ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Jupiter skrivet 13 augusti 2015 kl. 09:23:25

Titel: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 13 augusti 2015 kl. 09:23:25
Hej alla.

Baserat på den artikel som är bifogad i länken uppfattar jag det som att importörerna inte kan kräva att man ska behöva anlita deras så kallade auktoriserade verkstäder. Den aukt verkstad jag har närmast verkar totalt okunninga när det gäller vad som skulle göras på en första service. Vad säger ni?

http://www.bike.se/reportage/konsument/garantier-vad-galler-egentligen

Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 17 augusti 2015 kl. 16:16:00
Fick idag följande svar från "Hallå konsument" som alltså är Konsumentverkets kontaktsida för privatpersoner angående service och kravet på auktoriserad som jag hävdar inte är ett krav för att ha gällande garantier.

Hej!

Tack för att du hör av dig till Hallå konsument.

Din fråga

Hej.
Vad gäller kring atv/fyrhjuliga mc och deras garanti och importörens krav att man måste serva fordonet under garantitiden hos deras s.k auktoriserade verkstäder? Kan de verkligen kräva att man måste använda deras verkstäder eller kan man använda vilken som så länge arbetet utförs fackmannamässigt? Tänker på domen mot Kia tex. samt innehållet i bifogad länk. Det känns som att det är svårt att få ett svar på detta och någon måste rimligtvis kunna ge ett besked.
 
http://www.bike.se/reportage/konsument/garantier-vad-galler-egentligen
 

Svar
Service och reparationer av fordon (vissa fyrhjulingar klassas dock som maskiner) ska enligt Kommissionens förordning (EU) NR 461/2010 ge alla verkstäder en rätt att utföra detta även om fordonet omfattas av tillverkarens garanti. Allt detta ska ske i enlighet med anvisningar som är framtagna av tillverkaren. Däremot för reparationer som omfattas av tillverkarens garanti eller annan utfästelse från tillverkaren, så som exempelvis goodwill, ska åtgärder utföras av en för märket auktoriserad verkstad. Alla verkstäder har rätt till aktuell teknisk information från tillverkaren och har möjlighet att genomgå utbildningar som tillverkaren arrangerar. Reservdelar som används ska vara originaldelar eller delar av motsvarande eller bättre kvalitet.

Köper du dock till en tilläggsgaranti som du som konsument betalar för har tillverkaren troligtvis rätt att anvisa verkstad för att låta utföra service på fordonet (det som Ulf nämner i artikeln). Kraven som ställs är att arbetet utförs fackmässigt i enlighet med anvisningar framtaget av tillverkaren.

Du ska alltså kunna vända dig till valfri verkstad som uppfyller det som anges ovan och låta utföra service med bibehållen garanti.

Med vänlig hälsning
Alexandra Bergling
Hallå konsument
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Pv544 skrivet 17 augusti 2015 kl. 20:49:21
Det är ju synd att en del verkstäder/återförsäljare är så dåliga.
Jag tycker du ska försöka prata med importören/generalagenten så får dom reda på det och så får du reda på deras krav.

Många gånger verkar det ju vara luddigt vad som går/ska gå på garantin. Har man en bra handlare/verkstad så går förhoppningsvis allt till på ett bra sätt.
Tror att en del smågrejer åtgärdar handlaren utan att blanda in garantin.
Men då förutsätter ju det som du förstår att handlaren tycker du är en bra kund och att du förhoppningsvis köpt maskinen där.

Många handlare har ett svalt intresse kring maskiner dom inte sålt själva, och garantijobb är väl som jag förstått ofta dåligt betalt. Så har handlaren inte tjänat pengar på att sälja maskinen till dig så är det naturligt att man inte är prio ett när det gäller service och garantireparationer.

Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Pv544 skrivet 17 augusti 2015 kl. 20:51:45
Kan ju för övrigt säga att saker som dessa är en stor anledning till att jag hellre köper begagnat.
Kommer man till en verkstad och är en betalande kund så är det ju smidigare än att dom ska dra ärenden mot importören.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 17 augusti 2015 kl. 21:27:33
I mitt fall är det inte en dålig återförsäljare etc. utan principen att importörerna går ut och i princip lurar kunderna med hot att garantierna försvinner om man inte servar på av de utsedda verkstäder. Så är alltså inte fallet enligt lagen, man är fri att utföra service på verkstad alternativt själv så länge det utförs fackmannamässigt. Så som tex. i mitt fall skulle en annan återförsäljare som ligger närmre ha över 2000kr bara för att byta motoroljan, löjligt dyrt samt de ska inte ha jobbet. Jag har även tagit det direkt med importören, KGK i detta fallet och de försökte först köra med det korta svaret att "vår garanti" gäller bara via auktoriserad. Men efter att ha fått i svar bland annat Bikes artikel samt annan info från både ARN, KO och EU så blev det plötsligt mildare ton. Enligt min mening pinsamt att företag som KGK inte kan lagen bättre. Men vill iaf informera medlemmarna här att det inte är ett krav att gå till "märkesverkstan", sedan är valet upp till en själv.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Skojaren skrivet 18 augusti 2015 kl. 07:52:44
Tyvärr så är ju verkligheten en annan där Generalagenterna vägrar att hantera exempelvis grantiärenden. Vilken konsument är beredd att låta sin maskin stå i månader? vid en tvis med Generalagent/ÅF då maskinen inte servats regelbundet (serviceintervallerna) hos dem.

