U2-22 firmware är möjlig att programmera!Följande är svaret jag fick av Dealy's support idag."Hej ! Kalibrering av hastighetsmätaren på den nyare typen av instrument måste ske med ett specialverktyg enligt bifogad instruktion.Detta specialverktyg kan beställas från en Dinli ÅF/verkstad. Artikelnummer är A930023-00, och rek.pris 182 kronor inkl moms. Med vänlig hälsning Roger Carlson Dealy Sweden AB "Stort tack till Roger som äntligen gett oss med U2-22 en lösning Jag biogar pdf-en jag fick av Roger på min hemsida.http://hem.bredband.net/b1566927/Calibration.pdfEDIT:Jag har utan problem lyckats kalibrera min hastighetsmätare nu och kan beskriva hur jag gjorde.Jag testade i samma veva att aktivera tempmätaren som PDFen föreslår men det står bara 0.0C. Kikade på elschemat på hojen och där verkar det inte finnas någon tempgivare. Bara en thermostat som är direktkopplad till överhettningslampan. Jag ska kika om det finns någon bra lösning på detta så vi även kan få motortemp i displayen.Jag skrev en liten guide om hastighetskalibreringen igår som jag klistrar in här: Hastighetsmätaren på Dinli 450 kalibreras till bakhjulets rullomkrets.Kalibreringsvärdet anger rullomkretsen i millimeter.Detta bör göras så hastighetsmätaren visar rätt hastighet men även så att trippmätaren räknar körd sträcka rätt.För att komma in i programmeringsläget på displayen med firmware U2-22 (du ser firmwarenumret under displayens startsekvens) behövs en signalgenerator alternativt Dinlis egna "hastighetssimulator" med art.nr: A930023-00.Signalgeneratorn ansluts till den bruna kabeln i det 3-poliga kontaktstycket. Denna kabeln är ingången från magnetgivaren vid bakdrevet. Den gröna kabeln i samma kontaktstycke är jord och ansluts till jord på signalgeneratorn.Om du vill plocka bort hastighetsmätaren och göra kalibreringen på bänk så måste en extern 12V matning anslutas till det stora kontaktstycket på mätaren. Svart kabel är jord och Röd-svart är +12V. Signalgeneratorns uppgift är att sänka den bruna kabeln till jord med en frekvens runt 15-25Hz. Exakt frekvens beror på vad hastighetsmätaren tidigare är kalibrerad till. För att ställa rätt frekvens, starta hastighetsmätaren och ändra generatorns frekvens tills 115-120km/h utläses på hastighetsmätaren.Om detta inte görs kan du inte komma in i programmeringsläget.Stäng av hastighetsmätaren men låt signalgeneratorn vara igång.Tryck ned den vänstra knappen på hastighetsmätaren och starta den. När U2-22 ----- visas trycks även den högra knappen ned. När INF-0 visas släpps den vänstra knappen. När hastighetsmätaren sedan växlar till normalt visningsläge trycks den vänstra knappen ned igen och sedan kan båda knapparna släppas. Nu är du i programmeringsläget.För att bläddra mellan funktionerna 1-9, tryck på den vänstra knappen. För att gå in i en funktion trycks den högra knappen ned. Funktion 1 är kalibrering av hastigheten. Ange ditt bakhjuls rullomkrets i millimeter.Inne i funktionen ändras värdet med den vänstra knappen och den högra väljer nästa värde.För att komma ur en funktionen trycks den högra knappen upprepat till funktionsnumret blinkar. Nu kan du välja nästa funktion med vänster knapp.För att spara ändringarna, välj funktionen 0-end. Gå in i funktionen med högra knappen. Tryck den vänstra för att spara. Displayen återgår till normalt visningsläge.Bryt strömmen och koppla bort signalgeneratorn. Programmeringen är klar.Bygg din egen signalgenerator!Jag testade att bygga en generator baserad på timerkretsen NE555 och skissade upp ett schema på lämpliga komponenter. Kretsen byggdes som ett "kråkbo", komponenterna direkt ihoplödda utan något kretskort och den fungerar perfekt till kalibreringen.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️