ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: alex1996 skrivet 23 juli 2013 kl. 13:27:12
-
Hallåj! när ja kolla nivån i expansionskärlet så sog ja att det log ett lager olja på vattnet! den rycker åxå väldigt mycket vid gaspådrag... är ganska säker på att topp packningen är slut så den ska jag byta, vad kan det vara att den suger in olja?
-
Ja den är väl törstig.
-
Seriöst.
Stavningskontroll.
Ja kan va toppackningen.
Eller vattenpumpen.
-
sorry för vissa stavfel :-\ Vattenpumpen har jag kollat å den funkar som den ska
-
sorry för vissa stavfel :-\ Vattenpumpen har jag kollat å den funkar som den ska
Den kan fungera men fortfarande läcka ;)
Får du tryck i kylsystemet? luktar det avgas?
Är oljepåfyllningslocket geggit / har du gegga i oljan?
-
ingen vatten i oljan! ang trycket i vattensystemet tycker ja det är väldigt dåligt...
dock var oljan i expansionskärlet typ geggit, lattevitt
-
ingen vatten i oljan! ang trycket i vattensystemet tycker ja det är väldigt dåligt...
dock var oljan i expansionskärlet typ geggit, lattevitt
Olja plus vatten är lika med vitt kladd. Mvh
-
det var vitt klägg i motorn först, påfyllt till max. men efter jag har tömt å fyllt på nytt så är det fortfarande bra efter ca 5tim åktid,
-
Bara att sätta igång och riva av toppen tyvärr
-
Prova bars leak det kan funka temporärt.
Funkar bra i min bil som ville dricka kylarvatten
-
Prova bars leak det kan funka temporärt.
Funkar bra i min bil som ville dricka kylarvatten
Kylartätning? Fungerar det på en topppackning?
-
Ja det ska hålla enligt dom själva.
Värt att testa för 150:-
-
Ja det ska hålla enligt dom själva.
Värt att testa för 150:-
Täta kylare fungerar dom till iaf, bilar & lastbilar :)
-
Är ju standard från fabrik i många nya lite exklusivare bilmärken.
Har jag hört.
-
Ska man köpa en sån där hittepålösning så köp en lite dyrare. typ veidecsför runt 300(?).Den fungerar kanon! Enligt veidec själva så rinner tätningen ut samtidigt som man byter kylvatten.
Får du inte i mer vatten i oljan just nu så är det ju kanon iaf!
-
Har någon erfarenhet av kylartätning i små kylare som ex på en raptor?
Personligen tror jag att det är bättre att lösa problemet och riva toppen.
Men jag är lite nyfiken på om det funkar när förpackningen är trasig.
Mvh Jonas
-
Jag hade rivit motorn då jag är skeptisk mot "mirakelmedel" och snabb lösningar ;D
-
Jag hade rivit motorn då jag är skeptisk mot "mirakelmedel" och snabb lösningar ;D
()p
-
Det är väl självklart att det är att föredra att riva motorn och konstatera felet.
Men det lär ju knappast bli billigare (om det andra alternativet funkar)
Och saknar man kunskap om att meka, så är ju risken man står med en maskin i delar och måste betala (troligen dyra pengar) för en firma ska få ihop den igen.
Men ser man det som lärorikt så skruva på!
Jag hade gjort det och är så jag lärt mig, genom förstöra fungerande maskiner alltså ;D
-
Saknar man kunskap så bör man ha vett nog att inse sina begränsningar också.
Tar man genvägar med "Ful lagningar" så är det ganska lätt att man står där med en skuren maskin som kostar ännu dyrare pengar att laga ()p
-
Bars leak lär knappast få den att skära.
Speciellt inte om läckan är så liten att det bara blir "lite" klabbigt efter 5 timmars körning.
-
riva toppen blir det! så fort ja hittat en topp packning... när man endå har toppen nere, ska man passa på och byta något annat?
-
Hittat topp packning så den kommer till veckan! 150kr är väll inte så farligt? så beställde jag ett startrelä för mitt bara klickar... tror inte jag har kunskapen till att byta packningen själv... det får det bli dyrt och att jag lämnar in den, ska även fråga en bekant till mig om han har lust att hjälpa mig.
-
Hittat topp packning så den kommer till veckan! 150kr är väll inte så farligt? så beställde jag ett startrelä för mitt bara klickar... tror inte jag har kunskapen till att byta packningen själv... det får det bli dyrt och att jag lämnar in den, ska även fråga en bekant till mig om han har lust att hjälpa mig.
Lämnar du in den är det ju 5000 direkt tyvärr.
-
Köp en verkstadsmanual eller be någon med lite mekerfarenhet hjälpa dig. Då får du också lära dig på kuppen :)
Tar man det lugnt och förnuftigt och inte har tummen mitt i handen så går det nog bra...
Har du kompression i kylsystemet?
Här får du vad en sekunds googling fick fram. Någon slags verkstadsmanual eller något till linhai 260 http://www.linhai.se/files/00Service/Service-manual_LINHAI_ATV_EUROPE_07.0.pdf (http://www.linhai.se/files/00Service/Service-manual_LINHAI_ATV_EUROPE_07.0.pdf)
Leta och kolla om topplockspackningsbyte finns med. Såg att ställa ventiler och kamkedja fanns .
