Jo det är dax för det och ja jag är en av OT busarna men ska skärpa mig.
Styr inte upp det för hårt bara.Tycker det är skillnad på OT och OT.Anledningen till att jag hänger här på forumet så mycket som jag gör, är i första hand för att jag tycker det är roligt och underhållande. Inte för att söka svar på frågor om fyrhjulingar, även om det kanske är själva grundidén med ett forum.Vissa OT-urspårningar kan vara väldigt underhållande läsning. Pelles och Kajs OT-tjafsande, men med glimten i ögat, till exempel får mig ofta att små-fnissa för mig själv, och det är en stor anledning till att jag bara måste kolla in här varje dag.Men visst... om det blir sida efter sida med OT-snack i var och varannan tråd är det ju inte bra för forumet. Det är ju helt klart.Men det tycker jag inte det är heller.
Gnäll inte mer nu! Av mina 87 olästa trådar jag har idag är 5st rubricerade som REN OT. Övriga handlar ju bara om fyrhjuling mm. Däck, försäkringar, träffar mm. Läs de då innan ni spyr ur er skit om OT.
Fler inlägg per sida, tröttnar fort på att inte läsa nått som tråden handlar om och behöva byta sida 1-2ggr innan det relevanta kommer.
och varför måste det finnas flera sidor? Det är ju ett arv från slöinternet på 90-talet.
Går ju välja - alla
Ja Rickard, det börjar bli lite för mycket OT nu tycker jag.Personligen tycker jag det känns som att kunnigheten på forumet sjunker allt mer tyvärr. Känns som att de som verkligen har kunskapen och som tidigare varit lite av forumets grundpelare lämnar en efter en och som det verkar så är det just på grund av detta, att trådarna handlar för lite om det forumet är till för, just fyrhjulingar... Det är för mycket OT helt enkelt...Det finns Facebook och Twitter och allt vad det heter som är till för detta, det här är ett fyrhjulingsforum och då anser jag det ska handla om just fyrhjulingar, inte en massa annat.
Inte alltid, bara på de trådar med ett fåtal sidor. Och om det nu gick skulle jag vilja ställa in det default i settings för mig. För även med mina fantastiska 2Mbit har jag ALDRIG laddproblem...
Enklast för trogna besökare är att i PROFIL ställa in så att de senaste inläggen visas högst upp, då ser man alltid det senaste inlägget högst upp på första sidan som öppnas även om det finns 3 sidor med svar.
Att visa ett begränsat antal inlägg/sida har flera orsaker.I en tråd med många bilder så kan laddtiden bli lång, men dessutom så belastar det servern rätt mycket att ladda ett stort antal bilder.
Då jag har så många aktiva besökare på mina forum så kommer jag dessutom upp på trafikmängder som överstiger webbhotellets maximala månadsgräns, så jag får betala ett antal hundra kronor extra/månad i trafikavgifter.
Dessutom så vill ju jag, och mina annonsörer att annonserna skall exponeras så ofta och länge som möjligt, och om alla alltid scrollar ned så långt att annonserna försvinner så missar man ju målet med annonseringen, om man inte annonserar längst ned på sidan vill säga.
Har börjat önska att det fanns en gilla-knapp bredvid citeraknappen på varje inlägg så de som citerar någon för att ge eller kan klicka där istället, samtidigt får bildvisare sin bekräftelse i bildtrådar och trådarna kanske kan hållas som just bildtrådar, inte en bild per sida och resten smileys och beröm/offtopic.
... De som tänker lämna detta forum p g a lite OT här och var kan väl göra det då. Jag upplever det ändå som att det finns tillräckligt med kunniga personer här för att jag skall stanna kvar.
Rent generellt tycker jag att diskussioner i ett ämne kan få språra ur om frågeställaren fått den hjälp han behöver,
Men som vanligt skall det istället ifrågasättas och tjafsas.
Man kan dock tycka att det borde vara krav på att sökfunktionen används innan ny tråd startas, krav på att rubriken är vägledande för ämnet och att köp- och säljannonser har krav på den mest grundläggande informationen en intressent kan vara nyfiken på, då tex geografisk ort.
Att hacka på Hydro som är en av de mer seriösa och kunniga i detta forum är inte något som är smickrande för dig, hoppas jag, i någons ögon.
