Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Allroad/Offroad
»
Ämne:
HYDRO GOES TO HEL !!!
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
1
...
3
[
4
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: HYDRO GOES TO HEL !!! (läst 15157 gånger)
Hydro
Posör, knappast
ATV Guru
Antal inlägg: 8483
Total likes: 331
Hydro
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
«
Svar #36 skrivet:
5 november 2016 kl. 23:50:09 »
Tiden går... och några bilder från resan med släp ner kom aldrig.
Men nu är det på gång!
Ösregn hela helgen ju, så kanske man får in ett gäng bilder under morgondagen.
Såg nu att på bilden där cyklarna är lastade på släpen så är ju idioten med i backspegeln!
Hmm... aja... här är iaf en bild från resan, vi har stannat i Bosnien för att fylla vattenflaskor vid en av de många källorna.
Och då har jag en sån där blå Fanta uppe ur packningen minsann!
Anmäl till moderator
Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa:
Öland
/
Gotland
/
Skåne
/
Östeuropa
/
Baltikum
Hydro
Posör, knappast
ATV Guru
Antal inlägg: 8483
Total likes: 331
Hydro
SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
«
Svar #37 skrivet:
6 november 2016 kl. 15:27:03 »
Konceptet med att åka bil och släp neråt är strålande.
Eftersom lastbilar är förbjudna på Autobahn på helger (matleveranser mm undantaget) så rullar det på bra.
Visserligen måste man åka i typ 90-95 men eftersom man slipper tanka lika ofta som med mc så blir det ungefär samma ankomsttid ändå.
Gällande hastigheten så bryr sig inte polisen om de skyltade 80, bättre man följer trafikrytmen i högerfilen.
Färjor, broar, tunnlar mm blir dyrare med bil/släp än med mc men är man mer än en delas ju kostnaden.
Detsamma gäller med soppan. Komforten i en bil är ju dessutom vida överlägsen alla fordon med styre…
Vi åkte till Kärnten i södra Österrike där vi fått lov av en camping att lämna ekipaget för typ en tjuga per dygn.
Allt gick smidigt och bra, lämnade Sverige lördag förmiddag och ankom campingen söndag eftermiddag.
Cyklarna klarade resan fint, vi lossade och bestämde oss för att först lägga en lov söderut eftersom det regnade och var tråkigt i Österrike.
Det var bara nån mil till Slovenien, så vi åkte mot deras högsta berg, Triglav!
Tyvärr låg dimman tät och vi såg inte så mycket, än mindre fotade… invid en smältvattenfåra blev det sen middag och där knäpptes iaf en bild.
Detta gröna vatten är typiskt för området och eftersom floden Sava börjar i dessa berg kanske detta är ett biflöde dit.
I denna tråds första inlägg nämner jag ju Sava som rinner ihop med Drina och sedan Donau inne i Belgrad…
Berget Triglav är nästan tre kilometer högt och återfinns på Sloveniens flagga med sina tre toppar, berget är även känt för sin nästan helt lodräta norrsida som med sina två kilometer är populärt bland klättrare.
Ett populärt klädmärke är ju The North Face, men tror inte alpinmärket fått sitt namn av just denna hårda norrsida, men vem vet?
Dimman lättade och nån bild togs, och omgivningen är minst sagt trevlig!
Vi är här på väg mot berget Mangart och det är nog en av de trevligaste vägar jag faktiskt åkt på… rekommenderas.
Man åker utmed bergssidor, genom knaggliga och primitiva tunnlar och sen när man når dessa höjder är utsikten strålande.
Just själva berget går inte av för hackor det heller.
Vi är nu i gränstrakten mot Italien, det skiljer i vissa fall endast några få meter och hela tiden befinner man sig över Kebnekaises höjd.
Dimman/molnen skymmer ibland men likväl är detta ett område jag gärna återkommer till.
Nu är ju inte gps:en motivet, men kollar man den ser man att jag här faktiskt är under Kebnekaises topp… man ser också den italienska gränsen.
Vägen till Mangart är av återvändstyp, lite tråkigt kanske men man kan inte få allt… 22% lutning är långt ifrån det brantaste i området, men likväl rätt brant ändå.
Särskilt på ett fordon utan parkeringsbroms.
Vi lämnade sedan Slovenien och åkte in i Italien.
Dessa östligaste delar norr om Udine kändes rätt fattigt och utarmat, det fanns skidbyar som övergivits, liftanläggningar som rostat ihop och det var en allmänt öde stämning.
Naturen och terrängen är dock trevlig, här körde vi utmed en flodbädd där det sen blev frukost.
Wasa Sport med rökt makrill!
