ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: rebellen skrivet 2 juli 2013 kl. 12:38:56

Titel: Tips från kunniga till TE450 ägare
Skrivet av: rebellen skrivet 2 juli 2013 kl. 12:38:56
Hej! Är ny medlem här på forumet men har varit inne å tjuvläst mycket tidigare. (Om du vill komma direkt till mina frågor så kan du bläddra förbi mitt berättande om min fyrhjuling till längst ner i inlägget).

För ca ett halvår sen köpte jag mig en Hyosung TE450 -08 som jag hade tänkt att ha som komplement till min bensinslukande Chevrolet Suburban :DV när jag åker till och från arbetet. Jag avverkar mellan 50 och 200 mil per vecka :o med min bil i vanliga fall och jag märkte ganska så snart att min fyrhjuling inte ens var kapabel till att köra mig till jobbet en enkelresa :tickedoff. Objektet som jag hade lyckats köpa var verkligen misskött, något som jag inte alls la märke till när jag köpte den. ':)

Efter flera månaders spökliknande el-fel å kortslutningar (p.g.a mulle-meck liknande omdragningar av tidigare ägare), kopplingslameller som var helt slut, överhettningsproblem osv så insåg man att det inte var det bästa köpet jag gjort. Jag har nu under våren ialf lyckats fixa ovanstående problem å har nu istället ställt in mig på att detta vrak ska bli mitt vinterprojekt  8).

Det som ska göras under vintern som komma skall är - ALLT :djump:. Hela hojen ska rivas isär, mycket ska bytas ut till nya grejer, lackeras, lagas å konstrueras om. Det är några frågor jag har till er som är lite mer hemma på den här modellen som jag dock vill ha hjälp med.

Mina frågor är följande:  :help:

1. Vad består strypningarna utav? Jag upplever den som avstrypt redan nu men kan ändå vara intressant och bra att veta.

2. Vad är det för förgasare som sitter orginal? Rekommenderar ni att byta ut den för att hojen ska gå optimalt eller räcker det med att bestycka om orginal-förgasaren?

3. Har läst att flera på det här forumet har skrivit om att koppla bort bränslepumpen (ja jag vet var den sitter), varför ska man göra det?

4. Finns det något övrigt man kan göra för att optimera vad motorn ger? Något ni upptäckt som inte är optimalt å som man kan ändra på? T.ex luftburk, tänding, avgassystem, kylsystem osv.

5. Läste även här på forumet att någon har bytt stötdämpare bak p.g.a att orginal är kass. Min bakdämp är inte kass - än - men under vintern kommer även väghållningen att optimeras så då kan det även bli aktuellt att byta fjädring.

6. Vilken butik har bäst pris på Maxxis lågprofilsdäck som vissa har på det här forumet? Någon som vet något om prisskillnaden i Tyskland/England/Staterna?

7. Har ni några övriga tips eller synpunkter får ni även dela med er av dessa  ()p
Titel: SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 2 juli 2013 kl. 13:04:22
7. Kolla igenom Hyo trådarna.
Titel: SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
Skrivet av: rebellen skrivet 2 juli 2013 kl. 13:21:53
Har redan gjort det :whip:
men hittade inga klockrena svar på det jag undrar  :)
Titel: SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 2 juli 2013 kl. 13:30:36
Sitter mikuni förgasare, varför byta?
Bestycka om den ist, slip on, öppet filter.

Dämparna är skräp på dessa maskiner SMCs dämpare, stenhårda gör direkt ingen nytta.

Kolla på löffler quads


Titel: SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
Skrivet av: excelsior skrivet 2 juli 2013 kl. 19:43:21
svar på frågorna i nr följd..
1: strypningarna består av plugg i ljuddämparen längst bak sugrörs liknande nois killer och i trotteln som har två hål i underkant som man antingen limmar i eller köper en ostrypt trottel.
2:förgasaren e en mikuni bds42 vakum förgasare den går att bestycka hyfsat men vill du ha det till att gå bra rekomenderar jag dig till att byta till en flatslide gasare med axpump tillsammans med ett bättre luftfilter..
3:vissa har problem att den stänger flödet vid fullt gaspådrag under längre stund." Är igentligen inte en pump utan en vakumstyrd bränsle kran"
4:som sagt gasaren byter man sen bygger man om avgassystemet så det får bra flöde, sitter bland annat en katalysator i dämpen bak, kylsystem så hade jag bytt ut kylaren till en från suzuki ltz istället jag har fått sprickor i två st kylare under ca 2 års tid..
5:ltz bakdämpare passar rakt på utan problem sänkning o breddning e att rekomendera..
6:har inte själv maxxis däck men vad jag förstått e loeffler quad i tyskland absolut billigast..
7:kolla gärna in min tråd här på forumet för o se vad jag gjort med min.. Rekomenderar dig att skaffa verkstads manualen till hyon, hittar du inte den så pm:a mig så kan jag mejla den i pdf eller zippad pdf..
Hoppas detta hjälper dig lite på traven o undrar du nått så e det bara att pm:a
Titel: SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
Skrivet av: rebellen skrivet 2 juli 2013 kl. 21:21:56
Tack från er både för grymt bra svar! Precis vad jag ville veta å behövde  ':)
En till fråga till dig excelsior: om jag byter förgasare, ska jag då byta till en 42mm eller ska jag trycka dit nåt en större?

/Rebellen
Titel: SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
Skrivet av: rebellen skrivet 2 juli 2013 kl. 21:34:27
Smilen ovanför blev lite fel efter några tequilas å pripps blå, skulle självklart vara en sån här  ()p
Titel: SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
Skrivet av: excelsior skrivet 2 juli 2013 kl. 22:25:06
Byter du till en flatslide förgasare med axpump ska du snarare gå ner till 39-40 då flödet i en sån e sjukt mycket bättre.. Om du inte portar toppen förstås...