Okej tack, Det värmer.Jag hoppas jag får fortsätta vara aktiv då detta forum då träff-trådarna har gett mig många nya likasinnade vänner. Men tråkigt nog ska man behöva ta skit av den så kallade "eliten" bara för man är "nybörjare" och har egna idéer man vill dela med sig av.Jag trodde detta var ett öppet forum där likasinnade kan diskutera allt som kretsar runt vårt intresse.Men jag hade tydligen fel.Trodde faktiskt inte jag va så illa omtyckt.Det kändes.
Fler moderatorer och lite hårdare hållning mot nedskräpning tycker jag vore rätt utveckling.
Problemet med hårt modererade forum är att ingen vill vara med i dem, det finns inget mer frustrerande än när en moderator är inne och petar i vart och vartannat inlägg, som det troligen skulle bli i ett forum som detta som har medlemmar från 15 år och uppåt.Jag vidhåller min uppmaning, att ni anmäler till mig.Och de som vill ha ett ämne utan offtopic kan från och med nu redigera och/eller radera svar som skriv i de trådar man själv startat.Jag provar alltså köra med detta från och med nu och ser om det kan skötas utan att missbrukar.Man kan alltså från och med nu redigera och radera inlägg som andra medlemmar gör i ämnen man själv startat.
Den dagen ni bannar Pelle så kan ni banna mig också (om inte jag ryker först dvs), utan Pelle så skulle detta forum bli ett tråkigt forum. Och Pelle du är inte illa omtyckt!
Jag letar aldrig bråk, varken på forum eller irl eller någon annanstans heller.Däremot kan jag vara lite spetsig när folk gör sig dummare än vad de är, när de inte ens försöker eller vill, osv osv.
Är det att leta bråk när man frågar vad som menas när någon uppför sig på det sättet???Skall man sälja något och då anger pris, då skall detta pris gälla!Vad skulle du själv tycka om det på bensinmackens skylt står 4,25 men när du sedan kört in på macken och parkerat vid pumpen inser att det kostar 14,50...?Men okej då, tydligen har jag väl fel.Jag skall be Rickard rensa tråden då tydligen inte onka själv vill göra det.[/quotePriset står i annonsen om man orkar läsa ? Och vadå inte ute efter bråk ? Fattat inte riktigt hur du orkar tjafsa om det när du tydligen inte är intresserad. Men vissa människor har tydligen inte mycket att göra om dagarna
Priset står i annonsen om man orkar läsa ? Och vadå inte ute efter bråk ? Fattat inte riktigt hur du orkar tjafsa om det när du tydligen inte är intresserad. Men vissa människor har tydligen inte mycket att göra om dagarna
Och ja, jag var intresserad av hjulen, det skrev jag ju i tråden, men då för angivet pris så klart.
...Däremot kan jag vara lite spetsig när folk gör sig dummare än vad de är...
Nu är jag ny här sedan en dryg månad tillbaka och har bara ett fåtal inlägg så vad jag har fattat i denna tråd så kommer 50% inte lyssna på vad jag säger, dock känner jag mig tvungen att säga något då jag nästintill blev illamående när jag läste igenom den här tråden.Hur man kan sitta och rent ut sagt snacka skit om enstaka medlemmar och inte ha något problem med det och att även värdera medlemmar beroende på hur mycket kunskap de har får mig att må lite dåligt... snacket i den här tråden klassar jag som mobbning. (jag har inte läst tråden om herr jkpg men den ska tydligen vara extrem jämfört med denna) Ang OT med tummar upp och korta inlägg som "nice", "bra jobbat" osv tycker jag till viss del kan hjälpa en tråd. Jag och FARLIGMJÖLK tänkte lägga ner våran projekttråd då det ett tag verkade som att ingen riktigt brydde sig om den och vi kännde att då kan vi lika gärna bara bygga klart hjulingen för oss själva då vi egentligen inte tjänar något på att ha en tråd om projektet ifall det inte blir något snack i tråden som visar att den uppskattas och som kan pusha oss.PS. Jag måste ju säga att Pelle är en av dem friskaste och mest uppskattade fläktarna i våran tråd.
