ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: alexorz skrivet 23 september 2015 kl. 09:21:55
-
Hej första posten här på forumet vet inte om det hamnade rätt men jag chansar.
Jag går i köptankar mitt sinne för en Reggad Quad är för stort nu spricker nästan. Men jag blir jättekluven är rädd att den ska bli stulen...
hur kan jag minimera det söker. Breafing från er andra som bor i lägenhet och har atv/quad. Jjälv bor jag i södermanland i ett litet ställe som heter gnesta. Hyffsat lugnt ställe få invånare har en innegård där jag kan parkera den. Vinterförvarning är löst med.
Kom gärna med tankar för och nackdelar. ska man skita i sin dröm o vänta tills hus är köpt eller ska man satsa stenhårt nu?
Mvh Alexander som är sjukt sugen på En quad!
-
Klart du ska köpa! Man ska leva medans man lever, har du innergård kan du ju ha larm på maskinen kombinerat med ett bra kättinglås runt något samt ett kapell.
-
Klart du ska köpa! Man ska leva medans man lever, har du innergård kan du ju ha larm på maskinen kombinerat med ett bra kättinglås runt något samt ett kapell.
har varit inne på det du säger kapell skivbroms lås och stor jävla kätting med som går in i cyckelstället typ runt bakaxel eller något.
bor du i lägenhet? hur har du löst det?
-
Jag bor i hus och har eget garage, så det enda jag har är larm på byggnaden samt ett bra baseballträ. ;)
Men tror att står maskinen på en innergård är det inte lika roligt att försöka baxa ut den vid en stöld, så tror du kan vara rätt lugn.
-
Finns mycket som skrämmer dom och jag hade nog satsat på ett larm med gps typ redknows minifinder. Då får du ju sms när någon försöker röra den.
sen finns det ju kätting med larm i sig
http://www.mc-boden.se/sortiment/las-sakerhet/laskattingar/abus-8077-detecto-larmlas-med-120-cm-katting?vmcchk=1
har inte testat något själv så vet inte hur bra det är. Men med en ljudnivå på 100 Db så borde du väl vakna och hinna ut med ett baseballträ. ;)
-
Köp du en fyrhjuling. Köp en kätting och kanske ett enkelt skjul till den. Men du ska inte backa pga stöldrisken.. Det vore förjävligt. Man kan inte hålla tillbaka för att man är orolig för att den blir stulen... Då kan man inte göra något tillslut. ;)
Skrämmande att man inte kan få ha något ifred, samtidigt som lagen försvarar tjuvarna!!! :tickedoff
-
Håller med föregående talare
-
Tackar verkligen för erat stöd blir gladare o gladare känner mig lugn med. snackat med hyresvärden o han framförde mc pakering/garage till sina chefer med :)
då kommer följd fråga till er kunniga om jag får fortsätta. Adly och Smc, access. begagnade vilka hade ni föredragit? har tittat på andra märken som can am men det stiger hårt i pris likadant på Yamaha. blir mest asfalt lite grus körning så är en quad jag är ute efter. lite bakhjulsåkningar o jobb pendling 4.4 mil tur o retur. vilken maskin hade ni valt? :D
-
Hur mycket kan du lägga ut? :)
-
ltz 400 låter som en maskin för dig, väldigt lätt att köra på bakhjulen.
Dom du nämner är inga bra kandidater plus att det alltid är bättre med en märkesmaskin ()p
-
Tackar verkligen för erat stöd blir gladare o gladare känner mig lugn med. snackat med hyresvärden o han framförde mc pakering/garage till sina chefer med :)
då kommer följd fråga till er kunniga om jag får fortsätta. Adly och Smc, access. begagnade vilka hade ni föredragit? har tittat på andra märken som can am men det stiger hårt i pris likadant på Yamaha. blir mest asfalt lite grus körning så är en quad jag är ute efter. lite bakhjulsåkningar o jobb pendling 4.4 mil tur o retur. vilken maskin hade ni valt? :D
Adly, SMC, Access har jag sällan hört något illa om och är säkert en bra maskin att börja med, det som många kallar märkesmaskiner anser jag definitivt att de tre tillhör. Bara att titta på nya Access tex, vad skulle vara sämre på dem än någon annan? Ok en Raptor tex. är nog det bästa i sin klass, men är väl inget man behöver börja med om man inte vill lägga för mycket pengar samt så får man säkert en nyare av de tre du nämner för samma pengar en beg Raptor kostar som säkert blivit hårt körd.
Ett gammalt klipp, men tex. så har Accessen samma prestanda som Suzukin. Så jag tror personligen inte det är så stor skillnad på vilket märke man tar i detta fallet. Läste i ett tysk test på Access 450 att "den kan mäta sig med betydligt dyrare maskiner".
https://www.youtube.com/watch?v=JLjGA4LxgSs
-
Hur mycket kan du lägga ut? :)
30000 ungefär för en begagnad maskin =)
-
ltz 400 låter som en maskin för dig, väldigt lätt att köra på bakhjulen.
Dom du nämner är inga bra kandidater plus att det alltid är bättre med en märkesmaskin ()p
är det inte ltz som har problem med växellådan just 3an? har kikat en del på ltz med för den hamnar runt den prisklassen.
-
Adly, SMC, Access har jag sällan hört något illa om och är säkert en bra maskin att börja med, det som många kallar märkesmaskiner anser jag definitivt att de tre tillhör. Bara att titta på nya Access tex, vad skulle vara sämre på dem än någon annan? Ok en Raptor tex. är nog det bästa i sin klass, men är väl inget man behöver börja med om man inte vill lägga för mycket pengar samt så får man säkert en nyare av de tre du nämner för samma pengar en beg Raptor kostar som säkert blivit hårt körd.
Ett gammalt klipp, men tex. så har Accessen samma prestanda som Suzukin. Så jag tror personligen inte det är så stor skillnad på vilket märke man tar i detta fallet. Läste i ett tysk test på Access 450 att "den kan mäta sig med betydligt dyrare maskiner".
https://www.youtube.com/watch?v=JLjGA4LxgSs
då är vi inne på samma spår jag tycker ju smc är ju sjukt snygg likadant access så står i val o kval. men inte utseende som spelar roll det är hur ram och motor beter sig vill inte ha skrammel bashan haha :D ska in o testköra båda tänkte jag =) 520 smc wildcat är ju en maskin jag vill ha men lite dyr att köpa ny just nu och man får väl börja med nått snällt iaf =)
-
är det inte ltz som har problem med växellådan just 3an? har kikat en del på ltz med för den hamnar runt den prisklassen.
Skärpning nu, glöm kinamopparna och köp dig en ltz!
Chassie,fjädring,vikt och kvalitet är skit på alla de där.
Smc har ju så stum framfjädring så att kalla den stötdämpare är ett hån.
En ny maskin tappar 20% bara du vrider om nyckeln.
Köp en begangnad Ltz som redan haft sitt värdetapp och var lycklig
-
Här är väl den bästa apparaten du kan få tag i i denna klassen!
http://www.blocket.se/kronoberg/Suzuki_ltz400_62782959.htm?ca=16&w=3
Glad lill-lördag ()p
-
Skärpning nu, glöm kinamopparna och köp dig en ltz!
Chassie,fjädring,vikt och kvalitet är skit på alla de där.
Smc har ju så stum framfjädring så att kalla den stötdämpare är ett hån.
En ny maskin tappar 20% bara du vrider om nyckeln.
Köp en begangnad Ltz som redan haft sitt värdetapp och var lycklig
Vad är det för fel på SMC och Access? De är inte speciellt billiga, har japanska motorer etc. och gjorda i Taiwan. Jag har själv ingen erfarenhet mer än visuellt samt läst, men har de som säger de är skit seriös substans att så att säga motsäga det eller det är, återigen, personligt tyckande pga. tillverkningsland? :hmmm:
Så en Suzuki från 2006 är mer modern än en Access från 2015?I så fall är jag förvånad, faktiskt.
