ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: pericso6 skrivet 25 mars 2006 kl. 19:35:16
-
Hej,
En liten undran! Hur mång hk har en ostrypt 400 -06??
-
jag gissar på runt 40-45 hk
-
cirkus 28 rwhp 8)
-
cirkus 28 rwhp 8)
på hjulen då?
-
cirkus 28 rwhp 8)
på hjulen då?
rwhp=rear wheel horse power=hur många hästar det är på bakhjulen
-
men ltz på 400cc har väl 40-50 hk på motorn? och sen försvinner väl lite på däcken. men den har väl mer på däcken eller försvinner väl om den är ostrypt.
-
tror inte det är så mycket med tanke på att yfz 450 utvecklar ca 40-42 hk i motorn
-
Rototest som trots allt är ganska väl ansett utförde ett dynotest på LTZ 400 -03 som är samma maskin som kfx 400.
Här är deras resultat.
(http://quick.imgfree.net/images/27391.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
Powertrain performance
Wheel power 23 (32 / 31) kW (PS / bhp)
at 1/min 7455
Total wheel torque / total reduction 34 (25) Nm (lb-ft)
at 1/min 5986
Sen har -05/06 en större förgasare och annan kamaxel och lite annat lull så man kan kanske lägga på en eller ett par hästar.
Testet utfördes genom att sätta fast bakaxeln direkt i dynometern, dvs inga rullar och däck....
-
räknar man om det till motorstyrka så hamnar man på ca 35 (37) ponnies
-
Sport/funSuzuki LTZ 400. LT-Z400 är en QUAD där en avancerad vattenkyld DOHC motor ... Strypt till 20 hk. Orginal ca 45 hk! Levereras MC registrerad, helt klar för ...
www.fyrhjuling.se/fyrhjulingar%20Sport_fun.htm - 34k -
-
Ja. vad säger man....
Kollar man på suzuki schweiz hemsida (och även tysklands)
http://www.suzuki-motorcycles.ch/de/products/~fere/models/quad/LT-Z400/specs/
och även tysklands....
(http://quick.imgfree.net/images/27396.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
Och dessa är inte i något strypt utförande, men det kanske man inte behö vde tillägga. Omräkningsfaktor mellan kW och hk är ca 0.746, dvs hk*0.746 = kW
Vilket ger en effekt på 28/0.746=37.5 hk
Jag tycker att dessa visar ganska klart vad som gäller.
Sedan kan man ändå tro mer på försäljare om man vill........
-
Hej,
Jag får bara tack för all svar! Ni kan kanske svar på två fråga till? Vad ligger toppfarten på, ett ca förstås? Samt behöver man dreva om den? Kommer köra mestadels landsväg med den.
-
Toppfarten beror dels vilken drevning man har men även på däckdimensionen. Orginaldrav 14/40 och 20 tums hjul (diametern) så toppar den ca 107 km/h vid 8000 varv (varvtalsbegr. vid 8250rpm).
22 tums hjul ger motsvarande 117km/h vid 8000 varv
Jag drevade om min då jag kör mestadels landsväg och jag tycker den blev skönare att köra. Man kan fortfarande dra upp den på bakhjulen uten problem men man slipper tokväxla i början utan sega lite mer på växlarna.
-
Toppfarten beror dels vilken drevning man har men även på däckdimensionen. Orginaldrav 14/40 och 20 tums hjul (diametern) så toppar den ca 107 km/h vid 8000 varv (varvtalsbegr. vid 8250rpm).
22 tums hjul ger motsvarande 117km/h vid 8000 varv
Jag drevade om min då jag kör mestadels landsväg och jag tycker den blev skönare att köra. Man kan fortfarande dra upp den på bakhjulen uten problem men man slipper tokväxla i början utan sega lite mer på växlarna.
Tackar! Får beställa ett 15 drev till den! Den kommer på fredag om jag har tur!! Jobbigt att vänta.
-
Bara kul att kunna hjälpa till.
Tänk på att du måste modifiera "kedjeskyddet" när du monterar ett 15pinnars. Med kedjeskydd menar jag den stålbygel som sitter framför drevet och som bultarna till plastskyddet gå igenom.
Annars tar kedjad i.
-
Bara kul att kunna hjälpa till.
Tänk på att du måste modifiera "kedjeskyddet" när du monterar ett 15pinnars. Med kedjeskydd menar jag den stålbygel som sitter framför drevet och som bultarna till plastskyddet gå igenom.
Annars tar kedjad i.
Tack för tipset! Hur är det att åka två på 400:an?