Lyssna på mannen ovanför. Förövrigt vill jag kommentera den smutsiga omröstningen i den andra numera låsta tråden som heter just "pelle_jkpg". Vad är det för jävla moderering? Bör inte du som äger forumet skippa biten där du utnyttjar din ställning i diskussioner om enskilda medlemmar? Du diskuterar eventuella åtgärder tillsammans med andra medlemmar som kan ha agg mot individen ni diskuterar.
Du ifrågasätter ett uppenbart problem, det om något pekar på att du inte har alla hästar hemma.
Och vad min ålder har med det här att göra ställer jag mig frågandes till. Om jag säger att jag är född under 80-talet, skulle det utgöra någon skillnad alls i mitt resonemang eller hur du tolkar min åsikt?
Antingen är man tyst och håller med pöbeln, eller så tar man till vapen och ställer sig mot den hysteri som råder i ämnet.
Vi vet väl inte ens helt säkert om vem som startade omröstningen? Pollen skapades och tråden låstes kort därefter, det är nog för att jag ska anse det här forumet som oseriöst på ett obehagligt sett.
Är det, om nu herrarna skulle ha lämnat förumet för gott, frivilligt att lämna efter att det spys galla från både admin och enskilda medlemmar som också de skulle förtjäna en eller flera varningar för sitt eget beteende?
I min övertygelse att du gett dig fan på att försöka spela allan med mig lämnar jag dina skitåsikter från nu och önskar dig ett fortsatt trevligt liv därinne i bubblan.
Jag vill säga tack till alla er som skrivit att ni saknat oss! Det var inte det som var anledningen till vårt "uppehåll" att vi sökte nån form av bekräftelse.Vi kände att detta eskalerade till något negativt och det är inget varken jag eller kk vill ta del av. Vi gillar båda detta forum vilket ni säkert förstår då vi spenderar mycket tid här. Hoppas allt kan fortsätta som vanligt och att alla på forumet är lika värda. Och till er som ser oss som ett störande moment, tveka inte att hyvla av oss! Vi tål det! Ha en grym kväll att motorentusiaster!
Ja, personangrepp och idiotförklaringar accepteras inte, och då jag inte kan sitta klistrad vid datorn 24 timmar/dygn kan det tyvärr bli en hel del inlägg som raderas även i trådar som är aktuella och livliga, speciellt om det är så mycket skit i dem att det inte blir just nåt kvar när allt olämpligt har plockats bort.Att hålla på och dalta med folk som uppenbarligen inte vill annat än bråka är inte precis min melodi, och det har dessutom, under de 11 år jag drivit mina forum, visat sig vara rätt meningslöst.Antingen skärper sig folk som varnas rätt fort, eller så accelererar problemen, och att försöka argumentera mot en medlem vars kritik och obefogade påhopp accelererar allt mer är ju helt enkelt inte konstruktivt.Det tarvar också ofta att hetsa upp annars skötsamma individer, och problemen ökar allt eftersom.Att folk frivilligt lämnar ett forum de inte trivs i är bäst, men i speciella fall så måste jag naturligvis bannlysa.I extrema fall får man anmäla folk till deras internetleverantörer för Abuse, och i några riktigt extrema fall är det polisanmälan som gäller, när det blir direkta hot mot person eller familj.Jag har sett det mesta under de 11 år jag drivit mina forum, och väldigt lite förvånar mig längre.
är det yttrandefrihet att kalla någon för idiot?
"Kortfattat, du är dum i huvudet""Du inte har alla hästar hemma""Är du skvatt galen?"
Jag modererar väldigt sällan, men ibland händer det.T.ex. om någon uttrycker sig som följer:Jag börjar nu förstå varför du reagerat så häftigt, efter att ha arbetat i ett moderatorsteam i 15 år kan du itne se hur det kan fungera så bra att en enda person sköter modereringen på ett annat sätt än det gängse.Jag förstår din tveksamhet, men å andra sidan har du allt för liten erfarenhet av mitt sätt att moderera för att kunna fatta ett välgrundat beslut.
För övrigt har jag inte konsekvent ignorerat någon i min moderering, har raderat ett antal inlägg av både dig och andra i denna tråd.Samt hela Pelle_jkpg-tråden.Men du kanske inte har koll på vad som görs, eller tror du att jag är online hela tiden och granskar varje inlägg för att omedelbart kunna redigera?PS. Finns det kvar något inlägg där du likställs med en ettåring?Det har jag i så fall missat, och därför finns det en anmälningsfunktion i forumet.
