ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Mattismarkus skrivet 9 mars 2014 kl. 08:56:31
-
ja vilken funkar bäst i längden?
polaris nya 1000 ser klart intressant ut.
har letat youtubefilmer men inte hittat så många än
men dom här punkterna
driftsäkerhet
acc o snabbhet fjädring
samt duger dom till att dra tunga timmerlass med (fördel ac där med våtkoppling ? )
sen alla andra plus o minus.
och ja jag är sugen på en 1000cc hjuling...
men är ändå nöjd med min king quad just för att den känns driftsäker och ändå hyfsat pigg
men polarisen är lite intressant...
-
Har inte hört någon som är nöjd med sin AC 1000.
De är ständigt trasiga.
Och de är ju inte i prestandaklass som polarisen och CA maskinerna.
-
Instämmer helt med Pelle.. AC 1000 maskinerna verkar tillbringa allt för mycket tid på verkstaden... :dntknow:
Dessutom börjar de kännas lite gamla tycker jag, känns som det inte hänt så mycket på dom senaste åren..
Så jag skulle gått på CA eller Polaris, troligtvis det sistnämnda pga alla de fina lösningarna Scramblern har, polaris stora tillbehörskatalog, mer hk i motorn, och kanske framförallt för att inte vara som aaaalla andra i 1000 kubiksklassen och åka CA ()p
-
precis artic känns inte stabila, men däremot nya polarisen är lite intressant.. ca vet ju alla vad det är iaf.
polaris 4 wd verkar ju också funka rätt så bra undra hur dom är att dra tunga lass med?
tänkte på utväxlingen på lågen
-
800an är då lågt utväxlad på lågen, om man jämför med t.ex can-am.
Den nya 1000cc har jag dock ingen aning om hur den är.
Jag hade dock väntat ett år och hoppats på att 1000cc motorn kommer till vanliga sportgubben och inte scrambler. Scrambler är ju lite som renegaden, lek, hopp och studs maskin och inte en ren arbetsmaskin.
-
jag kommer inte köpa nån men intressant det är det :)
japp bästa är ju en riktig hjuling med pakethållare iaf när man alltid ska ha me sig massa grejer
-
jag kommer inte köpa nån men intressant det är det :)
Du har ju yrat om storkubikare i många år nu, slå till innan det är försent ;)
Jag gissar på att den kommer en 1000motor i Sportsman detta året.
Läste lite om skillnaden mellan polaris 850 motorn och 1000, det skall tydligen vara stooor skillnad mellan de två :)
-
Tycker att nya AC 1000 är riktigt snygg faktiskt, och nu när dom har sänkt priset så blev det inte mindre med ha begäret ()p
(http://media.channelblade.com/boat_graphics/dealers/53844/digi48996213_l.jpg)
http://www.arcticcat.eu/fileadmin/upload_media/Info/Press_2013/2013_1000_XT.pdf (http://www.arcticcat.eu/fileadmin/upload_media/Info/Press_2013/2013_1000_XT.pdf)
2014 Arctic Cat 1000XT Overview and Review! For Sale $10,999 New Lower Price! (http://www.youtube.com/watch?v=0VzRK3qAQ-M#ws)
-
Tycker att nya AC 1000 är riktigt snygg faktiskt, och nu när dom har sänkt priset så blev det inte mindre med ha begäret ()p
(http://media.channelblade.com/boat_graphics/dealers/53844/digi48996213_l.jpg)
http://www.arcticcat.eu/fileadmin/upload_media/Info/Press_2013/2013_1000_XT.pdf (http://www.arcticcat.eu/fileadmin/upload_media/Info/Press_2013/2013_1000_XT.pdf)
2014 Arctic Cat 1000XT Overview and Review! For Sale $10,999 New Lower Price! (http://www.youtube.com/watch?v=0VzRK3qAQ-M#ws)
Vad skiljer denna och de senaste 10 årsmodellerna?
AC känns ju som Volvo på 80talet.
-
Du har ju yrat om storkubikare i många år nu, slå till innan det är försent ;)
Jag gissar på att den kommer en 1000motor i Sportsman detta året.
Läste lite om skillnaden mellan polaris 850 motorn och 1000, det skall tydligen vara stooor skillnad mellan de två :)
jo man yrar ju mkt, men sen läser man om div strul så det är kanske lika o köra king quad 750 effekten räcker ju helt klart.
iaf tills man prövar en 1000cc hehe
men det är rätt så många som har div strul med ca en del verkar gå bra o en del får repa lite samt starta om servo mm
det är därför polarisen är rätt så intressant. sen finns de ju mkt tillbehör både till polaris o ca det är lite tråkigt me dom japanska...
-
jag kör själv en 1000 can am och är jävligt nöjd var ute och körde i helgen vi var 4 can am och en polaris den enda som inte starta var just polarisen
-
Här är ett test som jag har lagt upp tidigare på Can-Am 1000 vs Arctic Cat 1000 GT ()p
https://dl.dropboxusercontent.com/u/107637574/Test%20Can-Am%20Outlander%201000%20cc%20%26%20Arctic%20Cat%201000%20GT.pdf (https://dl.dropboxusercontent.com/u/107637574/Test%20Can-Am%20Outlander%201000%20cc%20%26%20Arctic%20Cat%201000%20GT.pdf)
-
Måste vara första gången någon gillar Arctic mer än Can-am...
Artic är ju skit i mina ögon.
Känns billig och plastig.
-
Och Can-Am känns inte plastig ???
-
Otippat att alla premierar märket de kör för tillfället...
-
Har aldrig hört någon säga nåt positivt om AC 1000 varken de som äger dom eller nån annan.
-
Jag har inte heller hört nå bra om AC heller och jag har inte heller blivit imponerad av dom i säfsen heller på snow and mud!
Jag kör can-am och jag håller verkligen inte den högst allt beror ju på vad man ska ha maskinen till.
Jag har kört timmer i skogen en gång det slutade med att jag hämtade gamla Bettan som är en Yamaha kodiak från 99 ()p
Sug på den :sunny:
-
"ska du köra problemfritt är det definitivt en Can-Am Outlander 1000 du ska titta på. Kan du istället stå ut med den del brister, som förhoppningsvis kommer rättas till, och anpassa don körning efter när det funkar, ja då kan du ha mycket nytta av och nöje med en Arctic Cat 1000"
Dom in testet skrev ju Ac hade brister så
-
Ska man åka problemfritt så ska man verkligen inte åka can-am g2! Tittar man på alla problem dom har på andra sidan pölen så blir man mörkrädd men dom kör ju visserligen på andra sätt än här vilket också påverkar
-
Ska man åka problemfritt så ska man verkligen inte åka can-am g2! Tittar man på alla problem dom har på andra sidan pölen så blir man mörkrädd men dom kör ju visserligen på andra sätt än här vilket också påverkar
I testet var det första årsmodellen av 1000, har också sett många som har problem med can-am men när dom går då j*vlar :headbang:
-
Ska man åka problemfritt så ska man verkligen inte åka can-am g2! Tittar man på alla problem dom har på andra sidan pölen så blir man mörkrädd men dom kör ju visserligen på andra sätt än här vilket också påverkar
Fast jag har kört 40 mil nu utan bekymmer. :lol: :lol:
-
haha låter som Cf ägarna ;D
-
Haha
-
500 timmar på min renegade nu, och dom tillfällen jag måsta ha backat på en körning för nått e sönder har nog aldrig hänt!
-
Man hissar väl märket man kör, annars så skulle man väl inte köpt den. Ibland impuls handlar man nått, tex min dinli 270, men hade inte den så länge(alldeles för motor klen). Tror man blir nöjd med både scramblern och can amen, scramblern kanske är roligare o äga pga mer ovanlig. Men i mitt tycke så är can am nr1 i designen, scramblern e ful/snygg.
