ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: JohanH skrivet 5 november 2006 kl. 15:03:21

Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: JohanH skrivet 5 november 2006 kl. 15:03:21
Har nyligen köpt en LTZ:a och igår var jag ute och hoppade på lite mindre hopp. Prövade mig fram men har också läst lite på nätet. På detta forum finns det dock inga tips på vad man ska tänka på, så jag tänkte att det kunde vara bra! Kollade in filmen "Två små blå" på http://www.quadsweden.se och Andreas Hedlund verkar ha koll på tekniken, så om han eller någon annan här på forumet kan komma med tips hade det varit gött!

Vad ska man tänka på?

Jag har kommit fram till (och hittat på andra siter) ungefär följande men eftersom jag är orutinerad är det mycket möjligt att jag har fel:

Upphoppet

* Gasa lite extra i upphoppet för att få en extra kick upp i luften.

* Man vill väl också att framvagnen är högre än bakvagnen vid upphoppet för att quaden är framtung och automatiskt går nedåt i luften? Detta kan man ju uppnå genom att gasa och nästan gå upp på bakhjulen i upphoppet. Här är det dock viktigt att man inte gå upp för högt för att inte krascha på baken...

I luften:

* Frikoppla för att inte slå in varvspärren i luften.

* Om framvagnen är för högt upp kan man trycka ned fotbromsen vilket får den att gå nedåt.

* Om framvagnen är för långt ner kan man försöka luta sig bakåt och dra i styret för att räta upp den.

Landningen:

* Hur är bäst att landa egentligen? Med bakvagnen lite före framvagnen antar jag?

* Koppla ur innan landning så att man kan gasa precis innan landningen och därmed få iväg maskinen framåt och inte nedåt.

Vilken körställning ska man ha i upphopp/luften/landningen? Har märkt att man helst inte vill landa med framvagnen först stående upp på quaden, för då får axlarna och armarna ta emot mycket av smällen. Sedan ska man inte sitta ner som en hösäck i landningen för då får ryggen sig en smäll. :)

Vad annars? Vad ska man akta sig mest för om man inte vill krascha?

Ni som har bättre koll: Berätta gärna vad ni vet och rätta mig om jag har fel!!! Mest är det väl en fråga om träning (som med allt annat) men lite teori är ju inte fel! Mindre hopp är ju ganska förlåtande men om man kör på lite större gäller det ju att ha bättre koll.
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: Pontus_J skrivet 5 november 2006 kl. 15:18:45
"Om framvagnen är förlångt ner så kan man rycka i styret..."

Istället för att rycka så gasar man.. :idea:
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: 2006 skrivet 5 november 2006 kl. 16:33:02
fråga loppan
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: QuadMaster skrivet 5 november 2006 kl. 19:37:30
vet ej....jag bara hoppar :D det e kul :D
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: addehed skrivet 6 november 2006 kl. 00:20:23
ett litet tips är att hålla jämn gas i upphoppet och vid landning av lite större hopp så bör du landa med påslag på gasen för att inte flyga över styret. och sist men inte minst, känner du att det håller på att gå åt helvete så är det bara att nypa full gas vid landning.. Mvh Andreas Hedlund :wink:
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: JohanH skrivet 6 november 2006 kl. 11:15:27
Citera
ett litet tips är att hålla jämn gas i upphoppet och vid landning av lite större hopp så bör du landa med påslag på gasen för att inte flyga över styret. och sist men inte minst, känner du att det håller på att gå åt helvete så är det bara att nypa full gas vid landning.. Mvh Andreas Hedlund


Tack för tipset!  :D Har jag fått rätt på teorin annars?
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: addehed skrivet 6 november 2006 kl. 19:42:55
I det stora hela så är det väl ganska rätt..
men det du pratar om att fri koppla under hoppet är nog inget som jag rekomenderar.. men i bland kan det vara läge att lägga i en högra växel..!! Du får prova dig fram och se vilken teknik som passar dig och din maskin..
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: JohanH skrivet 7 november 2006 kl. 09:58:48
Citera
men det du pratar om att fri koppla under hoppet är nog inget som jag rekomenderar.. men i bland kan det vara läge att lägga i en högra växel..!!