Jag har nyligen haft denna diskussion med Polaris Sverige då ÅF brustit i kvaliteten och gjort grova missar i servicen, detta har jag då påtalat för Polaris Sverige och fått det här svaret;


"Det är naturligtvis inte acceptabelt att vi har ÅF som inte gör sitt jobb. Jag kommer att ta detta vidare internt med berörda. vi får hoppas vi kan värva någon ny åf i ditt område inom snart framtid. Ändrar vi några regler och gör undantag så meddelar vi dig detta. Mvh Polaris Sweden
All service måste ske hos en auktoriserad åf så länge du har garanti kvar på maskinen, därefter kan du serva den var du vill. Men ibland tar vi fall utanför garantitiden och då är det ju också bättre att ha en Polaris ÅF. Åter igen, ledsen för min otydlighet.
"

Summa sumarum...
Det vägrar att ta i eventuella garantiärenden om min maskin inte har serviceintervallerna utförda hos auktoriserdad ÅF.

Är jag beredd att chansa och ändå serva hos exempelvis Gooffroad, kanske, jag har inte bestämt mig än
Kommer jag att köpa en Polaris igen, Förmodligen inte.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 18 augusti 2015 kl. 09:43:08
Håller med om att det i regel är kunden som står i kläm vid dessa frågor, dock kan jag bara konstatera att Polaris bryter mot både svensk som europeisk lag och de kan precis som Kia få stora viten om de inte ser till att följa givna lagar och regler. De kan inte kräva att service ska utföras av s.k auktoriserad verkstad. Dessutom har alla verkstäder oavsett om de är auktoriserade eller inte rätt till samma uppgifter och uppdateringar från tillverkaren, även detta enligt lag. Jag personligen kommer inte att gynna verkstäder med svinpriser på som i mitt fall ett simpelt oljebyte hos en s.k auktoriserad när det finns precis lika bra eller bättre alternativ till bra priser.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Skojaren skrivet 18 augusti 2015 kl. 10:48:49
Håller med dig till fullo. I mitt fall så har ju aukt ÅF misslyckats fatalt med min maskin och min kompis maskin som diffen rasat två gånger på genom att man inte åtgärdat felet på rätt sätt. Att ändå bli tvingad att serva hos en sådan verkstad är rena rama kalle anka-fasoner i mina ögon.

Nu har ju allt gått på garanti, men förtroendet för verkstaden är ju noll. Ännu mera pinsamt är det då en "icke aukt åf" upptäcker bristerna.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 augusti 2015 kl. 00:40:08
Har någon diskuterat detta med någon oberoende verkstad?
Dom om någon borde ju vilja veta vad som egentligen gäller.
Nöjda kunder är bra och återkommande kunder...

Jag vet att jag läst att ersättningen till verkstaden för garantijobb är dålig, någon som vet hur det ser ut för olika märken?
Om en verkstad ska ta åt sig jobb dom knappt tjänar något på så måste dom ju salta lite någon annanstans....

Jag har fått uppfattningen att det kan vara svårt att hitta verkstäder som vill serva en del maskiner, främst då billiga budgetmaskiner. Om dom nu inte sålt maskinerna själva...
Anledning? många tycker det är skräp som dom inte vill skruva i då det är stor risk att kunden blir missnöjd trots nyservad maskin.

Och man vill väl inte lämna den vart som helst?
Typ Hasses bilpolering bredvid korvkiosken.

Jag är glad att jag åker gammal can-am, till dom finns det mycket mektips och videos på nätet för snåla hemmamekaniker.

Att ändå bli tvingad att serva hos en sådan verkstad är rena rama kalle anka-fasoner i mina ögon.

Nu har ju allt gått på garanti, men förtroendet för verkstaden är ju noll. Ännu mera pinsamt är det då en "icke aukt åf" upptäcker bristerna.

Har polaris så glest med åf där du bor?
Jag hade nog kunnat tänka mig många mil extra för att slippa den verkstaden du råkat ut för.

Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 19 augusti 2015 kl. 07:28:06
De verkstäder jag pratat med vet synnerligen sina rättigheter och att de har sina fulla rättigheter att serva olika märken, det är snarare importörerna och deras kedja som spelar king of the hill och aldrig nämner konsumentens rätt att välja verkstad enligt EU förordning 461/2010. Importörerna ska iaf inte slå i mig att de inte känner till den. Det som jag hänger upp mig på är att det finns de verkstäder/återförsäljare som med importörens goda minne mer eller mindre hotar med indragna garantier om man inte går till s.k auktoriserad, det är mycket fult. Och jag tycker att det måste komma fram att man inte är skyldig att gå till auktoriserad utan kan använda vilken verkstad man vill så länge den utför arbetet fackmannamässigt och enligt tillverkarens instruktioner. En återförsäljare skriver tex. på sin hemsida att man "måste serva hos auktoriserad för att garantin ska gälla", när jag påpekade detta fick jag rätt näbbigt svar åter om att andra verkstäder minsann inte får senaste uppdateringar och att "om man servar hos någon annan och motorn sen rasar hur ska man då förklara det", vilket jäkla sätt att i princip hävda att andra verkstäder inte skulle vara kompetenta etc. Jasså säger jag, bara att läsa förordningen igen! Alla verkstäder har rätt till samma utrustning, instruktioner och utbildningar som av importören utsedda verkstäder. Alltså, mycket egna "regler" i branschen känns det som. Däremot när det gäller rena garantijobb har auktoriserad rätten att exklusivt utföra dessa som jag tolkar det.

Utdrag ur förordningen punkt 13:

I den mån en separat eftermarknad kan avgränsas sammanhänger den effektiva konkurrensen på marknaderna för inköp och försäljning av reservdelar samt för tillhandahållande av reparations- och underhållstjänster för motorfordon med graden av ömsesidig konkurrens mellan auktoriserade reparatörer, dvs. sådana som verkar inom ett reparationsnätverk etablerat direkt eller indirekt av fordonstillverkare, samt mellan auktoriserade och oberoende aktörer, inbegripet oberoende reservdelsleverantörer och reparatörer. För att de sistnämnda ska kunna konkurrera krävs att de har obegränsad tillgång till nödvändiga insatsprodukter, såsom reservdelar och teknisk information.


Även sista stycket nämner följande vilket enbart borde vara positivt för konsumenten:

För att kunna bedöma hur den här förordningen påverkar konkurrensen inom detaljhandeln med motorfordon, på reservdelsmarknaden och inom efterservice för motorfordon på den inre marknaden är det lämpligt att utarbeta en utvärderingsrapport om förordningens funktion.

Detta är min personliga tolkning baserad på texter, artiklar samt svar från KO. Så det hade bara varit bra om fler läst eller kollat upp detta och vi får ännu mer input i frågan.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 augusti 2015 kl. 09:52:02
Hur många servicar brukar folk hinna med under garantitiden?
3-5 kanske?
Om man då sparar tex 1000kr per gång (vilket jag tycker låter som en lite för stor skillnad) så blir det ju ändå max 5000kr.
Skiljer det för mycket så kan man ju undra om dom utför det jobbet som ska göras.
Det är väl sällan det BARA är byte av motorolja och filter?

Sen fuskar ju märkesverkstäder också tyvärr....
Står det tex att ventilkontroll ska utföras ska dom ju göra det, inte bara lyssna på maskinen. Och helst när dom tar betalt för det...

Köper man en ny maskin för 50-150k så kanske man ändå lägger dom pengarna för att hålla sig väl med verkstad och importör. Man kan ju iaf lura sig själv med att det är värt det...

Trevligt att du engagerar dig, hoppas det kommer in fler som har erfarenheter kring detta.

Personligen har jag bara servat en ny maskin en gång, då var det ett bakdäck som skulle bytas ut på garantin. Fick vänta tre veckor innan jag fick tillbaka den. Otroligt värdelöst hanterande från både åf och importör. Åf visste innan jag lämnade in den att däcket var felaktigt, ändå fick han lov att skicka tillbaks det till importören innan han fick ett nytt till mig.
Så mitt förtroende dök snabbt.... Sen har det varit beg maskiner istället.
Kan ju bara tänka mig eländet för dom som står med större haverier och har problem med garantikraven.

