ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Johan1979 skrivet 25 januari 2017 kl. 21:02:40
-
Har skaffat en cf moto 450 traktorreggad men undrar nu hur man får bort strypningen från den? Gärna en bild även på ecu lådan / kabeln....
-
Fick svaret att man måste byta cdi-boxen, eller vad den heter. Sitter iaf lätt tillgänglig under sadeln. Kanske finns nått annat sätt också vad vet jag 😉
-
Fick svaret att man måste byta cdi-boxen, eller vad den heter. Sitter iaf lätt tillgänglig under sadeln. Kanske finns nått annat sätt också vad vet jag
Vad jag förstod från en ÅF så skall det inte behövas byta cdi box utan går att sätta brytare i en kabel... ÅF ville inte ge svaret åt mig vilken kabel det skulle vara ifrågan. På 550 så är det en kabel som man kan sätta brytare på men vet inte om samma på 450an... Nå, måste i helgen ta och undersöka ifall ingen svarar eller vet svar... Nån måste veta så snälla berätta..
-
Kan stämma bra de. Min ÅF sa då att man mister några funktioner som varvräknare och en grej till tror jag så han rekommendera att byta box
-
Med lite prövande och sökande hittar man svar... När man tar bort vänstra sidopanel så kommer fram en gråkontakt som har 12ledningar, i den finns en gul-vit ledning. Ifall den tas bort / ut så försvinner fartspärret... Även fart, varvräknare etc fungerar såsom förut... Bifogar bild.... På bilden ser man den utdragna gul-vita ledningen, nu skall jag bara installera en brytare så man kan byta tillbaka spärren då den behövs eller när svärsonen far ut o köra ...
-
Härligt 😃 Och tack för du tog en bild på det. Går själv och funderar på att köpa en 450L som traktorreggad så har börjat läsa på 😉
Hur är det med effekten då? Är den strypt som traktorreggad eller är det bara hastighetsspärr på dom?
-
Den har även tappen som skall slipas/slås bort vid gasreglaget och sen även skruven vid gasen som skall skruvas utåt... Men dessa finns svar på så skriver inte desto mera om det...
Skall koppla brytaren till spärringen till nödsignalen, den är ju onödig när traktorreggad inte behöver reggas... Imorgon skall det börja studeras elscheman så jag ser vilken färg den har så man inte behöver dra nya kablar... Fösöker använda så mycket original kablar som möjligt...
-
Uppdatera gärna hur du löst de med strömbrytaren när du e redo 😊
-
Efter många öl beslöt jag mig att lägga avbrytaren på denna plats, sedan installerades även en ledbar fram och även bak skall ännu installeras när de anländer från kina...
-
Blev ju kanon 😊
-
Ljusrampen ser ju ut att rymmas under racket, var den skulle vara mera skyddad och inte ta upp plats.
-
Hej johan
Fick du din brytare att fungera som du tänkt.
Eller vad menar du med att koppla "spärringen till nödsignalen" ?
-
Ljusrampen ser ju ut att rymmas under racket, var den skulle vara mera skyddad och inte ta upp plats.
Ifall rampen är på undre sidan så när jag har plogen uppe så lyser rampen rakt i plogens bakre sida och det tycker jag inte va fixt...
-
Hej johan
Fick du din brytare att fungera som du tänkt.
Eller vad menar du med att koppla "spärringen till nödsignalen" ?
Jag hade tänkt att jag skulle kapa nödsignal kabeln och använda den knappen till "spärren" men ändrade min åsikt. Gjorde alltså en skilld brytare nu för spärrningen som syns på bilden.
-
Provade samma på min 520 traktor b, fungerade tyvärr inte på min. Motorn gick inte att starta då
-
traktor B har väl ingen elektronisk fartspärr ens...
-
Då får du jättegärna berätta hur fartbegränsningen fungerar för någon form av fartbegränsning har den.
Så fort du kommer över 60 så börjar den gå riktigt illa
-
traktor B har väl ingen elektronisk fartspärr ens...
Finns fartbegränsare, även fast det inte behövs fartbegränsare enligt regelverket.
Är ju snurrigt för alla det här med traktor reg, ser fortfarande leverantörer som monterar på traktor sits för att de tror att det krävs, så är alltså inte fallet! ()p
-
Ja, inte ens transportstyrelsen vet vad som gäller.