Man kan tänka att det om våren är ett extremt mycket hårdare flöde här än nu…
Eftersom vi naturligtvis inte hade något bokat någonstans så snurrade vi lite hur som och rätt var det var så hade vi kommit in i Slovenien igen.
Då sökte vi upp mastodontgrottan Postojna och precis som i trådens första inlägg får man googla lite själv ifall man vill veta mer och/eller se bättre bilder.
Denna grotta är riktigt trevlig om än lite väl turistisk… men eftersom det är världens längsta grotta som är öppen för allmänheten så är det kanske inte så konstigt.
Vi fick på plats även syn på den lite udda varelsen olmen. Nåt foto på just den blev det dock inte, men väl på lite droppsten.
Strax bortanför, tror det bara var några kilometer… fanns en grotta till, i dess öppning hade de dock byggt ett hus…
Eller ja, slott.
Vi övernattade strax intill och på morgonen åkte vi ner till den närliggande byn och köpte nybakt bröd till frukost.
Jag gillar salt och hittade ett bröd med massa grovt salt inbakat. Knastrigt och gott!
Vi kollade vädret för alperna men det var åska och regn där ännu, så vi valde att åka söderut istället.
Vi åkte på den kroatiska landsbygden där vi såg massa skador från kriget, övergivna hus och industrier, skotthål i fasader och fattigdom...
Åker man utmed kusten i detta land är allt blankt och glättigt, inåt landet och på landsbygden är det tvärtom.
Alla avstånd här nere är små och rätt som det var kom vi in i Bosnien!
(även om man faktiskt kan tro att man kommit till Sri Lanka)
Floden på bilden är Una och vägen gick utmed den i många mil… på ett ställe såg vi en avstickare som vi tog för att komma upp lite… och upp kom vi.
Vi stannade några dagar i Bosnien, åt cevapcici och njöt av stillheten.
Soppan kostar under en tia och självklart blir hojen tankad utan att man behöver stiga av.
Tempen låg stadigt på strax under 40, så den där kylen som står i solen och håller colan kall, den får jobba!
För att få lite omväxling i frukosten från Wasa Sport så bad jag ett matställe intill ena nattplatsen om matsäck. Jag ville ha paj/burek eftersom detta mättar bra och är lätt att äta på rull…
Min körkompis hade inte testat så vi ville ha båda två. Men de hade bara cevapcici (vilket min körkompis också gillade skarpt) men servicenivån här är sådan att de skulle be en granne fixa… så morgonen efter hade vi fin burek i packlådorna!
…och frukost utmed floden är inte fel…
Vädret är som synes strålande och vi tänkte att det nog lättat i alperna så vi åkte sedan norrut…
Här har vi klättrat en hel del i Slovenien och är på väg mot en isgrotta i området.
Nån direkt is såg vi aldrig, grottan var dock fin och guidningen perfekt.
Vi var nog de enda som kom den veckan… lampan vi fick med oss var dock inte direkt ”stålande”.
…och det kanske var tur det… för om man kikade uppåt och såg vad som skulle kunna trilla ner och spetsa oss, så blev man nästan fundersam… bättre att inget veta.
Och på tal om att kika uppåt, åker man mc är det inget problem, men kör man lastbil eller kanske buss bör man ha viss koll även uppåt på sina ställen.
När vi kommit norrut en bit noterades att vädret försämrades och prognosen var fortsatt regn ju mer norrut vi kom, så vi böjde av söderut istället och åkte ut till Venedig.
En märklig by det där… med märkligt folk.. eller ja, hela Italien är rätt märkligt kan jag tycka.
De gör liksom aldrig något färdigt och de har lätt att förbise saker… tog ingen bild utmed motorvägarna men räcken mm är i naket stål, dvs inte varmgalvat som här.
Därmed extremt rostigt och brunt.
Och här har de en bänk där passagerarantalet minskat till maximala två istället för fem som annars:
De lite mindre invånarna kändes dock mer vettiga
Det som gjort Venedig känt är ju dess vatten, då kan man ju tycka att de borde ta vara på det och sköta det… men nä… vattnet där är ofta riktigt äckligt.
Här började ett hus kissa ut på ”gatan”.
Folk brukar skryta om deras mat. Vi noterade ingen direkt skillnad mot hemma.
Deras träbåtar är dock rätt välskötta, här har vi en med svenska flaggan på akterspegeln
Kvällen kom och då säger ju traditionen att man skall dricka, så det gjorde vi.
Vi drog oss mot fastlandet och tänkte fricampa i närheten av floden Po, men trots ett flertal envisa försök var det svårt att hitta något vettigt så vi åkte ner till Maranello och kikade lite istället.