Anledningen till att jag öht höjde ögonbrynet över debatten var att du själv tog för dig och deltog i moben plus indirekt konsulterade andra medlemmar om huruvida berörda personer var värdiga medlemmar eller inte
Det har säkert funnits omröstningar om mitt sätt att agera, i vart fall har det diskuterats många gånger, och det är naturligtvis detta som ligger till grund för mitt beslut att fortsätta på den inslagna vägen, de medlemmar som jag respekterar, och anser tillför mest värde till de forum jag driver är de som jag lyssnar på mest i denna typ av diskussioner.Att ha samma modell för moderering i ett forum med 760 000 medlemmar skulle naturligtvis inte fungera, men jag har å andra sidan aldrig haft ambitionen att bygga upp några forum som avhandlar alla livets frågor med fokus på skvaller, ryktesspridning, olagligheter och samhällsfientliga frågor.Och än en gång, tråden Pelle_jkpg (som jag inte startade) har raderats efter att ämnet diskuterats i typ 1 dag.
För att de som anser att "Off-topic" och "Övrigt"-tavlorna stör deras upplevelse av forumet skall kunna välja bort dessa har jag nu aktiverat funktionen "Ignorera tavlor".Under profilinställningarna (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=profile) kan man nu helt enkelt välja bort de tavlor man inte vill skall störa upplevelsen av de mer ämnesspecifika diskussionerna.
... och som tillägg kan ju nämnas att man kan ignorera alla meddelanden från en viss medlem, så slipper man se dessa störande element. Alla glada?
Sen tror jag vädret/säsongen påverkar en del också, quadsäsongen har för många inte dragit igång än och ATV-säsongen är lite i ett mellanläge med tjällossning i söder och skoterväder i norr.
om man kollar i teknik forum delen där det står en lång novell hur och vad som tillåts där ?? ja då skiter man i att skriva där tex. speciellt om man är minsta osäker. och risken för osäkerhet ökar när det ställer höga krav på forums användaren tex i teknik delen.
Vill bara inte att forumet skall tappa medlemmar nu när man har skaffat en fyrhjuling och behöver mkt tips o råd
Då och då får jag PM och e-post om att det har blivit för mycket off-topic i många av de ämnen som startas i forumet, på senare tid har det kommit ett flertal sådana påpekanden.Vad känner ni, är det dags för en uppryckning?
Lång diskussion, kort svar:Lågklassmärkensägarna kan delas i två grupper, 1. De som kör sin maskin och tar den för vad den är. 2. De som vägrar inse att det skulle vara någon större skillnad.När de gäller de som tillhör grupp 1 hoppas jag VERKLIGEN att de inte upplever sig retade. Har du problem med din tgb och vill ha hjälp hoppas jag att du inte upplever något obehagligt från de andra medlemmarna. De som hör till grupp 2 har det ju lite jobbigare när de vill ha hjälp. De har ju liksom satt sig där själva. Och då är det svårt att vara trevlig.
Hell-man snackar om ägarna.Du om maskinerna.Så det blev fel redan där...Sen huruvida TGB använder grejer från samma tillverkare som Can-Am har ingen betydelse, sånt är bara svepskäl/ursäkter... man vill försöka bevisa något som inte finns.Nokia gör telefoner och gummistövlar, men inte kan man ringa med en stövel för det... typ.Läs nu hell-man:s inlägg igen, lite mer noga.
Det faktum att du inte anser TGB tillhöra 'lågklassmärkena' bekräftar just att du tillhör grupp 1. Men som du själv sa, vi behöver inte diskutera detta.
Nä du har rätt, inte lönt med "självutnämndaexperter".De två svar jag fått bekräftade enbart vad jag trodde. Synd.
Jag fick också en del bekräftat. Smart att byta namn när man idiotförklarat sig i en tråd...