Fick lite diffusa svar om vad jag får dra med för vagn och vilka vikter som gäller
-
Finns fartbegränsare, även fast det inte behövs fartbegränsare enligt regelverket.
Är ju snurrigt för alla det här med traktor reg, ser fortfarande leverantörer som monterar på traktor sits för att de tror att det krävs, så är alltså inte fallet! ()p
Varför skulle inte det krävas?
-
Egentligen borde det inte behövas en spärr, maskinen gör 60km/h men får bara gå i 50.
Så varför då ha en spärr?
Min bil gör 200+ men får inte köra så fort på allmän väg så förstår inte anledningen till fartspärren.
-
Varför skulle inte det krävas?
Vet inte om det är sätet eller begränsningen du pratar om. Men angående hastighetspärren gäller detta:
Traktorer får köras på väg och ska då följa trafikreglerna. De får inte köras på motorväg eller motortrafikled. Traktor a ska köras i vägrenen eller så långt till höger på körbanan som möjligt, medan traktor b ska köras på körbanan (vägen).
Vägens hastighetsbegränsning gäller för alla fordon men för traktor gäller även:
Traktor a ska vara konstruerad för att kunna köra i högst 40 km/timmen.
Traktor b får köras i högst 50 km/timmen.
Alltså bara hur fort den får köra, inte hur fort den kan gå = det behövs ingen hastighetsspärr på Traktor B men det krävs på traktor A. (på 40 km/h)
Angående sätet så är lagen att det behöver vara fjädrat, något som misstolkades då det sattes på fjädrade säten. Men på en fyrhjuling är sätet en del av maskinen som är fjädrad = sätet behövs inte.
-
Varför skulle inte det krävas?
Och eftersom jag sitter hemma med feber från jobbet idag så kan jag ju passa på att redogöra de andra skillnaderna, som gäller nu i April 2017. Kan ju ändras i framtiden.
* För traktor B krävs som lägst B-körkort
* För traktor A och äldre traktorer, registrerade före 2003, gäller traktorkort, körkort med AM-behörighet eller högre. Gäller det kortare sträckor på väg, till eller från en arbetsplats, mellan en gårds ägor eller liknande krävs inget körkort för traktor a.
* Fyrhjuling med traktor A registrering får inte vara konstruerad för att gå över 40 km/h (den ska vara hastighetsbegränsad)
* Fyrhjuling med traktor B får inte köras över 50 km/h, men får gå hur fort som helst. (precis som en vanlig bil)
* Du får dra släp med både traktor A och traktor B. Om det är yrkesmässigt krävs C eller CE kort. Yrkesmässigt är på jobbet(!) inte om du kör skräp åt grannen och får 200 kronor för det.
* traktor A behöver inte kontrollbesiktigats
* Traktor B ska kontrollbesiktigats från och med 2018.
* på Traktor A krävs inte hjälm
* traktor B kräver hjälm
* Traktor säte krävs inte för varken traktor A eller traktor B.
* Dragkrok krävs på både traktor A och traktor B.
Sen finns såklart fler registreringar, en fyrhjuling kan vara registrerad som:
* Traktor A
* Traktor B
* Terränghjuling
* Motorcykel (euro 4 sen 2016, därav traktor B blivit populärt)
* Motorredskap
* Moped
* Lekfordon (barn ATV som endast får köras på inhägnad område)
-
Kanonbra genomgång! ()p
Vet du om släpet får vara bredare och/eller tyngre än maskinen i övrigt.
För MC-reggade finns ju begränsningar på det.
-
Jag fick svar från transportstyrelsen att du får dra vilket släp du vill bara du inte lastar det tyngre än vad din atv får dra. Min 520 fick dra 643kg enligt tillverkaren.
Fanns inga regler för längd eller bredd. Däremot fick jag inget bra svar på om man får köra i 50km/h med obromsat släp men troligen inte
-
så vad är det för fartspärr på våra? har samma skit 60 så bluddrar den....
-
Johan, hur fick du ur kabeln? Bara drog antar jag men känns som att kabeln kommer att gå av innan den lossnar på misn, sitter som f-n!
Nån som vet vad det kan bero på att vissa sänker strypningen till 15kmh genom att dra ur samma kabel?
Tacksam för tips.
-
Eller om någon annan har provat att dra ut kabeln.
-
Eller om någon annan har provat att dra ut kabeln.
