ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: Krigar Kaj skrivet 14 mars 2012 kl. 16:58:23
-
Köpte min en 450 rapier igår och undrar hur bromsarna ska ta. Fotbromsen tar bara bak och handbromsen tar bara fram, ska de vara så? På den andra maskinerna jag har/haft så har fotbromsen tagit både fram och bak.
-
Det finns mig veterligen ingen regel i Sverige som säger att du skall ha fyrhjulsbroms på ett reglage så var glad åt din bromsfördelning, den är ju den bästa. ()p
-
Mja, tycker mer den e idiotisk. Känns säkrare om fotbromsen tar på alla hjulen.
-
Kör du i en extremt brant nedförsbacke (tex i ett grustag) så kan jag garantera dig att du vill kunna bromsa... men INTE på framhjulen.
På mc, mopeder osv är det generellt så att fotbroms tar bak och greppet uppe vid styret fram och har man lärt sig detta så sitter det ofta i.
Vill du koppla ihop systemen går det självklart, personligen brukar jag dock dela på dem ifall de sitter ihop.
-
Kör du i en extremt brant nedförsbacke (tex i ett grustag) så kan jag garantera dig att du vill kunna bromsa... men INTE på framhjulen.
På mc, mopeder osv är det generellt så att fotbroms tar bak och greppet uppe vid styret fram och har man lärt sig detta så sitter det ofta i.
Vill du koppla ihop systemen går det självklart, personligen brukar jag dock dela på dem ifall de sitter ihop.
Ja jo men det är ju ingen extrem hjuling.
På moped ja, men det var ju tufft när man låste hjulet och det skrek och blev svarta spår överallt ;D
Ja det går ju att koppla ihop dom om man orkar och få det att lira så inte det bromsar lika mycket bak.
Trodde att alla vägregisterade hjulingar bromsade på alla 4, vet att det finns terrängreggade som är delade på bromssystemen.
-
Har man riktiga frambromsar behövs ingen bakbroms.
100% bromsverkan hamnar ju ändå fram vid en hård inbromsning...
Sen huruvida maskinen är extrem eller ej spelar ju ingen roll, att köra i grusgropar är kul med alla maskiner!
:headbang:
Många vägreggade maskiner har bromsarna sammankopplade från början, ja... men de flesta delar på det där...
-
Ska ha den på vägen och puttra runt på så ingen grushåla för min del. Bromsarna är tydligen inte så super bra på dessa moppar.
Okej, har aldrig hört att någon kopplat isär systemet :hmmm:
Du har säkert rätt om de men ingen jag känner har gjort det på sina maskiner.
-
Är nästan helt hundra på att fotbromsen tar på alla fyra på min.
-
Detta var en av dom saker jag reagerade över när jag köpt min Cf, att man inte kan bromsa med bakbromsen separat.
Vill man bromsa med båda så använder man foten OCH handen, som på mc, logiskt.
På ett sånt här system har man ju tagit bort möjligheten att t.ex glida ner för en alldeles för brant backe med låsta bakhjul (Hydros exempel).
Jag har nog läst här på forumet att det går att besiktiga utan sammankopplad broms, eller?
Om det stämmer så ska jag nog dela på mina system.
-
Är nästan helt hundra på att fotbromsen tar på alla fyra på min.
Den borde ju göra det. Står så satans luddigt i instruktionsboken. Får slå ett öga till på det någon dag.
-
Hejsan alla som undrar!! Jag vet av erfarenhet att det sitter en bromsfördelare bak på svingen på hyosung o goes 450 dessvärre e det så att den bruka kajka ihop i sviveln o då inte funka som den ska!! Med andra ord fördela bromskraften mellan fram o bakhjul!! Det jag gjort på min är att jag har plockat bort den fördelningen då jag tycker det e idiotiskt att bromsen ska ta överallt!" är då van att köra två hjuling utan någon fördelare utan lärt mig att bromsa på rätt sätt"
Ett annat pluss med att ta bort fördelningen är att den då tilltänkta självluftningen fungerar på ett korrekt sätt!! Har varit med om 3 maskiner som fått luft i bromsarna som inte försvunnit utan att plocka bort bromsfördelaren!!! Om man nu vill byta denna del istället så vet jag att atv-huset har den för 1243:- i skrivande stund!!! Hoppas att detta har varit till någon form av hjälp!!
-
Hejsan alla som undrar!! Jag vet av erfarenhet att det sitter en bromsfördelare bak på svingen på hyosung o goes 450 dessvärre e det så att den bruka kajka ihop i sviveln o då inte funka som den ska!! Med andra ord fördela bromskraften mellan fram o bakhjul!! Det jag gjort på min är att jag har plockat bort den fördelningen då jag tycker det e idiotiskt att bromsen ska ta överallt!" är då van att köra två hjuling utan någon fördelare utan lärt mig att bromsa på rätt sätt"
Ett annat pluss med att ta bort fördelningen är att den då tilltänkta självluftningen fungerar på ett korrekt sätt!! Har varit med om 3 maskiner som fått luft i bromsarna som inte försvunnit utan att plocka bort bromsfördelaren!!! Om man nu vill byta denna del istället så vet jag att atv-huset har den för 1243:- i skrivande stund!!! Hoppas att detta har varit till någon form av hjälp!!
Tack så mycket. Ska slå en kik på detta någon dag och se om jag får igång det.
-
Har slått en kik på det och jag delade på systemen så nu fungerar bromsarna men bakbromsen hängde sig efter en stund. Skivan var illröd och det rök en skvätt. Öppnade upp luftskruven och bromsarna släppte direkt. Någon som han någon ide vad som kan ha hänt?
-
Troligen fördelaren som inte släpper trycket!
-
Troligen fördelaren som inte släpper trycket!
Den är inte med i systemet längre
-
antingen e det din broms cylinder som e kass men det e långsökt annars e det nog med säkerhet slangen mellan bromscylinder o bromsoket som har börjat släppa invändigt o därför kan inte vätskan gå tillbaka! eller om du har ett veck i slangen!!
-
Lättast och billigast e ju att byta slangen då. Har inte lagt någon energi på det idag för har haft fullt upp med att köra ()p
Bakbromsen tar nu men inte tillräckligt, ska lufta den igen någon dag när man får tid ork och lust :)