När och varför kan det vara bra att lägga i en högre växel?
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: addehed skrivet 8 november 2006 kl. 02:46:25
det beror lite gran på landningen och den fart som du kan tänkas behöva efter hoppet.. :wink:
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: JohanH skrivet 8 november 2006 kl. 15:52:46
Ok, bara ut att öva då! :D
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: zacka skrivet 8 november 2006 kl. 20:40:29
jag har upptäckt att med 3ans växel så hoppar man skönast faktiskt även om det läskigare då det går snabbare :)

oftast så kör man med 2an o varvar istället, men med 3 så får du fart genom hoppet o hojen går rakt o fint.
sen att fri koppla o onödigt då man gasa gärna efter landning o inte bara släpper så man studsar
du ska följa hojen med hoppet o inte hålla stumt med bena o armarna, det gör även att hojen lyfter högre o mjukare

detta är vad jag har upplevt när vi har varit o hoppat

jag håller oftast jämt gas o just vid hoppet så ger jag han lite lätt gas så han pushas upp

men testa dig fram
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: JohanH skrivet 9 november 2006 kl. 23:35:33
Citera
jag har upptäckt att med 3ans växel så hoppar man skönast faktiskt även om det läskigare då det går snabbare


Det kan jag tänka mig! Fram till nu har jag bara kört med tvåan men det får bli bättring snart!  :D
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: zacka skrivet 11 november 2006 kl. 01:28:39
testa det
men i förutsättning att det inte är ett kantigt hopp utan mer som en långt hopp
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: thx1138 skrivet 12 november 2006 kl. 14:55:49
Var kör du någonstans JohanH?
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: JohanH skrivet 12 november 2006 kl. 21:43:58
thx1138: Du har ett pm!
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: Hallbo skrivet 18 november 2006 kl. 12:26:06
Höga växlar och lite lägre varv in i hoppen tycker jag funkar bäst, blir stadigare på nå vis.
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: ATVicious skrivet 23 juni 2007 kl. 16:39:37
Tack för tipsen! Känns rätt logiskt det mest så det ska nog gå bra att komma ihåg! =)

Jag har hoppat mkt på mindre hopp med min cross. Can-Am:en väger bara ungefär 250kg mer men det lär väl bara vara att dra på lite extra i upphoppet för att lyfta fronten lite.

Ni som hoppat med större atvs, hur är det? Jag menar inte quads. Snarare 650-800cc big bores. Är 2hjulsdrift skönast eller? Mindre motorbroms då ju. Annars har man ju bättre fäste och acceleration i upphoppet med 4hjulsdrift. landningen kanske blir svårare med 4hjulsdrift eller har jag fel? Vad är bäst att hoppa med?
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: eliason skrivet 2 oktober 2007 kl. 14:17:56
Hoppa...
beror helt på hoppet hur uppgången ser ut hur landningen ser ut..
Följande är som jag tycker:

Uppgång: Har du lång raka före håll jämn fart i hela uppgången stå upp dra in kopplingen när du lämnat(styr mycket med bakbroms), har du kort ansats ha en bra växel där du har mycket effekt. OBS ha en växel som du kan öka med i luften(få mycket snurr på bakhjulen) om du skulle få övervikt framåt. Vid extremt korta ansatser kan du sitta och komprimera fjädringen vid uppgången sedan ställa dig när du lämnat...

I luften: tänk på att det går att styra hojen mycket mera än vad man tror, hur du placerar dig gasar bromsar mm testa på ett hopp där du har mycket hojd meböver inte vara långt och med en bra landning.

