ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Slangkungen skrivet 20 december 2008 kl. 22:14:02

Titel: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Slangkungen skrivet 20 december 2008 kl. 22:14:02
Jag behöver hjälp med en Brute Force 750 -07.
Isen brast när jag skulle över en mindre damm. Vi fick upp den direkt och fick igång den efter ett tag, men efter det är den orkeslös, varvar inte och skjuter i avgassystemet. Jag har testat att byta stift efter som den sura och strula efter badet men det det är lika illa ändå.
Är det någon som har något tipps om vad som kan vara fel?
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Nilas skrivet 20 december 2008 kl. 23:53:47
Jag behöver hjälp med en Brute Force 750 -07.
Isen brast när jag skulle över en mindre damm. Vi fick upp den direkt och fick igång den efter ett tag, men efter det är den orkeslös, varvar inte och skjuter i avgassystemet. Jag har testat att byta stift efter som den sura och strula efter badet men det det är lika illa ändå.
Är det någon som har något tipps om vad som kan vara fel?
Har du tagit kompressionsprov och jämfört cylinderbalansen? :-\
Inte för att jag vill måla fan på väggen, men då vet du ju hur allvarligt de kan tänkas vara iaf...
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Slangkungen skrivet 21 december 2008 kl. 10:40:46
Nej jag har inte kollat kompressionen. Jag har ingen kompressionsmätare som jag kommer åt bakre cylindern med. Plus att det kom inte in vatten som påverkade hur lätt den gick runt på starten så det borde ej blivit något mekaniskt knas som påverkar kompressionen.
Det känns mer som att det bör hänga ihop med vatten, fukt och el-strul men jag har inte en susning om vad som är vad och var man bör börja.
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: gurra-g skrivet 21 december 2008 kl. 10:54:40
Du får börja med att kolla alla kontakter, så det inte är fukt
i dom.
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: zupe skrivet 21 december 2008 kl. 15:33:35
Jag lägger en peng på att du fått vatten i förgasaren.
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Motoya skrivet 21 december 2008 kl. 16:35:54
Jag lägger en peng på att du fått vatten i förgasaren.

Är det inte insprutning? (http://www.atvforum.se/Forum/Smileys/classic/rolleyes.gif)
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: gurra-g skrivet 21 december 2008 kl. 16:39:55
Det som hände mej var att jag fick vatten i en kontakt till
spänningsregulatorn. Motorn gick som ett arsle.
Detta i kombination med vatten i bensinen också.

Jag förutsätter att du bytt bensinen va?
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Slangkungen skrivet 21 december 2008 kl. 20:43:59
Soppan är fixad. Vart sitter spänningsregulatorn?
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: gurra-g skrivet 21 december 2008 kl. 20:55:49
Soppan är fixad. Vart sitter spänningsregulatorn?
Vet ej, jag har en Renegade.
Men leta efter en komponent med kylflänsar på, den bör sitta rätt så
öppet. Men det var på min maskin som det var felet, behöver inte va det på din.
Blås ren alla kontakter med tryckluft och 556, och fyll dom med vaselin.
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Nilas skrivet 22 december 2008 kl. 20:39:19
Soppan är fixad. Vart sitter spänningsregulatorn?
Ja kör med Di-electric grease, låg-temp fett som är till för att skydda kontakter ()p
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Lillhajen skrivet 22 december 2008 kl. 20:41:02
Soppan är fixad. Vart sitter spänningsregulatorn?
Ja kör med Di-electric grease, låg-temp fett som är till för att skydda kontakter ()p

Var hittade du Di-electric grease ?
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: macmagnet skrivet 22 december 2008 kl. 23:33:06
hansen racing
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 23 december 2008 kl. 00:27:42
Soppan är fixad. Vart sitter spänningsregulatorn?
bak till höger om lyset
tog du ur stiften nnär du drog runt för att tömma vattnet i cylindrarna????
annars e det med stor sannolikhet att du krökt en eller fler ventiler
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: gurra-g skrivet 23 december 2008 kl. 09:29:32
Tvivlar starkt på att man kröker ventilerna för lite vatten, inte ens vevstakarna.
Om motorn går när vattnet kommer in kan man kröka nåt.

Men det låter ju som han inte ens fick in någe vatten i motorn.
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 23 december 2008 kl. 11:33:43
nej för vatten är ju lätt att komprimera 
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: gurra-g skrivet 23 december 2008 kl. 11:38:28
nej för vatten är ju lätt att komprimera 
Ja, men inte klarar en startmotor av att kröka vevstakarna heller,
Får man hydraulisk låsning så blir det tvärstopp för startmotorn.
Och varför ventillerna skulle krökas får du förklara också.

Det är en annan sak om motorn går när vattnet kommer in,
då har motorn kraft nog att kunna kröka en vevstake eller 2.
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 23 december 2008 kl. 11:43:35
nej jag tog ju för givet att han inte drog maskin över den mindre dammen o där med att motorn va i gång när den sög in vatten o det är ju mycket svårare att kröka en vevstaken än att kröka en ventil.
ja vet en som försökte starta sin enduro när han sugit in vatten å han tröck endast på starten å det räckte för att kröka en ventil
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 23 december 2008 kl. 11:45:28
men det kan ju absolut bara vara så enkelt som vatten i någon kontakt å är det så att det inte fanns någe vatten i cylindrarna så kan man ju bort se helt från min teori ()p då e det bara att blåsa rent kontakterna kanske göra rent förgasarna
Titel: SV: Brute går illa efter djupdykning
Skrivet av: gusten skrivet 18 februari 2009 kl. 18:44:11
 jag har samma problem på min brute 750-07
den har sjunkit många ggr men den försvann ordentligt i en bäck för ett tag sen. då startade jag den under vattnet,den sög in bakvägen i motorn.
 så jag komp testade den å va utan komp. lämnade den på renovering men den va schysst. det sitter en decomp mojäng på cammen som lämnar insugsventilen öppen på starten. därav ingen comp på mätaren O0
 men däremot så har ja inte fått nå fart på eländet än
 den smäller å härjar när ja släpper gasen å har allmänt dåligt med ork :hmmm: