ATVForum, allt om fyrhjulingar

Annonsörer, Prenumeranter och ATV/Quad-Föreningar. => Annonsörer, Prenumeranter och Föreningar => Svenska ATV Föreningen => Ämnet startat av: Mudde skrivet 10 april 2010 kl. 21:51:47

Titel: ATV lederna
Skrivet av: Mudde skrivet 10 april 2010 kl. 21:51:47
Nu har SATVF börjat teckna avtal med markägare och söker tillstånd hos myndigheterna för att kunna skapa ATV leder för laglig körning. Men tycker du att vem som helst skall få nyttja dom eller bara medlemmar i Svenska ATV Föreningen? Det är föreningen som står som ansvarig för alla markarrenden och ansökningar. Vad tycker du?
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Lowest skrivet 10 april 2010 kl. 22:04:35
Så länge inte alla är med så är det inte lätt att svara på den frågan  :hmmm:

Om det är för medlemmar bara och man ska åka med några som inte är medlemmar så lär även jag åka där man inte får åka.

Och får alla åka så får föreningen skit för att icke medlemmar kört sönder mm.

Ingen lätt fråga att svara på som sagt  :dntknow:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Axel_87 skrivet 11 april 2010 kl. 09:56:36
Jag tycker att alla ska få köra på dem! Det är väl ändå därför vi gör detta? För att vi skall få köra mera och då är det konstigt om man behöver vara medlem! Fler kanske blir intresserade av atv/quad om det finns mer ställen att köra på.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: joff skrivet 11 april 2010 kl. 10:19:51
mmm jättesvår fråga men, givetvis skall det innebära något positivt att vara medlem, tex i kartor annan bra info om dessa leder kanske...

och vill man ta del av allt detta så blir man medlem.

men själva körningen spelar nog ingen roll om man kräver medlemskap eller ej,

titta lite på skoterlederna,,, alla kan ju köra där, men kartor o dyligt kostar en slant,,,
och lite olika beroende på om du är medlem eller ej


Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Gustavsson skrivet 11 april 2010 kl. 10:51:00
mmm jättesvår fråga men, givetvis skall det innebära något positivt att vara medlem, tex i kartor annan bra info om dessa leder kanske...

och vill man ta del av allt detta så blir man medlem.

men själva körningen spelar nog ingen roll om man kräver medlemskap eller ej,

titta lite på skoterlederna,,, alla kan ju köra där, men kartor o dyligt kostar en slant,,,
och lite olika beroende på om du är medlem eller

Håller med dig Joff!
Om man tex åker till Lofsdalen och åker skoter, så köper man en karta och får ett klistermärke så att alla ser att man betalt ledavgift alt medlemskap
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: BEERHUNTER skrivet 11 april 2010 kl. 11:03:05
mmm jättesvår fråga men, givetvis skall det innebära något positivt att vara medlem, tex i kartor annan bra info om dessa leder kanske...

och vill man ta del av allt detta så blir man medlem.

men själva körningen spelar nog ingen roll om man kräver medlemskap eller ej,

titta lite på skoterlederna,,, alla kan ju köra där, men kartor o dyligt kostar en slant,,,
och lite olika beroende på om du är medlem eller ej



Håller med , men tycker att alla som är intresserade ska bli medlemmar !

Bert
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Grov skrivet 11 april 2010 kl. 17:10:56
Håller med joff sen är det självklart bra ju fler som är med
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Broman skrivet 16 april 2010 kl. 20:48:34
Då medlemspriset är så lågt anser jag att en stark förening  med många medlemar är vägen till att alla kan nyttja och ta del av dessa fina körområden jag försöker iaf att få med mina polare som åker ......
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: StefanN skrivet 1 april 2011 kl. 15:53:37
Tills föreningen växt sig stor tycker jag det endast skall vara för medlemmar om inte för alltid  :D :hmmm:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: StefanN skrivet 1 april 2011 kl. 15:55:45
Nu har SATVF börjat teckna avtal med markägare och söker tillstånd hos myndigheterna för att kunna skapa ATV leder för laglig körning.
En liten udran som ploppar upp i mitt huvud är: Hur många leder är på gång? och hur motvilliga är kommunerna!??
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: mittonen skrivet 1 april 2011 kl. 16:04:06
tycker alla ska få köra men som sagt att om man betalar en avgift så får men något te.x klistermärke  kartor o dylikt..tror de är lättare att få folk dit med då..
gör man de för en gemenskap eller får att tjäna nån krona på de?? för kostar de nått att vi får åka på deras mark??