Landning: kommer du rakt, så håll mycket gas håller själv fullt precis före landningen, der blir mjukare. Och andra sidan beroende på underlaget så kan det finnas fördelar all landa på alla 4á. Kommer du däremot snett ja VÄLDIGT snett landa på framhjulen gör att hojen sväljer det (framvagn delad) och håll GAS!

En sista grej börjar det gå åt skogan håll VÄLDIGT mycket gas, det brukar funka. Ja så klart beroende på situation men oftast!

Tack för mig...

//Klas Eliason #124
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: josi_57@hotmail.com skrivet 9 oktober 2007 kl. 07:45:30
dör hojen om man drar i fotbromsen i luften eller måste man dra in kopplingen? sen har jag märkt att när man är i luften och gasar så varvar den upp mycket lätt. är det nån fara om man t.ex drar fullgas i luften?
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: Lindahl skrivet 9 oktober 2007 kl. 20:11:31
VM i trådlyft ..
Titel: Teknik när man hoppar
Skrivet av: FlexN skrivet 30 oktober 2007 kl. 23:23:01
Citat från: "Lindahl"
VM i trådlyft ..


Typ
Titel: SV: Teknik när man hoppar
Skrivet av: paparazi skrivet 15 augusti 2008 kl. 00:12:08
dör hojen om man drar i fotbromsen i luften eller måste man dra in kopplingen? sen har jag märkt att när man är i luften och gasar så varvar den upp mycket lätt. är det nån fara om man t.ex drar fullgas i luften?

Om du låser hjulen, dör den. Det är dåligt. Eller som mr Mackey skulle sagt; Killingwheels bad, m-may..?
Man kan peta lite på bakbromsen utan att koppla, för att sakta ner snurren givetvis, men jag håller för att koppla så man inte riskerar att låsa ofrivilligt.
Givetvis svarar motorn på gasen mer i luften, då motståndet är betydligt mindre. Någon fara tycker jag det inte är frågan om, även om det är mer än 120 dagar sedan någon svarat i detta ämne.
Titel: SV: Teknik när man hoppar
Skrivet av: Motoya skrivet 19 oktober 2008 kl. 15:40:26
Bara att ge motorn en liten puff i form av bensin typ en halv meter före hoppet, Sen lutar jag mig långt bak om det bara är ett litet fjoll hopp !  :D
Titel: SV: Teknik när man hoppar
Skrivet av: FBert skrivet 13 november 2008 kl. 22:03:51
dör hojen om man drar i fotbromsen i luften eller måste man dra in kopplingen? sen har jag märkt att när man är i luften och gasar så varvar den upp mycket lätt. är det nån fara om man t.ex drar fullgas i luften?

Om du låser hjulen, dör den. Det är dåligt. Eller som mr Mackey skulle sagt; Killingwheels bad, m-may..?
Man kan peta lite på bakbromsen utan att koppla, för att sakta ner snurren givetvis, men jag håller för att koppla så man inte riskerar att låsa ofrivilligt.
Givetvis svarar motorn på gasen mer i luften, då motståndet är betydligt mindre. Någon fara tycker jag det inte är frågan om, även om det är mer än 120 dagar sedan någon svarat i detta ämne.


Sedan beror det ju helt på vilket hopp det är, om det verkligen gäller att hoppa kort och sedan bromsa innan kan man redan börja bromsa i luften och växla ner. Detta kräver dock en viss teknik....
Titel: SV: Teknik när man hoppar
Skrivet av: Gregemo skrivet 20 november 2008 kl. 22:16:48
Jag hoppar en del med min Grizzly 700. Vad det gäller hopp med stora ATV´s så är det samma tanke sätt som gäller. Förutom att dom ofta är rejält fram tunga, lite olika beroende på modell dock.
Jag har hoppat rejält med min 700 som sagt och det ända är att inte fega innan.
sedan är det bra att hålla lite gas i luften och nedslag.

Jag har hoppas både 4x4 och med 2wd och det är bara att välja själv.
Personligen hoppar jag nästan alltid med 2wd. ()p