mer gas
Mer gas gör ju också att den gräver ner sig mer, Det är ju därför man vill att den skall koppla in tidigt, Sen är det ju ganska opraktiskt att alltid köra med full gas Såhär tycker jag en diff skall funka, och han gasar inte mer än jag
Ibland hjälper det inte även om alla hjulen driver...hehehee
Härlig film. ser bra ut med breda framhjul
Gjorde en visco test film igår som ni kanske sett.tycker den hugger i bra på min.men då är ju det. en 2013.
Det är ju när viscon pumpar upp oljetrycket det "låser" fast oljan i själva kopplingen går mig veterligen inte att byta.
Så då har Brp svarat och det är inget fel på diffen, det blir så med stora däck, trots att jag påpekade att jag kört med 30 tumare innan på min Renegade och det funkade mycket bättre än på en Xmr, men det gör det inte enligt dom. Hittade en annonstext från brp om xmr.The industry exclusive Visco-Lok QE progressively transfers power from a slipping front wheel to the gripping one – automatically with no buttons to push or levers to pull. The system also eliminates wheel hop and driveline wind-up so it remains transparent to the driver and extremely easy to steer. Visco-Lok QE can fully lock with no rev or speed limiter. All DPS-equipped models come with the Visco-Lok QE calibration giving an even quicker engagement of the front differential, which remains for vital for slow-speed, technical terrain.Sen har jag kollat artikelnr på olika framdiffar och verka va en ny på 2014, Handlaren var iaf väldig bussig och sa att vi kunde få byta till Artic cat istället, men jag vill ha min Xmr,Nån annan som läst nått från USA lr nått annat om dåliga diffar.Nu skall vi ta maskinerna och byta hjul och hård kolla vad som är problemet, har ni tips på hur vi bäst skall kolla diffen skriv gärna det här då.
Åkte ner i leran i låg fart för att inte bygga upp nått tryck i diffen innan,filmen är gjord tidsenligt alltså första försöket först etc,tycker den hugger i tidigare och tidigare ju mer jag kör och oljan blir riktigt varm.
Driver inge vidare den där.hur långt har den gått nu då? Eller är det en annan maskin?Hur säker är du på att det inte är lika diff på 2014 som på dom äldre?
Ok. Jag ska göra ett annat test där maskinen är upphissad och får fram dragstyrkan på den sen kan du göra lika så får vi fram lite siffror som du kan ta med till återförsäljaren.Har dom ändrat framdiffen till det sämre är det ju inte bra.Och har ni testat med 3st olika maskiner så är det ju egentligen ett faktum, Skulle vara om dom börjat ha i en annan typ av silicon olja i viscon from 2014 då.Sitter ju även några schimsbrickor i, men det är ju inget för gemene man att börja modda med det.
Såg den nu, nice film, Nu verkar det som det händer nya grejer, skall nog bytas olja 2 ggr i framdiffen, vi får se hur det går
På gränsen till OT då det som sagt inte är exakt samma diff... men letade upp min gamla diff-tråd:http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27009.0Inte samma diff, men kanske samma system... i den tråden kommer de lärde överens om att oljebyte inte påverkar eftersom man inte byter oljan inne i själva viscon. Och var sitter själva viscon?? jag är inte helt hundra på det för att de intesyns inte på reservdelslistan, men den borde isf sitta mellan lammelerna för att få dessa till att greppa?Generellt dock inget man skall greja med själv på en maskin med garanti.Låt de försöka, efter två eller tre försöka så har man full rätt att lämna åter ifall felet kvarstår.Och detta är ett fel.
Har du provat å ringa till BRP Scandinavia?Customer ServiceFinland, Norway, SwedenT:+358.1632.08.132Du hamnar nog i Finland men de kanske tar detta på mer allvar än din återförsäljare.Men är din åf? Om du inte vill skriva det här kan du PM:a.
I Finland är väl svenska obligatoriskt i skolan, så nån borde man ju kunna göra sig förstådd hos...
Nu börjar det hända grejer Då vi ansåg att vi inte fick nåt gensvar från Brp så kontaktade vi en känd testförare för en tidning i Sverige.Han såg filmerna och tyckte det var otroligt dåligt, vi berättade hur vi blivit bemötta och vad vi tyckte.Vi frågade sen om han hade nån kontakt så man kunde ta kontakt med brp, det hade han och han erbjöd sig att ringa och fråga dom om det skall vara så här?Ja vad händer då tror ni?Brp ko vänder, klart det skall fixas, in med maskinerna, låne maskiner under tiden osv, så nu får vi xmr 13 att utvärdera om diffen är bättre, och är den det så byter dom över dom till våra maskiner, Så djävla dåligt att man skall behöva ha lite makt i ATV Sverige för att brp skall lyssna, Vi får se hur det slutar, men nu är det en dialog iaf, men är rädd att sista ordet inte e sagt än
Härligt! Lycka till.Jag måste säga att när det gäller garantiåtgärder rockar Polaris å Frövi faktiskt
Ja Frövi rockar på can am med, ville hjälpa oss trots att vi inte köpt av han, Det gillar vi
Bra att frövi har den servicen tyvärr har jag inte den erfarenheten Lycka till iaf
Har du hört nå mer grizzly 700?