-
är det inte ltz som har problem med växellådan just 3an? har kikat en del på ltz med för den hamnar runt den prisklassen.
Nix, inga sådana problem
Det är ltr 450 som har problem med 3:an, inte 2006-2007 utan nyare än det.
Ska du lägga 30000 finns det ingen som helst anledning att köpa en billigare och sämre
-
Skogsbonne, har du alla de fina maskinerna du har i din lista i nuläget? Alltså raptor, outlander, grizzly? Vilken lyx i så fall. ()p
-
Nu kan ju inte jag något om quad men det ligger ju ute en del yamaha under 30 också på blocket
-
Skogsbonne, har du alla de fina maskinerna du har i din lista i nuläget? Alltså raptor, outlander, grizzly? Vilken lyx i så fall. ()p
Jepp eller ja, outlander och raptor är mina och grizzly "familjens" sen finns det en ds 450 i garaget också
-
Du har det alldeles för bra ()p ()p ()p ()p ()p ()p
-
hur är gången på en ltz? jag ska kunna pendla med den 4.4 mil utan att motorn går på högvarv vägen varierar mellan 60-70-80 km/h
vill lixom har en allround maskin som jag kan busa med och samtidigt använda snällt till jobbet. ltz är intressant men jag har inget emot o köpa mig en smc heller för dem ligger i samma prisklass. hört endast bra om smc. så vill inte kalla den ren kinaskit som bashan :lol:
-
glömde en grej till ett stort plus om det finns massa roliga grejer till som nytt avgassystem så det smattrar gott om att o reservdelar är viktigt. vill lixom kunna trimma med :D
-
söker du på ltz 400 på ebay kommer det en uppsjö av grejer, smc 500 i princip inget
60-80 km/h är inga som helst problem
-
Så en Suzuki från 2006 är mer modern än en Access från 2015?I så fall är jag förvånad, faktiskt.
O ja, en suzuki är inte tillverkad i blötjärn tex.
Sen är en japan så mycket lättare, har ett chassie som är framtaget för hårdkörning och med bra dämpare.
Japanska motorer? Ja smc har en gammal fujimotor som polaris hade i sina tidiga quadar, dessa motorer övergavs senare mot bättre ktmmotorer.
Det inget som en 2015 smc eller access gör bättre än en tidigt japan.
Sen att återförsäljarna ljuger sig blåa om maskinerna de säljer kan inte jag hjälpa.
Jag har hört de mest fantastiska historier om dessa maskiner som "nästan" är precis som en japan.
-
Vi är många som minns hur KTM fyrtaktarna rasade på löpande band ute på crossbanorna. ;)
-
Vi är många som minns hur KTM fyrtaktarna rasade på löpande band ute på crossbanorna. ;)
Japp, fast dom gjorde nånting åt det. Nu är det Ktm som är måttstocken. Kanske inte på crossbanorna men enduro.
-
Har Subaru/Fuji motorn haft några större problem eller barnsjukdomar från det ena till det andra? :hmmm:
-
O ja, en suzuki är inte tillverkad i blötjärn tex.
Sen är en japan så mycket lättare, har ett chassie som är framtaget för hårdkörning och med bra dämpare.
Japanska motorer? Ja smc har en gammal fujimotor som polaris hade i sina tidiga quadar, dessa motorer övergavs senare mot bättre ktmmotorer.
Det inget som en 2015 smc eller access gör bättre än en tidigt japan.
Sen att återförsäljarna ljuger sig blåa om maskinerna de säljer kan inte jag hjälpa.
Jag har hört de mest fantastiska historier om dessa maskiner som "nästan" är precis som en japan.
Amen!
-
O ja, en suzuki är inte tillverkad i blötjärn tex.
Sen är en japan så mycket lättare, har ett chassie som är framtaget för hårdkörning och med bra dämpare.
