:idea:
Citat från: "Turbo":idea: Tröttna inte... delge allt du kommer på. CF-skaran växer så d knakar. Tips tbax kommer säkert!
Benring 2st? Ska tanten få en egen nu?
Turbo har gett tips om annan dämpare och jag har betällt ett kit Dial-A-Jet, får väl se om det funkar. Och som tidigare nämnts... större hjul för högre toppfart om man nu vill ha det. I mitt är inte toppfarten ett självändamål, vill nå ett så högt "lugnttempo" som möjligt.
Gnistsläckaren i ljuddämparen går ju att ta bort kanske ersätta med ett rör och på det viset få bättre genomsläpp i ljuddämparen någon som prövat ?
Undrar om det kommer/finns nåt helsystem till cf...finns ju till så många andra atv. Själv har jag inte sett något.
Opplysningene vi sitter med sier atdette er en ren Yamaha motor somigjen lover bra for kvaliteten. Matetmed en Mikuni forgasser og manuellchoke, er maks effekt hele 38,5 hk ved7000 omdreininger. Det er på turtalleteffektsperren er montert, da oppnårman ikke fult turtall. En irriterende sperresom raskt kommer inn i nedoverbakkerhvor man kjører på full effekt.
men tror även det kan skilja motorer mellan. Spelar ingen roll eg, är nöjd och tuffar på i lugna farter mest.
Vad är det för ny modell ni pratar om (All-Around ), är det en uppdatering eller en ny maskin?
Min gör 85-90kmh ostrypt och på plan mark....och det finns inget mer att ge! Mycket vill alltid ha mer!!!
hej!½ vet du vart man kan få tag i locket till gasaren där spärren sitter på en goes 520? skulle vara glad om svar! /tack /andre´
hej !!finns det nått bra sätt att förbättra axet på hjulingen ??inte toppfart utan bara draaaaaget
Har just fått klart mitt nya 2" avgassystem, (från cylle till ny rostfri "simonzdämpare" bak), har inte testat hojen än, men den bör gå mycket bättre nu, både topphastighet + ax måste bli bättre, ska testa hojen nån dag nu så vi får se hur den går Wink .
Jo, visst känns det skillnad mot ett "avstrypt" originalsystem, mitt är betydligt större diameter på än originalet, det känns att axet blivit bättre, motorn svarar direkt, men det är säkert "Dial á Jet'en som hjälper till där också, men helt klart är det en stor förbättring, ska se om det kan bli nån skillnad i bränsleförbrukningen, nu när den "andas" mycket bättre. Klart att du ska ha ett "helsystem", du också "Nordman"... :wink: Det skulle säkert funka att få ihop, utan att svetsa, men då behöver man flera av "flänsarna", (den "koppling" som sitter efter böjen från cylindern) , (översta bilden), enda problemet är isåfall flänsen mot cylindern, den fick också tillverkas, där svetsning nästan är ett måste, men förutom denna, ska det gå att få ihop "utan svetsning".. :wink:
Det här är kul, blir väl nåra turen till biltema nu... dämparen kan jag ju visa på bild när jag ska shoppa hos mekonomen
Jag kör med Original luftfilter, + Dail á Jet, och den har ju separat luftintag..
Ser bra ut.Skönt och samtidigt slippa den där extrema värmen som man hade förut på högerbenet :wink: .
Hej alla ATV åkare, jag har en CF Moto 500 och vill gärna dela med mig av hur man kan få ett bättre avgassystem till denna motor.Jag har byggt ett 2" system ända från cylindren och hela vägen bak, inkl ny ljuddämpare.Det var lite mixter men det gick rätt bra och jag är nöjd .Det blir ett helt otroligt annat svar på gasen (när den står still har inte provkört än) men det blir avgassmällar i mellanrigisteret och jag undrar nu.Ska jag gå upp i munstycke och / eller luft eller vad ska jag göra.Jag har orginal luftburk förutom att jag har tagit bort snorklen.Detta kan vara intressant att veta då jag ser på forumet att det inte finns något trimmsystem att köpa till dessa maskiner, MEN jag lovar här finns hästar att hämta.Jag har bilder på hela bygget men vet inte hur jag får upp dom, men tar hjälp av min son så det kommer. :roll: Förövrigt en underbar maskin för dessa pengar.
Hejsan!Jag har gått upp till st 150 i huvud munstycke (130 orig) Men då kör jag även hittills med original avgassysystem och luft burk med original snorkel. Ni som har byggt om avgassystemet kan säkerligen testa minst 160 i H-munstycke utan problem.Det blev en mkt stor skillnad på effekt kurvan med större munstycke.Nu har jag även monterat ett Dalton clutch kit innehållande annan fjäder och andra variator vikter. Maskinen axxar rätt så mkt bättre med detta kittet. 27" Swamplite däck kommer troligtvis nu på måndag, det ska bli redigt kul att testa dem i terrängen //Johan
Köp en trim cdi-box av känt märke, Sen hänger du på ett slipon, & sen så gör du en ombestyckning av förgasaren. Sen bör du plocka bort resten av alla "pluggar", samt att plocka ur insatsen ur dämparen. Och sen drevar du ner den ifall du vill köra fort eller drevar upp den ifall du vill ha en stark maskin. Min är stark oavsett vilken drevning jag har
Citat från: g-power skrivet 3 december 2008 kl. 23:25:20Köp en trim cdi-box av känt märke, Sen hänger du på ett slipon, & sen så gör du en ombestyckning av förgasaren. Sen bör du plocka bort resten av alla "pluggar", samt att plocka ur insatsen ur dämparen. Och sen drevar du ner den ifall du vill köra fort eller drevar upp den ifall du vill ha en stark maskin. Min är stark oavsett vilken drevning jag har Hur drevar man ner en maskin med kardandrift, eller upp för den delen
Inget trim men jag tog bort piggen i locket på förgasaren... eller min återförsäljare igentligen.skruvade ut stopskruven på gasen och tog bort katten i avgassystemet och min maskin blev helt ok med bara dom här enkla metoderna. eller ja ja helt enkelt var det ju inte att ta bort katten men lite borrande och hackande och svetsande gjorde susen, jo höll på o glömma..... bytte orginalfjädern till cvt:n, fungerar bra om man inte drar full gas på landsvägen för då slirar remmen och resultatet blir förödande.