Ja tur man fått en som fungerar,skulle vara riktigt roligt att prova den som tvekar lite i viscon .Va det första gången viscon fick jobba den dagen?
Javisst men nu ska vi komma ihåg vilken liten klick på atv himlen sverige är .Och för att citera tidningen( som tjänar 70% av sin inkomst på reklam) där den kända testföraren arbetar när dom gjorde test på Xmr så skriver dom att det enda som begränsar vad man kan göra med denna maskin är däcken.Skrivs det något negativt om nån maskin så är det färdig provat tror jag .Oavsett märke verkar det som också,men skulle tro att dom håller dom större lite om ryggen då det bjuds på provar weeekendar i grillkåtor med tillhörande dryck etc,Jag skulle bli mäkta förvånad om det skulle skrivas om detta i nån atv tidning där dom på sin höjd vågar skriva ett minus att soppa tanken kunnat varit större
Varför lägger inte Can-Am ner visco-loc ? Har sett några olika modeller av C-A i skogen, myren, bergen, inte imponerad ALLS ! Dom verkar ju bara nervsjuka i framaxeln .... Dumt, däremot impad av kraften i motorn, men, det är också allt..
Ja, du kanske saknar högertummen då, jävligt jobbigt flytta en knapp 3 mm åt vänster... Kom och åk här då, eller har du nån egen visco ?
Som på alla forum...Ajabaja skriva att nånting inte är perfekt på en C-A ...Dom borde bygga rymdraketer Säg till mig när NÅN tillverkare fixat en hjuling som är felfri, aldrig fastnar, drar 10 tons släp utan problem, är självtankande osv....men...enligt C-A-ägare så har dom ju en sån ...försök för helvete vara saklig för en gångs skull !
Men ursäkta så jävla mycket då föa att jag har en visco som fungerar och är nöjd med, körde med difflock innan och det är nått jag inte går tillbaka till, stenålder.OCH NEJ JAG HAR INTE HAFT NÅGRA PROBLEM MED MIN MASKIN PÅ ETT ÅR!Du är ju bara löjlig.
Ja du är ju ett tempel av objektivitet du så....
ARCTIC CAT Front Differential Lock and Can-am Visco-Lok I rest My case !
Stor skillnad sen när nya viscon kom, 2012-2013 har aldrig varit med om att någon yamaha eller AC skulle ta sig längre p.g.a en knapp.
O visco funkar sämre än 100% mek.diff ! Wake up ! Var du som drev iväg...drick inget mer nu ....
Vad är deras ursäkt att dom inte fungerar?Det är ju ändå en mudmaskin.Detta är ju under all kritik.
Så då vart det klart för mig iaf,Lämnar tillbaka den till åf.Så mycket fel på en maskin för dom pengarna är oacceptabelt,Så nu får man leta ny maskin igen, men gott att det löste sig för mig iaf. Så ni andra lycka till.
Skönt att det löste sig. Vad blir det för maskin istället?
App app app!Nu var det ju bevisligen inte FEL på just diffen.
Är det bara xmr som lider av dassig diff eller? för jag köpte en xtp för några veckor sedan så jag har inte hunnit gegga nåt än : p
Är det bara xmr som lider av dassig diff eller? för jag köpte en xtp för några veckor sedan så jag har inte hunnit gegga nåt än : Den diffen vi testade kom från en xtp 13, sen vad som hänt till 14 vågar jag inte svara på, men vi har xmr som har problem som e årsmodell 13. Så antagligen klarar sig xtp, antagligen bara ett xmr problem, iaf än så länge
Sen e det ju rätt underbart när en åf säger att styrstagen är okej, han knäcker typ 4st på en dags körning, men dom går inte på garantin Men han har förstärkta att sälja, men då gäller inte garantin om nått går sönder.Hur tänker han då?
Nu kommer jag med lite OT men det gäller ungefär samma sak som du skriver om. Ski Doo (BRP) har länge haft problem med remslitage på deras 800cc. Motorn vrider sig och remmen är slut på efter 20mil, har skrivits om det flera gånger i skotertidningar. Ski Doo anser att det inte är något fel på maskinen men ändå så säljer dom momentstag som gör att motorn inte ska vrida sig och sen är problemet löst. Man köper en maskin som fungerar lite halvt, men för att få den att funka helt så måste man köpa till extra grejer och riskera garantin.
