1
Övrigt / SV: åka fyrhjuling på kolahalvön ryssland
« skrivet: 16 februari 2016 kl. 17:58:45 »
Och har du en fin maskin får du nog kedja fast dig vid den och sova på sadeln om du vill ha den kvar.
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
Övrigt / SV: åka fyrhjuling på kolahalvön ryssland« skrivet: 16 februari 2016 kl. 17:58:45 »
Och har du en fin maskin får du nog kedja fast dig vid den och sova på sadeln om du vill ha den kvar.
2
Köpa en ATV / SV: Oregistrerad fyrhjuling« skrivet: 12 januari 2016 kl. 17:30:19 »
Hej
Det går fortfarande att trafikförsäkra det är riktigt men inget annat. Jonas 3
Köpa en ATV / SV: Oregistrerad fyrhjuling« skrivet: 11 januari 2016 kl. 19:25:08 »
Finns ju ganska många oreggade i omlopp. Som nämndes i tidigare inlägg är de direktimporterade från USA. Tidigare gick det att försäkra dem med chassinummer men inte nu längre. Bolagen har en ny gemensam policy mot detta så det är omöjligt i dagsläget. Flera mindre firmor som sysslat med direktimport har fått lägga ned sin verksamhet eftersom det inte går att försäkra på chassinummer längre. Att regga in dem går inte heller eftersom du måste ha ett "document of conformity" från tillverkaren och det får du aldrig. Men vill man köpa billigare och man kan tänka sig köra utan försäkring och olagligt så funkar ju hjulingen lika bra ändå. En bedömningsfråga.........
4
Polaris / SV: Ni som KAN service på Polaris, behöver lite assistans med en Sportsman 400HO -13« skrivet: 6 juli 2015 kl. 10:23:46 »
Fina specialverktyg
5
Polaris / SV: Ni som KAN service på Polaris, behöver lite assistans med en Sportsman 400HO -13« skrivet: 25 juni 2015 kl. 15:35:30 »
En fråga Tripod, har det varit någon smuts i filtret i nippeln någon gång?
6
Polaris / SV: Ni som KAN service på Polaris, behöver lite assistans med en Sportsman 400HO -13« skrivet: 25 juni 2015 kl. 07:11:29 »
Hej
Enligt manualen skall oljebyte gå till som du beskriver i punkt 1-3. Anledningen att man skall lossa slangen är att det finns ett litet filter som sitter i den där nippeln du nämner. Tanken är att du skall kolla att det inte finns någon smuts i det filtret som hejdar oljeflödet. Jag hade samma funderingar kring detta som du när jag köpte min Polaris Sportsman för några år sedan. Tyckte det lät omständligt att lossa slangar och ha sig varje gång man byter olja. Jag kollade runt på olika forum och talade även med en del verkstäder och det jag kom fram till är att även om detta skall göras enligt manualen, så hoppar de flesta över detta steg. När jag byter olja i min maskin tömmer jag först oljetanken och sedan lossar jag pluggen till vevhuset, ja det är den plugg du visar på bilden, och tömmer ut oljan där. Sedan byter jag oljefiltret. Fyller sedan på med ny olja och kollar oljenivån några gånger. Oljan tenderar att fylla ut all utrymmen efter hand så nivån på stickan sjunker lite efterhand efter ett byte. Man får kolla några gånger med körning emellan. Skall bli intressant att se fler svar på detta inlägg, om det finns dem som verkligen lossar alla slangar och luftar oljepumpen. Det står i manualen att det skall höras att pumpen suger. Personligen undrar jag om det verkligen går att höra det med motorn igång, men jag har i och för sig aldrig provat. Jonas 7
Köpa en ATV / SV: Nytt vs Begagnat??« skrivet: 24 juni 2015 kl. 17:06:41 »
Ja det är nog en bra affär
8
Polaris / Hur mycket kan man egentligen dra?« skrivet: 14 juni 2015 kl. 08:46:16 »
Hej
Släpade en stor sten med min Polaris Sportsman 500 igår. Den var riktigt tung kanske 400 kg. Jag lyckades rulla upp den på en plåt. Sedan gjorde jag hål i plåten och fäste en kätting i plåten och sedan drog jag plåten med stenen direkt på marken med hjulingen. Det gick men satan vad det var tungt. Fjädringen gick i botten och jag fick verkligen gasa för att komma iväg. Hjulen arbetade sig ned i maken innan vi kom iväg. Hjulingen verkade klara allt bra men jag kände ändå att det kanske var över gränsen för vad man skall utsätta sin sötnos för. Så vad är egentligen gränsen för vad grejerna klarar. Vore intressant att höra lite historier hur mycket folk här på forumet lastat och dragit och om/när grejorna gått sönder. Så har ni några bra historier? Jonas 9
Köpa en ATV / SV: Nytt vs Begagnat??« skrivet: 31 maj 2015 kl. 12:54:37 »
Köp lätt begagnat med ifylld servicebok och en ägare. Då borde risken vara liten. Och skulle det ändå uppstå något fel kan du säkert få det åtgärdat och ändå gå plus jämfört med att köpa nytt. Det är ju även intressant vem du köper av. Är det en gammal farbror eller är det en 20-årig "rallykille".
11
Polaris / SV: Ventiljustering« skrivet: 26 maj 2015 kl. 19:11:21 »
100 timmar eller 1 år, det som kommer först.
12
Polaris / SV: Ventiljustering« skrivet: 26 maj 2015 kl. 13:45:47 »
Manualen säger en gång per år. Men det skall bli intressant att höra åsikter kring detta. Gissar att det finns många som aldrig gjort det.
Jonas 431 gäster, 1 användare (0 dold)
Users active in past minutes: daniel.lind@live.com Flest online idag: 504. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|