Citat från: Pegazus_Online skrivet 13 januari 2009 kl. 22:30:43Inget trim men jag tog bort piggen i locket på förgasaren... eller min återförsäljare igentligen.skruvade ut stopskruven på gasen och tog bort katten i avgassystemet och min maskin blev helt ok med bara dom här enkla metoderna. eller ja ja helt enkelt var det ju inte att ta bort katten men lite borrande och hackande och svetsande gjorde susen, jo höll på o glömma..... bytte orginalfjädern till cvt:n, fungerar bra om man inte drar full gas på landsvägen för då slirar remmen och resultatet blir förödande.Slirar remmen på landsväg? Lät ju inget vidare. Har bytt fjäder på min cf också och den går faktiskt jäkligt bra nu . Har även dragit om insuget lite så att den får i sig svalare luft än den som finns under dynan. Bara det blir lite varmare så ska jag montera mitt dial-a-jet också
Citat från: atviggesund skrivet 14 januari 2009 kl. 08:08:55Citat från: Pegazus_Online skrivet 13 januari 2009 kl. 22:30:43Inget trim men jag tog bort piggen i locket på förgasaren... eller min återförsäljare igentligen.skruvade ut stopskruven på gasen och tog bort katten i avgassystemet och min maskin blev helt ok med bara dom här enkla metoderna. eller ja ja helt enkelt var det ju inte att ta bort katten men lite borrande och hackande och svetsande gjorde susen, jo höll på o glömma..... bytte orginalfjädern till cvt:n, fungerar bra om man inte drar full gas på landsvägen för då slirar remmen och resultatet blir förödande.Slirar remmen på landsväg? Lät ju inget vidare. Har bytt fjäder på min cf också och den går faktiskt jäkligt bra nu . Har även dragit om insuget lite så att den får i sig svalare luft än den som finns under dynan. Bara det blir lite varmare så ska jag montera mitt dial-a-jet också Dragit om insuget?! då måste du lägga upp en bild så jag får se eller om du skriver hur du gjort. Skriv gärna en rad sen du monterat Dial-a-jet:en och säg hur maskinen går
Efter bytet till större munstycke så gick den betydligt bättre. Mycket bättre gasrespons. Ska bli spännande att se med dial-a-jet . Min blir också väldigt varm men funderar på att sätta en fläkt som suger luften genom cvt-ventilationen. Funderar på en datorfläkt men kanske blir för klent?
plastfläkt och hetta går nog inte så bra ihop...sätter man fläkten bakom så suger man hettan genom fläkten..vet ju inte hur hett det blir men tror mer på att blåsa genom .. finns det inte mer plats framför än bakom för fläkten?/TeSe
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)Motorrumsfläkt 12 V Robust och kompakt fläkt för ventilation av motorrum på båtar. 75 mm anslutning. Med kablar för montering. Kapacitet: 237m²/h. 12 V. L128xB128xH85 mm. (Artnr: 651017) 129:- Spara 0:- Ord.pris 129:- Finns ej på lager, förskjuten leveransBildfan vill ju inte visa sig. Gå in på Jula.se och sen i menyn till vänster går du in på Fritid, Cykel & Båt sen in på Båt & sen på Båtbelysning, 12V och innerbelysning så ligger den längst ner. Lite fel i kategori men jula är ju jula
Har en bekants brorsa som pluggar i USA i några år, jag skall be honom kolla vad en sån kostar att köpa där och kolla vad det blir i frakt för det lär ju finnas fler företag som säljer denna.
Nu har jag varit på biltema och köpt en fläkt fast den ser ganska så otymplig ut. Ska försöka mecka dit den nåt tag så återkommer jag med rapport
ATViggesund Hur menar du med att du sågat bort insatsen?! hela burken eller bara en del och låter det inte för mycket då? Nae du bara måste slänga upp ett par bilder eller fler när du är klar
haha, ja tack ATViggesund nu förstår jag svenska igen skall nog prova och ta bort insatsen
Her er et big bore kit til cfmoto.Burde bli bra med dette. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/620-CC-BIG-BORE-KIT-RUESCH-500-CFMOTO-500CC-CF-MOTO_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3a538f25b6QQitemZ250509993398QQptZMotorsQ5fATVQ5fPartsQ5fAccessories
Lite sugen blir man ju å 1000 dollars är ju bara ca 6800 måste ju vara världens billigaste bigbore till en atv..
Frågan är ju bara om övriga delar i motorn klarar av påfrestningen för maskinen i sitt nuvarande skick verkar inte klara av hästarna som finns, som t,ex koppling och rem.
jo det är sant att det blir dyrt, skulle vilja prova men pengarna räcker inte så långt då jag är arbetslös.
kollar nog med kusinen om det blir till att jag köper ett kitt för hon och hennes man åker till usa titt som tätt och då blir det billigare när det går som handbagage
haha måste ha pengar först. Fick veta i förrgår att det är en till unge på G så jag får vell börja lägga undan pengar för det.
Ska få min cf att gå lite bättre nu.... Börjar med Big bore kit 620cc cylinder och kolv så blir det avgassytem, Willeyco system(har tagit bort pluggen i den främre kröken)160 munstycke och intelajet till bestyckning av förgasare. Variatorkit från trech hoppas jag fungerar för att få bort remtjut, har highlifter outlaw 29,5 däck på nu och har ett highlifter 2" höjningskit monterat. Jag ska hålla er uppdaterade om hur detta kommer att gå. Så fort snön är borta åker delarna på!Kan inte riskera å skotta för hand!! Här är länkar till grejjernahttp://websystem.gismo.se/system/webshop.asp?HID=746&HSID=12998&FID=735&PID=138735&direktlank=1&Kid=9569http://shop.trech.se/index.php?act=viewCat&catId=252http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=32http://cgi.ebay.com/ebaymotors/620-CC-BIG-BORE-KIT-RUESCH-500-CFMOTO-500CC-CF-MOTO_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3a538f25b6QQitemZ250509993398QQptZMotorsQ5fATVQ5fPartsQ5fAccessories
Citat från: hocky79 skrivet 16 mars 2010 kl. 12:43:30Ska få min cf att gå lite bättre nu.... Börjar med Big bore kit 620cc cylinder och kolv så blir det avgassytem, Willeyco system(har tagit bort pluggen i den främre kröken)160 munstycke och intelajet till bestyckning av förgasare. Variatorkit från trech hoppas jag fungerar för att få bort remtjut, har highlifter outlaw 29,5 däck på nu och har ett highlifter 2" höjningskit monterat. Jag ska hålla er uppdaterade om hur detta kommer att gå. Så fort snön är borta åker delarna på!Kan inte riskera å skotta för hand!! Här är länkar till grejjernahttp://websystem.gismo.se/system/webshop.asp?HID=746&HSID=12998&FID=735&PID=138735&direktlank=1&Kid=9569http://shop.trech.se/index.php?act=viewCat&catId=252http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=32http://cgi.ebay.com/ebaymotors/620-CC-BIG-BORE-KIT-RUESCH-500-CFMOTO-500CC-CF-MOTO_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3a538f25b6QQitemZ250509993398QQptZMotorsQ5fATVQ5fPartsQ5fAccessoriesVIDEO VIDEO VIDEO vill vi se, när det är monterat dvs Klart det!