Tur det är roliga leksaker....
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 19 augusti 2015 kl. 09:59:30
Ja det är ju en balansgång mellan bemötande och priser på service. Som du säger så är det inte enbart olja och filter alltid utan även ventilspel, framvagnsinställning, diffar, hjulupphängning, avgassystem etc, etc. Men jag vill ändå tro att bara för en firma är auktoriserad är den med automatik inte bättre, finns tyvärr alldeles för många exempel på det och även tycker jag mig se att många får vänta länge på garantidelar etc. Sen är det ju inte alla verkstäder som vill binda sig till bara ett märke osv. Men hade varit bra om folk delar med sig av sina erfarenheter kring detta som ni gjort, då får vi mer info om läget. Jag har mest försökt gå igenom vad KO, lagar etc säger.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Skojaren skrivet 19 augusti 2015 kl. 11:43:44
Har polaris så glest med åf där du bor?
Jag hade nog kunnat tänka mig många mil extra för att slippa den verkstaden du råkat ut för.
I hela Stockholms län så finns det endast två Polaris ÅF

Jag har ca 10 - 20 mil till alternativ verkstad, beroende på vem jag vill serva hos. Om jag nu räknar på den som är närmast.
10 mil enkel resulterar i: 10 mil för att lämna in maskinen + 10 mil hem, 10 mil för att sedan hämta maskinen + 10 mil hem.
Totalt 40 mil *  ca 50:- i milkostnad.= 2000 + den tid det tar, ca 6 timmar.

Kostnaden landar då på: service ca 3500 + tiden 2250 + milkostnad 2000 = 8500 för en oljeservice och inspektion  :-X

Att inte få lämna in och göra en så enkel sak som oljeservice + inspektion hos exempelvis Gooffroad som jag har 2km till är rena rama skämtet i mina ögon.

Kostnaden där för en service är ca 2800 + resa 50:- + tid 400:- = 3250:- Samt att servicen blir korrekt utförd, vilket är det avgörande för mig. .  ;)
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 augusti 2015 kl. 19:47:27
Jag hade räknat 10+10 mil och en milkostnad på 12kr milen, enbart bränsle...
Sen hade jag bokat in servicen så dom gjorde arbetet medans jag väntade, förmodligen äta mat och glassa runt medans jag väntar.

Ska man räkna 50kr/mil och dessutom räkna tiden som en kostnad, då finns det väl ingenting man har råd att göra?

Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Skojaren skrivet 20 augusti 2015 kl. 13:02:29
Jag hade räknat 10+10 mil och en milkostnad på 12kr milen, enbart bränsle...
Sen hade jag bokat in servicen så dom gjorde arbetet medans jag väntade, förmodligen äta mat och glassa runt medans jag väntar.

Ska man räkna 50kr/mil och dessutom räkna tiden som en kostnad, då finns det väl ingenting man har råd att göra?

Du skall vä lämna in maskinen 10+10 mil, sedan skall du hämta den 10 + 10 mil eller är det nångon annan som kör hem din maskin gratis  ':)
Vem räknar endast bränsle som kostnad, du har väl service + försäkringar + värdeminskingm + skatt osv som kostnad. Snittet på en bil enl konsumentverket är välan mellan 40 kr milen.

Tiden det tar är väl hyfsat viktig, tjänar man 400:- i timman och måste vara ledig 6 timmar i stället för 1 timme så bör man väl ändå räkna in det.

Att räkna som du gör är i mina ögon bara en glädjekalkyl, du har likväl ändå de kostnadspunkerna jag listar.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 20 augusti 2015 kl. 17:17:12
Jupiter har ju rätt, man kan låta vilken verkstad som helst serva och stämpla i boken. Men sen när det kommer till ett garantifel kommer  auktoriserad ÅF (eller säljande ÅF) att neka garantin pga att importören inte godkänner serviceboken.
Då uppstår en tvist som sätter konsumenten i kläm och det kan säkert ta flera år att reda ut , speciellt om de inte föler ARNs utslag heller.

Orsaken att man håller så hårt fast i detta är ju att hela den generösa garantimodellen (3-9 års garanti) är villkorat mot att man får in service hos auktoriserade verkstäder med täta intervaller och därmed även får sälja all förbrukningsmateriel.

KIA har ju åkt på pumpen i bilbranschen redan, jag vet inte om de ändrat sitt agerande utifrån det ännu.

Tror också man väl känner till detta hos importörerna men man tänker inte ändra sig frivilligt.  Ett sätt är ju att ta bort de frivilliga garantierna helt (utom den lagstadgade 6 mån i KKL)  Men det skulle ju drabba främst 'Kina märken'  som använder garantin som försäljningsargument.


Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 20 augusti 2015 kl. 18:29:24
I fallet med KIA fick de vite på 5 miljoner kr och de skulle omedelbart dra tillbaka sitt krav på auktoriserad, domen var även vägledande och anses nu vara praxis. Om ni råkar ut för att en återförsäljare eller importör nekar er garantirätten med hänvisning till att service inte blivit gjort hos s.k auktoriserad så anmäl direkt till ARN. De kommer säkerligen att bli fällda till er fördel, det är dags att låta den lagstadgade fria konkurrensen inom EU gynna oss.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Pv544 skrivet 20 augusti 2015 kl. 22:42:02
Du skall vä lämna in maskinen 10+10 mil, sedan skall du hämta den 10 + 10 mil eller är det nångon annan som kör hem din maskin gratis  ':)
Vem räknar endast bränsle som kostnad, du har väl service + försäkringar + värdeminskingm + skatt osv som kostnad. Snittet på en bil enl konsumentverket är välan mellan 40 kr milen.

