ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: mats_o skrivet 1 augusti 2018 kl. 21:18:30

Titel: Dog under körning - klurig felsökning
Skrivet av: mats_o skrivet 1 augusti 2018 kl. 21:18:30
Tänkte berätta lite om mitt sommarhaveri på en 260B och felsökningen därefter.

Det började med att jag startade som vanligt men efter 10 meter dog hjulingen. Totalt omöjlig att få igång. Startmotorn drar men det händer inget mer.

Enligt principen om enklast först så börja med att kolla säkringarna. Alla hela och fina - kollade med "pip" på multimetern.

Nästa steg. Blir det någon gnista överhuvudtaget? Nix - tji gnista. Därmed dags att mäta upp tändspolen. Primärlindningen ok, sekundärlindningen var ok den också.

Enligt den mekhandbok jag har skulle nästa steg vara att mäta tändgivarens mostånd. Ca 5 ohm skulle vara bra. Min var på 200 så här var ju felet - eller?
Ny givare anskaffades men som tur var mättes den innan byte ("Våt" stator så det hade krävt packnings och oljebyte). Den var på 200 den med? Med hjälp av Google så visade det sig att 200 är ett utmärkt värde - helt enkelt fel i handboken.

Nu var jag less och började mäta varje komponent en efter en.
När det visade sig vara dålig kontakt och rost i tändhatten så var felet funnet -eller? Glad över att det var enkelt så vart det en tur förbi Mekonomen och 55 investerade riksdaler. Monterade nya tändhatten och provade - ingen gnista.....

Nu var det jag som tappade gnistan och det hela fick vila lite och under tiden grubblades det. Det måste ju vara elektriskt iom tji gnista. Eftersom styrströmmen till startrelät kommer från samma matning som matar tändspole och CDI så måste den ju vara ok. Mätte även på bromshandtagets brytare (samma matning enligt schemat) och jodå 12V så det var ju ok. För säkerhetsskull så tog jag och mätte upp spänningen till tändspolen. 2 Volt? vad i .....

Här var det ju definitivt nått skumt. 12V på ett ställe och 2V på nästa. Den tredje förbrukaren på den matningen är CDI boxen så ur med CDI för att mäta på dess matning. 12V där så nu kändes det ju som ett klart kabelbrott.
Mätte igen på tändspolen med CDI borta - 12V. I med CDI igen - 2V. Ur med CDI -12V. Ja men äntligen - det måste ju vara någon form av kortis i CDI boxen - eller?

En ny CDI beställdes men under tiden började jag grubbla. Om det skulle vara en sån kortis borde ju säkringen flyga eller så skulle nått bli varmt i alla fall så det kändes inte helt rätt ändå - dags för mer klurande. Till slut bestämde jag mig för att ta ett varv till med elsystemet. Nu mättes varje säkring. Inte för kontakt utan ut med dem och motståndsmätning. Här dök det upp en överraskning, 0.2 ohm på 3 av 4 säkringar (ska bara finnas tre enligt den där handboken .....). Den fjärde säkringen, den hade ett motstånd på 600 ohm. Naturligtvis var det säkringen till CDI och tändspole men det är ju extremt lättlöst. I med en ny säkring och så är det äntligen klart - eller?

Ny säkring monterades och fram med multimetern. Nu var det 12V med den gamla CDI-boxen på plats. Nu borde det ju bara  vara att starta då? Tji gnista .... Tillslut kom den nya CDI boxen och den gamla byttes. Nu var väl ändå allt löst - eller?

Känslan av att höra en startande motor var rätt underbar i det läget......

Slutsatsen är att CDI boxen måste ha pajat och nästan lyckats skjuta säkringen.
Jag har inte mätt upp det men schemat över elsystemet är definitivt fel. 4 säkringar istället för 3 och med största sannolikhet matas startrelät matas av en annan säkring. Finns ingen annan förklaring på skillnaden mellan bromshandtaget och tändspolens spänningar.

Nu ska jag bara lyckas få en besiktningstid - så svårt att besiktiga utan motor och tror nån på Opus löfte om 24 timmars garanti för alla lätta fordon så glöm den. 3 dagar - 5 samtal och än så länge har de inte lyckats skaka fram någon tid inom en vecka. Det är dock bättre än bilprovningens "vi har inga tider inom 6 veckor - hör av dig nästa månad"