//mitto
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: StefanN skrivet 1 april 2011 kl. 16:16:14
tycker alla ska få köra men som sagt att om man betalar en avgift så får men något te.x klistermärke  kartor o dylikt..tror de är lättare att få folk dit med då..
Ja det kanske skulle gynna föreningen att de som inte är och inte vill :hmmm: bli medlemmar får åka efter erlagd avgift. Avgiften brukar ju vara den dubbla för icke medlemmar eller motsvarande en medlemsavgift, så på det settet kanske folk väljer att bli medlemmar!?
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Oskar P skrivet 16 maj 2011 kl. 21:40:37
det är väl rimligen så att om föreningen gör allt jobb att iordningställa lederna så ska väl bara föreningens medlemmar som bidragit till att lederna blivit verklighet få köra där, annars är det väl ingen ide att lägga ner arbete åt andra..

precis lika fel är det att de som inte är medlemmar i facket ska få åka snålskjuts på lönehöjningar som facket förhandlat fram åt sina medlemmar, vad är då nyttan att vara med tänker vissa som inte förstår grundidén

så bara medlemmar på lederna enligt mig, och ordnas det nån led hyfsat nära mig så blir jag medlem, funderar även på att åka till avestaleden men avståndet lockar inte direkt..

sen om många är medlemmar så har föreningen en viss presskraft på politiker, myndigheter och sån skit, se på ACCS som har 12.000 medlemmar, dom är tom en remissinstans när det fattas beslut i vissa veteranbilsfrågor, och en del korkade beslut där ACCS inte blivit tillfrågade har dom lyckas upphäva pga digniteten i deras medlemsantal.

tänk er en ATV förening med 12k medlemmar, då kanske även Terrängkörningslagen skulle kunna få sig en känga  :knupple:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 17 maj 2011 kl. 07:19:54
När det gäller skoterleder finns inga krav på att man skall vara medlem för att få köra på lederna.

Kan väl dra parallellen med facket, där får även de som inte är med i facket åka på de avtal som facket gör upp om.

Samma sak gäller väl i princip det mesta som man gör ideellt, det finns alltid de som nyttjar sånt som andra åstadkommit utan att bidra med vare sig medlemsavgifter eller ersättning när man nyttjar det hela.
Den badpats som "byaföreningen" här i byn ansvarar för används av alla, men ca 25% av byns innevånare betalar inte avgiften, detsamma gäller grillplatser o liknande som vi iorningsställt vid pulkabackar, fiskesjöar och liknande.

Utan att ha satt mig in i frågan helt så anser jag att alla bör få köra på en ATV-led, medlemmar eller ej, och jag tror faktiskt att det skulle locka fler medlemmar än att tvinga in folk i en förening som de inte kan/vill/har råd att vara med i.

Hur skulle det funka om bara snöskoterförare som var medlem i en snöskoterförening fick nyttja skoterlederna?
Vem kontrollerar medlemskapet, vem tar ut böter?
Vad är straffsatsen?

Är det ens lagligt att kräva medlemskap eller erlagd betalning för att få köra på lederna?

När det gäller tvång, lagar och regler så är jag för att det skall vara solklart vilka regler som gäller, vilket straffet är om man bryter mot reglerna, och vem som har rätt att agera polis.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Oskar P skrivet 17 maj 2011 kl. 09:34:02
ja det med att icke fackliga medlemmar åker snålskjuts är fel anser jag!

hur kan man inte ha råd att va medlem om man har en ATV?? då bör man fundera på om man har råd med ATV öht...
jag är inte medlem än, men funderar på't, och kommer inte tveka det minsta om det dyker upp en led nära mig, och har inget emot att den är stängd för icke medlemmar, då kan man avvisa 15åringar som bara kör sönder.
och det där med böter/polis behöver inte dras så långt, man kan ju dels sätta upp infoskyltar om att bara medlemmar får köra på leden och hur man blir medlem, samt att om man ser ickemedlemmar köra där så kan man uppmana dom att bli medlemmar, vill dom inte så får man väl säga att dom inte har där att göra.

jag gillar inte lagar generellt sett, ju mer förbud som införs i samhället desto tråkigare blir livet och man blir tvingad att bryta mot idiotregler, och jag vill inte ha med snutar och skit att göra, så sånt tycker jag inte man ska blanda in, bättre att ta det med folk öga mot öga, och visst kommer det inte gå att stoppa alla från att köra där, men man gör dom uppmärksamma på att dom är parasiter om dom kör där utan att va med och betala för att andra iordningställt leden åt dom..
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: mittonen skrivet 17 maj 2011 kl. 11:29:43
varför inte göra som så att alla får åka men om man är medlem så får man vissa fördelar som karta o nått liknande...

det där med att har man råd med en hjuling så har man råd med medlemsskap........bullshit.....jag är vikarie inom vården jag får ut i snitt kanske  8000 i månaden (om jag har tur) räkningar på 7000..och så har ja en sjukdom som jag föddes med o är till läkaren lite då o då och har inget immunförsvar så jag kan va till läkaren några ggr per månad..för att ha råd med hjulingen så la jag partajandet på hyllan o dricker bara ibland inte ens 1 gång i månaden.vissa har inte fast jobb eller eget företag........

