ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: Gustav_H78 skrivet 4 november 2019 kl. 08:46:32

Titel: Lite frågor kring Gladiator 2009
Skrivet av: Gustav_H78 skrivet 4 november 2019 kl. 08:46:32
Tjena!

Blev ägare till en Gladiator med startproblem tidigare i höstas. Det visade sig vara ett dåligt tändstift och ett trött batteri. Bytte dessa och problemet löst. Dock laddar den lite dåligt, det avhandlas dock i en annan tråd.

Maskinellt verkar den vara väldigt frisk. Motorn är pigg, bromsar finns, diffbromsarna gör sitt jobb, lamporna fungerar mm. Dock är plasten i behov av översyn på några ställen, tänkte lösa det med tunna skärbrädor från Biltema för att täcka hål i skärmar tex.

Men efter att ha rangerat runt den lite grann så har jag några frågor.

Växelreglaget lämnar en del övrigt att önska. När motorn är kall och har hög tomgång är det väldigt svårt att få i en växel. Diffus känsla är nog rätt ordval. Har man handen på bromsen är det nära på omöjligt. Utan broms så tar den istället ett skutt när väl växeln hoppar i. Dessutom svårt att hitta hög eller låg. Det märker jag först när jag kör framåt. Gör jag fel eller behöver något justeras? Jag har vridreglage.

Med växel i driver den så fort man släpper bromsen. Ska inte  driften slira tills man gasar?

Tacksam för svar, kommer säkert fler frågor  ;)
Titel: SV: Lite frågor kring Gladiator 2009
Skrivet av: M_åberg skrivet 4 november 2019 kl. 13:09:05
När maskin startas kall så ska den gå på tomgång i två minuter innan man läger i nån växel. Sa återförsäljare till mig när jag köpte min cectek kingcobra tror tilloch med att det står i boken
Titel: SV: Lite frågor kring Gladiator 2009
Skrivet av: Gustav_H78 skrivet 4 november 2019 kl. 15:09:06
Jag får nog köra min lite mer helt enkelt.
Titel: SV: Lite frågor kring Gladiator 2009
Skrivet av: Gustav_H78 skrivet 2 januari 2020 kl. 20:47:51
Bytte oljor och filter idag, det var på tiden. Min gissning är att de aldrig varit bytta sedan den var ny för drygt 10 år sedan.

Nu växlar den mycket bättre även med kall olja. Det var rätt mycket spånor på magneten. Funderar på att göra ett oljebyte till för att få ut mer skit.

Oljan i framdiffen hade en del vatten i sig (såg ut som majonnäs). Ska kolla nivån och ev byta en gång till.