-
Spraya alla möjliga och omöjliga bultar med rostlösning, 5-56, WD 40 eller liknande i god tid och helst flera gånger så minskar du då risken att dom sitter fast i onödan. :)
-
hoppas nån kompis kan hjälpa mig isåfall... för jag kommer få isär det men inte ihop det :(
-
Köp en verkstadsmanual eller be någon med lite mekerfarenhet hjälpa dig. Då får du också lära dig på kuppen :)
Tar man det lugnt och förnuftigt och inte har tummen mitt i handen så går det nog bra...
Har du kompression i kylsystemet?
ingen kompression i kylsystemet vad jag har känt, men det är väldigt väldigt dåligt tryck i det... tycker det cirkulerar väldigt dåligt
Här får du vad en sekunds googling fick fram. Någon slags verkstadsmanual eller något till linhai 260 http://www.linhai.se/files/00Service/Service-manual_LINHAI_ATV_EUROPE_07.0.pdf (http://www.linhai.se/files/00Service/Service-manual_LINHAI_ATV_EUROPE_07.0.pdf)
Leta och kolla om topplockspackningsbyte finns med. Såg att ställa ventiler och kamkedja fanns .
-
Bars leak lär knappast få den att skära.
Speciellt inte om läckan är så liten att det bara blir "lite" klabbigt efter 5 timmars körning.
Det tror inte jag heller, tänkte mer på att det kan hålla 5 timmar och det kan hålla 500 timmar. Det vet man ju inte, och när lagningen far så kanske läckan blir än värre och då är det ju inte säkert att man märker det ()p
-
blev fel på citatet... Det är ingen kompression i kylsystemet, dock är det dåligt tryck, väldigt dålig cirkulation i systemet!
-
blev fel på citatet... Det är ingen kompression i kylsystemet, dock är det dåligt tryck, väldigt dålig cirkulation i systemet!
Det har inte med toppen att göra kan jag inte tänka mig.
Antingen är det satt i kylaren eller är pumpen kass.
Är rätt vanligt att packboxen på axeln till vattenpumpen är slut.
Alternativt hela den axeln.
-
själva impellern är hel, men tycker den snurrar åt fel håll på något konstigt sett... ska försöka ta kort på den, kanske inte ens är impeller till den modellen haha...
-
slängde ihop en dålig bild hur den snurrar, tycker den borde snurra tvärt om?
(http://img607.imageshack.us/img607/832/i6m6.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/607/i6m6.jpg/)
-
Om kylsystemet fungerar dåligt så har ju förmodligen motorn inte fått kylning och blivit överhettad. Därav blåst packning... kanske:) annars kan ju packboxen vara dålig också som pelle sa. Det blir nog felsökning. Då fungerar manualen perfekt!
-
ja jag har ju haft mycket värme problem, har kokat engång för mig, men den har alltid dragit vatten och rykit, enlig förra ägaren så hade han dragit koppar med den :S så min koppling var ju sönder när jag fick den, han har antagligen kört så den kokat flera gånger...
-
Köpt den av en kabeltjuv eller?;)
Har du något att kolla vattentemp med? Med tex en ir-termometer blir det rätt enkelt.
Kolla så fläkten fungerar som den ska och är hel, att kylaren inte är igensatt osvosv. Även att den pumpar vatten som den ska.
Har den kokat är den trasig förmodligen. Packningen minst alltså! Det är nog bara att riva tyvärr.
-
ja jag tror det haha. ne har ingen vatten temp, och kan inte starta 4hjulingen nu då startrelät är pajj
-
ja jag tror det haha. ne har ingen vatten temp, och kan inte starta 4hjulingen nu då startrelät är pajj
Ta en tång och bygla startreläet, det är ju bara att koppla ihop in och ut på reläet så ska maskinen starta. Fått göra så på min ibland på vintern...
Är det bara klickar kan det även vara taskig kontakt på någon kabel. Göra rent anslutningarna på batteriet kan göra stor skillnad.
-
Köpt den av en kabeltjuv eller?;)
Har du något att kolla vattentemp med? Med tex en ir-termometer blir det rätt enkelt.
Kolla så fläkten fungerar som den ska och är hel, att kylaren inte är igensatt osvosv. Även att den pumpar vatten som den ska.
Har den kokat är den trasig förmodligen. Packningen minst alltså! Det är nog bara att riva tyvärr.
fläktarna hoppar igång när den kokar, så har byglat kablarna vid termometern så fläktarna går hela tiden nu, kylarn är inte tät, och har även tagit bort termometern vid toppen för att se om det blev bättre cirkulation. Men det blev dit inte...
mycket text nu, finns säkert vissa stavfel
-
Finns de någon risk att toppen kan ha blivit skev när den har kokat?
-
Finns de någon risk att toppen kan ha blivit skev när den har kokat?
Ja, eller spricker är inte ovanligt.
På bilar planas planas toppen efter de går i kok.
