ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: abel48 skrivet 11 december 2021 kl. 14:22:51
-
Min son körde fyrhjulingen igår o körde med chocken fullt på hela tiden.(han glömde stänga av den) Så idag när jag skulle starta den så var den svårstartad så fick köra länge på starten tills batteriet blev tomt. Har nu laddat den i ca 5tim och nu bara klickar den på starten fast batteriet är laddat. Klickar under sätet låter de som....vad kan de vara för fel? Startmotor eller relä?
Mvh Anders
-
Börja med att kolla tändstift och batter är i ok skick.
Kolla om du får gnista och att bränsle kommer fram.
-
Har nu testat med fullt batteri. Startkablar. Men bara klickar. Prövade nu att korsluta in och ut på relät då går startmotorn. Då måste de va relät som är paj väll?
Mvh Anders
-
Har nu testat med fullt batteri. Startkablar. Men bara klickar. Prövade nu att korsluta in och ut på relät då går startmotorn. Då måste de va relät som är paj väll?
Mvh Anders
Låter det som startmotorn går tungt/hackar typ? Blev tvungen att beställa ny till min 700 då den var sliten och inte orkade dra runt. Så du kan ju isåfall ta ur den och kolla ifall den snurrar lätt,då kan man iaf utesluta den👍
-
Eftersom starten fungerar som den ska om du förbikopplar reläet, är det ju reläet som är fel. Kontakterna överhettades väl och brändes. Ibland kan man öppna reläerna och putsa/fila till kontakterna så dom blir som nya igen.
-
Beställde nytt relä nu. Bara hoppas de blev rätt å.
.
-
Skriv gärna här sen om det var reläet eller inte👍
-
Nu är relät bytt och startmotorn snurrar igen!
Men vill inte starta ändå...tänder till lite ibland men startar liksom aldrig. Kollade tändstiftet var riktigt svart men putsade lite på det men ingen skillnad. Har fin gnista åxå.
Kan de ha hänt nått annat när sonen körde med full choke?
Mvh Anders
-
Ja, nu skal du få en intressant sak att kolla.....Yamaha 400/450 e ju oerhört välkonstruerade maskiner, och kan hålla i evigheter....men har i vart fall en sak som man måste vara mycket uppmärksam på.....Kilen till Svänghjulet som sitter på vevaxeln. Om man har växellådan i friläge (N!) och varavar motorn, så går centrifugalkopplingen in och drar runt hela variatordelen. Denna e ju stor och har en stor svängmassa.
Om man medan variatorn snurrar....3-5 sekunder efter man gasat lägger i en växel (fram eller back) så blir det en ganska rejäl smäll när vevaxeln (inklusive svänghjulet ) och detta kan bli så att kilen skjuvar av och svänghjulet kommer fel i förhållande till vevaxeln- Eftersom tändpulsgivaren sitter på svänghjulet så kommer gnistan vid helt fel tidpunkt i förhållande till kolven och maskinen startar inte eller går urdåligt.
Ett barn som man inte instruerat om detta har nog lätt att göra detta misstag tyvärr.....
Sen har ju detta felet inget med choken att göra
Enda sättet att kolla om detta hänt är att ta ut tändstiftet och sen den pluggen in till svänghjulet på vänster sida av motorn och där vrida motorn så att TDC (Top Dead Center) markeringen syns i fönstret. Då kan man oxå kolla så att kolven är i toppläge och inte en bit ner i cylindern.
Jag råkade ut för detta för några år sedan och det tog mig ett par månader att hitta detta felet.
Jag tycker det låter på de symptom som du beskriver att det skulle kunna vara ett sånt fel, dock underligt att man får problem med startern samtidigt.
Om det är detta felet du råkat ut för så går det att fixa själv med lite händighet, dock har jag några goda råd som jag kan skriva till dig eller ta på telefon. Det du behöver köpa e ju en ny kil samt den packningen för vänstra motorkåpan.
Uppdatera gärna här hur det går för dig----!
Plastskruven du måste skruva ut för att se TDC markeringen är No 12 på bilden
(http://[attachment=0][/attachment])
-
Kanske dum fråga, men har du provat byta stift? Har varit med om att ha gnista när jag kollat och uteslutit det. Lika förbaskat har det varit stiftet.
Mvh.
-
Att prova med ett nytt stift är ju en enkel åtgärd. Jag har faktiskt oxå haft problem med mina utombordare med just tändstiften som sett ok ut och funkat ok ibland, men oxå krånglat och kortslutit sig inne i isolatorn ibland. Så iden e inte fel
-
Krysskilen till svänghjulet är "vanligt " på tex gräsklippare som kört tvärstopp på sten eller nått, och då startar dom ju inte, och felet är oerhört svårfunnet om man inte vet.
Speciellt om.man övertar en defekt och ska laga = gråa hår.
Så det var ett bra tips!
Men börja med stiftet, och kolla också så den verkligen ger gnista. Så det inte är så enkelt som en dödare på styret man kommit åt av misstag.
-
Jag skulle börjat med att byta stift hade en tidigare som vägrade starta trots gnista satt dit ett nytt stift startade direkt utan problem
-
Nu är problemet löst! ()p
Köpte ett nytt tändstift o satte i och den startade direkt . Ja ibland har man tur när de är så lätt lagat. Ändå hade jag ju gnista på de gamla men ville inte ändå.
Bäst o köpa på sig ett tändstift till o ha i reserv i fall de skulle hända igen.
Tusen tack till alla som hjälpt mig och kommit med tips!
Mvh Anders
-
Det där är inte ovanligt med den blyfria bensinen, hände i princip aldrig innan vi fick andra tillsatser än bly.
Men nu blir det lätt sådär om en maskin t.ex. blir sur av någon anledning - kan vara omöjligt att få igång trots att man har gnista.
Bra att det löste sig!
-
bra tips!