Japanska motorer? Ja smc har en gammal fujimotor som polaris hade i sina tidiga quadar, dessa motorer övergavs senare mot bättre ktmmotorer.
Det inget som en 2015 smc eller access gör bättre än en tidigt japan.
Sen att återförsäljarna ljuger sig blåa om maskinerna de säljer kan inte jag hjälpa.
Jag har hört de mest fantastiska historier om dessa maskiner som "nästan" är precis som en japan.
Är det någon försäljare som är fullt ärlig angående det han säljer. ;)
-
Ok ok, jag ger mig då jag själv inte har kört någon av nämnda maskiner och inte kan bedöma dem ärligt heller då jag endast läst om dem. ()p
-
En fyrhjuling "innehåller" betydligt mer än bara en motor.
Jag säger inte att SMC är dåligt, det kanske rent av kan vara ett lämpligt val för TS, men det hela beror lite på vart han menar köra.
Kör crossbana några varv så märker man skillnaderna än mer, och då menar jag inte motorn.
På plan väg osv så kanske rent av SMC 500 är bättre än LTZ eftersom SMC:n är starkare (på gata går det åt effekt).
Gällande sökningar på Ebay så bör man ta med i åtanke att SMC säljs under andra namn på andra marknader, och söker man då med rätt namn så ökar nog antalet träffar.
Sen handlar ju faktiskt inte allt alltid om kvalité, även om tex de japanska ofta har högre kvalité så är det inte bara det som är själva skillnaden.
Det är alltså inte alltid hur länge en maskin kan utföra ett jobb som avgör utan även hur bra...
Bäst är alltid att provköra lite olika för att då själv skaffa sig en uppfattning, vi är ju alla olika.
Som svar på trådens grundfråga så tycker jag du skall kolla med din hyresvärd (och andra i närheten) efter utrymme att hyra.
Det behöver ju inte vara ett garage, det kan vara ett nedlagt gammalt soprum eller kanske en elcentral med dubbeldörrar eller nåt... hittar du en servicevänlig hyresvärd/vaktmästare så kan en sån sak vara rätt lättlöst.
Just dock för stöldskyddet så har du ju försäkring, men det kan vara skönt att slippa asa med sig hjälm och smutsiga kläder osv in i lägenheten.
()p
(edit: stavfel från äckliga jobbdatorn)
-
En fyrhjuling "innehåller" betydligt mer än bara en motor.
Jag säger inte att SMC är dåligt, det kanske rent av kan vara ett lämpligt val för TS, men det hela beror lite på vart han menar köra.
Kör crossbana några varv så märker man skillnaderna än mer, och då menar jag inte motorn.
På plan väg osv så kanske rent av SMC 500 är bättre än LTZ eftersom SMC:n är starkare (på gata går det åt effekt).
Gällande sökningar på Ebay så bör man ta med i åtanke att SMC säljs under andra namn på andra marknader, och såker man då med rätt namn så ökar nog antalet träffar.
Sen handlar ju faktiskt inter allt alltid om kvalité, även om tex de japanska ofta har högre kvalité så är det inte bara det som är själva skillnaden.
Det är alltså inte alltid hur länge en maskin kan utföra ett jobb som avgör utan även hur bra...
Bäst är alltid att provköra lite olika för att då själv skaffa sig en uppfattning, vi är ju alla olika.
Som svar på trådens grundfråga så tycker jag du skall kolla med din hyresvärd (och andra i närheten) efter utrymme att hyra.
Det behöver ju inte vara ett garage, det kan vara ett nedlagt gammalt soprum eller kanske en elcentral med dubbeldörrar eller nåt... hittar du en servicevänlig hyresvärd/vaktmästare så kan en sån sak vara rätt lättlöst.
Just dock för stöldskyddet så har du ju försäkring, men det kan vara skönt att slippa asa med sig hjälm och smutsiga kläder osv in i lägenheten.
()p
Håller med! ()p
-
Behöver du någon att åka med ställer jag upp. Nybliven quad ägare och precis flyttat till hus i närheten av Gnesta :djump: