jag kollade ventilspelet noterade jag att kamdrevsmarkeringarna inte riktigt linjerade med toppen så jag flyttade kamkedjan ett steg moturs och då stämde det bättre. Detta skulle ju kanske kunna vara resultatet av slapp kedja. Kammen tyckte jag såg OK ut utan att vara någon expert på området. Missljudet ändrades inte efter att jag ändrat kedjan men jag tycker den går bättre på tomgång (inga tjuvstopp). Lika lättstartad före som efter. Har förstått att spännaren är en svag punkt på äldre maskiner som min. När jag plockade ur spännaren så var den max utspänd. Normalt?Läste någonstans att man kan bygga om spännaren på något sätt för att den skall funka bättre men har ingen aning om hur detta görs.Att det låter mindre när motorn är riktigt kall får jag en känsla av att det beror på att oljan är mer klistrig då och s.a.s. klistrar fast det som sedan börjar ticka vad det nu är.Vet du var man bäst köper delar till TGB? Toppackning o.dyl. Lär väl behöva en del om jag skall plocka ned motorn.Tack på förhandAtt det låter mindre när motorn är riktigt kall får jag en känsla av att det beror på att oljan är mer klistrig då och s.a.s. klistrar fast det som sedan börjar ticka vad det nu är.
Återigen tack för svar o engagemang.Tänkte försöka lägga upp en videosnutt med motorljud men vet inte hur jag skall konvertera .mp4 för att det skall fungera. Testade att lägga upp .mp4 men det verkar ha "deepspaceat".Tror du att man vågar svetsa på en liten förlängare på spännaren eller är kedjan kanske sträckt bortom räddning. Varför sträcks kedjan? Dålig kvalitet eller misshandlad motor?Vet du om kedjan är delbar så att man kan byta den utan att dela motorn.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️