ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: johan_paz skrivet 1 november 2017 kl. 20:38:06

Titel: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
Skrivet av: johan_paz skrivet 1 november 2017 kl. 20:38:06
Nyss köpt en sportman 800 efi, 2007, som första hjuling :)
Den har varit en arbetsmaskin från starten och det kommer den fortsätta att vara, men jag behöver använda den lite mer i skogen, så att få tag på något skydd under vore bra.
Någon som har tips på något överkomligt hasskydd? Kollat lite på Ebay men mest hittat till nyare eller enbart skydd för a-armarna.
Har någon något begagnat liggande är det ju givetvis intressant med.

Sitter fäste till polaris-plog fram, vet ej om det är i vägen för standard hasplåt under.

Undrar även om det finns något man kan göra med original vinchen fram, låter väldigt osmörjt när man kör den, finns det något som går att smörja upp?
Titel: SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 5 november 2017 kl. 06:39:57
Behövs ingen plåt under på en Polaris då ramen är såpass tät och robust så det är bara att köra på, A-arm skydd är ju bra då dessa skyddar drivknut-damaskerna. Ang winch satsa på en ny om den gamla låter illa visst det går att klyva och smörja men jag hade hellre satsat på en ny, finns flera på marknaden som är ganska bra.
Titel: SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
Skrivet av: Sme-oscar skrivet 5 november 2017 kl. 10:30:46
Jag skulle definitivt delat på winchen och gjort rent och i med nytt fett. Det är värt att testa innan man köper en ny.
Titel: SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
Skrivet av: osla skrivet 5 november 2017 kl. 15:26:59
Vad är det för winsch? Warn eller märkesmaskin. Är det en Warn hade jag lagt ner lite tid och tagit isär, men är det någon kinesisk budget sak hade jag kört tills den gav upp
Titel: SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
Skrivet av: johan_paz skrivet 9 november 2017 kl. 20:24:21
Winchen är orginal, svart och smutsig, men jag gissar att det är warn som tillverkat dem till polaris, får skruvas isär när tid finns.

Nu verkar det dock tyvärr som att den bränner rejält med olja så fort jag drar på, utan belastning kan man varva den bra mycket utan att det kommer rök, men så fort jag kör och gasar på så läggs det dimmridå. Befarar kolvringar :/

Att mäta comp var inte helt lätt, att komma åt tändstiften dvs. Någon som har något tips? Har gjort ett försök och det går att komma åt tändstiftet på höger sida utan att montera ner halva maskninen, ser värre ut på vänster.

Läcker dessutom från ventilkåpspackningen  :(veryangry):, allt för hårt dragna skruvar, beställt en 5-25nm nyckel och inväntar mer tid..
Titel: SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
Skrivet av: osla skrivet 9 november 2017 kl. 20:47:34
Det går att komma åt det vänstra, jag har då bytt stift på min men som du säger var det jävligt och tålamod prövande men det gick utan att ta lös mer än sidokåporna
Titel: SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
Skrivet av: johan_paz skrivet 10 november 2017 kl. 19:46:50
Kan ju låna min egen tråd och fråga om det är någon annan som haft problem med oljerök vid belastning?

Och om det lönar sig att beställa kolvar/cylindrar från usa, eller om det finns något prisvärt i eu? Hittade något i spanien på ebay men kan ju finnas fler varianter.
Titel: SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
Skrivet av: Belse skrivet 15 mars 2018 kl. 20:16:27
Kanske inte aktuellt nu, men jag har en likadan maskin, med en original Warn 2,5 winsch, som är märkt med Polaris också, och den har låtit som en stenkross, oftast när man matar ut linan, och det brukar gå över när man har kört den en stund. Iaf så körde jag av linan nu i veckan, och kom inte åt att få ut resten av linan utan att plocka bort linstyrningen, så jag tänkte att det är lika bra att ta bort hela winschen och kolla upp vad som låter illa i den. Hittade ingenting som kunde vara fel i den utan gjorde bara rent inuti, och smorde upp den med nytt fett, och nu går den tyst och fint igen så problemet var gammalt fett.