Jag har aldrig sagt att TGB har dålig kvalité, ej heller har jag någonsin sagt att Can-am har bra, eller bäst kvalité.Eller??Nä, dåså.Du drar alltså helt plötsligt in kvalité, utan att någon ens nämnt varken bra eller dåligt i ämnet.Men oavsett kvalité så finns det massvis med andra parametrar man ofta bryr sig om.Framkomlighet, finesser, prestanda är tex några av dessa.Varför du nu ens kommer in på detta förstår jag inte, har någon här klankat ner på dig eller din maskin som gjort att du känner dig tvingad att försvara något??Ifall du vill se skillnaden mot KASS Renegade så kika på "Dagens film" där jag för bara några dagar sedan lade upp nån snutt, med just en TGB.Ingen skall liksom påstå att det inte skiljer något, för det gör det!....och det är just sånt snack vi på forumet oftast reagerar på.Sen att man kan ha kul ihop och respekt för förarna är ju självklart, det är just när det kommer nån och påstår saker tagna ur luften som folk här kan bli irriterade.Sista halvåret har det dock inte förkommit något sånt snack här alls, så... dumt att dra igång något kanske...
Vad har jag att idotförklaras för? Att jag tog upp en fråga och du blir knäckt av fakta? Namnet bytte jag innan.........men som sagt, kör du på och kalla folk för idiot bara för att de frågar eller tycker något DU inte håller med om. Men vill du ha fakta på vad jag påstod om tillverkare så bara googla. Eller det är idioter med kanske som skrivit där. Som jag inledde i denna tråd var att "vissa" beter sig otrevligt så fort man tycker olika, tja, du är yttersta beviset.
Läs vad hell-man skrev till dig igen. Du verkar inte ha tagit till dig något.Ingen på forumet skulle reta någon Taiwanåkare utan anledning. Många blir trötta på att ni påstår er åka på en maskin som är minst lika som en som kostar 3 gånger mer.Det är stora skillnader.Jag antar att du aldrig provat någon Can Am, Yamaha, eller liknande märkesmaskin?
En Dacia är på pappret mer driftsäker än en Mercedes, men som sagt vi lägger ner diskussionen. Det finns en "klick" som överöser en med idiotförklaringar etc. för att man tycker eller tror olika. Bara att inse.
Hoppas du vill ha hjälp med din maskin någon gång.
Behöver jag inte, löser jag själv. Eller du försöker säga att du ska hämnas då genom att inte kunna vara till hjälp? Snälla......gå till sandlådan där du hör hemma. Jag hade en fråga och ett påstående, inget annat. Det kan man diskutera på ett bättre sätt än det du håller på med.
Okej. Du vann.
Aha.... K650! (i övrigt förstår jag ingenting, men det är ju iofs inget ovanligt)
Visa gärna mig att Dacia-bilar med över 15000 på mätaren igenomsnitt går felfriare än Mercedes.
En Dacia är inget att slita på. Inte skulle en taxichaufför köpa en Dacia..Men visst är det förvånande att Mercedes ligger så dåligt till.
Varför är inte Dacia något att slita på då, delge gärna vad du grundar din erfarenhet på.
Titta på deras arbetsbilar som liknar Peugeot Partner eller Caddy. Två år gamla och redan rostiga.Kolla in medelkörda mil på din lista. Där är det stor skillnad på Mercedes och Dacia.
När det gäller rost så är definitivt inte Mercedes någon höjdare. Kanske bättre nu för tiden iof.
Har inte koll på vilka årsmodeller det var som hade problem med rosten. Tidigt 2000? Var väl något med plåten de använde?Idag ska det väl inte vara någon fara. Men de flesta bilar kan ju rosta. En bekant fick rost på bakluckan på sin nya BMW
Trådens rubrik och dess innehåll... hahaha vilken paradox!
Jag hade för mig att det hängde ihop med något med att de gick över till vattenbaseradfärg, men det känns som om det var hela deras process som var dålig helt enkelt. Ford har haft samma bekymmer en bra bit in på 2000-talet.
Personer utan körkort blandar sig i nu igen... hrm...
Vi snackar väl vidare här då;Jag tycker inte körkort ska vara ett krav för att få diskutera bilar. Ska flygcert vara villkor för att prata flyg? Låt crozover debattera vidare, han gör det rätt bra. Sen blir det ju lite färglöst när det är pappas bilmärke som är bäst.
CO... skall man jämföra så bör man dels ha egna erfarenheter, vilket du ju inte har.Och dels bör man ha erfarenhet utav mer än ETT alternativ, vilket du inte heller har... bara pappas.Och då jämför du ofta en personbil från MB och en hantverkarbil från typ Pegga... eller vad det nu är...Men visst, debattera du vidare bara.
Samma som att vi inte får ge köpråd enligt vissa Crozover....
Bara för man har körkort betyder det inte att man har erfarenhet och kunskap om bilar.Det är väl bra att jag utgår ifrån märken jag vet lite om! Ser inte det som negativt.
Har inte koll på vilka årsmodeller det var som hade problem med rosten. Tidigt 2000? Var väl något med plåten de använde?Idag ska det väl inte vara någon fara. Men de flesta bilar kan ju rosta. En bekant fick rost på bakluckan på sin nya BMW Mercedes har ju iallafall haft 30 års rostgaranti!(Jag anser mig ha rätten att vara med i dessa diskussioner)
Dunf. Jag skrev att jag har mest kunskap inte erfarenhet.Jag kan få kunskap om en bil utan att ens röra vid den.
Hujeda mig om du var kirurg
Nej, det är hörsägen.(och det är bla just denna bristande insikt jag menar... man tror att man vet, när man egentligen inget vet alls... men men...)
Vilken tur att jag inte är någon kirurg då.Det jag skrev var korrekt. Man kan ha massa kunskap om Andra Världskriget utan att ha varit med i det.Man kan ha kunskap om Kina utan att ha besökt landet.Och Så Vidare...
Så det finns ingen som har kunskap i historia? Eftersom det hände innan man själv var född...Det finns ju många som VET grejer, som sedan visar sig vara fel. Även om dom varit med om det själv.Själva grejen med ett forum är ju att alla kan delta och hjälpa eller diskutera med varann. Sen att inte alla kan eller tycker samma sak är väl en fördel...Man väljer väl själv vilka man lyssnar på och man har ju ett eget ansvar i vad man hittar på. Men ett forum kan ju vara en bra hjälp när man söker information.Är man en känslig själ som inte orkar med andras åsikter, då bör man inte ge sig ut på detta läskiga internet.
Är det häxjakt på CO eller vad?
Gud vad välkommen jag känner mig på forumet nu..
Skönt att du blev en i mängden.Och nej, det går inte skylla på Marklunds snedsteg.Utan snarare att människor rent generellt är sjukt otrevliga på internet och förväntar sig andra ska lägga sin själ för att hjälpa dem utan ge något tillbaka.Ni ska avundas Hell-man, Hydro, PV mfl. som orkar med att ge och ge.Jag tröttnade. Och det gjorde 10-20 andra med mig när det begav sig.
Och det innebär att man ska idiotförklaras för att man inte håller med "the big five"?
Idiotförklaringen beror på dina inlägg.
ATVFORUM
Att jag inte tycker som dig och ett par andra då. För det är i regel samma personer som idiotförklarar var och varannan här. Vet ni så mycket mer att ni anser er ha den rätten? Alltså tycker man inte exakt likadant i ett inlägg dig så idiotförklarar man sig alltså enligt dig. Ja säger då de......
Hydro skriver att vissa tekniskt kunniga försvunnit från forumet.
Det är sättet du skriver på som gör att du idiotförklarar dig själv.
Vi har inga crossåkare här längre, inga skogsproffs och ytterst få månskensbönder.
Vad är dina tankar om framtiden för forumet?Har du några planer? Något du kommer ändra på?
Ja, och om du inte vet det så är det ju tyvärr rätt synd.I början var jag här oregistrerad men sedan som reggad, och då även på ATV-centers tid.Visst försvann det en del även då, Jocke72 är tex fortfarande saknad.Men de största tappen har skett i "modern tid".Vi har inga crossåkare här längre, inga skogsproffs och ytterst få månskensbönder.Resten av inlägget vet jag inte ens vad jag skall säga om... men kan väl iaf inflika att en fyrhjuling oftast är minst lika tekniskt avancerad som en värmepump och har minst lika mycket underlag i form av beskrivningar... sen hur felen beskrivs är ju mestadels ägarrelaterat, dock ser jag inte att det är mycket diffusa problem här alls... men det känns lite som om vi följt två olika ATVforum.