-
Hade köpt en scrambler 1000 om den fanns då det skulle inhandlas
-
En för mig helt irrelevant aspekt, men för många viktig... är ljudet.
Moroten från Rotax brukar anses ha ett trevligt ljud, medan Polaris inline inte alls har samma anhängare.
Med ändrad tändvinkel så kan man ju dock få en sån motor att låta typ likadant som en i ett V... men denna gimmick har de inte provat sig på än... eller?
Kort sagt, hur låter en Polaris 1000... och anses det trevligare än Rotax?
....eller det kanske är irrelevant för er också?
-
En för mig helt irrelevant aspekt, men för många viktig... är ljudet.
Moroten från Rotax brukar anses ha ett trevligt ljud, medan Polaris inline inte alls har samma anhängare.
Med ändrad tändvinkel så kan man ju dock få en sån motor att låta typ likadant som en i ett V... men denna gimmick har de inte provat sig på än... eller?
Kort sagt, hur låter en Polaris 1000... och anses det trevligare än Rotax?
....eller det kanske är irrelevant för er också?
Därför åker du en Grizzly. Surstånk med avgaspoffar ;)
Skämt åsido. Polaris 800erna låter som någon slags båt tycker jag, 500orna som en gräsklippare. Dock bör 1000 ha vassare ljud... Tydligen "ska" man åka bättre på en scrambler 1000 än en renegade 1000, men ljudet antar jag att can am tar hem som vanligt :)
-
Läste just nu att dom är satt luftfjädring på CA X MR. Kan de stämma? Vad har de för fördel stoppa kompressor till hjulingen?
-
Läste just nu att dom är satt luftfjädring på CA X MR. Kan de stämma? Vad har de för fördel stoppa kompressor till hjulingen?
Komfort och justering av höjden!? ^^^^^
-
Höjden?
Då sitter det alltså även fram...?
-
Höjden?
Då sitter det alltså även fram...?
Yes runt om
-
Yes runt om
Nä äru säker? LTD har ju bara bak...
-
Jag tror att "sjukdomarna" är borta på AC 1000 nu faktiskt.
Det största problemet var väl axlarna men jag har fått höra att drivaxlarna är förstärkta 3ggr och nu mera kring 20% starkare än bästa eftermarknads axlar.
Sen var det väl lite strul med servon (vilket märke har inte haft det) men det ska vara åtgärdat nu.
Motorn verkar ju stå pall för vad som helst nästan, med tanke på att MC-X turbokonverterar den till 150hk utan bekymmer.
Så jag tror helt klart på en AC 1000 ()p men jag har iaf tänkt att provköra en snart, bara det blir lite skönare väder ute :)
Sen så ligger så klart Can-Am längre fram med deras lull lull, luftfjädring osv , men sånt vill jag inte ha, det VET jag bara kommer att krångla :lol:
-
Jag tror att "sjukdomarna" är borta på AC 1000 nu faktiskt.
Det största problemet var väl axlarna men jag har fått höra att drivaxlarna är förstärkta 3ggr och nu mera kring 20% starkare än bästa eftermarknads axlar.
Sen var det väl lite strul med servon (vilket märke har inte haft det) men det ska vara åtgärdat nu.
Motorn verkar ju stå pall för vad som helst nästan, med tanke på att MC-X turbokonverterar den till 150hk utan bekymmer.
Så jag tror helt klart på en AC 1000 ()p men jag har iaf tänkt att provköra en snart, bara det blir lite skönare väder ute :)
Sen så ligger så klart Can-Am längre fram med deras lull lull, luftfjädring osv , men sånt vill jag inte ha, det VET jag bara kommer att krångla :lol:
Exakt, fyrhjulingar får gärna ha mycket finesser, men som du säger. Det kommer säkert gå sönder snart
-
Jo, det bästa är att vara helt utan.
-
Tänk vilken fart utvecklingen hade fått om alla tänkte så!!
Förstår varför du åker Honda iaf... ;)
-
Tänk vilken fart utvecklingen hade fått om alla tänkte så!!