Tjena, nja lite mer tror jag det blir, han med bromsbänken har en polaris sportsman 500 och den hade 28hk på hjulen, tror att den har 36hk orginal....Jag bor i Ålesund,Norge men kommer ursprungligen från Karlstad i Värmland.
Citat från: hocky79 skrivet 22 mars 2010 kl. 17:18:59Tjena, nja lite mer tror jag det blir, han med bromsbänken har en polaris sportsman 500 och den hade 28hk på hjulen, tror att den har 36hk orginal....Jag bor i Ålesund,Norge men kommer ursprungligen från Karlstad i Värmland.Orginal menar du då med tumskruven i orginalläge och klacken på fögasarlocket kvar?
Här är bild med däcken på, har inga sidokåpor eller tankkåpor på nu(går å trippar i väntan på grejjerna och va otålig) Har moddat en barnstol så lilleman har åkt med sen han va 1år...
Jag (Trech) har precis i veckan inlett samarbetet med tillverkaren av Dr. Pulley så Trech blir (den enda) importören i sverige.Dom första kopplingarna har inte kommit än men har redan sålt ett gäng, så denna koppling kommer jag se till att ha på hyllan!MVH / Benny
Er det ett wileyco system? Vad menar du med DB-killer? Finns det ferdig insats att køpa?
Ok, vart køper jag dom insatserna? Har gjort en egen insats nu som fungerar ganska ok men skulle vilja prova den du nämner här.Tycker inte systemet gav så mycket annat än sprängda trummhinnor ändå
Nytt test gjort med wileyco-system och dr.pulley kopplingFörra testet orginal 22.7Detta test 26.9Det börjar sakta men säkert gå dit jag vill! Nu väntar jag med spänning på intelajet.Länk till testet
Kör med orginal i förgasaren, väntar på intelajet och med den ska jag förhoppningsvis slippa byta munstycke.Den går snålt nu tror jag, det blir massa avgassmällar som kanske kan tyda på det!
Mycket bra ökning utan att gå upp i huvudmunstycke må jag säga.Kommer smällarna vid motorbroms eller under körning?
Mycket bra ökning utan att gå upp i huvudmunstycke må jag säga.Kommer smällarna vid motorbroms eller under körning?CiteraLöste problemet med att kapa bort den främre mackapären på kröken och svetsa igen hålet
Löste problemet med att kapa bort den främre mackapären på kröken och svetsa igen hålet
Häftigt Hocky Tummen upp! Ska njuta av dynofilmen sen Exalterad! Vad har du för fugge på din maskin? Ska du byta sen när du går upp i cyl storlek?
blev det inga bilder på monteringen av kopplingen?! Wileco systemet gav vell inga fler hk? bra videos i allafall.
tja har du något nummer på packboxen ska också beställa en
finns det en fjäder sats att köpa med starkare fjädrar ellerska byta min koppling så fort jag får den. något man ska tänka på när man byter
Samtidigt ska jag prova att byta ut fjädrarna på dr.pulley kopplingen och se om det blir lite mer acceleration.
Tjo!Ang vikterna så följer det nu med 4 st lätta vikter i alu, dom har vi kört på i många år nu.Vikten är motsvarande 21-22gr st (vågen kan inte visa exakt)Eftersom du kommer upp med så bra testresultat så kommer jag, kostnadsfritt, skicka dig en uppsättning "special"-vikter. Dom är tillverkade av en speciell plast som är bland det lägsta i friktion man kan komma.Dom vikterna är klara för produktion denna vecka så jag slänger 8 st på lådan så snart jag har dom.Vikten ligger på 22gr st då med.Om du vill ha tyngre att testa med så säg till så ordnar jag det i ett nafs, bara du ger mig feedback på samma bra vis du gör nu Leende (smiley)Det kan vara aktuellt med tyngre vikter då kopplingen biter hårdare med mer motstånd och man bör få ut mer av motorns vrid. Ett fall för dyno Leende (smiley)/ Benny
EDIT: hocky79, kan du även se hur drivningens tillslag blev mot original?Driver den hårdare tidigare?Original så börjar den ju driva på mer ordentligt runt 4000rpm, hur är det med nya kopplingen?
Hur använder du din CF, mest för lek eller tävling eller .....? Har du kört nån annan hjuling, typ en canam 400-500 eller nån annan modell som normalt Är rappare än en CF? Kymco har ju både 38hk o stel bakaxel (som jag tror gör den snabbare?), har du testat en sån nån gång?Det vore skoj att få höra att den går som en ..........! Vill den upp på bakhjulet med nya kopplingen eller är det en bit kvar innan dess?Shit va frågor jag ställer!!!! Men så är det nunär Du är den förste som verkligen Gör nåt drastiskt med en CF Moto // Janne
Hörru hockey79, nu är påsken över! Mutterbulta fast cylindern nu o spänn fast den i bänken så mitt arma hjärta får lugn o ro snart Glad
Har fått dit intelajet nu och kunde ta bort tejpen från 2 av dom 4 förborrade 27mm hålen i luftburkens lock. Har satt i ett sportluftfilter i burken. Innan kunde ingen av hålen vara öppna och efter att jag fått på mera fuel kunde jag tillföra mera luft. Den verkar piggare så ikväll ska den upp i bänken igen för att se om det gjort någon märkbar skillnad.Video kommer, men om någon vill se närmare på effektkurvorna så kan jag maila över dom, får förminska så mycket för att lägga in dom i tråden att det inte går att läsa. Cylinder kittet verkar å ta tid då säljare har fått problem med sin paypal(säger han iallafall) Jag har betalt kittet men det kommer aldrig :cry:Så om någon kan borra och fodra en orginalcylinder så hör av er
En orginalcylle o kolv till en x-7:a borde ju gå att beställa hem från atv-sweden.Kan kolla idag om du vill vad ett sånt kalas går lös på.MVH//hades
hocky79 nae du får inte lägga dig nu när du kommit så här långt. Det måste gå, vill ju se maskinen klar så jag vet vad jag skall köpa mig Tummen upp!
