ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: noech skrivet 18 oktober 2015 kl. 21:09:26

Titel: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: noech skrivet 18 oktober 2015 kl. 21:09:26
Va bli de för skillnad om man ta bort "strypbrickorna" i variatorn på 550n?
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: cold_breeze skrivet 19 oktober 2015 kl. 08:41:29
Tillslagsvarvet ändras marginal, upplever min lite stakare med men de kan va inbillning med :P
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: Kenneth Magnusson skrivet 19 oktober 2015 kl. 15:16:52
Det borde väl ändra utväxlingsförhållandet och inte ha något att göra med variatorns tillslagsvarv. Jag har ingen "strypbricka" på min variator på min 550 EFI EPS. Den levererades utan strypning i både insprutning och variator. Jag har kört 20 mil (sedan i fredags, måndag nu) och testat toppfarten lite, den gjorde utan problem 97 km/t. och hade då ändå inte nått maxfart, ville inte varva motorn som är ny. Jag vet inte hur den ska gå med strypningarna men på CF:s hemsida står det att toppfarten för modellen är 72 km/t. Min förra hjuling, en CF moto Z 600 EFI EX gick betydligt bättre när den hade passerat 100 mil än den gjorde när den var helt ny, hoppas på samma här..
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: noech skrivet 20 oktober 2015 kl. 21:42:24
Ok. Hade fått för mej att den skulle gå fortare å bli svagare men då kanske ja tänker fel?
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: cold_breeze skrivet 21 oktober 2015 kl. 05:44:23
Skillnaden på min var strypningen på gasspjället och skruven för att sänka toppvarvet som sitter vid tumgasen. Brickan i variatorn känner ja som sagt knappt skillnad på.
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: LARRYLUKE skrivet 21 oktober 2015 kl. 07:29:28
Ska be dem att ta bort min strypning vid 100 mil servicen. Min toppar typ 72-75 nu kanske.
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: cold_breeze skrivet 22 oktober 2015 kl. 09:46:38
Ska be dem att ta bort min strypning vid 100 mil servicen. Min toppar typ 72-75 nu kanske.

Att dem toppar 72-75 är för att gasen är strypt inte för brickan i variatorn. Min toppa typ lika med som utan bricka.

Kancka bort klacken som är på gasspjället å skruva ut skruven vid tumgasen så går den lite bättre
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 oktober 2015 kl. 10:10:44
Ett tips är att ni kollar er toppfart med en GPS, min gör 99km/h i topp en god dag på mätaren, är dock inte så fort i verkligheten.
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: LARRYLUKE skrivet 22 oktober 2015 kl. 13:28:48
Att dem toppar 72-75 är för att gasen är strypt inte för brickan i variatorn. Min toppa typ lika med som utan bricka.

Kancka bort klacken som är på gasspjället å skruva ut skruven vid tumgasen så går den lite bättre

Är det inte lika bra o göra allting på samma gång? Skruv, variatorn och gasspjäll
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: cold_breeze skrivet 23 oktober 2015 kl. 07:48:57
Jo absolut är de bra att ta båda på en gång. Jag tog bort klacken på spjället å skruva ur skruven direkt när jag fick hem min hjuling å tog sedan bort brickan efter 25 milaservicen
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: Kenneth Magnusson skrivet 23 oktober 2015 kl. 10:50:15
Brickan i variatorn gör att den inte kan växla ut för fullt. Det innebär att det blir i princip samma som om man skulle köra på trean med en fyrväxlad bil. Motorn jobbar på max men toppfarten blir inte vad tillverkaren hade tänkt sig eftersom det fattas en växel.

Strypningen i insprutningen gör att man inte kan gasa för fullt, samma med skruven i handtaget. Det blir som om du skulle lägga en tegelsten under gaspedalen på bilen, man kan helt enkelt inte trycka ner gasen i botten,, med uppenbart resultat.  Motorn och variatorn är byggda från fabriken för att vara ostrypta, det är ju bara en regel i Sverige för att vägregga dem som de stryps till 14KW (20 hk), terrängreggade är inte strypta.
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: Henkepkd skrivet 23 oktober 2015 kl. 18:55:12
vart sitter denna bricka i variatorn som ni pratar om?
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: noech skrivet 23 oktober 2015 kl. 19:09:09
Brickan i variatorn gör att den inte kan växla ut för fullt. Det innebär att det blir i princip samma som om man skulle köra på trean med en fyrväxlad bil. Motorn jobbar på max men toppfarten blir inte vad tillverkaren hade tänkt sig eftersom det fattas en växel.

Strypningen i insprutningen gör att man inte kan gasa för fullt, samma med skruven i handtaget. Det blir som om du skulle lägga en tegelsten under gaspedalen på bilen, man kan helt enkelt inte trycka ner gasen i botten,, med uppenbart resultat.  Motorn och variatorn är byggda från fabriken för att vara ostrypta, det är ju bara en regel i Sverige för att vägregga dem som de stryps till 14KW (20 hk), terrängreggade är inte strypta.

Så den bli varken starkare el svagare på lägre fart om man ta bort brickorna/brickan?
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: cold_breeze skrivet 23 oktober 2015 kl. 19:20:04
http://mob.motorbiten.se/sv/start/kundservice/verkstad-cid222.htm

Finns en guide längst ner på sidan.
Men på min var de bara en fet svart bricka som skulle bort.
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: Kenneth Magnusson skrivet 23 oktober 2015 kl. 19:40:39
Mellan variatorhalvorna på primär/motor-variatorn se länk.
 
http://www.motorbiten.se/files/user/PDF/Strypning%20CF%20550.pdf



Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: Kenneth Magnusson skrivet 23 oktober 2015 kl. 19:45:43
Så den bli varken starkare el svagare på lägre fart om man ta bort brickorna/brickan?

Nej på lägre farter har brickan ingen betydelse men där som sagt som om du inte kan lägga in 4:ans växel på en fyrväxlaad låda utan bara måste köra på 1, 2 och 3:dje växeln. Du kommer aldrig upp till maxfart..
Titel: SV: Strypbrickor i variatorn
Skrivet av: Kenneth Magnusson skrivet 31 oktober 2015 kl. 17:52:34
Jag har gasat lite mer sedan 25-milaservicen. På jämn mark gick min 550 102 km/t, med mikroskopiskt medlut 107 km/t.
Ingen uppförsbacke längs allmän väg har dock sänkt farten under 92 km/t med full gas.