Tiden det tar är väl hyfsat viktig, tjänar man 400:- i timman och måste vara ledig 6 timmar i stället för 1 timme så bör man väl ändå räkna in det.

Att räkna som du gör är i mina ögon bara en glädjekalkyl, du har likväl ändå de kostnadspunkerna jag listar.

Jag skrev ju att jag tänkte boka in servicen så den blir gjord medans jag väntar.
Och för att vara tydlig så tänkte jag inte åka hem under tiden....

Skatt och försäkring betalar jag årsvis, service gör jag själv en gång per år. Värdeminskningen påverkas mycket lite av 20mil extra.
Så för min del tycker jag det är helt ok att räkna på endast bränsle när det gäller nöje som det ändå är för mig med fyrhjulingen.
Sen beror det väl på vilket jobb man har, när man är ledig och om det går att jobba igen tiden en annan gång.

Antar att du aldrig åker till fjällen med familj eller vänner, skulle ju aldrig gå att räkna hem det nöjet.

Och tjänade jag 400kr timmen så hade jag inte snålat och köpt en polaris...
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Skojaren skrivet 21 augusti 2015 kl. 00:47:40
Jag skrev ju att jag tänkte boka in servicen så den blir gjord medans jag väntar.
Och för att vara tydlig så tänkte jag inte åka hem under tiden....

Skatt och försäkring betalar jag årsvis, service gör jag själv en gång per år. Värdeminskningen påverkas mycket lite av 20mil extra.
Så för min del tycker jag det är helt ok att räkna på endast bränsle när det gäller nöje som det ändå är för mig med fyrhjulingen.
Sen beror det väl på vilket jobb man har, när man är ledig och om det går att jobba igen tiden en annan gång.

Antar att du aldrig åker till fjällen med familj eller vänner, skulle ju aldrig gå att räkna hem det nöjet.

Och tjänade jag 400kr timmen så hade jag inte snålat och köpt en polaris...

Du räknar på ditt sätt och jag räknar på mitt.

Och du verkar inte förstå att jag TVINGAS till att serva där eller ännu längre bort. Det är vad jag opponerar mig mot. Det är lite skillnad på själv välja att betala x-tusen extra och åka 40mil,  eller att tvingas till det

Om du servar din maskin en gång per år eller noll står ju givetvis för dig och det jag diskuterade var vad jag tvingas till att göra och vilka merkostnader som kan uppstå.

Jag gav ett exempel på hur jag räknar den faktiska kostnaden för att serva enligt samma regler som exempelvis konsumentverket eller banker gör. Sen är jag inte riktigt med på vad min familj och min fritid har med Polaris serviceintervaller att göra, lika lite som att om du hade tjänat 400 i timman inte snålat å köpt en polaris antar jag  :hmmm:

Skall du fortsätta diskutera så vänligen skippa fjortisdravlet.

Här får du lite tips om vad en bil kostar per mil, enkel och bra sammanställning av SVD
http://www.svd.se/rakna-pa-vad-bilen-kommer-att-kosta

Om vi leker med tanken och ditt sätt att se på resekostnader. Du drar av dina resor till å från jobbet/i tjänsten, så borde du bara få dra av din faktiska bränsleförbrukning, och inte 18,50 som är den statliga ersättningen + ev traktamente, eller  ;D

Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 21 augusti 2015 kl. 07:05:59
I fallet med KIA fick de vite på 5 miljoner kr och de skulle omedelbart dra tillbaka sitt krav på auktoriserad, domen var även vägledande och anses nu vara praxis. Om ni råkar ut för att en återförsäljare eller importör nekar er garantirätten med hänvisning till att service inte blivit gjort hos s.k auktoriserad så anmäl direkt till ARN. De kommer säkerligen att bli fällda till er fördel, det är dags att låta den lagstadgade fria konkurrensen inom EU gynna oss.

Jag tror att  de i svaret till ARN kommer hävda att service inte gjorts fackmannamässigt och där uppstår tvisten som sen kan hålla på med skriftväxkling ganska länge typ 6 månader (har inte kollat exakt)  varvid under tiden man får vara utan hoj.  Jag tycker också det vore bra om detta prövades. Servicepriserna är helt uppåt väggarna om jag får säga det, 25-mila med endast oljebyte för 2795:- tex, och då fick jag hyra släp och forsla den 4 mil till auktoriserad. detta kunde gjorts 2 km från mig på tex Mekonomen eller annan allbilverkstad.

Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 21 augusti 2015 kl. 07:32:46
Jag tror att  de i svaret till ARN kommer hävda att service inte gjorts fackmannamässigt och där uppstår tvisten som sen kan hålla på med skriftväxkling ganska länge typ 6 månader (har inte kollat exakt)  varvid under tiden man får vara utan hoj.  Jag tycker också det vore bra om detta prövades. Servicepriserna är helt uppåt väggarna om jag får säga det, 25-mila med endast oljebyte för 2795:- tex, och då fick jag hyra släp och forsla den 4 mil till auktoriserad. detta kunde gjorts 2 km från mig på tex Mekonomen eller annan allbilverkstad.

Enligt lagen ska då återförsäljaren/importören bevisa att service inte utförts fackmannamässigt vilket blir svårt för dem om det inte är en uppenbar klåpare som varit på maskinen. Jag personligen tänker inte backa för förtäckta "hot" från återförsäljare/importör, vi har i lagen rätt och det finns domar som klargjort vad som gäller. Läs gärna bifogad artikel från Bike.

http://www.bike.se/reportage/konsument/garantier-vad-galler-egentligen
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Skojaren skrivet 21 augusti 2015 kl. 10:01:52
Om jag nu spekulerar lite.....

Jag väljer att serva (enligt serviceintervallerna) hos icke auktoriserad Polaris ÅF, i mitt fall så väljer jag då Gooffroad som jag vet har kunnandet för att utföra en korrekt service.

Låt oss säga att min framdiff rasar inom garantitiden. Jag lämnar då in maskinen hos aukt ÅF för ett garantibyte. Man konstaterar då följande.

Diffen har rasat på grund av materialfel eller kvalitetsbrist.
Alla serviceintervaller är gjorda enl bok.
Maskinen är servad hos icke auktoriserad ÅF

Jag tror att Polaris Sverige då skulle neka mig ett garantibyte av diffen och hänvisa till att maskinen inte är servad hos aukt ÅF
Det jag nu kan göra är att dra Polaris Sverige inför marknadsdomstolen, medans denna process pågår så får jag inte reparera eller åtgärda skadan på maskinen för om Polaris Sverige döms att ta kostnaden för garantibytet så måste då få chansen att fixa det på ett korrekt sätt.

Summa sumarum borde bli om jag spekulerar att jag kan ha en maskin stående i månader medans denna process pågår. Vilken privatperson är beredd att göra det och det är nog det som Polaris Sverige och alla andra Generalagenter vet.

Som sagt, mina spekulationer inget annat  ^-^
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 21 augusti 2015 kl. 10:09:29
Dessvärre är det scenario du beskriver troligt, inget snack om saken. Men samtidigt hade det varit "bra" om det hänt och även ATV branschen fick detta klargjort, dessvärre får någon stackare sitta i kläm under tiden. Skulle varit bra om någon av tidningarna eller motsvarande hade vågat gå emot strömmen likt Bike gjorde och fick detta ämne på agendan och utrett.

Tex. om en diff rasar så är det ju enkelt att ÅF gör ett oljeprov som visar att en transolja använts och inte en tvåtaktsolja. Då är ju saken klar, oljan var rätt eller fel och var den rätt spelar det ingen roll vilken verkstad som hällde i den, den rasade antagligen på grund av material eller montagefel. Såvida inte ägaren smält i typ fyrhjulsdriften i 90km/h eller nått liknande för då är det solklart handhavandefel och inte tillverkarens fel.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: ra skrivet 21 augusti 2015 kl. 16:17:23
Jag håller med att det är fel. Man ska få välja vilken verkstad man vill. Men som det är nu är det viktigt att köpa maskinen lokal och kanske välja ett annat kvalitets märke, en man tänkts sig från början. Även om den lokala lilla handlaren är dyrare än dom stora långt bort, så lönar det sig i längden att stötta dom lokala företagen. /RA
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 21 augusti 2015 kl. 20:47:32
Jag håller med att det är fel. Man ska få välja vilken verkstad man vill. Men som det är nu är det viktigt att köpa maskinen lokal och kanske välja ett annat kvalitets märke, en man tänkts sig från början. Även om den lokala lilla handlaren är dyrare än dom stora långt bort, så lönar det sig i längden att stötta dom lokala företagen. /RA

Förstår inte kopplingen till "kvalitetsmärken" riktigt, jag tycker CF Moto, Goes, Hisun och kanske någon till verkar ha bra garantier och stabila importörer. Det är väl ingen skillnad i stort mot de dyrare märkena, sedan får man skilja på högsta kvalitet eller tillräcklig kvalitet beroende på vad man ska ha maskinen till. Frånsett rena lingonmärken som importeras av Kalles Peruker och Atv typ så är det bara Titan jag känner bara ger 1 års garanti trots att de skryter på sin hemsida om att det är det bästa man kan köpa. Oavsett är det samma regler som gäller i EU direktivet oavsett vilket märke det är och hur lång garantitid man har.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: ra skrivet 21 augusti 2015 kl. 22:37:35
Garanti har alla maskiner det var fel att blanda in kvalitets maskiner i ämnet. Det är bara min personliga uppfattning att man ska köpa kvalitets maskiner därför slank det med /ra
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 augusti 2015 kl. 11:00:19
Jag tycker mig märka mycket "märkes" disskutioner på forumet, själv är jag i fordinsbranschen sedan länge när det gäller bilar och i viss mån mc och där är långt ifrån dyrast bäst. Haverier eller fel är lika vanligt i vilken prisklass man än tar och ibland till och med värre på de dyraste. Budget fordon har ofta småfel och sämre fit and finish klart men de dyrare har ofta mer komplexa fel. Så kvalitet är en fråga om tillräcklig kvalitet beroende på användningsområde. Jobbar man i skog eller på lantbruk tar man ju klart ett mer premiummärke, men är man söndagsförare på grusvägen duger en billigare variant. Klart att en dyrare maskin har mer påkostade lösningar, men det är inte alltid felfritt för det. :)
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 augusti 2015 kl. 11:10:43
En cf går sönder, en can-am kör man sönder...  ()p

Men visst är det ofta många småfel som gör att folk tröttnar på kineserna. Och ofta är det ju monteringsfel inblandat.
Men vi betalar ju inte för en hög kvalitetskontroll...

Köper du nytt vill du ha en fungerande pålitlig maskin, inte nån som trivs bäst på verkstaden.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Rixpucko skrivet 22 augusti 2015 kl. 11:15:24
Jobbar i bilbranchen, hos vårat märke kan man ha servat hos andra verkstäder som inte är auktoriserade och fortfarande bibehålla garantin, dock så kan man ej få igenom goodwill efter garantitiden från generalagenten om kunden servat på ej auktoriserad verkstad.

Hoppas det blir lika i mc världen snart, att importörerna förstår vad vi konsumenter har RÄTT till utan de tomma hoten om verkstäder hit och dit.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 augusti 2015 kl. 12:12:32
En cf går sönder, en can-am kör man sönder...  ()p

Men visst är det ofta många småfel som gör att folk tröttnar på kineserna. Och ofta är det ju monteringsfel inblandat.
Men vi betalar ju inte för en hög kvalitetskontroll...

Köper du nytt vill du ha en fungerande pålitlig maskin, inte nån som trivs bäst på verkstaden.

Då behöver inte Cam-am lämna garanti om de nu är så felfria :)

Men jag har uppfattningen att det inte är motorerna på kina tillverkade maskiner som strular utan kringutrustningen, kan det stämma?
Jag hävdar, alla märken går sönder någongång. Men som ni säger fattas kineserna det där lilla sista. Men vi minns alla vad som sades om de japanska motorcyklarna och bilarna i början, vem vet. Dock vet jag att om det blir en stor lottovinst åker Hisunen i märgahålet och en Can-am Renegade 1000 och en Polaris Scrambler 1000 inköps. :)

Vad gäller senaste inlägget angånde garantier och bilar, så gället samma för mc/atv. Ska bara få importörerna att fatta det, antagligen via den hårda och dryga vägen dessvärre.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 augusti 2015 kl. 13:21:35
Can-am vill vara värst, det är inte bäst kvalitet.
Och visst behövs garanti där, det är många som haft jobbiga problem med dom också och haft dispyter med åf och importör.

Får man problem så vill man ju få rätt hjälp snabbt och smidigt, då känns det lite jobbigt om man ska ligga i en fejd med åf och importör ang serviceställe och garantier.
Man vill ju inte handskotta hela vintern för att maskinen står trasig i väntan på utredning och sånt tjafs.

Men det borde ju gå att reda ut detta till stor del utan att man har ett skarpt ärende?
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 augusti 2015 kl. 13:35:22
Ja det är sant. Jag tog kontakt med KGK i frågan och efter lite mailväxlande med länkar till olika utredningar, KO svar samt hänvisning till EU direktiv blev deras ton annan. Kanske vi ska "lobba" mot samtliga importörer samt uppmuntra tidningarna inom ämnet att gräva i frågan, om inte annat för att få frågan på agendan och få företagen att förstå att vi konsumenter vet våra rättigheter. Ingen ska behöva bli "testobjekt" i frågan och som du säger behöva stå utan maskin undertiden frågan debatteras av åf/importör.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 september 2015 kl. 19:19:56
Hör ju inte riktigt ihop med denna tråden , men kom att tänka på den precis och tyckte det är en rolig grej att fundera över.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50471.0

10 års garanti är ju ändå lite länge...
Kanske värt att kolla med dom om hur dom ser på ämnet i denna tråden .  ()p
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 6 september 2015 kl. 19:29:56
Helt klart! Ska försöka kolla lite, sett att Keeway kör samm på sin 300. Men den är väl en Linhai med nya dekaler.  ()p
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 7 september 2015 kl. 08:10:24
Har idag mailat Marknadsdomstolen respektive ARN i frågan som tråden handlar om för att få ett skriftligt utlåtande, vi har redan från KO och som är till vår favör. Vill ha detta så att säga på pränt, vi får se vad och om de svarar.  :)

Blev Konkurrensverket med.   :rtfm:

Och fråga till de två Atv tidningarna om de planerar att göra något reportage i frågan.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 7 september 2015 kl. 14:34:31
Fick detta svaret av ARN idag:

Hej,
 
Tyvärr kan vi endast informera om nämndens praxis, så KIA-domen som för övrigt rör marknadsrätt (konkurrensrätt) kan vi inte kommentera. Möjligtvis kan Konkurrensverket hjälpa dig. Däremot finns det viss praxis (se bifogat) från nämnden att man fortfarande kan åberopa garanti trots att man utfört service hos en icke-auktoriserad verkstad. Praxisen gäller bilar. Huruvida detta gäller även för motorcyklar har inte prövats av nämnden. Hoppas att mitt svar är till någon hjälp. 
 
Med Vänliga Hälsningar,
 
Bessem/ARN


Summan är att de verkar inte vara så jätte insatta i branschen generellt då de enbart hanterar enskilda fall och inte är rådgivande. Dock så står det tydligt i EU 461/2010 att definitionen av ett motorfordon är att det har tre hjul eller fler. Alltså gäller det ATV, det står inget om att det enbart gäller bilar, lastbilar etc. utan enbart antalet hjul.

Fortsättning följer.....
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: skogmullen skrivet 8 september 2015 kl. 10:28:29
Kan det vara så att om märket har en förlångd garanti att det krävs auktoriserad verkstad ? annars gäller bara den som du har genom laglig rätt.
Fick det svaret nämligen av märkesverkstaden till bilen att 3 års garantien gällde bara om märkesverkstaden utförde jobbet där det var 100 % säkerhet att endast orginaldelar användes för en icke märkesverkstad kunde eventuellt använda piratdelar.

ps Keeway och Linhai är inte samma , har jämnfört en keeway och en Linhai av liknande modell stående  brevid varandra  ;)
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 8 september 2015 kl. 10:32:47
Har för mig att det var just det som Kia torskade på, att den förlängda garantin efter de ordinarie 3 åren fram till 7 år krävde de skulle servas hos dem med deras delar. Men de torskade i marknadsdomstolen både vad gäller garantin och att Mekonomen stämde dem angående delarna.

Keeway och Linhai har kanske inte samma kaross, men motor och drivning ser väldigt likt ut.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: skogmullen skrivet 8 september 2015 kl. 17:04:12
Jodå Kia torskade bra men kunde dock ställa vilkor ändå som gör att icke auktoriserade vekstäder knapp klarar av det med mjukvaruuppdateringar , tillgång till serviceprotokoll som är precis dokumenterat in i minsta detalj har följt deras anvisningar och rekomendationer så detalj rikt att varje svensk byråkrat skulle vara stolt och kia ska ha tillgång till det för granskning . och dom har skapat kryphål som dom kan glida undan med att hävda att alla delar måste han samma kvalitet som deras.
Dom gör allt för att försvåra för kunderna att kunna väla verkstad fritt

Det kan hända att vissa av Keeways motorer köps av Linhai. för dom är en av Asiens största motortillverkare varit igång sedan 1956 med allt från motorer till röjsågar och lastmaskiner och 1994 startade dom en ren motortillverknings bolag ihop med Yamaha som heter Linhai yamaha motor ( LYM ) för mindre mc motorer
http://www.linhaigroup.com/jiangsulinhaigroup/
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 8 september 2015 kl. 19:42:32
Jag försöker att få fram så mycket fakta som möjligt i ämnet och än så länge så gäller tolkningsfrihet i ämnet. Jag anser dock att vi kunder har medvind i frågan via lagtexter. Har för tillfället lite korrespondans med sakkuning på Konkurrensverket och han är nyfiken i frågan och ville veta mer, ha exempel etc. Vi får se vad det kan leda till.
Titel: SV: Krav på auktoriserad verkstad?
Skrivet av: Jupiter skrivet 24 september 2015 kl. 20:08:38
En liten uppdatering i ämnet, har kontaktat de två atv/quad tidningar som finns i landet och bett dem ev. göra ett reportage i frågan. En har svarat och verkade intresserade av att undersöka frågan, den andra har inte ens svarat. Hoppas även konkurrensverket drar i frågan nångång även de tycktes intresserade av läget. Vi får se hur det går.  :)