1
Polaris / SV: Sportsman 800 Twin går som en påse nötter
« skrivet: 19 december 2017 kl. 17:27:58 »
Byt stift. Min har släckt ett stift vid uppstart en gång
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
Polaris / SV: Sportsman 800 Twin går som en påse nötter« skrivet: 19 december 2017 kl. 17:27:58 »
Byt stift. Min har släckt ett stift vid uppstart en gång
2
Köpa en ATV / SV: Första köp,« skrivet: 14 december 2017 kl. 17:29:46 »Vem försvarar CF? Det handlade om att en mindre motor i regel har mindre vridmoment, hk är inte det viktiga om vrid fattas. Så vida man inte gillar att varva sin motor vlket nog är olämpligt i kombination med cvt. Sedan att vara emot CF bara att det är coolt här på forumet är enbart löjligt. Så berätta gärna vilken poäng du relaterar till baserat på att motorkunskap inte verkar vara din specialitet.Fast det är ju just med variator transmission det spelar mindre roll med bottenvrid, för ska det börja hända något så måste det varvas, och rätt justerade variatorer ligger alltid på rätt varv för den motorn som driver dom. Med vanlig stum transmission är det viktigare att ha högt bottenvrid för att det ska bli bra körbarhet vid låga hastigheter så det inte blir ryckigt 3
Köpa en ATV / SV: Amatör med beslutsångest polaris eller Yamaha?« skrivet: 9 november 2017 kl. 21:07:59 »
På min nuvarande Sportsman 800 har det inte gått en axel än på 220-250 mil och ca130 timmar med 27" mega mayhem runt fälgarna som är väldigt tunga. På min gamla 400 gick det 3 knutar med original däck, men då dunkande jag i sinne, när det började hoppa i drivlinan så fortsatte man bara gasa. Nu har jag lungnat ner mig lite iaf, då det börjar tugga/hoppa så försöker man få det att sluta och inte bara dumpas. Då håller det utan problem. Vet även av några can am som knäckt axlar, vilket jag inte förstår alls då deras framdiff är dålig och ja dom maskinerna jag talar om är med qe viscon, riktigt dålig på att låsa och tar tid. I lera duger det kanske då det enbart är fulla varv och skotta sig fram, men i teknisk körning i skogen är den värdelös.
Amerikansk byggkvalite är inte bäst, men skillnaden mellan tex polaris och cf är att polarisen har bättre chassie, fjädring mm, cf kanske fungerar men det blir tröttsamt att köra då det inte är samma komfort som kvalitetsmärkena då man är och botanisera i skogen. Vill du ha kul köp polarisen, skulle tro att du ändå får ett ganska problemfritt ägande, om än yamahan ligger steget före på byggkvalite så ligger dom steget efter på det andra som komfort/fjädring 4
Polaris / SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch« skrivet: 9 november 2017 kl. 20:47:34 »
Det går att komma åt det vänstra, jag har då bytt stift på min men som du säger var det jävligt och tålamod prövande men det gick utan att ta lös mer än sidokåporna
5
Polaris / SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch« skrivet: 5 november 2017 kl. 15:26:59 »
Vad är det för winsch? Warn eller märkesmaskin. Är det en Warn hade jag lagt ner lite tid och tagit isär, men är det någon kinesisk budget sak hade jag kört tills den gav upp
6
Köpa en ATV / SV: ännu en "hjälp mig köpa.." tråd« skrivet: 10 oktober 2017 kl. 17:09:47 »
På min polaris sitter batteriet i vänster hjulhus bak, öppet och bra då det ska bytas eller laddas.
Jag har svårt för can am:s visco broms, jag och alla polare tycker lika, det krävs för mycket innan diffen börjar närma sig låst och sen blir den ju aldrig låst då den inte klarar det. En till sak är att drivaxlarna bak är helt oskyddade, om än man har drivaxelskydd och bukskydd så kommer drivaxeln få sig då man kanal över stubbar och stenar eller backar mot något lite för högt 7
Köpa en ATV / SV: Fyrhjuling för att manövrera runt en stor husvagn?« skrivet: 25 september 2017 kl. 20:45:12 »
En hjuling är inte bra till det ts tänkt ha den till. Dom gånger jag kopplat husvagnen ( smaragd 540 1989, 1300 kg tjänstevikt) bakom min sportsman 800 så har det bara varit mer bekymmer än att man hade tagit bilen direkt. Framåt går bra, men då man ska backa så kommer vagnen trycka upp bakänden på hjulingen och går det då det minsta tungt så kommer det vika ihop sig istället för att fara bakåt iomed att det går lättare för hjulingen att glida i sida med bakhjulen än att få vagnen bakåt.
Dom är helt enkelt för lätta 8
Can-Am/Bombardier / SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3« skrivet: 25 september 2017 kl. 20:29:03 »
Primär och sekundär växlar samtidigt. Då primären börjar dra upp remmen så börjar remmen krypa ner i sekundären samtidigt. Så ja den skulle hålla emot längre, men väldigt stor risk det kommer tomvarva mycket vid lite högre hastighet
9
Can-Am/Bombardier / SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3« skrivet: 27 augusti 2017 kl. 14:44:27 »ja grizzly/kodiak har ju en koppling som slirar och det blir ju mjukare än en variator som nyper remmen.Beror ju på vad för vikter och fjädrar man byter till. Lättare vikter och/eller fjäder med högre starttryck höjder inslaget, tyngre vikter eller fjäder med lägre starttryck sänker inslaget 10
Can-Am/Bombardier / SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?« skrivet: 30 juli 2017 kl. 19:07:49 »
Ja grizzlyn är en moped. 50 hk är inte mycket, varför tror ni inte det används på skotrar där det är mellan 150-170 hk. EM kompis jag brukar köra med har en 06 sportsman 500 som gått för det mesta med tungt skogsvagn eller dragit skoterledssladd med bandsats samt då lekkörning, den fick sig sitt första rembyte förra sommaren efter 600h och 700 mil och det var inget fel på remmen trotts att den dessutom var 10 år, lite smal och hård men det är ju normalt. Så det håller också om allt är rätt
11
Can-Am/Bombardier / SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?« skrivet: 30 juli 2017 kl. 14:14:41 »
Problemet är inte remslir vid igång tagning, utan det blir problem då det börjar slira på remmen i fart under belastning, det är då remmen går för varm och separerar sig och sprängs pga värmen. Det förhindrar icke tex Yamahas system, det är bara just vid start det minskar remslir, i fart under belastning kan det slira lika mycket där.
Finns hur mycket som helst att läsa i skoterforum om variatorer och olika sorters vikter, fjädrar och heliga. Faktiskt riktigt intressant läsning om man är intresserad. Verkar finnas mycket mer grejjer och folk som verkligen kan inom skoter mot för ATV, finns inte alls lika mycket kunskap och tillbehör till ATV delen 12
Can-Am/Bombardier / SV: Drivremmen exploderade i små bitar, maverick 1000r xds turbo...normalt?« skrivet: 30 juli 2017 kl. 12:12:40 »Faktum kvarstår att remmarna är en svag länk och tillverkarna borde se över sin lösning. Det är inte lösningen i sig som är dålig, det är misslyckade variator bestyckningar som gör att det slirar vid hög belastning. Det finns dom som kan variatorer extremt bra som lyckats få bort allt remslir och då har remmarna hållit bra. Tillverkarna monterar en bestyckning som ska duga till så många olika ägare, men det blir inte jättebra för någon och där är största problemet 635 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 641. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|