Alla forum där märkes differenser finns återfinns det grupperingar och glåp. Av den enkla anledningen att många är extra tuffa bakom skärmen för man slipper stå face 2 face och faktiskt konfrontera och på samma stå för sina ord. Sen är det ju det faktum att det man köper anser man oftast bäst och då är det klart att det blir konflikter mellan folk med olika tycke. Jag anser dock att här är det rätt milt om ibland lite "salt" stämning. Men Samtidigt får man ju inte glömma av att något som kan låta orimligt "hårt" kan ju lika väl inte ha den illvilja som man tror av flera skäl. T ex en persons oförmåga att förklara sig i text, där grupperar jag in mig själv ofta. Har flertalet gånger fått läsa att det blöder i ögonen när vissa läser det jag skriver då jag är sjukt dålig på styckes indelningar m.m . Sen kan det ju vara som så att personen som löser tar åt sig lite väl mycket för att han/hon är lite känsligare än personen på andra sidan. Jag anser dock att detta forumet sköts snyggt och att det inte är så vidare hård stämning skulle till och med vilja påstå att jag finner en "viss" grad av sarkasm som upplyftande då det samtidigt skapar en tydligare bild av hur människorna bakom "nicken" (forumnamn) är som personer. T ex hell-man och fenris har en rätt salt jargong emellanåt men det finns ju ingen som helst illvilja mellan dem utan det är mer kompis attityd.
Märkliga kompisar som kallar folk idioter för att man inte delar deras vision inom Atv världen. Att kalla någon idiot offentligt är mycket fult, men som du säger.....en annan sak om det skulle ske face2face. Då tror jag inte de hade haft samma attityd.
Citera gärna ett inlägg där jag kallar någon för idiot.
Hellman är forumets lilla vita lamm ifall du inte visste de
Jag bryr mig inte vad han är, men när han svarar mig så ska det vara med respekt. Inget annat. Sen får alla ha sin egen åsikt självklart, men man kan förmedla den på ett schysst sätt.
Jösses med risk för att vara elak men om du anser hell-man är elak och otrevlig så har du nog en vardag som är lika med kontors jobb bland kvinnor.
Är du klar snart? Detta är ett ATV-forum där vi är intresserade av fyrhjulingar. Ingen j*vla syjunta där vi ska "uttrycka oss respektfullt". Ta och snyt dig nu för f*n och sota ur din maskin och posta lite bilder, meka på en plog eller bygg en vagn. Släpp det här nu.
Här inne är vi nykterister
Missat denna tråd totalt ..kanske lika bra.Men blev uppmärksammad då 4 av mina intressen dök upp på samma rad "posta bilder och filmer, dricka brännvin och dyka i lera!"..
Jag brukar inte säga så mycket till tjejerna, ligger mest och lurar bakom nån buske, överaskningsmomentet är viktigt. :-P
Att folk som kör fyrhjuling tappar intresset, både för att köra och för att skriva i ett forum måste väl ändå anses vara rätt naturligt, för många är det en fas man går igenom.För de allra flesta används forum som dessa i princip bara innan köp eller när de har problem med sin fyrhjuling.Du kan knappast ha missat att det i samband med att jag tog över skedde en kupp där en del av de mest kunniga och aktiva medlemmarna lämnade forumet med buller och bång, och vissa stannade kvar för att sprida en dålig stämning i forumet, samt för att försöka ragga de kvarvarande kunniga medlemmarna till "sitt" nya forum.Det forumet har idag drygt 800 medlemmar och 2500 ämnen.Detta forum har över 15 000 medlemmar och över 46 000 ämnen.Sedan jag tog över har detta forum (år 2008) ökat antalet medlemmar med runt 12 000 stycken, så att något har gjorts rätt tycker jag ändå syns i den statistiken.På senare år har jag gjort det möjligt att skriva i forumet som gäst, vilket har gjort att antalet nya medlemmar minskar något, men antalet sidvisningar fortsätter att öka.Som jag ser det så är det mycket i statistiken som talar för att det jag gör och har gjort har varit bra för forumets utveckling, men det är genuint tråkigt att det finns en liten grupp väldigt aktiva medlemmar som inte tycker att det fungerar bra.Jag kan ju på intet sätt påverka hur många tävlingsförare, bönder eller ATV-mekaniker som befolkar detta forum, men jag tror att de skulle bli fler om det blev lite mindre gnällig stämning i forumet rent generellt.När det gäller