Ja du har ju fått svaret idag Leende (smiley)33,5mm är minimum.Nu har jag testat Dr. Pulley med hårdaste fjädern, klart bra drag, MYCKET bättre än original Exalterad!Dock kan man inte köra med hårdaste fjädern, varvar för mycket innan den driver.Ska byta till mjukaste nu och testa!/Benny
Har haft det där problemet på en annan typ av maskin.Sökte fel så jag nästan började bli religiös.När jag till sist rev av toppen så visade det sig vara den inre ventilfjädern som gått av.Felet visade sig presis som en varvtalsregulator.Stod o "pumpade" på samma varv hela tiden,men i själva verket var det ju ventilsläpp,men inga missljud eller sånt.Lite långsökt,men värt att nämna iaf.Vet inte om cf-500 har dubbla ventilfjädrar dock,ska kolla på sprängskissen nu.
Är kopplingen Värd kostnaden tycker ni som verkligen testat? Benny skrev MYCKET bättre, är det så pass mkt att Alla borde köpa sig en Pulley o njuta av accelerationen som uppstod? SKitsvårt o inbilla sig hur det skulle kännas med en CF/Goes som verkligen Drog när man gasade! Blir det det HELT annan maskin att leka med efter moddningen?
Vi hade 2 st -07:or vid testen, båda med 25" däck.En original och en med fjäder + Dr. Pulley.Underlaget var grus på asfalt (efter vintens sandningar).Originalaren drog iväg "som vanligt", dvs med lite hjulspinn, ganska snäll.Motorn låter som den arbetar men kraften kommer inte ut.Dr. Pulley edition drog iväg med ett distinkt klipp, det spann nästan direkt.På torr asfalt så drog man upp den på bakhjulen på lågen.Nu tror jag kopplingen ska "köras in" eftersom kopplingstrumman är från 2007 och har ränder efter gamla kopplingen.Vi testade även med 29gr vikter (Vilket är skitmycket rent ut sagt) och maskinen drog iväg lika kraftigt men med lite lägre varv.Ett test vi gjorde var att hålla fulla bromsar så hårt det gick på Dr. Pulley varianten och drog full gas, det gick inte att hålla den still.Efter lite slir så nöp kopplingen och maskinen drog iväg.På originalaren så brölade det bara men det hände inget./Benny
Vilken typ av fjädrar använder du nu?
Jag kör mycket i terrängen, och drar lite vedlass. När jag drar vedlass så får jag gasa rätt duktigt för att flytta på maskinen. Om jag monterar Dr.Pulley, kommer min X5:a med säkerhet att få en mycket bättre krypförmåga utan att gasa som en tok? Går det att ställa in koppling just för att få en bra krypförmåga? Det är det jag saknar på X5:an.Jag vill veta om det verkligen ger en så mycket bättre maskin för pengaran som SugBritt nämner tidigare.
Jag kör mycket i terrängen, och drar lite vedlass. När jag drar vedlass så får jag gasa rätt duktigt för att flytta på maskinen.Om jag monterar Dr.Pulley, kommer min X5:a med säkerhet att få en mycket bättre krypförmåga utan att gasa som en tok?Går det att ställa in koppling just för att få en bra krypförmåga? Det är det jag saknar på X5:an.Jag vill veta om det verkligen ger en så mycket bättre maskin för pengaran som SugBritt nämner tidigare.MVH//Miko
Citat från: hocky79 skrivet 15 april 2010 kl. 09:14:26Vilken typ av fjädrar använder du nu?Mjukaste på allt Tidig inkoppling samt hårt nyp snabbt, det går bra att krypköra med den trots detta men den biter hårt om den får motstånd.CiteraJag kör mycket i terrängen, och drar lite vedlass. När jag drar vedlass så får jag gasa rätt duktigt för att flytta på maskinen. Om jag monterar Dr.Pulley, kommer min X5:a med säkerhet att få en mycket bättre krypförmåga utan att gasa som en tok? Går det att ställa in koppling just för att få en bra krypförmåga? Det är det jag saknar på X5:an.Jag vill veta om det verkligen ger en så mycket bättre maskin för pengaran som SugBritt nämner tidigare. Om du kör i skog och dessutom drar tungt så rekommenderar jag denna koppling.Den ger som sagt så mycket bättre driv att det är klart värt pengarna.Som jag skrev tidigare så gick det inte att hålla den still med bromsarna med nya kopplingen, vilket det går med original för den slirar.Detta kan jämföras med att dra tungt, ju tyngre dessto tidigare biter kopplingen./Benny
Hur går det Hockey79, den har väl inte skurit Ledsen Du måste uppdatera läget! Tex, hur blev resultatet med A-Jetén? Gav den nån HK extra?
CiteraHur går det Hockey79, den har väl inte skurit Ledsen Du måste uppdatera läget! Tex, hur blev resultatet med A-Jetén? Gav den nån HK extra?Nejdå jag är här fortfarande, jag har haft krångel med att den inte gått som den skulle. Men nu är allt frid och fröjd. Jag ska få upp den i bänken en sista gång innan cylinderskiftet. Jag har högsesong i min firma nu så det blir inte så mycket tid över. Ska se om jag inte kan få tid i helgen! Jag längtar efter den nya 600cc cylindern, Atv sweden har ju inte släppt dom än så...... Den som väntar på nått gott,väntar alltid för länge.
P.g.a den där vulkanen så blev ju flygtrafiken strandad vilket i sin tur ledde till att båttrafiken blev kraftigt överbelastad.Så både maskiner o delar har suttit fast i tullen i holland,men vad jag fått höra så ska det komma i slutet på denna eller i början på nästa vecka. Tummen upp!
Intel A Jet prylen då.....Blev det nån xtra HK med den tycker du? Polaren har en sån o han sitter o pillar o pillar men jag har inte riktigt greppat om den verkligen Gör nån positiv skillnad, där emot märks det negativt om han fipplar för mkt!
Det kan vara så att du har för stort munstycke.
Ja då blir det kanske mer rätt munstycke Vi monterade en Dr Pulley + variatorfjäder idag igen på en "ny" 2007 års CF Moto med 70 mil på mätarn.Bra utgångsläge med en maskin som inte rullat så långt men ändå har några år på nacken.Resultatet var mycket bättre än på förra maskinen, den hade en lite sliten trumma (Den nöter ju in sig..) men det var bättre klipp i maskinen. Jag körde själv en 2007 års CF Moto 500 och försökte slita upp den på bakhjulen men tror bara armarna blev längre, idag var det inga större problem MVH / Benny
och det tar väl inte många minuter alls.
