Måste man alltid motivera att man har fyrhjuling med att de är så praktiska? Kan det inte bara få vara kul? Vet inte när jag senast hörde en båtägare urskuldande förklara att det är ju så praktiskt att ha en båt när man ska flytta eller något annat. Nä, i det fallet är det helt politiskt korrekt att äga och använda sig av båt för att ta sig ut i naturen, till och med om man äger en motorbåt. Det är aldrig någon som säger "Men vad ska du ut i skärgården att göra då, har du någon anledning att åka dit och slita på miljön?" Inte heller måste man motivera sin charterresa till kanarieholmarna med någon nyttoaspekt, eller att man ser på tv, spelar tv-spel, går på krogen, åker skidor, cyklar, har samlag utan avsikt att föröka sig eller snart sagt något annat som man gör för nöjes skull. Men när det gäller fyrhjuling så ska det i första hand vara så praktiskt, ekonomiskt, säkert eller något annat urskuldande för att det ska accepteras. Jag tycker vi får börja hjälpas åt och vända den här trenden och börja erkänna att många av oss har fyrhjuling helt enkelt för att vi tycker det är kul och blir lyckliga av det, och vi står för det också! Vill vi ha ett mer tolerant samhälle så får vi börja med att vara ärliga samtidigt som vi visar andra hänsyn. Jag tror det är så vi skapar förståelse för vår hobby och det är när det finns en förståelse som vi kanske kan börja ställa lite krav på att även vi ska få ta plats i naturen på tillåtna banor och stigar.
Många buskör på andras ägor, till exempel.Alkohol
Varför ska allt roligt förbjudas?
Citat från: "Tintin"Måste man alltid motivera att man har fyrhjuling med att de är så praktiska? Kan det inte bara få vara kul? Vet inte när jag senast hörde en båtägare urskuldande förklara att det är ju så praktiskt att ha en båt när man ska flytta eller något annat. Nä, i det fallet är det helt politiskt korrekt att äga och använda sig av båt för att ta sig ut i naturen, till och med om man äger en motorbåt. Det är aldrig någon som säger "Men vad ska du ut i skärgården att göra då, har du någon anledning att åka dit och slita på miljön?" Inte heller måste man motivera sin charterresa till kanarieholmarna med någon nyttoaspekt, eller att man ser på tv, spelar tv-spel, går på krogen, åker skidor, cyklar, har samlag utan avsikt att föröka sig eller snart sagt något annat som man gör för nöjes skull. Men när det gäller fyrhjuling så ska det i första hand vara så praktiskt, ekonomiskt, säkert eller något annat urskuldande för att det ska accepteras. Jag tycker vi får börja hjälpas åt och vända den här trenden och börja erkänna att många av oss har fyrhjuling helt enkelt för att vi tycker det är kul och blir lyckliga av det, och vi står för det också! Vill vi ha ett mer tolerant samhälle så får vi börja med att vara ärliga samtidigt som vi visar andra hänsyn. Jag tror det är så vi skapar förståelse för vår hobby och det är när det finns en förståelse som vi kanske kan börja ställa lite krav på att även vi ska få ta plats i naturen på tillåtna banor och stigar.Väl talat.För övrigt tycker jag också att det vore bra av oss om vi kunde underlätta acceptansen genom att visa hänsyn mot ryttare som kan få sin häst skrämd, att inte störa grannar med onödigt oljud, att visa hänsyn i allmäna trafiken etc. Helt enkelt lite vanligt folkvett som säkert 95% av oss har, men de som tar i lite väl och stör sin omgivning i onödan gör det faktiskt svårare att få fyrhjulingar accepterade. Men visst ska man få köra och ha kul, inget tvivel om den saken, glöm bara inte det sunda förnuftet.
Diskussionen om fordonstypens vara eller inte vara är ganska oväsentlig. Jag tycker själv inte om förbud, eftersom det ändå kommer att ske en hel del buskörning.Problemet är att en del av dessa ATV-fordon är motorstarka, bakhjulsdrivna och saknar differential. Därför strävar de mot att gå rakt fram och är svåra att svänga, utan att man tvingar ut bakvagnen i sladd.En ovan förare, framförallt med passagerare som förstärker trycket på drivhjulen, har nog ganska svårt att hantera fordonet i tvära kurvor på asfaltunderlag. Det har hänt och kommer tyvärr att hända fler olyckor på grund av detta.Kanske ett förarbevis, med en kort utbildning liknande den för EU-moped skulle vara nyttig. Körtekniken är trots allt ganska olika traditionell MC- och bilkörning. Detta borde omfatta både MC- och bilkörkortinnehavareBesvara Mats Edvardsson 28/05 15:52
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️