jämförelsen värmepumpar och fyrhjulingar så finns ju t.ex. elscheman till varenda värmepump i manualer publikt tillgängliga på nätet, manualer som i detalj beskriver varje ingående komponent, jag vill bestämt hävda att så itne är fallet när det gäller fyrhjulingar.Skall man hitta den typen av fakta om en fyrhjuling så bygger det på att någon (olagligt) kopierat och lagt ut servicemanualen på nätet, vilket är väldigt ovanligt eller i vart fall svårt att hitta.När det gäller fel på fyrhjulingar är det inte så ovanligt att felen är diffusa, typ går dåligt när den blir varm, småller vid gasuppsläpp, elfel, dålig laddning och så vidare, fel som kan bero på många olika saker.Det är lättare att bli expert på en (eller många) värmepumpar bara genom att läsa i manualer, och ha en grundläggande kännedom om funktionsprincipen än vad det är att bli expert på den enorma mångd olika QUAD:s och ATV som finns, det är i princip omöjligt.Sen kan man ju ha ett allmänt maskinkunnande som gör att man kan peka på möjliga orsaker för olika fel, självklart.Att direkt kunna hjälpa någon med att peka ut det exakta felet är dock avsevärt mycket svårare när det gäller fyrhjulingar än värmepumpar, och jag tror att det är en anledning till varför det har varit svårt att bygga upp ett gäng med riktigt engagerade "hjälpare" i detta forum om man jämför med hur läget är i Värmepumpsforum.
Personligen har jag inga som helst problem med att ägaren tjänar pengar på forumet, det är ju bra att ha ett forum som fungerar tekniskt och där någon håller ordning på allt runtikring. Dock tycker jag att ägaren borde hålla koll på driften, annonser, teknik och själva inriktningen för forumet, men att låta andra sköta den dagliga tillsynen och arbetet som moderator. Detta forums storhet är ju den blandade kompetensen och även blandade gruppen av människor som är aktiva här, samt även den kunskapsbank som finns i äldre trådar. Men tyvärr har ju många rutinerade försvunnit, vet inte vad dom har för anledning. Kanske det behövs någon slags nystart.
Jag tycker inte att du som ägare av forumet behöver ursäkta att du tjänar pengar på forumet, det är en affärsverksamhet och då vill man klart tjäna på det. Det är i vilket fall som helst gratis för oss att använda. Sen ser jag personligen det helt naturligt att stänga av medlemmar som inte beter sig ordentligt, en självklarhet snarare. Om en person som blivit avstäng sedan inte kommer åter är det enbart ett bevis på att vederbörande saknar självinsikt och gör nog forumet en tjänst att inte bli aktiv igen. Det måste finnas klara regler för vad som gäller på ett forum, följer man de inte.....ja då ska man bort. Enkelt.......i min värld iaf.
Och om jag då får fråga.Hur skulle du agera i "konflikten" Hydro vs CrozOverJag vet att det är/kan vara olämpligt att diskutera enskilda fall som detta, men nu är ju detta en aktuell konflikt som hållit i sig ett bra tag där vi har två motstridiga uppfattningar.Hydro anser att han upprepade gånger förklarat bakgrunden till sina uppfattningar om CrozOvers "sanningar", och CrozOver anser sig vara trakasserad.Jag anser inte att någon av dem har trampat i klaverat på ett sätt som gör att de skall bannlysas, men jag har också väldigt svårt att se hur de inom en snar framtid skall kunna ha en samsyn om det som konflikten innefattar.Att det förpestar tillvaron för vissa i forumet är ställt utom varje rimligt tvivel, och att det säkert är frustrerande för både Hydro och CrosOver är självklart.Som jag ser det finns det ingen enkel eller "rätt" lösning, men som sagt, det skulle vara intressant att veta hur du skulle agera.Om du vill kan du svara via PM.OBS.Detta är INTE skrivet för att jag något alls emot vare sig Hydro eller CrozOver, det är bara ett exempel på en faktisk konflikt, som inte är enkel att lösa om inte de två parterna kommer till någon form av samsyn, det ger en dålig stämning i forumet ÄVEN om båda parter försöker argumentera på ett sakligt sätt. (Men inte alltid orkar/lyckas)
Sen är det väl typiskt forum att folk lätt kan sitta och vara tuffa bakom skärmen. Tror inte de hade haft samma attityd live, men är väl egentligen bara att ignorera.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️