Förstår varför du åker Honda iaf... ;)
Ot nu men, det är samma med bilarna, allt ska vara elektroniskt och inget kan man fixa själv. Fy
-
Har du elstart på Hondan?
Fy...
-
Mindre elektronik = mindre krångel :whip:
Därför 240 - 940 är dom bästa bilarna.
-
Nä äru säker? LTD har ju bara bak...
Helt säker jag lovar ;)
Ska man gå tillbaka till frågan står det ju egentligen mellan 2 maskiner då han även ska dra tunga timmerlass,då scramblern saknar adc och bara har motorbroms på bakhjulen,inte roligt med 2 ton på dragkulan i en nedförsbacke .
-
Helt säker jag lovar ;)
Ska man gå tillbaka till frågan står det ju egentligen mellan 2 maskiner då han även ska dra tunga timmerlass,då scramblern saknar adc och bara har motorbroms på bakhjulen,inte roligt med 2 ton på dragkulan i en nedförsbacke .
men Scramblern har 4 stora skivbromsar ;)
-
bara hoppas man lyckas testa en scrambler, men här uppe i norr finns der aldrig nåt hemma..
så den som kan får gärna åka o testa :)
personligen så kan jag köra vilken maskin som helst, är inte märkesberoende.. bara kul o testa olika.
men man vill ju ha driftsäkerhet, helst då man kör med band o på äventyr uppe i fjälls.
sen motorbroms på en hjuling funkar väl egentligen bara bäst då den e tom, har man vikt baki så är det ju ordinarie bromsar som måste användas.
-
Alla maskiner är bra och vassa på olika saker, det handlar mera om smaksak och hur nära man har till den återförsäljare som man litar mest på och som man vill göra affärer med ()p
-
Alla maskiner är bra och vassa på olika saker, det handlar mera om smaksak och hur nära man har till den återförsäljare som man litar mest på och som man vill göra affärer med ()p
Sådär ska det låta. Nu steg du från att alltid hylla AC till att skriva som man bör :)
ÅF är viktigt. Sen kan man ju få kanonbra priser beroende på... Det är trots allt en sudd att lägga ca 150 000:- på en lekmaskin. :)
Jag tycker att scramblern är fulsnygg, men den är läcker i blått! (bara 850 tror jag).
Förhoppningsvis kommer sportsman 1000 närsom...
-
jag tyker um de gäller arbetmaskin då mest viktigt är vändradie ,markfrigång ock växling mellan fram o back. De ska funka snabbt .
-
Sådär ska det låta. Nu steg du från att alltid hylla AC till att skriva som man bör :)
ÅF är viktigt. Sen kan man ju få kanonbra priser beroende på... Det är trots allt en sudd att lägga ca 150 000:- på en lekmaskin. :)
Jag tycker att scramblern är fulsnygg, men den är läcker i blått! (bara 850 tror jag).
Förhoppningsvis kommer sportsman 1000 närsom...
Nja, inte hyllar jag AC jämnt , men jag är nog den enda som inte klankar ner på dom direkt ()p
Sen har ju alla olika användningsområden för sina maskiner, Can-Am är gudomliga att "leka" med , men Arctic Cat passar bättre att arbeta med deras våtkoppling och en riktig låg !
Men en Polaris Sportsman 1000 vore inte fel :djump:
Det finns ju alltid lite mera i kalkylen än vad man säger på ett forum på internet vilket som är den bästa maskinen ........ ;)
-
Nä äru säker? LTD har ju bara bak...
+ uttag för luft under sadeln, perfekt när det behövs luft till däck mm. bara ropa på en XMR :)
-
+ uttag för luft under sadeln, perfekt när det behövs luft till däck mm. bara ropa på en XMR :)
Det har ju iofs LTDn med... grymt bra det med!
-
Var och provkörde en AC 1000 XT idag och tyckte den var riktigt trevlig, precis innan provkörde jag en CA 1000 så det är mellan dom jag jämför !
Det bästa med AC 1000 maskinen är helt klart att man kan krypköra, CA var betydligt hetsigare och det kanske är ett problem om man skall backa till vagnar eller att tjejen ska köra ut vatten till hästarna eller liknande !
Enligt ÅF så ska alla barnsjukdomar vara över, AC har tex satt dit drivaxlar som är 20% starkare än vad som säljs som "eftermarknad"
Problemet med laddning verkar nästan finnas på alla hjulingar och AC har visst ett kitt som man kan köpa till om man använder mycket ström, det är ett extra batteri med ett relä som skall börjas laddas efter att startbatteriet har laddats fullt!
Fick ett bra pris på en demo maskin som fanns, med lite extra lull lull (höjning,hasplåt,tumvärmare,packbox,fetare däck) osv!
Ett riktigt I-landsproblem detta :whip:
Jag har inte bestämt mig än , men antingen blir det en "demo" AC 1000 eller en begagnad CA 1000 :)
Användningsområdet är nöjeskörning (åka till kompisar, pressa grusvägar osv) & arbete (sladda paddock, dra vagnar, dra vattenkärror osv) !
Vad tror och tänker ni ?
-
difarna som är den stora boven på AC 1000
sen att alla atv har Problemen med laddning stämmer inte
-
Var och provkörde en AC 1000 XT idag och tyckte den var riktigt trevlig, precis innan provkörde jag en CA 1000 så det är mellan dom jag jämför !
Det bästa med AC 1000 maskinen är helt klart att man kan krypköra, CA var betydligt hetsigare och det kanske är ett problem om man skall backa till vagnar eller att tjejen ska köra ut vatten till hästarna eller liknande !
Enligt ÅF så ska alla barnsjukdomar vara över, AC har tex satt dit drivaxlar som är 20% starkare än vad som säljs som "eftermarknad"
Problemet med laddning verkar nästan finnas på alla hjulingar och AC har visst ett kitt som man kan köpa till om man använder mycket ström, det är ett extra batteri med ett relä som skall börjas laddas efter att startbatteriet har laddats fullt!
Fick ett bra pris på en demo maskin som fanns, med lite extra lull lull (höjning,hasplåt,tumvärmare,packbox,fetare däck) osv!
Ett riktigt I-landsproblem detta :whip:
Jag har inte bestämt mig än , men antingen blir det en "demo" AC 1000 eller en begagnad CA 1000 :)
Användningsområdet är nöjeskörning (åka till kompisar, pressa grusvägar osv) & arbete (sladda paddock, dra vagnar, dra vattenkärror osv) !
Vad tror och tänker ni ?
Jag vet ingen om är nöjd med Ac1000.
jag hade valt can-am eller polaris.
Antagligen polaris om du ska ha den till arbete.
XT-P hos can-am har kraftfullare stator än övriga.
-
Ah okej !
Man kunde ju inte direkt prova hållbarheten på diffarna när man provkörde ()p
Det kan ju bara vara en tillvänjnings grej att kontrollera CA 1000 besten när man ska backa eller krypköra framåt :whip: helt enkelt att man inte får röra tummen i dm lägen när man skall backa till en kärra 8)
Har för mig att CA också hade problem med laddningen på deras maskiner när det gäller servo, men dom kanske har uppgraderat laddningarna på dessa modeller ?
Jag har mest kollat på 12:orna när det gäller CA , mest vettiga priser på dom tycker jag, är det något man skalla beakta när man studerar dom ?
Båda maskinerna var iaf riktigt sköna att köra det lilla jag provad dem !!!
-
om du ska köpa en AC så säg till ÅF att du vill ha riktigt bra rabatt för att AC kommer med helt nya modeller 2015
sen om det är en seriös ÅF så ska du få låna hem en helg och testa allt
-
jag har min can am 1000 på gården med har inga problem att backa till eller kryp köra med och jag är opartisk jobbar som ÅF för både AC och CA
-
jag har min can am 1000 på gården med har inga problem att backa till eller kryp köra med och jag är opartisk jobbar som ÅF för både AC och CA
Ah okej, då är det bara "ovana" ifrån mitt håll, så jag antar att man kommer att lära sig rätt fort hur man ska hantera maskinen för kryp egenskaperna !
