ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Brådhis skrivet 3 september 2013 kl. 07:03:46
-
Ja, hur är det med strömförsörjningen i en Dinli 450?
Kan man hänga på två extraljus fram eller kroknar den då?
Kan man byta ut 35/35W H4:an som sitter i mot en vanlig 55/60W eller brinner reflektorn upp då?
//Brådhis
-
Allt står i länken jag gav dig i däcktråden
Jag rek att du sätter xenon eller led extraljus och sen pillar i en 35w exenon i huvudstrålkastaren ex
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xenon-motorcykel-kit/bike-dc-xenonkit.html (http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xenon-motorcykel-kit/bike-dc-xenonkit.html)
-
Allt står i länken jag gav dig i däcktråden
Jag rek att du sätter xenon eller led extraljus och sen pillar i en 35w exenon i huvudstrålkastaren ex
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xenon-motorcykel-kit/bike-dc-xenonkit.html (http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xenon-motorcykel-kit/bike-dc-xenonkit.html)
Perfekt! Utan att veta exakt vad motorn gör av med så borde ju ~190W räcka till för iaf ett par xenon-fjärrisar (2 x 35 W). ()p
Men hur är det med 55/60W i originalreflektorn? Dålig idé? Vill helst slippa xenonkonvertera halvljuset...
//Brådhis
-
En för stark lampa kan smälta glaset men om en 55/60 är för stark ska jag låta vara osagt.
-
En för stark lampa kan smälta glaset men om en 55/60 är för stark ska jag låta vara osagt.
()p Ungefär så långt jag också kommit... ;)
//Brådhis
-
Men hur är det med 55/60W i originalreflektorn? Dålig idé? Vill helst slippa xenonkonvertera halvljuset...
Varför vill du inte konvertera halvljuset? Hänsyn till mötande trafik, lagar eller annat?
Kan börja med att jag inte känner till särskilt mycket om din maskin, så detta är bara mina tankar baserat på erfarenheter från annat håll.
Jag skulle överväga att sätta 35W xenon i halvljuset och koppla så det lyser både på halv- och helljus, inte bixenon av den enkla anledningen att jag inte sett några såna som ger vettigt halv- och helljus (avskärmningen och lampflytten funkar inte tillräckligt bra för att imitera en vanlig H4). För helljus skulle jag sätta två extraljus av lämplig typ.
Jag gissar att strålkastaren är en vanlig modern ganska liten sak med plastreflektor. I så fall skulle jag inte prova 60/55W i den, plastreflektorerna tål inte särskilt mycket värme, med tiden blir den antagligen matt och då lyser det dåligt oavsett hur stark lampan är. Strålkastare brukar vara ganska dyra, inte kul att chansa...
Något annat du bör kolla om du behåller halogenlampa är hur mycket spänningsfall det är i elsystemet mellan batteriet och strålkastarlampan. Man har alltid ett visst spänningsfall p.g.a. resistans i kablar, kontakter o.s.v, och eftersom koppar är dyrt kan man vara säker på att fabriken inte använt ett dugg grövre kablar än dom måste. Ynka 5% spänningsfall sänker ljusstyrkan på såna lampor ca 20%, så det kan finnas ganska stora vinster att göra genom att mata lampan med grövre kablar direkt från batteriet via ett relä. Har gjort det på allt från mopeder till bilar, och skillnaden kan bokstavligen vara som dag och natt ibland.
-
Är riktigt irriterade att möta folk som konverterat sitt halvljus till xenon.
Störande och fult.
Helljus/extraljus är en annan sak.
-
Anledningen till att jag inte vill konvertera halvljuset är precis som skrivits både av hänsyn till annan trafik (bländning) samt gällande lagar helt enkelt.
Men jag ska kolla spänningsfallet över halvljuset. Värt att notera är dock att halvljuset faktiskt iaf är okej, medan helljuset är helt bedrövligt. Så i första hand blir det nog nå´n form av fjärrljus på den.
//Brådhis
-
Anledningen till att jag inte vill konvertera halvljuset är precis som skrivits både av hänsyn till annan trafik (bländning) samt gällande lagar helt enkelt.
Men jag ska kolla spänningsfallet över halvljuset. Värt att notera är dock att halvljuset faktiskt iaf är okej, medan helljuset är helt bedrövligt. Så i första hand blir det nog nå´n form av fjärrljus på den.
//Brådhis
Blev det något extraljus? Skulle vara intresserad av att se någon bild på hur det blev isf!