är en liten låsning på kontakten du måste hålla in för att kabeln ska gå dra ut. Men har inte fått min fartspärr att försvinna oavsett vilken kabel jag har kopplat ur. Har nån lyckats?
-
Ok. Tack. Sitter spärren nere i sockeln liksom?
Skumt att det inte funkar på alla. Såg en pdf på samma hjuling där spärren satt förgasaren.
http://mob.motorbiten.se/files/user/PDF/Strypning%20CF%20550.pdf
-
Gammal tråd men eftersom den varit värdefull så tänkte jag bara bekräfta att det funkade bra att bara koppla ur omtalad kabel på min 2017 cf520 traktor B. Ingen fartspärr kvar och allt annat funkar som det ska. Eftersom jag kör in den så har jag inte rört skruven på gasen eller något annat och ett snabbtest utan att plåga den visade 88 km/h på mätaren.
-
Funkar det på årsmodell 17 ?? funkade nämligen inte på min 520 :hmmm:
-
Funkade på min iaf som är tillverkad 201705 och som jag köpt rabatterad som fjolårsmodell så antar att den ska räknas som en 17. Såg dock i nån annan tråd att det kan finnas flera kablar med samma färg och att man tar fel.
-
testade alla möjliga kablar på min samt att åf sa att de nya modellerna inte gick att klippa kabel :hmmm: :hmmm: :hmmm: :hmmm: :hmmm: :hmmm:
-
Funkade på min iaf som är tillverkad 201705 och som jag köpt rabatterad som fjolårsmodell så antar att den ska räknas som en 17. Såg dock i nån annan tråd att det kan finnas flera kablar med samma färg och att man tar fel.
Ska nog till veckan införskaffa en ny 450 EFI EPS kort. Borde detta också fungera på den? Har du någon bra bild på vilken kabel du nyttjade? Ser givetvis bilden men vilken "hål" satt den i :)
Min blir Traktor A 40km/h reggad.
-
()p :headbang: har läst att den gula kabeln från cdi:in skall kopplas ur närmast cdi boxen i kontakt stycket o inte efter kontakt stycket. Förstår dock inte vad skillnaden är .
Härligt 😃 Och tack för du tog en bild på det. Går själv och funderar på att köpa en 450L som traktorreggad så har börjat läsa på 😉
Hur är det med effekten då? Är den strypt som traktorreggad eller är det bara hastighetsspärr på dom?
-
Gammal tråd men eftersom den varit värdefull så tänkte jag bara bekräfta att det funkade bra att bara koppla ur omtalad kabel på min 2017 cf520 traktor B. Ingen fartspärr kvar och allt annat funkar som det ska. Eftersom jag kör in den så har jag inte rört skruven på gasen eller något annat och ett snabbtest utan att plåga den visade 88 km/h på mätaren.
En fråga behövde Du göra nå mer en ta bort kabeln??
-
Hallå i laudgården, köpte en CF 450 för 1 vecka sen. Men är spärrad vid 40kmh (cdin som bryter tändningen) provade att klippa gul/vit. Gjorde 16kmh då.. verka inte vara samma som på -17 årsmodel.
Någon som har en idé? Min är terrängreggad för övrigt
-
terängreggad ska inte vara strypt be åf fixa det för ter'ngreggad ska ha full fart full effekt
-
Ringde återförsäljare i går. Fått fel styrbox. Han skickar en utan spärr. Hände tydligen ibland att huvud agenten blandar ihopa de mellan traktor b/a och terräng
-
Jeg har også kjøpt en CFmoto 450Efi T3b 60km/t, har og prøvd å koble ut Gul/Hvit ledning men da får jeg ikke kjørt fortere en ca 30km/t. :(
Så eneste mulighet blir vel sikkert å kjøpe ny ECU da??
-
du kan säkert be åf byta programvara vissa gör det gratis andra kostar det lite hos
-
Gammal tråd, men, har en traktor B 2019 men det funkade inte att dra gulvit kabel. Är det omprogrammering som gäller då?
-
Tja! Har en 520s ifrån 2018 !
Är det nån här som har provat detta på en sån maskin som min ? Funkar det ? Har ni bilder ni skulle kunna skicka :) tacksam för svar ;)
-
Tja! Har en 520s ifrån 2018 !
Är det nån här som har provat detta på en sån maskin som min ? Funkar det ? Har ni bilder ni skulle kunna skicka :) tacksam för svar ;)
Ja! Gjort på 5 minuter.