Något speciellt man ska tänka på när det gäller -12:orna på Outlandern 1000 ?
-
kolla att ingen har hemma meckat med den som extra lampor trim delar och sånt kan vara rent helvete att få bra sen kolla att servon är uppdaterad eller byt
-
difarna som är den stora boven på AC 1000
sen att alla atv har Problemen med laddning stämmer inte
Har alltså inte diffarna blivit bättre på dem?
-
Har alltså inte diffarna blivit bättre på dem?
nej
-
Har alltså inte diffarna blivit bättre på dem?
Jo , det verkar faktiskt så !
Saxat ifrån OskarP ur tråden "förstärkta drivknutar?"
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39380.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39380.0)
nu ringde Glennon på Westbike upp mig efter att ha läst mitt förtvivlade mail, och han hade en trevlig nyhet, Arctic cat har uppmärksammat problemet och gjort ännu en revidering av knutarna, det kom ju en ny modell 2010, men den höll bevisligen dåligt den med, men nu har dom tagit fram knutar som har 75mm ytterdiameter jämfört med de tidigare 66mm samt att ingen av kulorna skulle hamna utanför knuten vid fullt styrutslag, som det gör på de tidigare (vilket är en stor svaghet då ytterhöljet blir ovalt av vridmonentet och knuten "vrids ur"
Det här skrev en stor ÅF av AC till mig:
alla Xt 1000i och de som har 1000cc
har uppdaterad cdi box samt uppdaterade drivaxlar knutar
Samt en annan åf:
Bla drivaxlarna är förstärkta 3ggr och nu mera kring 20% starkare än bästa eftermarknads axlar.
()p
-
Diff och drivaxel/knut är inte samma sak.
-
Så här skriver Glennon på West-Bike Motor&Service
Kul att du frågar så jag kan ge dig en rättvis bild av dem;
2008/2009 var första åren de fanns, de hade en del barnsjukdomar som dock åtgärdades kostnadsfritt av KGK snabbt och utan diskussioner. Det var egentligen starten som var lite högt utväxlad till batteriets kapacitet så denna ändrades utväxling på så nu startar de hur lätt som helst även i -25 gr.
Främre kardanen byttes ut från 22mm dia. till en full tum d.v.s 25mm. då den första inte höll för de som körde hårt samt med större hjul.
Drivaxlarna byttes i parti och minut fram till 2011 då de nya kom. Detta berodde på att skålen/ytterdelen i knutarna sviktade om man körde med diffspärren låst och körde med fulla styrutslag, gärna i kombination med stora hjul/larvband och i synnerhet om/när man backade i detta läget. De nya axlarna har 9mm tjockare gods i ytterdelen så numer byter vi aldrig dessa ens vid larvbandsanvändande.
Diffarna är inget problem varken fram eller bak, 2008 hade de några med ett härdningsfel i pinjongsprinten men dessa byttes ut omgående om man tog maskinen till aukt. verkstad så nyare än 2009 är inga problems, bakaxel har vi hittills aldrig bytt på någon.
De bästa 1000cc enligt min erfarenhet är 2012 där vi inte har några rekl. alls men 2013 och 2014 är också riktigt bra maskiner. Den vita plasten på 2013 är lite spröd kan jag tycka även om detta inte är något problem men jag menar att Thundercaten 2012-2014 är den bästa prestanda arbetaren på marknaden för närvarande.
()p
-
Nu finns ju även Polaris Sportsman 1000
-
Fan på tiden mer big blocks till folket ^^
-
Nu finns ju även Polaris Sportsman 1000
Äntligen ()p
-
http://www.polaris.com/en-us/atv-quad/sportsman-xp-1000-black-pearl-metallic (http://www.polaris.com/en-us/atv-quad/sportsman-xp-1000-black-pearl-metallic)
vet dock inte när den kommer till sverige