TjaDu låter kunnig om detta "Joacim" så jag litar på dig men jag har en fråga bara för motorn går inte på oljeblandad bensin så jag förstår inte varför den skulle skära om det är en 4-tackt och cylindern går när jag kör startmotorn för skurna motorer brukar väll inte gå alls.Bränslepumpen går på förgasaren och kolven så om det är dålig komp så funkar inte pumpen så får inte motorn någon bränsle låter det som ett bra resonemang
Citat från: tofu 94 skrivet 28 mars 2011 kl. 19:24:01TjaDu låter kunnig om detta "Joacim" så jag litar på dig men jag har en fråga bara för motorn går inte på oljeblandad bensin så jag förstår inte varför den skulle skära om det är en 4-tackt och cylindern går när jag kör startmotorn för skurna motorer brukar väll inte gå alls.Bränslepumpen går på förgasaren och kolven så om det är dålig komp så funkar inte pumpen så får inte motorn någon bränsle låter det som ett bra resonemang Kollar man sprängskisser på motorn http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/SUZ/2/01/70/0009.Gif http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/SUZ/2/01/70/0002.Gif så ser man att det är en luftkylt 4-taktare Att den skurit kan bero på flera faktorer, Dålig olja eller för lite olja, För mycket snö/issprut upp på cylindern som gör att den går varm! Körde du fort ute på isen längre sträckor? Du har mycket ivägen för motorn där fram så det kan mycket väl vara snön som har sprutat upp mot motorn och gjort att den har gått varm! Snö som sätter sig mot cylindern blir som en isolering på cylindern, Blir ingen kylning av fartvinden! Prova du att starta direkt efter att den stanna! Om, Gick det köra på startmotorn eller klicka det bara? Har den skurit så brukar det ändå att gå och dra runt motorn, Dock så har man oftast gjort sår i cylinderlopp och kolv som gör att man tappar massa eller all Kompression,
När det gäller bränslesystem så kan minsta lilla partikel ställa till det.Jag hade strul med traktorn hemma, så jag rev hela skiten!!Ner med tanken och tvättade ur den, bort med soppa kranen den var full i skräp,sen blockade jag isär hela förgasaren och tvättade förs i diesel och sen med bensin.Man måste vara lite renlig av sig när man meckar förgasare de är ju så små kanaler i dom.Är man mekaniskt lagd så bör det inte vara någon fara att plocka ner förgasaren och göra rent den, kan vara en simpel sak att det är hål i flottören, då sjunker den ner och stänger av soppa tillförseln in till förgasaren men det kollar man lätt genom att ta bort den, akta alla små fjädrar bara sen lägger du den i en kopp med bensin då ska den flyta. Annars så är luft på burk ett bra alternativ att blåsa bort skit med i förgasaren, om du inte har en kompressor med regulator ventil så du kan sänka trycket.//Wbugs
tjaNu har jag varit ute å kollat om motorn var ok genom att köra på startgas OCH DET FUNGERA DEN STARTADE eller nästan den tände så den började snurra lite så min slutsats är att det är förgasaren som spökar Citat från: Joacim skrivet 28 mars 2011 kl. 20:03:33Citat från: tofu 94 skrivet 28 mars 2011 kl. 19:24:01TjaDu låter kunnig om detta "Joacim" så jag litar på dig men jag har en fråga bara för motorn går inte på oljeblandad bensin så jag förstår inte varför den skulle skära om det är en 4-tackt och cylindern går när jag kör startmotorn för skurna motorer brukar väll inte gå alls.Bränslepumpen går på förgasaren och kolven så om det är dålig komp så funkar inte pumpen så får inte motorn någon bränsle låter det som ett bra resonemang Kollar man sprängskisser på motorn http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/SUZ/2/01/70/0009.Gif http://webservices.motorsportdealers.com/parts/partImages/SUZ/2/01/70/0002.Gif så ser man att det är en luftkylt 4-taktare Att den skurit kan bero på flera faktorer, Dålig olja eller för lite olja, För mycket snö/issprut upp på cylindern som gör att den går varm! Körde du fort ute på isen längre sträckor? Du har mycket ivägen för motorn där fram så det kan mycket väl vara snön som har sprutat upp mot motorn och gjort att den har gått varm! Snö som sätter sig mot cylindern blir som en isolering på cylindern, Blir ingen kylning av fartvinden! Prova du att starta direkt efter att den stanna! Om, Gick det köra på startmotorn eller klicka det bara? Har den skurit så brukar det ändå att gå och dra runt motorn, Dock så har man oftast gjort sår i cylinderlopp och kolv som gör att man tappar massa eller all Kompression, jag tycker den går fint så det där med skuret är det nog inte för jag pröva med att köra start motorn och det gick utan problem men olja var det inget överflöd av men nu är den bytt.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️