ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: Qwintuz skrivet 5 juni 2009 kl. 22:49:33

Titel: "bakaxel av!"
Skrivet av: Qwintuz skrivet 5 juni 2009 kl. 22:49:33
Tjena!
investerade väldigt nyss i en hyosung 450 efter att ha läst en hel del på detta forum. Har haft min cykel i ungefär 42,5 timmar nu, och min bakaxel (vet ej om det heter så, men från drevet bak och utåt) gick rakt av. Min fråga är nu om detta hänt någon annan, och om "bakaxeln" är tvådelad eller en enda lång axel? samt om någon vet vart man kan få tag på nya delar?

Mvh Q
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: Edholm skrivet 6 juni 2009 kl. 01:10:52
Axeln är en hel enhet, och går från hjul till hjul genom bakaxellagren och svingen...hur gammal är din maskin, och finns det någon garanti kvar? Och hur gick det till vid själva bakaxelhaveriet? Normal körning? Högt hopp? Terrängkörning? Sladdade grus/asfalt?  Jag kan iaf säga att det är INTE vanligt att bakaxlarna GÅR AV, kröks kanske, vid ovarsam/våldsam behandling, men går av..näe..vid en rejäl klotning ner i ett krondike kanske, men då brukar ju också resten av hojen bli knäckt.  En god kamrat till mig hängde på turbo och insprut på sin Goes450X (samma hoj, annan plast) och han knäckte mig veterligen ingen bakaxel.

Hursomhelst så är det generalagenten JO Forsberg reservdelar(Jofrab), också numera kallat Garage24, som levererar både hojarna och delarna till återförsäljare. Vilken MC-smedja eller trädgårdsfirma som helst som är ansluten till Jofrab eller Garage24 kan beställa en ny axel åt dig. (många har den generalagenten idag, så det går att söka på deras hemsida efter sin närmaste ÅF)  En ny axel har artikelnummer 3-9046 och kostar 4147:- SEK till slutkund. Ta med dig de uppgifterna till din närmaste Jofrab-anslutna återförsäljare, alternativt kan jag fixa en axel åt dig via jobbet och sen skicka den till dig via postförskott.
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: EKWALLRACING skrivet 6 juni 2009 kl. 13:05:16
Hejsan

Max Mc Import AB är Importör

av Hyosung sedan 1 Januari 2009

Garantier på Hyosung tar Max Mc Import AB
På de fordon som Max Mc Import AB har köpt till Sverige.


Garantier finns på fordon som Jofrab/Garage 24/ Tws Motor har sålt i Sverige
MEN DETTA GÄLLER DÅ!!
Garanti gäller från påställnings dag på Regbevis inget annat.
Är den TRIMMAD inga garantier!
Kvitto på inköp skall bifogas vid garanti jobb.
Servicar gjorda enligt manual dessutom kopia på denna servicebok vid garanti jobb skall finnas.
Ägare av Hyosung fordon lämnar in den till en av våra ÅF där reklamations rapport görs.
Här är ÅF för Hyosung i Sverige.
http://www.hyosung.dk/se/aterforsaljare.htm

Frågor ring
0706-585708

Måndag till fredag
09.00-16.00

Häls
Robert Ekwall
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: Hydro skrivet 6 juni 2009 kl. 13:09:41
...Är den TRIMMAD inga garantier!...

Likställs "trimmad" med avstrypt?
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: EKWALLRACING skrivet 6 juni 2009 kl. 14:28:33
Japp avstrypning borta är ju inte original
med andra ord inga garantier gäller.

Och vi har koll på detta då vi besiktar fordonen själva hos Åf..
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: LAHA skrivet 6 juni 2009 kl. 18:41:10
Bara att skruva dit strypningarna alltså  ()p
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: Devil skrivet 6 juni 2009 kl. 19:02:02
Japp avstrypning borta är ju inte original
med andra ord inga garantier gäller.

Och vi har koll på detta då vi besiktar fordonen själva hos Åf..


