ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 6 februari 2013 kl. 22:55:35

Titel: Turbo Diesel!
Skrivet av: Oskar P skrivet 6 februari 2013 kl. 22:55:35
Yes, nu finns det även i Sverige! West-bike i mellerud har byggt en prototyp åt KGK, som kommer visas på Elmia, kan möjligtvis komma att finnas som tillval framöver!!!
och redan nu kan man beställa en från Westbike om man så önskar.
Det är precis vad denna motor behöver för att kännas helrätt, provkörde idag och skuillnaden mot sugdiesel är enorm! verkligen alltså! jag blev positivt överraskad, låg lite snö på asfalten och 4hjulsställ var inga problem, effekten är jämförbar med en 550 bensinare nu, och vridmomentet, det ligger säkert i klass med en 1000cc, fast vid ett mycket lägre varvtal, så att dra vad fan som helst med denna är inget problem, sålänge man får fäste, skulle inte tro att det är nåt problem att vrida loss alla 4 hjulen i uppförsbacke på torr asfalt om man krokar på nåt tungt bakom, så en stadigare maskin får man inte, den fyller alla marknadens behov utom ren lek då, men för det finns 1000cc turbon, så dessa 2 maskiner skulle helt enkelt räcka för att täcka alla behov.  (http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/th_20130205_175641_zps2a6ef6c6.jpg) (http://s73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/?action=view&current=20130205_175641_zps2a6ef6c6.mp4)
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Oskar P skrivet 6 februari 2013 kl. 23:01:06
Fler bilder
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 7 februari 2013 kl. 00:24:59
riktigt intressant :) perfekt me diesel i mudden då de inte finns nån känslig elektronik :)
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: toyboy skrivet 7 februari 2013 kl. 06:23:28
riktigt intressant :) perfekt me diesel i mudden då de inte finns nån känslig elektronik :)

Med utanpåliggande generator?? Det är nog inge bra!!!
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 7 februari 2013 kl. 07:06:05
Med utanpåliggande generator?? Det är nog inge bra!!!

hmm såg det just, att de alltid ska va nåt....
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: toyboy skrivet 7 februari 2013 kl. 07:12:10
Annars håller jag med!! En diseldoris är nog inte fel alls ju!!
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Oskar P skrivet 7 februari 2013 kl. 11:57:24
Ja Faktiskt var jag lite bekymrad över generatorn på min maskin, den har blivit dränkt i lervatten mer än en gång, men faktiskt har den klarat sig bra, en gång fick jag oljud i den vid 500mil, plockade isär och fettade om lagren, det var repor i kollektorn och det satt en massa gräs runt rotorn, men sen har den gått bra, har ju snart kört 900 mil och den laddar fint än. Stora fördelen är att den ger hela 45a så flitig winch och extraljusanvändning är inget problem. Det är ju även ganska enkelt att montera en extern hydraulpump på motorn, för att driva en timmervagn på ett smartare sätt!
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 7 februari 2013 kl. 20:13:33
Ja Faktiskt var jag lite bekymrad över generatorn på min maskin, den har blivit dränkt i lervatten mer än en gång, men faktiskt har den klarat sig bra, en gång fick jag oljud i den vid 500mil, plockade isär och fettade om lagren, det var repor i kollektorn och det satt en massa gräs runt rotorn, men sen har den gått bra, har ju snart kört 900 mil och den laddar fint än. Stora fördelen är att den ger hela 45a så flitig winch och extraljusanvändning är inget problem. Det är ju även ganska enkelt att montera en extern hydraulpump på motorn, för att driva en timmervagn på ett smartare sätt!

men visst finns det kapslade generatorer?
det hade ju vart betydligt bättre, men man borde ju även kunna montera kompressor ganska enkelt?
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Oskar P skrivet 13 februari 2013 kl. 20:41:50
  :D http://youtu.be/jZr2C02MGLI (http://youtu.be/jZr2C02MGLI)  :headbang:
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Oskar P skrivet 2 mars 2013 kl. 20:26:24
skillnad mellan turbo/icketurbo, värt att notera är att turbomaskinen fick massa hjulspinn, och att min maskin vägde säkert 50kg mer med alla tillbehör och jag är säkert 10kg tyngre än Glennon som kör turbon.
http://s1125.beta.photobucket.com/user/NorraDalsATV/media/Norra%20Dals%20Atv%20130302/DSCN4008_zpscc2bc40e.mp4.html (http://s1125.beta.photobucket.com/user/NorraDalsATV/media/Norra%20Dals%20Atv%20130302/DSCN4008_zpscc2bc40e.mp4.html)
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Oskar P skrivet 23 mars 2013 kl. 18:46:34
nu börjar dom marknadsföras. http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_Cat_700_Diesel_aven_med_Turbo_45790772.htm?ca=16&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_Cat_700_Diesel_aven_med_Turbo_45790772.htm?ca=16&w=3)
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Suzuki_Master skrivet 15 juli 2013 kl. 03:20:19
Kanske fel tråd att skriva i men.. Vad toppar din ac? Och är det värt att byta en kingquad 700 mot en ac diesel 08?
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 juli 2013 kl. 22:30:47
original runt 70km/h på plan mark, min toppar 75 plan och 80 nerför med lite modifieringar..
en turbo toppar nog inte mycket mer men man kommer snabbare dit (över 60km/h går segt original!)

på din andra fråga, gillar du dieslar och har känsla för diesel så absolut! men annars njae... nån annan fördel jämfört med din nuvarande än lägre förbrukning får du i princip inte...  kvaliten på allt annat än motorn är sämre än på en japansk maskin, men känslan en amerikansk maskin ger är bättre, den går mjukare och följsammare, är större och stabilare, och har en del smarta lösningar.
dock har min krånglat en hel del, visserligen har jag också kört en hel del men jag tycker inte det är acceptabelt med en massa drivknutar, sprickor i ramens diff-fästen, ständig fukt i alla lampor (enbart väg&traktorreggade lider av detta)
på bara 900 mil..
Titel: SV: Turbo Diesel!
Skrivet av: Suzuki_Master skrivet 15 juli 2013 kl. 23:20:22
original runt 70km/h på plan mark, min toppar 75 plan och 80 nerför med lite modifieringar..
en turbo toppar nog inte mycket mer men man kommer snabbare dit (över 60km/h går segt original!)

på din andra fråga, gillar du dieslar och har känsla för diesel så absolut! men annars njae... nån annan fördel jämfört med din nuvarande än lägre förbrukning får du i princip inte...  kvaliten på allt annat än motorn är sämre än på en japansk maskin, men känslan en amerikansk maskin ger är bättre, den går mjukare och följsammare, är större och stabilare, och har en del smarta lösningar.
dock har min krånglat en hel del, visserligen har jag också kört en hel del men jag tycker inte det är acceptabelt med en massa drivknutar, sprickor i ramens diff-fästen, ständig fukt i alla lampor (enbart väg&traktorreggade lider av detta)
på bara 900 mil..
Jag älskar diesel! Men som det ser ut så har AC lite kvar å göra.. Då jag även älskar när det går fort går det för sakta så tröttnar jag..  Så jag får nog vänta. Också har vi ju en massa diesel hemma ( grön ) därför så skulle det vara billigt att köra diesel  ()p