Nu är jag inte rätt person att demonstrera bakhjulsåka, är aaaalldeles för feg för sånt (Jag tänker för mycket på skador vid ev överslag hehe)Men, en video på det är på gång.Vi filmade en ny original Black Edition igår, utan Dr. Pulley, idag filmas den med Dr. Pulley, så får vi se skillnaden MVH / BEnny
Det får bli film på två inkörda maskiner istället tror jag bestämt!Maskinen vi testade (ja Hades, det stämmer att det var den andre ) var helt ny så den var inte lika pigg som en inkörd.Vi testade en annan CF igår som är inkörd sedan länge och den var bättre.Så vi återkommer.Dock finns det film på före och efter som kan vara värt att se, den kommer snart upp.MVH / Benny
Måste få in en CF som är inkörd, som är piggare än en ny Den nya gick det inget vidare med Dock måste jag få ut filmen som blev för den visar hur kopplingen jobbar./Benny
så fort det blev snö upp tillhalva däcken så orkade den inte driva /jimpa
Måste ta ett snack med benny på trech och be dom pilla på den lite /jimpa
den här simonzdämparen alla pratar om funkar den på en dinli 450 tror ni är på jackt efter en ny då jag volta och jud dämpen gick på semäster
vad är skillnaden i kopplingen mellan cf 500/x5, och x7? är det olika motor/vxl-lådskonstruktioner eller är det bara cylinder som skiljer motorerna åt?Om det sistnämnda stämmer, passar då dr.pulley kopplingen och variatorkittet på en x7?
Du ska dock inte byta vikter med Dr. pulley, den vill ha tyngre hellre än lättare vikter för att ge dig det vrid den kopplingen kan plocka ut./Benny
satte i 146 munstycke, tog bort strypningen i grenröret,på med variatorkitt,ventiljustering & vips det blev en helt ny maskin,, pigg som satan faktiskt de e ju trotts allt bara en 500,"Blöddrar" lite på tomgång men svarar gött på gasen genom hela registret
det sitter en strypning inne i kröken av typ som ett galler,, största effekten är att man elimenerar en del av värmebildningen som uppstås vid hård körning tex snöröjning,, men det gör ju även att maskinen andas bättre så det gör väl lite på effekten oxå min blev "rappare" iaf ,,, många bäckar små
Citat från: trapperbee skrivet 4 februari 2011 kl. 19:44:54det sitter en strypning inne i kröken av typ som ett galler,, största effekten är att man elimenerar en del av värmebildningen som uppstås vid hård körning tex snöröjning,, men det gör ju även att maskinen andas bättre så det gör väl lite på effekten oxå min blev "rappare" iaf ,,, många bäckar små Strange.Har haft bort många krökar men aldrig sett det galler du beskriver.Bara ett tomt rör.Däremot sitter d ju ett gnistskydd bak i ljuddämparen,e det det du menar.?
ja bytte slutrör idag till ett med innderdiameter 35mm samt att ja satte in en skruv tvärs igenom som slår sönder det värsta ljudet,, visst bröla den lite mer men inte mer än man klarar av även det tyckte ja gjorde skillnad,, ska prova att sätta i ett munstycke i st 140 ( 146 idag)för att se skillnad,, den e ju lite orolig på tomgång nu ska se om ja får bort det men fortfarande bibehåller det övriga registret
Strange.Har haft bort många krökar men aldrig sett det galler du beskriver.Bara ett tomt rör.Däremot sitter d ju ett gnistskydd bak i ljuddämparen,e det det du menar.?
Citat från: trapperbee skrivet 6 februari 2011 kl. 00:27:12ja bytte slutrör idag till ett med innderdiameter 35mm samt att ja satte in en skruv tvärs igenom som slår sönder det värsta ljudet,, visst bröla den lite mer men inte mer än man klarar av även det tyckte ja gjorde skillnad,, ska prova att sätta i ett munstycke i st 140 ( 146 idag)för att se skillnad,, den e ju lite orolig på tomgång nu ska se om ja får bort det men fortfarande bibehåller det övriga registret Hade också tänkt mig nått i den diametern, kapade du bort orginal röret och svetas dit ett grövre. Eller tog du bort orginal röret med gnistskydd och allt å gjorde en ny trekantig "bricka" som du svetasade slutröret på?
Blir lite fundersam.Har 2 nya krökar i hyllan,kollat i bägge o dom e helt tomma.Kan d va olika på årsmodell kanske??Pratar fortfarande om första kröken från cyllen. mvh//hades
Porslinspropp är nog lite fel beskrivet För att göra en utsvävning i förklarande form men så att alla ska förstå, tänk dig takplåt som är ihoparullad till en rulle, så ser den ut Och för att få bort den, använde jag ett 30mm borr och borrade bort den. EDIT:Lånade en bild från atvsweden, här ser ni iaf var strypningen sitter i kröken. Märkte med rött
moste fråga trpr ni det siter non sonm strypning på dinli 450 2010 i avgas röret ? i fal då moste skiten bort hehe
placebo, men det duger gött en bild vore på sin plats kanske en video?
vänta här nu.. nu ska vi sätta kinesen på plats... muller..det är nåt som enbart en V8 kan skapa, och röret du svetsade dit kommer från ett Arctic cat garage. alltså är det därför du tycker den låter gött
fasen va gött ljud det blev.
Nu har jag svetsat en nytt slutrör till X5:an och idag blev det montering. Och jäklar vilket gött muller det blev Precis lagom. Nu låter inte kinesen "kvävd" längre, nu låter han som en fyrhjuling ska göra.Och effektmässigt då, ja jag vet inte om det gjorde nån märkbar skillnad. Men bara det goa mullrandet gjorde ju att man tyckte den gick bättre
Hej..Vart fick du tag i 66 lågfart?Busan
Tack för det Busan
Citat från: Busan skrivet 19 augusti 2011 kl. 14:45:51Tack för det BusanVasse go Om du inte redan fixat det så e munstyckena som passar till en Dellorto förgasare...Dom till Mikuni passar inte alls.
Citat från: Rickard J skrivet 19 augusti 2011 kl. 14:56:16Citat från: Busan skrivet 19 augusti 2011 kl. 14:45:51Tack för det BusanVasse go Om du inte redan fixat det så e munstyckena som passar till en Dellorto förgasare...Dom till Mikuni passar inte alls.http://www.crossendurocompaniet.se/shop/ Ring å prata med dom. Dom munstyckena ligger inte uppe på deras hemsida.Högfarts munstyckena köpte på http://www.yamahacenter.com/Som jag sa tidigare så e det munstyckena till DELLORTO förgasarna som passar. INTE dom till Mikuni. Lycka till Går fan bet. Hittar inte det munstycket någonstans. Har du ingen länk?