Enda BRP tänker på är å sälja iväg sina maskiner. Resten skiter dom totalt i
Helt otrolig, men blir inte förvånad hela det företaget verkar inte bry sig så mycket, synd bara att dom gör fräcka grejer som folk vill ha, men detta håller inte i längden det måste bli en bättring!!
Dom bytte den på garantin sen fungerade ju det verkar det som Jag som Tripod är nöjd med min "awd". Lite känsligare system dock.
Hur menar du då? Att dom bytte den ?Jag lämnade tillbaka min maskin!!!
I texten till filmen på Outlander 400'an jag länkade till står det att dom bytt ut diffen och att den fungerade bättre efter det.Är väl det han syftar på samt att Polaris system är lite ömtåligare men funkar väldigt bra annars.Är skandal att Can-Am inte löser problemen med diffarna, hur ser det ut i USA? Där måste väl en betydligt större kundkrets ha reagerat?
Går lite mot strömmen här, och är sjukt nöjd med min Har åkt den här leden med allehanda olika maskiner(även polaris)Men den enda som kommer fram är xmr´n.Jag måste haft tur när mexarna kastade ihop min
Hej. läste igenom intressanta tråden med nyfikenhet för en nyare 650 xmr.Är det samma diff på dessa ,
Bara kolla om det är samma art på båda
Inga problem med min xmr 650. Om man summerar. Hur många har haft dålig diff?
Kan säga att en risken att få en med dålig diff om så chansen bara är 5% så är det för hög för mig, har gjort att jag kommer att välja artcic cat istället för can am.Har inte tid att bråka med brp i veckor för det kostar mig för mycket i förlorad arbetstid i och med att en maskin i maskinparken i företaget står still.
Maskinen fungerar ju fortfarande ju fortfarande
Det gör den men hur är framkomligheten med fullt timmerlass ?Och som exempel det området jag kör nu har jag blivit inringd för att skotarna får inte köra där på grund av att det är ett skyddat område med rödlistad fauna så märken efter hjulspinn ses ej med blida ögon
Vet inte har inte provat en men lyckas du dra det med en 260 så behöver du nog inte vara orolig. Kör du med difflocken i hela tiden eller?
hehe 260 just nu ja , men om du läser vad jag skrev tidigare i tråden så är det för framtiden jag planerar och då lutar det åt en arctic cat 700 D så det är mot den du ska jämnföra.Räknade inte med att få så många förfrågningar när jag köpte 260 in utan skulle bara ha den för eget bruk.
När vi ändå pratar Can-Am framdiff... Kan man byta diff mellan årsmodellerna? Jag har ju en gammal rackarns Outlander som duger gott åt mig, men ibland önskar man en diff som är lite piggare. Passar en nyare? Och vilka årsmodeller har bästa diffarna? Finns det eftermarknadslösningar?
Men ska du jobba med en xmr?Skulle jag köpa en maskin för att enbart jobba med så hade jag inte köpt en Can Am.Kör du med difflocken i? det händer väldigt oftaSpinner 260:in eller? med tanke på terrängen i en markberedd skog så är det inte ovanligt Varför byta maskin? kommer en större vagn för jag får mycket kundförfrågningar
Blev erbjuden en xmr som arbetsmaskin av en åf ......fick dock uppfattningen att det är mer busmaskin än arbetsfordon och
Okej, hade valt dieseln om det stod mellan dessa. Jag skulle säga att xmr är en busmaskin och inget arbetsfordon men det betyder inte det inte går
QE diffen dvs från -10 årsmodell tror jag blir väldigt trögstyrd utan servo.Det behövs ju nästan inget för att den ska börja diffa,förmodligen räcker det med en 180 graders sväng för att den ska börja jobba.
Justfan, det tänkte jag aldrig på. Är 09:ans diff vassare än tidigare?
allt går bara man ger sig F¤%n på det
kör du 2x4 eller 4x4 linhai?
Du vet halva nöjet med att köra kines är att det retar folk
Inkl. sig själv eller?
-08,-09 ans diff är mitt emellan -06,-07 ans och QE som kom -10 i snabbhet.-07 behöver ca 10-12 varv innan full diff och -08 ca 4-5.(när den är kall,dvs vid första ingrepp för turen,sne går det snabbare.)QE ska väl ha full diff efter 1 varv om den är ok.(rätta mig om jag har fel)
Du har fel....
Rätta mig då....
Så frågan kvarstår : Lider 650 xmr:en av den paralyserade diffen
Inte för att avbryta eran diskussion om vad som kan eller inte : ÄR det "no no " för 650 xmr:en 2013/14 ??
Min funkar och inte hört nån annan som haft problem.
Är det fortfarande samma problem på diffarna ? Jag har tänkt mig en Outlander XT-P 1000cc ifall jag skall ha en ny maskin alt en AC 1000cc men jag vill inte betala över 100 000 för inte ens ha 4wd WTF
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️