Värmen, solen och hettan är jobbig och tanken på Stelvio har ju funnits hela tiden så trots risken för regn åkte vi norrut.
Här fick vi liten undanskymd nattparkering tillsammans med ett annat fordon med styre…
Av hotellets ägare fick vi tips om en fin genväg, vi hade annars tänkt kolla Tremalzo (GOOGLA!) men det var svårt att komma till där sa han… så vi åkte en annan väg… som väl egentligen mer var en stig… för bmx-cyklar och mountainbikes osv… utmed lite bergssidor… vågade fan inte ens stanna för att ta bild… och det var mer tur än skicklighet att jag kom ner hel.
Längre ner kom vi ut på asfalt och efter några kurvor öppnade sig landskapet och vi fick fin utsikt ner mot Gardasjön och byn Riva.
Väl nere i Riva slängde vi av oss ställen och kastade oss i Gardasjön… RIKTIGT skönt!
Sjön får sitt vatten från snö och is i alperna som smälter, tillflödena är riktigt kalla… så sjön är svalkande och skön.
Min parkering blev intill en scooter som också varit på resa… Benidorm ligger väl i Spanien va?
Även polisen åker tvåhjuligt
Från Gardasjön är det inte så långt upp till Stelvio, så trots duggregn och tilltagande kyla gav vi oss uppåt.
Norrsidan passar bäst för klättringen tycker jag och så blev det, 48 hårnålar senare är vi på toppen!
Vägen upp var bitvis lite svettig, men inte pga värme… och här fryser vi båda.
Att åka ner söderut är en böljande väg med fina scener, men på toppen valde vi istället att ta passet Umbrail och på så vis hamna i Schweiz en runda.
Stelvio ligger bara nåt hundratal meter från gränsen…
Några bilder från Umbrail eller byn Santa Maria som vi kom till blev det inte… hade funderat på att åka till grannbyn och ta en bild på ortsnamnet… Lavin… men så blev det inte heller…
Vi rullade in mot Österrike och övernattade där, där frukosten gick i rött.
Nu hade vi varit iväg i nästan två veckor, och regnet/åskan hade fortfarande inte släppt sitt grepp om landet och Alperna… så vi började tröttna lite… tanken var ju att åka i Alperna, men inte i regn och dimma med noll sikt… vi hade åkt massa massa annat så var nöjda ändå… men vi bestämde att ta en sista dag i landet och därefter lasta för hemfärd om det inte fanns bättring i sikte.
Och så blev det.
Först tog vi dock en runda i landet som sagt, trots vädret.
Och när symbolen FÄRJA kom upp på displayen var man ju tvungen att fota.. färjorna i Österrike är liksom rätt få.
Det visade sig att vi irrat in oss till ett bergmassiv där vägen tog slut… där fanns en tunnel med ett tåg.
Bilarna lastades och man kom sen ut andra sidan… detta med motorcyklar är ju något annat och vi valde istället att köra runt berget.
Väl på andra sidan blev det som vi tänkt… vi lastade och åkte norrut… regnet följde oss i många mil, cyklarna blev rena… och väl hemma fick vi efter några dagar info från campingen att regnet pågick där nere fortfarande… så vi valde alltså rätt.
Resan blev inte alls som tänkt utan kanske rent av bättre än tänkt!
Anmäl till moderator
Loggat
(6 people liked this)
Klicka för inspiration till en egen resa:
Öland
/
Gotland
/
Skåne
/
Östeuropa
/
Baltikum
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
1
...
3
[
4
]
Alla
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Allroad/Offroad
»
Ämne:
HYDRO GOES TO HEL !!!
Online just nu.
406 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kenthas
Flest online idag:
464
. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Mrhandsome
:
Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
3 januari 2023 kl. 21:41:56
Grusbus
:
Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
30 december 2022 kl. 17:06:41
Grusbus
:
Hej
30 december 2022 kl. 15:56:40
klant
:
Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
27 november 2022 kl. 15:13:49
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
26 november 2022 kl. 22:57:26
Emgyll
:
Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom?
7 november 2022 kl. 23:02:27
Bibbi
:
Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
23 oktober 2022 kl. 16:36:01
Bibbi
:
Hej
23 oktober 2022 kl. 16:32:04
Jote
:
hej låst växel låda 5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
15 oktober 2022 kl. 16:06:27
Mrhandsome
:
Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:38:08
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:35:52
Philip_M
:
Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
4 september 2022 kl. 10:15:48
tåsta
:
polaris sportsman 400
13 augusti 2022 kl. 15:32:19
Pelle77
:
Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä. Vad tror ni?
4 augusti 2022 kl. 19:40:42
Mathiast
:
Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
29 maj 2022 kl. 20:03:02
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info