Idag har det blivit en del tester, med positiva resultat.Jag började med att klä in avgassystemet med värmeskydd, mest för att hindra värmestrålningen in mot motorn och all elektronik, samt så satt jag en extra värmematte under hela tanken( syns inte på bilden ), och sen alutejp upp mot tanken :Med denna "mod" så blev det mycket bättre. Jag kunde köra längre med maskinen innan jag fick problem, mycket längre.Om jag innan fick problem på en gång när maskinen hade 3-4 "bars" på tempmätaren och jag krypkörde, så kunde jag nu köra i 5-10 minuter mellan gångerna som maskinen misstände och "efi" lampan blinka till.Jag rev isär allt igen. Och nu märkte jag att tändspolen sitter jävligt utsatt till, den sitter väldigt nära avgasröret, och jag vet från erfarenhet från bilar att tändspolar sällan gillar värme. Så jag drog fast en värmematta lite slarvigt runt spolen:Efter detta så hade jag inga problem alls. Maskinen går perfekt även när det blir varm. Jag pinade maskinen med att dra ett släp med ved genom skogen på lågt varv. Förut hade maskinen börjat rycka och EFI lampan hade blinkat hela tiden. Men nu lirade allt.Jag håller nu på att bygga ett nytt fäste för tändspolen som flyttar den till andra sidan. Jag har för tillfället bara dragit fast den med bunt band, för att prova. Och det funkar perfekt när den sitter där. Även utan värmeskyddet.Jag är rätt övertygad om att flytten av tändspolen var det som löste problemet. Står i valet å kvalet om jag ska ta bort avgasbandaget, men behålla värmemattan under tanken bara å prova. Men nu är jag så jävla nöjd att det funkar OBS, återförsäljaren hade redan provat byta spolen senast den var inne för mina problem ( på garantin ). Så det är nog inte denna spole som är dålig, utan helt enkelt blir det för varmt, å spolen tappar gnista/effekt antar jag..//Anders
Bra att det verkar lösa sig, men man kan ju verkligen fundera vad det är för folk på verkstan och hos leverantörens support som inte ringat in detta tidigare, du kan omöjligt vara den enda med problemen.Dock, det är troligen inte så många som kör i skog och drar tungt med sina maskiner, så det finns säkert många som mest bara kör för nöjes skull som inte har problem.Det finns ju även en möjlighet att dina avgaser är lite varmare än på de flesta maskinerna så att just din maskin blir lite känsligare för detta.Kanske skulle du ändå be att få en ny tändspole igen, då denna kan ha fått stryk av värmen?Importören och tillverkaren borde bli överlyckliga om de tar emot och bryr sig om din feedback.Du borde nästan få betalt tycker jag. Har de inte flyttat på tändspolen vid tillverkningen inom några veckor så blir man lite beklämd, vi får hoppas på framtida positiva rapporter om en flytt.
Ja, det är en skandal i sig, men smälter plasten verkligen fortfarande.Man hör ju inget om det längre?
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️