1
Säljes / SV: Säljes Mattsvart Dinli 450
« skrivet: 16 maj 2011 kl. 11:39:13 »
Ingen som är sugen !?
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
Säljes / SV: Säljes Mattsvart Dinli 450« skrivet: 16 maj 2011 kl. 11:39:13 »
Ingen som är sugen !?
3
Säljes / Säljes Mattsvart Dinli 450« skrivet: 4 maj 2011 kl. 00:10:27 »
Hallå!
Tänkte sälja min Dinli eller byta. http://www.blocket.se/gavleborg/Mattsvart_Dinli_450_33355572.htm?ca=5&w=1 B.V.S.A Kan fixa dekaler av olika märken till hjulingen om så önskas... stora som små. 4
Dinli / SV: Kamkjedja.....« skrivet: 17 juli 2010 kl. 11:14:51 »
Jag rev å grejade med en polare i förrgår..
1. Plocka av alla kåper fram & runt tanken. 2. plocka bort tanken. 3. plocka bort avgassystemet (hela) för att det blir enklare att meka. 4. töm oljan i motor & sump. 5. ta bort kåpan där oljefiltet sitter (nytt ska dit) 6. skruva bort ventilkåpan & sidokåpan på höger sida. (tips lätta på brosmpedalen så går det enklare. 7. ta en fika & sen skruva bort spännaren. 8. skruva bort muttern som sitter framför drevet som går mot kopplingskorgen (där bakom ser ni kamkedjedrevet) 9. skruva bort "kambryggan" som håller kammarna på plats & lyft av den försiktigt å ta bort "halvbrickorna" som sitter i spår i lagren. 10. lätta på kamaxlarna så att ni kan ta bort kedjan från kuggen & plocka bort dem. OBS lägg dem så att ni vet var dom satt i för skålar !!!! 11. pilla bort kedjan från kugget nere i motorn (där ni tog bort sidokåpan) & dra försiktigt upp kedjan. 12. ta å sett dit muttern framför drevet å dra runt motorn så du får kolven längst upp (ta en mejsel & stoppa ner i tändstiftshålet) eller skruva bort lilla plastskruven på vänsterkåpan dra runt å kika att ni får markeringen helt i mitten. 13. ta nya kamkedjan med markeringanra utåt ( gulplaterade länkar) ta en polare till hjälp.. för ner kedjan uppifrån... lägg på kedjan så att guldmarkeringen (nedre) ligger mot märkningen på kugget nere i motorn.. 14. lägg dit kammarna & se till att guldmärkningarna ligger mot märkningen på kuggen. Kika på diagramet allt ska stå exakt efter det !! 15. skruva dit "kambryggan" använd momentnyckel 9 - 11 nm (jag drog för hand) 16. plocka dit drevet som låg utanför kamdrevet nere i motorn skruva på muttern ( jag använde mig av muttermaskin) kör inte för hårt ! 17. ta en hylsa med spärrskaft å dra nu försiktigt runt motorn å känn att den går runt. Om den inte gör det så att ventilerna tar i så har ni gjort fel. då får ni göra om allt med markeringarna igen !!!!! 18. går den runt utan problem? bra.... montera dit allt som ni monterat bort.. glöm inte att efterdra alla skruvar så man e helt säker ! 19. glöm inte nytt filter & olja ! glöm inte att skruva tillbaka spännaren & den ska släppas när den ska tillbaka. 20. starta motorn å lyssna så att inga missljud låter... om det uppstår STÄNG AV MOTORN OMGÅANDE !!! riv igen å gör om ! JAG FRÅNSÄGER MIG ALLT ANSVAR OM NÅGOT GÅR ÅT SKOGEN OM NI FÖLJER DENNA INSTRUKTION. DETTA FUNKADE BRA FÖR MIG ! Man ansvarar själv för sin egen mekning ! SÅ KOM INTE Å GNÄLL PÅ MIG OM NI SABBAT ERAN MOTOR Var bara noga kika två gånger extra så ska det nog gå bra ! Btw. ta hem pdf. filen som HADES har eller JAG har.... mvh/ Andreas 5
Dinli / SV: Kamkjedja.....« skrivet: 14 juli 2010 kl. 11:38:08 »
Ingen som har fotat när dom bytt kamkedja ?
Kan ingen beskriva vad man ska montera isär för at kunna byta !? Plasten å skiten har jag tagit bort... samt ventilkåpan, spännaren.. nå mer ? tacksam för snabba svar ! 6
Dinli / SV: Kamkjedja.....« skrivet: 13 juli 2010 kl. 16:58:46 »
Ingen som har lite bilder när dom har mekat bort kamkedjan å så ?
Räcker det att ta bort ventilkåpan eller lär man bort med toppen ? mvh/ Andreas 8
Dinli / SV: Kamkjedja.....« skrivet: 29 juni 2010 kl. 09:13:58 »Hej, jag har en Timing Chain # 283-37001-03 liggande till Dinli. Okej 95% hm jag vill va hundra på att den passar 9
Dinli / SV: Kamkjedja.....« skrivet: 28 juni 2010 kl. 23:18:49 »
Ska man beställa båda kedjeguidena ?
Tydligen finns en uppe som e billigare & en på sidan som är nästan lika dyr som kedjan 1 en på stor på sidan 508 kr 2 81kr en liten ovanpå Vad säger ni som bytt ? hur får man bort Kedjan & Kedjeguidena verkar va meckingt !? mvh/ Andreas 10
Dinli / SV: Kamkjedja.....« skrivet: 22 juni 2010 kl. 12:18:14 »Är svårt att se om den är sliten men det syns nog mest på plattan mot kedjeguiden om den har en kraftig grop, men den brukar inte bli sliten så fort. Oki... nplattan var helt oki.. ingen grop ! 11
Dinli / SV: Kamkjedja.....« skrivet: 21 juni 2010 kl. 16:54:43 »kedje spännare kan vara en ide att kolla upp så att den inte är sliten, sitter utvändigt monterad på toppen och håller tryck på kedjan, både kedjan och kedjeguiden kommer du åt efter att ha lyft toppen. Hur ser man att spännaren är slut ? har tagit bort den nu... 12
Dinli / SV: Kamkjedja.....« skrivet: 18 juni 2010 kl. 10:11:45 »Behöver man byta något mernär man ska byta kamkedjan ? Ah okej.. men äre inte svårt att få bort dom å byta ? lär man riva ännåmer ? 652 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 697. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|