Inte ett trimnings tips kanske, men ett tips till dom med trasiga "bensin kranar". Jag satte en solenoid från ett NOS lustgas system i stället för original vaccum styrd bensinkran. Kopplade den via tändninen. Fungerar kanon och man behöver aldrig tänka på att sätta på bensinkranen som man måste om man sätter dit en vanlig...
Om nån e intresserad så kan man köpa lågfarts munstycken på: http://www.crossendurocompaniet.se/shop/Artikelnummer: 17-996-60 för 60 munstycke. 17-996-62 för 62 munstycke osv.Munstyckena passar som jag sagt tidigare till en Dellorto förgasare och INTE Mikhuni.Jag körde tidigare med 160 högfarts munstycke som jag köpte på Yamahacenter, men efter jag moddade luftburken ytterligare så var jag tvungen att gå upp till 170. Tyvärr verkar det finnas MAX 160 att få tag på i den serien. Men det löste jag genom att köpa ett 1,7mm borr på www.tools.seSnabblänk: http://internetbutiken.tools.se/esales40/default.asp?denied=yes&mainpage=login.asp&reqpage=Home2.aspKan ju säga att med ett 66 lågfart och 170 högfart, 3" rör in i luftburk, 2" avgassystem å Dr. Pulley koppling med kraftigare fjäder i sekundären skjuter det på RIKTIGT bra. STOR skillnad mot original Ha det gott!!
brutalt.....vilka grejjer du fixat!fråga bara, vad har allt detta gått på ungefär? Låter som det hade lönat sig och köpa större maskin Då kan man med andra ord lämna in sin till dig för "moddning"? perfekt!mvh Mart
Är tändningen så bra att det är bara att beställa?
helt klart imponerande. kan du få upp den på bakhjulen?
Ja det låter ju välldigt bra :headbang:kan du inte filma en snutt så man får se vidundret in action
De var som f.n .verkar gå som ett skott .men håller den att trimma
Citat från: jakke skrivet 16 oktober 2011 kl. 15:53:20De var som f.n .verkar gå som ett skott .men håller den att trimmaDet verkar så Det får tiden utvisa...Men egentligen har jag ju inte trimat den. Jag har ju bara ställt in den till att gå som motorn gjorde från fabrik. Tagit bort strypningarna bara. Och optimerat tändningen efter 95 oktanig soppa.
Citat från: Rickard J skrivet 16 oktober 2011 kl. 16:05:37Citat från: jakke skrivet 16 oktober 2011 kl. 15:53:20De var som f.n .verkar gå som ett skott .men håller den att trimmaDet verkar så Det får tiden utvisa...Men egentligen har jag ju inte trimat den. Jag har ju bara ställt in den till att gå som motorn gjorde från fabrik. Tagit bort strypningarna bara. Och optimerat tändningen efter 95 oktanig soppa. Skulle vara kul att se vad motorn ger i effekt mer än orginal standard utförande.
Härligt, har fått upp min i 110 på mätaren med. Men då bara med klacken på förgasaren borta. Ganska bra va?
Rikard J. Jag skulle tro att din trimmade maskin är lite gladare i acseleration än min. Du har ju trimmat din så mycket det nästan går. Jag har ju bara tagigt bort gasstoppet.
Jag har inte beställt ännu.
Citat från: buffelhorn skrivet 17 oktober 2011 kl. 22:47:46Jag har inte beställt ännu. Ångrade du dig eller är dom trögfattade?
Citat från: Rickard J skrivet 17 oktober 2011 kl. 22:51:15Citat från: buffelhorn skrivet 17 oktober 2011 kl. 22:47:46Jag har inte beställt ännu. Ångrade du dig eller är dom trögfattade? Nej jag har inte ångrat mig utan det är ekonomin som sätter stopp just nu.
Citat från: Rickard J skrivet 17 oktober 2011 kl. 22:51:15Citat från: buffelhorn skrivet 17 oktober 2011 kl. 22:47:46Jag har inte beställt ännu. Ångrade du dig eller är dom trögfattade? Nej jag har inte ångrat mig utan det är ekonomin som sätter stopp just nu. Hahaha. Insåg just nu att jag blandade ihop dig med "Atviggesund" Sorry. Då förstår jag att du inte har beställt nån Men "Atviggesund" har beställt
Citat från: buffelhorn skrivet 18 oktober 2011 kl. 17:15:29Citat från: Rickard J skrivet 17 oktober 2011 kl. 22:51:15Citat från: buffelhorn skrivet 17 oktober 2011 kl. 22:47:46Jag har inte beställt ännu. Ångrade du dig eller är dom trögfattade? Nej jag har inte ångrat mig utan det är ekonomin som sätter stopp just nu. Hahaha. Insåg just nu att jag blandade ihop dig med "Atviggesund" Sorry. Då förstår jag att du inte har beställt nån Men "Atviggesund" har beställt
Bra att det blev utrett.
Citat från: buffelhorn skrivet 18 oktober 2011 kl. 19:39:14Bra att det blev utrett.
Rickard,vilken modell av ignitechs tändsystem är det du köpt? Är det det enklaste för encylindriga? mvh//hades
Tackar för svaret.Vad blev priset med frakt o allt? mvh//hades
Jag vill beställa men måste spara för att ha råd med 100 mila service snart.
Citat från: HADES skrivet 19 oktober 2011 kl. 14:54:29Tackar för svaret.Vad blev priset med frakt o allt? mvh//hadesVar så god Det blev 1600 nånting...
Citat från: Rickard J skrivet 19 oktober 2011 kl. 15:17:24Citat från: HADES skrivet 19 oktober 2011 kl. 14:54:29Tackar för svaret.Vad blev priset med frakt o allt? mvh//hadesVar så god Det blev 1600 nånting...Låter väldigt prisvärt.Blir nog till o testa.=)
nu vill vi se en orginal -11 brevid i ett dragrace känner du någon i närheten som har en orginal avstrypt?
