ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: falokorv skrivet 8 december 2013 kl. 17:26:03

Titel: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: falokorv skrivet 8 december 2013 kl. 17:26:03

Hej jag är ny här på forumet och går i köpa-tankar.
Jag har tänkt mig en outlander 1000xt-p eller en 1000X-mr.
Jag har provkört en outlander xt men ingen X-mr.

Jag ska använda den till grusvägskörning, körning i skog och på åkrar och även lite vägkörning. Köra i lerhål kommer jag bara  att göra då och då- alltså det blir inte huvudanvändningen för maskinen...

Jag tycker att X-mr ser bäst ut och jag gillar cammofärgen riktigt mycket och eftersom jag jagar en del så skulle det passa bra. Därför undrar jag om den är bra som en allroundmaskin?

Går den bra på grus och asfaltsvägar, i skog och på åker eller ska den endast vara nere i lerhålen och sprätta? Går det bra att åka två på den? Om man byter däck till lite snällare mönster funkar den lika bra som xt-p:n på väg då? Jag hörde att luftfjädringen gör att den blir "stötig" på vägen?

Tittar man på specifikationerna så är X-mr lite större än Xt-p:n.
Blir detta ett hinder i skogen då man vill ha den lite tinglig för framkomligheten i smala passager mellan träd och stubbar?

Är det något annat jag bör tänka på när jag väljer maskin så vore jag tacksam för tankar och svar....

Med vänlig hälsning, Martin
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: DM skrivet 8 december 2013 kl. 17:28:55
Du skriver att det kommer bli en del vägkörning. Men XMR finns inte som vägreggad?
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: falokorv skrivet 8 december 2013 kl. 17:35:16

Nej den ska vara terrängreggad och asfaltskörning kommer det att bli väldigt lite av. men jag vill ändå att det ska gå att köra asfalt bekvämt med den..

En annan sak jag undrar är om det är skillnad på framkomlighet mellan de båda i snö?
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: Wärmland skrivet 8 december 2013 kl. 17:56:51
Enligt vår lokala återförsäljare så rekommenderar han aldrig en xmr om du inte kör i stortsett bara mud race. Hårda fjädrar så du får sämre markkontakt i skogen och sämre komfort på vägen, grov däck som är mer lös slitna om du kör mycket väg jämnfört med xtp däcken. Det var mer saker han sa. Men detta va va han tyckte och hade fått som info av "Mats? på brp" så det kommer garanterat bli någon som säger emot mig nu :)
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: Thyrén skrivet 8 december 2013 kl. 18:00:06
XT-P är en kort maskin, medan X-mr:en är lång. Ingen av dessa passar väl nåt vidare till att åka 2 på, för det ändamålen finns Max Xt-p som är lika lång som xmr fast med ett extrasäte.

Av dessa två faller nog mitt tips på xtp:n för din körning, alternativt Max xtp om du vill åka två bekvämt.
Visst är Xmren en fräck maskin, men den är ingenting att ha efter vägen tyvärr...
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: falokorv skrivet 8 december 2013 kl. 18:08:50
Ok tack för svaren. Jag kommer inte att ha passagerare så ofta så det är inte det det faller på. Jag har tittat på
max-modellerna och en sån vill jag inte ha.
Det låter som ni rekommenderar en Xt-p.
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: Hydro skrivet 8 december 2013 kl. 18:31:15
Varför vill du ha en MR?

MR är ju en ombyggd Max med större hjul och uppflyttad kylare.

Men du vill köra vägar och inte ha en lång maskin... så återigen, vad vill du med en MR?

Är det camoplasten som lockar eller...?
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: falokorv skrivet 8 december 2013 kl. 18:45:38
ja camofärgen och utseendet gillar jag men den har ju också luftfjädring, större hjul och bättre markfrigång än xtp. det kommer att bli mycket terrängkörning i skog och på skogsstigar och då blir den för osmidig låter det som.
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: mys pappan skrivet 8 december 2013 kl. 18:45:47
Ja varför går maxen bort när du ändå tittar åt en xmr  :hmmm:
Jag har en 1000cc Max vägreg och är supernöjd men den. enda riktiga nackdelen jag har hittat är att den är klumpig i skogen och nu har jag förvisso jämfört med grizzly och andra korta mod
Så jag skulle rekomendera xtpn för den är mycket smidigare  ()p
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: falokorv skrivet 8 december 2013 kl. 18:49:18
ok tack
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: Hydro skrivet 8 december 2013 kl. 19:14:30
ja camofärgen och utseendet gillar jag men den har ju också luftfjädring, större hjul och bättre markfrigång än xtp. det kommer att bli mycket terrängkörning i skog och på skogsstigar och då blir den för osmidig låter det som.

MR är som sagt en vanlig Max med större hjul och uppflyttad kylare.
Max anser du vara osmidig om jag förstått saken rätt...?
MR:en är nog isf mer osmidig.
Detta med luftfjädring kommer ju från en Max, eftersom den finns där, och därför även på MR.

"Fördelen" med större däck och högre markfrigång rasar ju om man läser dina inlägg:
Om man byter däck till lite snällare mönster funkar den lika bra som xt-p:n på väg då?

Skall du ändå byta däck, så kan du ju lika gärna byta på en vanlig... då blir markfrigången samma, om du har samma däck.
Eller...?


Nu är det väl lite mer som skiljer, bla har väl MR kraftigare drivaxlar, så om man nu vill åka runt med hjul på 30+ så är ju även det en fördel...
Och klart stora hjul är kul!
...men man kommer faktiskt riktigt långt med tex 27:or...

Långa maskiner är lite klumpigare i skogen ja, men de ger även en enormt mycket bättre stabilitet när man kör upp- och nedför branter.

Nu passar inte Can-Am mig med om tex Yamaha haft förlängd version så hade jag tveklöst valt just en sådan, pga kraftigt minskad risk för överstegring.
Vi kör ofta ihop med de som har förlängda maskiner och jag tycker inte de verkar så klumpiga, däremot klarar de branter både bättre och säkrare än oss med korta.
 
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: StefanN skrivet 4 januari 2014 kl. 23:21:32
köp en XT-P MAX beställ den med cammoplast samt kylarupplytt ;) om det är den looken du vill åt
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: 1234 skrivet 5 januari 2014 kl. 01:32:18
köp en XT-P MAX beställ den med cammoplast samt kylarupplytt ;) om det är den looken du vill åt
Blir ju dyrare än att köpa en xmr direkt ju
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: StefanN skrivet 5 januari 2014 kl. 01:40:02
Blir ju dyrare än att köpa en xmr direkt ju
Men luftfjädringen ville han ju undvika pga. mycket vägåka.

Plasten behöver inte bli dyr, Jag pyntade 5.oookr för att byta färg på min Polaris när jag handlade den ny.
Titel: SV: can am xt-p vs can am x-mr
Skrivet av: Out1000 skrivet 10 januari 2014 kl. 08:01:22
Jag säger XTP!!