Har för mig att vanlig 10W40 ska klar ner mot ca -20. Personligen undviker jag tunnare oljor är 10 till mc motorer då det oftast är kul/rullager och inte glidlager som i en bilmotor. ps: Röven röd än?
i kawan e det en massa glidlager lite här o där, ja o den är lika röd som min babianr*v iofs så har har jag inte våtkoppling som vissa loosers här
Vad är nackdelen med våtkoppling? Vad är felet på röven?
Först, maskiner med CVT och remmar är troligen totalt ointressanta för JimmieE då han inte har sådan konstruktion alls.Två, kopplingen kan mycket väl vara våt utan att det påverkar oljevalet.Exempelvis Honda har separat olja till motor och växellåda, och då är alltså kopplingen i växellådans olja.Tre, det finns massa nackdelar med våtkoppling och då främst de där växellådan delar olja med motorn.Lamellerna skitar nämligen ner oljan och den får därmed klart förkortad livslängd.Ju mer man slirar på kopplingen desto kortare blir serviceintervallet.Dessutom har en olja som INTE är gjord för våtkoppling klart bättre smörjande egenskaper eftersom det där finns friktionssänkande tillsatser.Dessa funkar inte ihop med en koppling som ju då slirar.Och som sista nackdel är att man ju behöver speciell olja, är man tex på tur och inser att man behöver fylla på kan man inte gå in på vilken mack som helst... eftersom du behöver speciell mc-olja.Fyra, Ducati har skramlande torrkoppling ja. BMW har modeller där kopplingen också är torr, men där förekommer inget skrammel. Kopplingen är då precis som på en bil, dvs inte i något oljebad alls, varken i motorns eller växellådans olja. Dessa är knäpptysta, precis som på en bil.Fördelarna är många, bla kan man ju fylla på med vilken olja som helt och man har längre serviceintervall och man kan köra med bilolja och utnyttja dess fördelar.Förutom de rent kemiska är även priset en fördel.Nackdelen är att ifall oljeläckage framträder så kladdar det ner lamellerna och man får problem.Dessa saker är dock lite onödiga att ens nämna, men eftersom de nu nämnts vill jag att de skall vara korrekta.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️