Citat från: slangklämman skrivet 17 oktober 2011 kl. 18:16:01nu vill vi se en orginal -11 brevid i ett dragrace känner du någon i närheten som har en orginal avstrypt?Det e kanske svårt att se, men jag drar han ganska duktigt i början, men sen planar det ut. Kameravinkeln gör att det inte ser så ut. Fanns tyvärr ingen längre raksträcka vid tillfället för testkörningen, samt att det var mörkt å blött. Måste ha tyngre vikter i variatorn, för motorn varvar upp väldigtt snabbt, men variatorn hänger inte med. Får göra ett nytt test nån annan gång =)Nån som vet vart man kan få tag på tyngre vikter till variatorn? Kollade med Trech, men dom vet inte när dom skulle få in ställbara vikter
På begäran så lägger jag upp en spec på vad jag gjort med min hjuling för att få den att gå bättre.2" avgassystem från "Raka rör" i Mölndal - 3 st 90 böjar, 1 st 1 meter rakt rör och en ljuddämpare ovar fullflödes - 1500:- (+ 32mm hylsa från Biltema)Dr. Pulley koppling med kraftigare sekundärfjäder från "Trech" - 3995:-3" inlopp i luftburken - GratisProgrammerbar tändning från "Ignitech" 1600:-Mikuni TM 36 trottel förgasare från "Bra i gasen" 3295:- Ink. diverse munstycken samt fri support om hur man ställer in den. (Mycket kunnig och trevlig människa)Uppdaterar när jag gjort nåt nytt
AHA!! Så du har med andra ord testat trottelfugge.Missade det.Har nämligen en tm 45 o en tm 40 liggandes som jag e sugen på o prova.Med 45:an lär man ju få fixa till ett eget insug oxå då den knappast platsar i orginalgummit.=) mvh//hades
Jag uppdaterade mitt inlägg undertiden du skrev detta Större än 36 är helt onödigt om inte omöjligt...
Inte med portning o större ventiler.Finns massor av jobb att göra på den toppen.=) mvh//hades
Ursäkta men har ni någonsin kört en can am om ni på fullaste allvar tror att ni ska piska den med en cf moto har själv haft en black edition -11 å de va en tung trött gris trotts bytta munstycken avgas mm visst gick den bättre än org men i jämförelse med smc 700 så står den still.. å en smc står still mot en can am
Mmm smc 700 mot can am 500 de e inte stor skillnad.. tänk då en can am mot en cf.. cf:en håller inte i variator elle lameller heller när man ska trimmaå den e fortfarande otymplig klumpig.. men visst den e billig med då..
Undrar om drivningen hänger med om man timmar för mycket. Hum...Men visst hade det varit kul å plocka ur mer effekt genom att full porta toppen. kanske blir så. Mycket vill ha mer Bara inte botten effekten försvinner Brukar ju kunna bli så om man ändrar på flödet i toppen.
ökat flöde försämrar INTE lågvarvs styrkan däremot så kan du tappa en del eller nästan allt vid ett kamaxel byte då portider (duration) ändras
Den är egenhändigt gjord av undertecknad. Lite rör, spackel och färg. Nej, ingen skiljevägg
Tackar . Det man inte ser finns inte sägs det men JAG vet ju vad som sitter där under .Mätte nu och det är 70mm
Var som fan. Då är mitt arbete i onödan . Får testa med locket på först. Du har ju en annan förgasare också
Var ut och gjorde en stressmekning. Var nyfiken . Drog jäkligt bra upp till ca 50 sen stannade det upp lite. Märks att lågfarten är för litet
Beskrev nog lite dåligt. Ger jag på från stillastående så kvamnar den ur men om jag har rull på den samt lite gas och ger på så sticker den iväg ordentligt. Borde vara lågfarten? Ska pilla lite med "luftskruven" å se om det gör nån skillnad.Kör med den senaste kurvan du skickade. Den enda jag inte hunnit testa är den första jag fick.Ska testa utan lock i morron.Tack för tipsen
Fränt . Du har tänkt till lite på den där sargen på luftburken . Var ut och meckade lite nu. Fick nog till det skapligt. Har fått upp den på bakhjulen nu .Måste fråga dig om du ändrade nålen något? Jag har sedan länge kört med ett par brickor för att höja nålen lite men kanske skulle testa att ta bort dom
Sedär ja =) Härligt att höra. Jag rörde aldrig nålen eller luftskruven på min original förgasare. Det behövdes aldrig.
Lust att kolla hur luftskruven står på din? Om du har den kvar dvs . Då ska jag testa med att ändra tillbaka nålen till orginalpositionen
1 och 3/4 varv öppen från helt stängd
Du har inte testat med ett koniskt filter direkt på förgasarn?
Vill du enbart få ett lite goare ljud så byt slutröret efter ljuddämparen till ett grövre, då låter han inte så "kvävd" längre
Vill ju ha lite råare ljud så får fixa det då, men vill också få den att bli lite piggare också.
Öppna luftburken å byt munstycke. Det gör susen =) Kostar 50 kr för ett munstycke...
Vad för munstycke ska de vara då? :p
Ändrade tillbaka nålen till orginal samt ställde luftskruven enligt ovan. Svarar mycket bättre nu . Får upp den i 85 km/h men sen är det stopp. Skulle haft din variator Rickard
Hojt. Har ett 2" med en simons dämpare liggandes hade det på förut men tyckte det bara vart massa ljud. tänkte man skulle prova byta munstycke men har ni någon bra sida man skulle kunna hitta en sådan på?
Gott!! =)Jag har inte rört variatorn mer än att jag satt i kraftigare fjäder bak. Men jag kanske har den nyare modellen som har högre utväxling Det borde ju gå att köpa en lika dan variator som jag har som reservdel Men om din "bara" gör 85, så gör den väl det i både nerförsbacke och uppförsbacke? Den borde ju vara väldigt stark med lägre utväxling menar jag.Min ligger runt 90-95 i uppförsbacke
http://www.crossendurocompaniet.se/shop/ Ring å prata med dom. Dom munstyckena ligger inte uppe på deras hemsida.Högfarts munstyckena köpte på http://www.yamahacenter.com/Det e munstyckena till DELLORTO förgasarna som passar. INTE dom till Mikuni. Lycka till
nice men är det högfarts munstycke jag ska ha? har typ tummen mitt i handen när det gäller att bygga om förgasare.vad är det http//www.crossendurocompaniet.se/shop/ har för något dåom http://www.yamahacenter.com/ har högfart.tack på förhand
Dom har tomgångs munstycken. Men det e högfart du ska byta till 160-170 om du har större luftintag i luftburken.
Det där skulle jag med behöva till min maskin, tror du kommer bli nöjd Vad ligger dom i för prisklass?
Är det värt att köpa dom om man inte har trimmat mer än, tagit bort strypningen?
