nu har jag lite ny färsk info i ämnet... som överlag ger en lite mer betryggande känsla! Jag pratade just med en trevlig herre på Dealy och ställde då frågan vad som händer med den beryktade rekonstruktionen av Dinli. Han sa att det mycket riktigt handlar om en rekonstruktion (inte konkurs, så släpp det!). Rekonstruktion är en helt annan sak, där bolag och investeringar finns kvar, dock görs ofta en omorganisation som innebär en mer kostnadseffektiv verksamhetsstyrning och i en del fall "startas bolaget om" med ny ledning/styrelse, men detta vet man alltså inget om ännu. Dock är det alltså inte en nedläggning man pratar om. Här får vi snällt vänta och se vad resultatet blir, Dealy går ut med info till sina ÅF så fort de vet mer... Dock sa han något annat som i alla fall lugnade mig, (efter att nyligen ha köpt en ny Dinli). Det var att, om det värsta skulle hända, att Dinli ändå skulle gå omkull, trots en rekonstruktion(som annars skall leda till en mer kostnadseffektiv verksamhet) så blir de flesta mekaniska/maskinella delar oberörda då dessa idag tillverkas av andra leverantörer, ej Dinli. Så de delar som brukar gå sönder, typ länkarmar, axlar, kardaner, annat med drivlinan... skall det fortsatt inte vara några problem att få tag i. Det som i så fall då skulle bli problem är design-tekniska detaljer, alltså plasten med andra ord, det är ju unikt för Dinli och dom äger ju formarna som dessa gjuts i osv... och om man skulle totalkvadda så hårt att hela maskinen blir ramsne, då skulle det väl också kunna bli problem, men då löser ju försäkringsbolaget det. Jag tycker i alla fall det känns bättre efter denna info, att de viktiga mekaniska delarna som gör att maskinen fungerar, finns kvar! Dock får man väl "ta med sig" de sönderkörda plastdelarna från skogen, så man kan laga dem hemma... Over and out
Så då ska man inte ta o köpa sig en beg 450?
Lägg ner denna tråden om ingen vet 100% hur det ligger till. Gissningar och rykten är f-n det värsta som finns....
Men snälla lilla. Duger inte rykten, återförsäljares vittnesmål / mail eller generalagentens vittnesmål / mail så vet jag inte. Skulle ÅF kunna sälja delar så hade dom nog gjort det Vem litar man då på? Här har det knappt snöat alls men i övriga landet verkar det rätt insnöat Dom kommer säkert fortsätta tillverkningen såsmåningom. Modellerna finns ju färdiga och testade redan. Det är det dyraste!Reservdelar finns det nog på lager också.Annars tyckte jag maijgrens inlägg summerade allt rätt bra.
Vem behöver tv när detta forum finns
Vet inte hur många som vet vad som hände i USA med Dinli (USA är en stor marknad och det är dåligt att inte få sälja där vilket dinli inte kan/vill/får göra just nu pga det som har hänt).
Dinlis "grej" har ju iaf här varit att de säljs vägreggade, men i USA är väl detta omöjligt?Vad är det som hänt där?
Man kan ju undra hur ÅF av Dinli har tänkt att göra med garantijobb då det verkar vara svårt med delar...
Bäst är nog att vända sig Kommunens konsumentvägledare, de kan hjälpa till att avgöra vad som är en rimlig väntetid på delar.När den tiden passerats så måste troligen säljaren köpa tillbaks maskinen eller ersätta den med en likvärdig vara.Återköp blir sällan en bra affär för den tidigare ägaren då avskrivningarna är rätt saftiga.
Milavdraget är troligen avsevärt mycket högre för en maskin där man kanske kan räkna med en livslängd på kanske 5000 mil än på en bil där man kanske räknar med 30 000 mil?
Varför ska man lämna tillbaka sin maskin?..............En fyrhjuling är inte en bil.Det är en leksak.
Jag fick höra av motorbiten när jag pratade med dem i veckan att dem tydligen var igång i tyskland igen....
Kör man sönder får man kanske skylla sig själv lite
Är det inte därför försäkringar finns
Någon som har hört nått nytt? Eller märkt av några problem pga detta?
Hejsan! Det har ju florerat lite rykten hit och dit om Dinli och rekonstruktionen i fabriken och vade det innebär för Dinli-ägare. Jag ställde frågan rakt ut till Dinlis generalagent i Sverige; Dealy. Jag tänkte att jag bifogar svaret jag fick:______________Hej! Jag skulle vilja veta om ni fått någon mer information om rekonstruktionen av företaget Dinli?Mvh, D_______________________________Hej ! I dagsläget har vi inte fått någon slutgiltig information. Det ser dock inte så lovande ut, så vi räknar inte själva med att någon produktion skall komma igång igen. Med vänlig hälsningR - Dealy_________________________________Hej R! Vad innebär det för garantier och reservdelar till redan producerade masikiner? Mvh, D_____________________________________________________Det är en fråga att ställa till återförsäljaren som du köpt maskinen av egentligen. Vi gör vad vi kan för att få fram delar via andra kanaler (importörer i Europa samarbetar för att hjälpa varann) och alternativa källor. Garantierna upphör inte i sig att gälla, men det är alltid säljande ÅF som är garantiansvarig med respektive kund (oberoende av vad som sedan händer ”bakom kulisserna” så att säga). Med vänlig hälsning R - Dealy
Hade jag mot förmodan haft en dinli hade det verkligen varit läge att sälja den!
http://www.quadwelt.de/index.php/news/mai-2014/1626-dinli-news.html
Märkligt att det blir personligt när vissa personifierar sig med märket...
Hur menar du, kan du förtydliga?
Någon som har bra info om hur läget är på Dinlifronten?
Dinli - a brand that can not be beaten leavesTuesday, 1/20/2015The World of bike talking to Bruno Payer, the Chief Representative Dinli ATV / Quad for Germany and Austria in the Karcher AG. DinliDinli had 2014 bumpy start to the season, the production had to be suspended temporarily. Does the production now again? The production runs for some time, starting with the Model 800 4x4 Agriculture. They are themselves often in Taiwan and were the restructurings live right. What are these? Not far from the previous location, the production of the 2015er models has begun. Efficient and compressed is planned in the future. In May this year the production of new models announced, Agriculture Dinli 4x4 and the athletes Dinli code 905 has been announced for the autumn 2014. What is the current status? Currently the production of the model 800 4x4 Agriculture has begun for the Taiwan market, after completion of the homologation of the export takes place again worldwide. What impact sales in Germany and Austria would be expected in the longer-term production losses? Due to our large stocks of vehicles and spare parts, we are satisfactorily emerged from the changeover. What are your expectations for the new entry level ATV 500 4x4 EFI for 2015? In the model HSIUN ATV 500 EFI, we have great expectations set because the price / performance ratio is truly more than competitive. Is full-featured (14-inch alloy wheels, winch, towing hook, electric. All-wheel, etc.) bring the ATV with an MSRP from 5,999 euros on the market. For the LOF execution are only 299 Euros incl. VAT. Paid by the customer. Vehicles from Taiwan are still considered very high quality. Is that the recipe for success of Dinli, to keep themselves on the German market is not just simple? We can at least according to our findings say that our supplier from China our supplier from Taiwan is equal. Here has done in the last year in China vastly what. Dinli specializes in the meantime and will make a compressed, selected model range further. The current registration figures clearly show that the trend in the Quad and ATV shows market down. How does Dinli this difficulty? We think that we are well positioned with the new models and thus bring sales referring to Dinli forward again. Thank you for this interview.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️