-
Jo, jag kan inte klaga, frugan åker med ibland och det funkar bra.
Jag saknar inget i själva kraften, däremot ställer det lite krav på passageraren om man ska köra någorlunda fort på slingriga vägar.
Dvs passageraren måste lite på föraren till fullo annnars kan det nog gå käpprätt åt :twisted:. Det kanske blir annorlunda på sommarväglag men nu på vintern så bryter bakändan ut i sladd lite när man minst anar, och om passageraren får spatt så kan det gå hur som helst.
-
Ett alternativ till att byta framdrevet till 15pin är att byta ut bakdrevet till 37 pin, det blir ungerfär samma sak. 1 pin fram motsvarar 2.75 pin bak. Du behöver inte byta kedja eller modifiera något.
-
http://www.blocket.se/vi/7543600.htm?ca=22_s
55 hk men är ju trimmad med såg kul ut
-
Skulle äta upp min hatt (om jag hade någon) om den där maskinen har 55 hk. Komp kolv + effekt system ger på sin höjd 40 hk (på bakhjulen)
Ska du ha 55 så måste det till nya kamaxlar (både avgas och insug) och FCR 39mm Keihin förgasare. Kanske till och med ett 440 big bore kit
-
Jo, jag kan inte klaga, frugan åker med ibland och det funkar bra.
Jag saknar inget i själva kraften, däremot ställer det lite krav på passageraren om man ska köra någorlunda fort på slingriga vägar.
Dvs passageraren måste lite på föraren till fullo annnars kan det nog gå käpprätt åt :twisted:. Det kanske blir annorlunda på sommarväglag men nu på vintern så bryter bakändan ut i sladd lite när man minst anar, och om passageraren får spatt så kan det gå hur som helst.
Låter som Dinli´n jag har nu, känns lite pirrigt att ha lagt handpenning på
en kawa 400 utan ens ha sett eller provkört den, har jag tur så dyker den upp på fredag. Hoppas, hoppas!
-
Är du i krokarna så får du naturligtvis prova min. :wink:
Varför köper du en kawa om du redan har en Dinli? Eller du kanske inte ska sälja Dinlin?
Alla som jag har träffat (Dinli ägare och säljare) tycker att det inte finns någon anledning att betala mer för att få en 400 istället.
Är det någon speciell anledning till att du beställt en 400? 8O
-
Oops, nu såg jag att du bodde i Kullaberg (missade infon i profilen)
Jag gissar att någon annan kanske bor närmare :oops:
-
Förstår att du undrar! Saken är den att jag har haft en Dinli i sedan den kom och hade en förbannat massa problem med den! Dock så byttes min ut mot en ny 06. Men tyvärr hade intresset svalnat för den pga problem jag hade med den först! Dock den jag har nu har alla uppdateringar ifrån fabrik och har bara rullat 20 mil. Har annons ute på den om någon är intresserad. Dinli´n är i bättre skick en ny, även rostskyddad i ramen i förbyggande syfte. (inget jag har gjort själv)
Annledningen till att jag tar en kawa är att jag tycker den är läcker och pengen i mellan blir inte förstor + att den inte är så vanlig heller. Visst hade det varit kul med en Raptor 700. Men över 100 stora
är en jäkla massa pengar för en leksak.
-
Skulle äta upp min hatt (om jag hade någon) om den där maskinen har 55 hk. Komp kolv + effekt system ger på sin höjd 40 hk (på bakhjulen)
Ska du ha 55 så måste det till nya kamaxlar (både avgas och insug) och FCR 39mm Keihin förgasare. Kanske till och med ett 440 big bore kit
Det är min gamla hoj som är till salu (igen) har vart minst 2 ägare efter mig vad jag vet- när JAG sålde den satt det ett bigbore kit 435cc på,portad topp, yoshimura helsystem,kn,ombestyckad förg. vet inte vad som hänt sen dess men förmodligen sitter bigbore kitet kvar kanske inte riktigt 40 hk på hjulen men 35-38 skulle ja gissa- gick lätt på bakhjulen 3an minns jag 8O japp hade en bild kvar på den i datorn:
(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/MVC-010F.jpg)
-
Det låter rimligt.
Den nuvarande ägaren blev antingen blåst av den han köpte av eller så har han glömt att rada upp allt nytt trim som han ska ha satt på..... :P
Glömmer man verkligen en sådan sak om man vill sälja något?? Om något så listar man väl nästan sånt som är standardutrustning för att det ska se ut som att man har kostat på den.... :wink: