ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Sym => Ämnet startat av: krack skrivet 6 april 2009 kl. 22:47:56

Titel: Sym Trackrunner
Skrivet av: krack skrivet 6 april 2009 kl. 22:47:56
Jaha då har man gått å fastnat i fyrhjulingsträsket! Tänkte använda denna tråd för att berätta lite om mitt nya köp, typ som en fyrhjulings-dagbok :D

Körde fyrhjuling i lumpen så nu efter muck kunde jag inte låta bli att skaffa mig en egen. I det militära körde vi varsin Yamaha Big Bear, inte de snabbaste men tog sig fram som de skulle på de flesta platser. Kollade runt en del på nätet och diverse forum och fastnade tillslut för en på blocket, en Sym Trackrunner -05. Just denna befann sig Värmland så det blev en bra bit att köra, bor själv i centrala Stockholm. Som tur är jobbar man på OKQ8 så det blev till att låna ett släp för en billig peng.

Just denna maskin hade gått drygt 350mil och var i bra skick. Slutsumman landade på 14laxar så jag ska inte klaga med tanke på att en ny ligger på 39 000:- ()p Den förra ägaren hade bara använt den som pendlingsmaskin till jobbet.

Det första vi gjorde var att ta en sväng i de värmländska skogarna. Det gick hur bra som helst förutom en "incident" i lite för djup snö ;) Dessvärre var klockan ganska mycket så det blev inte så mycket körning den dagen...


Bland det första vi fick göra var att tanka både bilen å Symen. Det drar jue sjukt mycket mer soppa att ha ett släp efter :banghead:
Man kan skymta skönheten under släpvagnskåpan

Titel: SV: Sym Trackrunner
Skrivet av: krack skrivet 6 april 2009 kl. 23:06:45
De senaste dagarna har jag nästan kört dagligen med Symen. Funkar perfekt här i stan, drar lite, man slipper åka kommunalt plus att man slipper trängselskatten. Sen att det är grymt roligt är ju inte helt fel.  Jag har tillochmed hunnit bli stoppad av farbror blå. Den undrade vad fan jag höll på med ;D jag hade iofs inte gjort nått olagligt, den är både skattad å försäkrad samt att jag åkte laglydigt. Men det kanske inte var så smart att åka kl. halv tre på natten men jag kunde inte låta bli, abstinensen var för stor ::)
Verkar dock inte som att polisen i stockholm är vana vid att se fyrhjulingar på gatan.

Har även luftat upp däcken till 1,0 resp. 1,1 bar. Kändes lite svampigt tidigare när jag åkte på asfalt. Blev dock lite förbryllad av rekomendationerna. På chasit står det 3,8psi (0,27bar) medan det på däcken står 38psi(2,5bar). Det känns som att hoppet där emellan är ganska stort? Vad kör ni andra sym ägare med?

Titel: SV: Sym Trackrunner
Skrivet av: krack skrivet 6 april 2009 kl. 23:23:45
Har snart haft Symen i en vecka och den går fortfarande som en klocka, startar varje gång. Däremot var det en lampa under hastighetsmätaren som hade gått.. trodde jag. Var lite knöligt att komma åt den under alla kåpor och sladdar. Det visade sig dock att den bara glappade lite, lite 5-56 fixade biffen. Måste bara varna för att slå ihop polerna vid lamporna. Gjorde det misstaget med en död säkring som resultat ;) Var tydligen samma säkring som gick till tändningen också, kunde nämligen inte starta maskinen efter det.

Passade även på att kolla termostaten. Läste i en annan tråd att den brukade krångla och det verkar den göra på min med. Kylarlampan börjar lysa när man kör i låg hastighet eller i terrängen. Dvs. i låga hastigheter utan vinddrag. Trodde först att det var pumpen till kylarvätskan som hade lagt av eller fläkten. Testade fläkten genom att koppla ihop polerna och den funkade som den skulle. Det måste alltså vara termostaten som inte ger någon signal till fläkten när motorn bli för varmt. Ska skruva isär den senare och kolla om den kanske är skitig. Annars får jag koppla en strömställare direkt till fläkten och manuellt sätta på den när det behövs.

Titel: SV: Sym Trackrunner
Skrivet av: krack skrivet 8 april 2009 kl. 02:35:12
Idag blev det ännu en meckaromgång i det fina vädret. Bytte olja till 10w-40 (helsyntet) samt rengjorde oljefiltret. Den har gått drygt 380mil så det var nog dags för byte. Tog även bort samtliga kåpor för att lättare se vad som döljde sig under. Gjorde även ett nytt försök med termostaten som krånglade. Det visade sig dock vara givaren till fläkten som inte ville sätta igång när det blir för hög temperatur. Skruvade loss den och testade motståndet mellan polerna när jag hade den i kokande vatten, dvs 100grader.
Ingenting hände, motståndet var oändligt, vilket tyder på att den var trasig eller felinställd. Fläkten borde ju självklart gå igång innan kylarvätskan börjar koka, eller?!
Testade även senare med en vamluftspistol och då knäppte den igång, men då var temperaturen betydligt högre. Verkar som att den är felkalibrerad för just denna motor, eller så är den bara ovanligt seg. Var och kollade efter en ny givare men jag hittade dessvärre ingen. Överväger nästan att dra en strömställare direkt till fläkten för att sköta manuellt.
 
Titel: SV: Sym Trackrunner
Skrivet av: Henke-QL250 skrivet 7 november 2009 kl. 22:29:02
Hej!

Fick du någon ordning på ditt temperaturproblem? Har samma problem med min Quadlander 250-06. Det konstiga med min är att lampan lyser när jag gasar, men slocknar direkt jag släpper gasen, även när jag står still o gasar gör den så.
Men när jag varit i skogen ett tag o kört så lyser den hela tiden. Men på min går fläkten, vet ej om jag kan lita på den där lampan!

Mvh Henke