Hur Fan kan en Seriös generalagent på allvar mena att en avstrypt motor på ett av deras fordon skulle vara TRIMMAD...??
Det är enligt min mening bara ett jävligt billigt sätt att försöka komma undan sitt förbannade ansvar..!!
Om tillverkaren, i det här fallet Hyosung, konstruerar en motor på runt 50 hästar, och sen byrokraterna i ett land, det här fallet sverige, bestämmer att fordonet i fråga bara får ha 20 hästar, och tillverkaren stryper denna motor för att kunna registrera in fordonet i detta land, för att få framföra det på detta lands vägar...!
Hur FAAAN kan detta påverka GARANTIN..!!??
Motorn är ju konstruerad, tillverkad och sen strypt..!! Fordonet är ju konstruerat för att tåla 50 häst, inte 20.!! sen om materialfel gör att bakaxeln går av, har ju inte detta med strypningen att göra!
Ett tränat "besiktaröga" ska väl för fan kunna se på brottytan om det handlar om materialfel typ porer i materialet, eller om det möjligen är en krökt axel som gått av..!? istället för att först kolla om det råkar sitta en avstrypt trottel i! Detta är inte trim! det är inte ens en ändring av orginalutförandet, det är orginalskick!! som den konstruerats för att vara och hålla av tillverkaren Hyosung.   
Trimma är att ÖKA effekten!!!
Ta för fan ert ansvar!!

 
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: wasteland skrivet 6 juni 2009 kl. 20:42:32
Japp avstrypning borta är ju inte original
med andra ord inga garantier gäller.

Och vi har koll på detta då vi besiktar fordonen själva hos Åf..


Hur Fan kan en Seriös generalagent på allvar mena att en avstrypt motor på ett av deras fordon skulle vara TRIMMAD...??
Det är enligt min mening bara ett jävligt billigt sätt att försöka komma undan sitt förbannade ansvar..!!
Om tillverkaren, i det här fallet Hyosung, konstruerar en motor på runt 50 hästar, och sen byrokraterna i ett land, det här fallet sverige, bestämmer att fordonet i fråga bara får ha 20 hästar, och tillverkaren stryper denna motor för att kunna registrera in fordonet i detta land, för att få framföra det på detta lands vägar...!
Hur FAAAN kan detta påverka GARANTIN..!!??
Motorn är ju konstruerad, tillverkad och sen strypt..!! Fordonet är ju konstruerat för att tåla 50 häst, inte 20.!! sen om materialfel gör att bakaxeln går av, har ju inte detta med strypningen att göra!
Ett tränat "besiktaröga" ska väl för fan kunna se på brottytan om det handlar om materialfel typ porer i materialet, eller om det möjligen är en krökt axel som gått av..!? istället för att först kolla om det råkar sitta en avstrypt trottel i! Detta är inte trim! det är inte ens en ändring av orginalutförandet, det är orginalskick!! som den konstruerats för att vara och hålla av tillverkaren Hyosung.   
Trimma är att ÖKA effekten!!!
Ta för fan ert ansvar!!

 



WORD!!  ()p
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: Tedde89 skrivet 6 juni 2009 kl. 20:52:59
Japp avstrypning borta är ju inte original
med andra ord inga garantier gäller.

Och vi har koll på detta då vi besiktar fordonen själva hos Åf..


Hur Fan kan en Seriös generalagent på allvar mena att en avstrypt motor på ett av deras fordon skulle vara TRIMMAD...??
Det är enligt min mening bara ett jävligt billigt sätt att försöka komma undan sitt förbannade ansvar..!!
Om tillverkaren, i det här fallet Hyosung, konstruerar en motor på runt 50 hästar, och sen byrokraterna i ett land, det här fallet sverige, bestämmer att fordonet i fråga bara får ha 20 hästar, och tillverkaren stryper denna motor för att kunna registrera in fordonet i detta land, för att få framföra det på detta lands vägar...!
Hur FAAAN kan detta påverka GARANTIN..!!??
Motorn är ju konstruerad, tillverkad och sen strypt..!! Fordonet är ju konstruerat för att tåla 50 häst, inte 20.!! sen om materialfel gör att bakaxeln går av, har ju inte detta med strypningen att göra!
Ett tränat "besiktaröga" ska väl för fan kunna se på brottytan om det handlar om materialfel typ porer i materialet, eller om det möjligen är en krökt axel som gått av..!? istället för att först kolla om det råkar sitta en avstrypt trottel i! Detta är inte trim! det är inte ens en ändring av orginalutförandet, det är orginalskick!! som den konstruerats för att vara och hålla av tillverkaren Hyosung.   
Trimma är att ÖKA effekten!!!
Ta för fan ert ansvar!!

 

håller med till 100%!
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: pek skrivet 7 juni 2009 kl. 20:55:05
Japp avstrypning borta är ju inte original
med andra ord inga garantier gäller.

Och vi har koll på detta då vi besiktar fordonen själva hos Åf..


Hur Fan kan en Seriös generalagent på allvar mena att en avstrypt motor på ett av deras fordon skulle vara TRIMMAD...??
Det är enligt min mening bara ett jävligt billigt sätt att försöka komma undan sitt förbannade ansvar..!!
Om tillverkaren, i det här fallet Hyosung, konstruerar en motor på runt 50 hästar, och sen byrokraterna i ett land, det här fallet sverige, bestämmer att fordonet i fråga bara får ha 20 hästar, och tillverkaren stryper denna motor för att kunna registrera in fordonet i detta land, för att få framföra det på detta lands vägar...!
Hur FAAAN kan detta påverka GARANTIN..!!??
Motorn är ju konstruerad, tillverkad och sen strypt..!! Fordonet är ju konstruerat för att tåla 50 häst, inte 20.!! sen om materialfel gör att bakaxeln går av, har ju inte detta med strypningen att göra!
Ett tränat "besiktaröga" ska väl för fan kunna se på brottytan om det handlar om materialfel typ porer i materialet, eller om det möjligen är en krökt axel som gått av..!? istället för att först kolla om det råkar sitta en avstrypt trottel i! Detta är inte trim! det är inte ens en ändring av orginalutförandet, det är orginalskick!! som den konstruerats för att vara och hålla av tillverkaren Hyosung.   
Trimma är att ÖKA effekten!!!
Ta för fan ert ansvar!!

 



Kunde inte sagt det bättre själv.    :headbang:
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: manneman skrivet 8 juni 2009 kl. 00:53:52
Känns som att majoriteten har ordet här och gör man sådana dumma uttalanden så bajsar man sig nog själv i munnen om man inte tar tag i problemet på ren skånska!

Jag som kör Badboy och är en av de som driver Sveriges största aktiva forum för kinamaskiner vet hur det är med alla ÅF som bara är intresserade av att kränga maskiner och inte svara för sina garanti åtaganden!

Det finns tyvärr alltför gott om ÅF och importörer på min svarta lista...

SKÄRPNING!
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: EKWALLRACING skrivet 8 juni 2009 kl. 17:30:31
Hejsan

Kära Quad åkare

Vi går på S&Mt tillverkarens rekomendationer hur det skall reklameras
Om ett fordon har en coc dokumenterad beskrivning där det står antal kilowatt på fordonet
så är det det som gäller vid garantier.

Om man har den inställningen att man kan trimma ta bort strypningar och tror att man kan få ut det på reklamationer så är det fel.

Men självklart så ser vi på vad som skett och varför vid varje besiktning
Brott på bakaxel skall ju inte ske vid normal körning.

Vi har redan tagit ett antal motorer i garanti ärenden
men det betyder inte att det är praxis.

En av dem visade det sig at Åf använt fel motor olja (hypoid olja) bakaxelolja enligt rekommendationer från ej nämd Importör. Ända valde vi att byta motor.

Vi kommer att ta ansvar för de Hyosung som finns i Sverige som omfattar garanti tiderna enligt köpekontrakt och påställning enligt regbevis.


Hysung atv och Mc fordon skall servas hos våra Åf som finns på bifogad länk
http://www.hyosung.dk/se/aterforsaljare.htm
på Mopeder görs service och reklamationer hos din lokala moped handlare.
Titel: SV: "bakaxel av!"
Skrivet av: wasteland skrivet 12 juni 2009 kl. 18:45:19
Hur det än är med föreskrifterna från tillverkarna så ska en bakaxel inte bara gå av, detta är utan tvekan matrial fel &
skall nästan bringas som döttsfara, det är det ni ska bry er om tycker jag !!!! Jag skulle skämmas att bara nämna att en "trimmning" skulle gå före detta problem på ett fordon.
Ta tex, om en bils kuggstång skulle skulle spricka i kuggarna ,varav kuggen tillslut skulle brytas av & resultera i
Kanske en serie krock varav många dödsfall ! Senariorna är oändliga, & skulle tillverkarna hävda inget ansvar pga "öppet luftfilter", vilket är också att från gå tillverkarens restriktioner av helbils godkännande .??
"Trimning" kan diskuteras i många fall, men inte i detta,
säga vad ni tillverkare/säljare vill........!

/En som jobbar med stålhållbarhet & kugg varjedag of the week!