Kanon . Men hur mycket gav du för dom då?
Så den dr pulley kopplingen ska funka bättre än tidigare ? , hört rykten om att det va en del maskinras med den tidigare.
Finns en mod att göra så man får dit x-8:ans nya fina sekundärvariator på en 500=).
Ja det är en bra variator, det handlar om sekundären endast.Dessa sitter på nya 500:or nu mera.Fräsjobbet är en ganska enkel procedur./Benny
Varvstoppet fixar den lådan Trech har. Men att övervarva motorn är väl sällan en bra idé.
Välkommen!Läs igenom hela denna tråden till att börja med, sök sedan i forumets cf moto och goes delar, där finns allt!Jag har tagit bort strypningen till gasspjället, rensat avgassystemet och öppnat slutröret i ljuddämparen, det gör stor skillnad från orginal.Mest gör såklart strypningen, ca 30 kmh högre toppfart.
Hej HejTänkte höra om det finns några bra tips på hur man får lite högre toppfart och/ eller mindre bränsleförbrukning på cf moto/goes. Har ju tagit bort strypning i förgasaren och tumgasen.Har funderat på trim-box och avg. Men det det så mycket effekt på toppfart och bränsleförbrukningen?Sen undrar jag med er dom kör med den tidiga trim-boxen med högre tändning, har ställt om förgasaren?Mvh j
Hej, tänkte just föreslå det Paketet ligger straxt under 10000:- och har allt som finns till din CF.Teoretisk effektökning på hjulen är ca 100%, från 16 häst till 29 häst.Din maskin blir mycket roligare, jag lovar det!Med vänlig hälsning, Benny
Har kollat specen jag fick med hjulingen, där står det ju 24kw (ca 32,5hk) Är det helt fel då? Om det inte är det, vad är det för effekthöjning du erbjuder med hela paketet? Är väldigt sugen på mer klös...
Man ska inte stirra sig blind på hästar, det är VRIDET man vill åt!
Hej, 16 hästar är på hjulen, borde kanske sagt det, du har ca 32 häst i motorn men 16 häst ut, detta är testat i bromsbänk.Det svåra att räkna ut är att delar av grejerna ger motoreffekt medans annat ger hjuleffekt (kopplingen ger ju effekt på hjulen)Effektsysytem ger 20% mer (6 häst på 32 häst) vilket blir 3 häst mer på hjulen.Kopplingen ger ca 5 häst mer på hjulenTändboxen är inte uppmätt alls men har så pass stor skillnad att jag är benägen att säga minst 4 häst ur motorn. (2 häst på hjulen)Hjulhästar blir typ 16 + 3 + 5 + 2 = 26 häst nu när jag räknar lite hastigt och är trött Man kan ju räkna så här också:32 motorhästar blir 38häst med avgas, 42 häst med trimbox, detta skulle ge ca 21 häst på hjulen och sen slänger du på kopplingen som ger ca 20% till på hjulen = 26 hästI kittet det pratas om finns luftfilter och DAJ med som optimerar plus att det går att optimera tändboxen bättre med allt monterat = 3 häst till på hjulen.Så har jag tänkt men som sagt blir det ingen can am men för 10 000:- har du en 500'a som drar en X7'a.Man ska inte stirra sig blind på hästar, det är VRIDET man vill åt!/Benny
halåj i stugorna :djump:jag har nu strypt av min maskin och det vart en markant skillnad nu är ju frågan av nån som är kunnig.blev ju sugen att bestycka om förgasarn.och undrar om nån vet vad jag kan gänga i för munstycken.i en orginal fast avstrypt maskin.ska även köpa luftfilter för bättre flås..sen i önske listan hamnar ju hårdare variator fjäder och vikter.
jaha det har du en poäng i svärgubben var och köpte sej en x7a i går. stygt avis:)tänkte försöka låta bli och blåsa ner 10.000 på trim de är onödigt.men få den och gå så bra som möjligt utan att de blir hål i plånkan.koppling de får bli när denna är slut..grejen är ju att man vill att det ska vara shysst klipp i den i skogen struntar i stort sett hur for den går. för det går inte att åka hundra i skogen.utan när man klätrar om kring att de svarar som debör
Huvudmunstycke kan jag skicka dig för 50:- om du mailar adress För övrigt har folk rätt ang koppling som prio, tänk så här:Motorn har 32 häst men endast 16 häst på hjulen. Så om du hänger på ett helsystem från RJWC så får du 20% ökning vilket ger dig ca 6-7 häst men på hjulen blir det hälften, resten slirar du bort. Alltså ca 3,5 häst mer. Kopplingen ger dig ca 5 häst mer på hjulen bara genom att minska slir. Så koppling kommer först. Sen har du mer att hämta av allt trim du ger motorn. (Förlåt Robin, dom köper nog avgassystemet strax efter )/Benny
tackar så mycket för de. jag gillar eran service och hemsidan är grym:)är sjukt sugen på hela trimpacketet så att jag kan få se svärfar i backspegen som gick och köpte sej en x7a
Formermazda: Nä, jag åker nåt med vinkel Det finns bänk-papper på avgas och koppling, separat uppmätta.Det är ju så att det kostar runt 6000:- att boka en dag för att bänka en maskin och ska man då först mäta allt separat, för att ha siffror på allt löst, OCH sedan mäta avgasrör + CDI, sen CDI + koppling, sen AVGAS + koppling.... fatta vilken tid det tar att gå igenom dessa kombinationer och gärna hinna detta på en dag.Sen ska man sälja ett gäng grejer och få igen pengarna så ja då måste priserna bli högre... tyvärr är det alltid pengar pengar pengar....Så, därför finns det inte bänksiffror på tex trimboxen idag, det kanske kommer men det återstår iaf hur mycket effekt man får med vissa kombinationer./Benny
ingen som kört med bredbandslamda när ni har bestyckat om och testat?
Autotune
Satt i 160 istället för 150 munstycke och fick ca 0.85 i lamda! Har större avgas, större luftfilter och tändbox
Jag har 180 munstycke på min med lambda 0.81
På min Loncin 300cc plockade jag bort allt som har med avgasrening att göra. Alla vacumklockor och burkar som satt imellan avgaskrökenoch insuget är numera borttagna, också katalysatorn från ljuddämparen är borttagen. Luftfiltret är bytt till någon aftermarket universal skummgummifilter. I mittfall så resulterade detta till jämnare tomgång, bättre svar på gasen, bluddret på fullgas (vid varma sommardagar med varm/het maskin) försvann, tophastighets ökning 5-10kmh, mera vrid.