-
När du har rivit toppen kan du göra en grovmätning med typ en stålskala. Är det bara ytterst lite så bör topplockspackningen svälja det (du kan ju även använda flytande packning när du ändå håller på...).
Varför skrev du inte från början att den har kokat? :) det är ju det som är felet.
Om du nyss har köpt din linhai så blev du ju i princip lurad?
Ta reda på om kylvattnet cirkulerar som det ska, att fläkt osv fungerar. Den ska inte börja använda fläkten när den kokar, utan innan :)
Sen lär du kolla igenom toppen som sagt. Har den kokat flera gånger är det no good.Leta efter sprickor. Var bara packningen dålig så brukar det synas när man har demonterat den.
Allt måste vara schysst.
Ps. fortfarande nyfiken vem som drar koppar med en fyrhjuling! Låter fuffens.
-
Ja dessutom med en liten kines?
Ett firma lär ju ha lite rejälare doningar :dntknow:
-
jo jag blev väldigt lurad på den... Den har tagit vatten och olja innan den har kokat åxå... Det är inte stopp i kylaren och vattenpumpen funkar, blir det dålig cirkulation om det läcker i toppen? för har alltid haft problem att den blir varm, kokar nästan direkt efter ca 2min tomgångs körning
-
När du har rivit toppen kan du göra en grovmätning med typ en stålskala. Är det bara ytterst lite så bör topplockspackningen svälja det (du kan ju även använda flytande packning när du ändå håller på...).
Varför skrev du inte från början att den har kokat? :) det är ju det som är felet.
Om du nyss har köpt din linhai så blev du ju i princip lurad?
Ta reda på om kylvattnet cirkulerar som det ska, att fläkt osv fungerar. Den ska inte börja använda fläkten när den kokar, utan innan :)
Sen lär du kolla igenom toppen som sagt. Har den kokat flera gånger är det no good.Leta efter sprickor. Var bara packningen dålig så brukar det synas när man har demonterat den.
Allt måste vara schysst.
Ps. fortfarande nyfiken vem som drar koppar med en fyrhjuling! Låter fuffens.
Ang det där med kopparn, han jag bytte till mig 4hjulingen åt sa att ägaren innan hade vart och stulit massa koppar i grannkomun, men kan ju lika gärna vart han... För kopplingen var ju sönderkörd, han har väll även kört den för varm flera gånger om han har dragit tungt.
-
Hahahahaha vilken idiot
Du har papper på maskinen så du inte köpt den av en hälare eller?
-
aa, papper har jag på den, kan vägregistrera om jag vill :)
om toppen är lite skev, tål motorn lite högre komp om man måste plana toppen, kan ju aldrig va säker på kina motorer...
-
aa, papper har jag på den, kan vägregistrera om jag vill :)
om toppen är lite skev, tål motorn lite högre komp om man måste plana toppen, kan ju aldrig va säker på kina motorer...
Det finns marginaler.
Annars finns tjockare topppackning eller så tar man 2st :)
Planing är sällan mer än nån mm.
-
tack för att ni är så hjälpsamma :)
-
Klart :)
Finns en grym kunskap på detta forum.
Man får bara sålla ut skitsnacket ;)
-
Linhai 260 motorn är lätt meckad, har du nån polare som lite om motorer så är det inga problem ()p
-
>Fyfan. Stjäla statens koppar blir ca 5 gånger så dyrt för oss som betalar skatt bara. hua!
Jag tror inte du behöver plana toppen då anliggningsytan är "så liten" mot för tex en bil. Meka isär och var rädd om allt. Tänk 3 gånger till om du är osäker.
-
jag och pappa ska försöka sakta men säkert skruva isär det och byta packning :)
-
Ja dessutom med en liten kines?
Ett firma lär ju ha lite rejälare doningar :dntknow:
om jag tror vem det är så är det bara en ganska känd pundare här i byggden
-
Min maskin kokade för mig och det relaterade till en sprucken topp. En spricka på 15mm mellan insuget och första ventilraden. Såg inte detta först då det var en mycket svag markering. Kostade 1300:- med planing att fixa. Kört 40mil med denna lagning och inget läckage av vatten än så länge.
-
tack för att du tog din tid att lägga ut bild! :) vad har du för maskin? är det tig svetsat och planat?
-
CF 500, Tig och planad, materialet till toppen är i en (alu/lättmetal)-legering, finns andra som kan säga vad för exakt materialet den är gjord av här på forumet.
-
om min topp är sprucken så har jag vänner som har verkstad med tig å fräsar som tur är... hoppas inte min är sprucken :(
-
Jag rev ner toppen första gången då det var vatten i oljan, bytte packningen och monterade ihop den igen. Hällde även i Barsleak i kylaren för att "gaderar" mig för framtida läckage, såg inte vid denna besiktning av toppen att det var en spricka. Efter några mil så var det samma sak igen med vatten i oljan. Rev ner igen och då hittade jag sprickan i toppen. Om du är osäker så kan man lägga toppen på en värmeplatta och då kommer sprickan fram OM det nu är detta som kan vara problemet. Men hoppas att det är ett enkelt fel.
-
Tack så mycket för tipset!! ;)