//mitto the fattiglapp
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 17 maj 2011 kl. 11:35:28
Tänker så här vi kan köpa maskiner för rätt skapliga pengar får vi nu chansen till fler leder så känns medlems avgiften försvinnande liten så självklart ska alla som vill köra på dom va medlemmar

Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: jaas skrivet 17 maj 2011 kl. 12:08:54
Helt rätt att man måste vara medlem! I dagens sverige vill alla att andra ska göra jobbet! Antigen får man jobba eller betala inget fel med det :rtfm: Man kan inte få allt gratis bara för att någon annan gjort jobbet.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: AtvHudik skrivet 17 maj 2011 kl. 12:22:18
Skulle tro att årsavgiften för ett medlemskap är ungefär lika stor som försäkringen på maskinen är varje månad. Alla har råd med det som har en maskin. Det handlar bara om prioriteringar. Med mera som är med finns större chans att påverka.
JAG UPPMANAR ALLA MED EN MASKIN ATT GÅ MED`BUMS!!!!!!!
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: jaas skrivet 17 maj 2011 kl. 12:35:02
Avgiften är 250 kr för ett år så är ju nästan mindre än månadskostnaden för en försäkring!

Fast nu ska jag vara tyst för jag är inte medlem själv, fast ska bli det så fort jag köper en ATV som man kan åka på träffar med :help:

Och jag har en inkomst på 2k i månaden så 8 är ju inte så dåligt :rtfm:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: AtvNerd skrivet 17 maj 2011 kl. 12:39:45
Jämför medlemskapet med ett körkort, har jag inget så kör jag inte...

Jag springer inte runt och sparkar fotboll på alla fotbolls arenor jag ser, jag ser först till att bli medlem i klubben i fråga....
Medlemsavgifter går till bl.a underhåll och andra utgifter, varför ska medlemmarna behöva betala för ett slitage som nån icke medlem tillfogat..

Avgiften är inte högre än man kan byta kostnaden för avgiften mot att skippa hyrfilmen och pizzan ett par gånger så har man råd.
Det är bara små snålt , dumt och slött att inte vara medlem ,och ändå tycka att man har rätt att utnyttja klubbens resurser.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Atheos skrivet 17 maj 2011 kl. 16:24:28
Man borde väl få åka som gäst till en medlem (som självklart åker samtidigt)
och gillar man det så blir man medlem.

Se det som marknadsföring? :)
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: jaas skrivet 17 maj 2011 kl. 16:37:53
Att åka gratis är ju bara snålt! Finns det någon organiserad träff som är tillgänglig för alla och gratis? Jag var på Säter ATV träff Samt SOT i Björnhyttan förra året och båda kostade några hundra kronor, men det var det sååååå värt :headbang:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Oskar P skrivet 17 maj 2011 kl. 16:38:06
Man borde väl få åka som gäst till en medlem (som självklart åker samtidigt)
och gillar man det så blir man medlem.

Se det som marknadsföring? :)
det låter ju rätt vettigt och skulle säkert ses som OK även av medlemmar.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Lowest skrivet 17 maj 2011 kl. 16:52:58

( Är det ens lagligt att kräva medlemskap eller erlagd betalning för att få köra på lederna? )

Leden är klassad som motorbana och är man inte medlem och åker så bryter man mot terrängkörningslagen.

Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: mittonen skrivet 17 maj 2011 kl. 21:29:47
Avgiften är 250 kr för ett år så är ju nästan mindre än månadskostnaden för en försäkring!

Fast nu ska jag vara tyst för jag är inte medlem själv, fast ska bli det så fort jag köper en ATV som man kan åka på träffar med :help:

Och jag har en inkomst på 2k i månaden så 8 är ju inte så dåligt :rtfm:

2000???? bor du hemma hos mamma eller??? min hyra är ju på 3156 kr :/
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: AtvNerd skrivet 17 maj 2011 kl. 21:40:02
Men snälla nån... 68 öre om dagen i ett år...
Får jag reda på att nån av er som tycker det är dyrt, röker eller snusar så blir jag bara deprimerad över prioriteringarna...

Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: jaas skrivet 17 maj 2011 kl. 22:20:01
Avgiften är 250 kr för ett år så är ju nästan mindre än månadskostnaden för en försäkring!

Fast nu ska jag vara tyst för jag är inte medlem själv, fast ska bli det så fort jag köper en ATV som man kan åka på träffar med :help:

Och jag har en inkomst på 2k i månaden så 8 är ju inte så dåligt :rtfm:

2000???? bor du hemma hos mamma eller??? min hyra är ju på 3156 kr :/

Nej jag bor hos pappa ':) Och studerar på högskolan 5 mil bort! Har valt att pendla och bo hemma för att lägga/spara pengar till roligare än hyra. Och tack vara detta har jag kunnat köpt en gammal Polaris ATV samt en massa annat kul! Skulle jag vilja byta bort allt detta mot en lägenhet? Nej :rtfm:

Problemet är inte en låg inkomst utan att man lägger fel mängd pengar på fel saker! Jag tog inte ett lån och köpte en atv för 120k utan sparade och köpte en för 15k, på så sätt behöver jag inte gnälla över massa avbetalningar varje månad.....

250 kr i medlemsavgift är INGENTING! Skulle gärna betala det och mera för varje enskild träff om den var väl organiserad och värd pengarna!(om jag åkte på några) ()p
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: mittonen skrivet 17 maj 2011 kl. 22:43:01
jag skulle nog betala jag med OM DE FANNS EN I NÄRHETEN.men ska ut nån dag o göra mig en "led" o skogen ska se hur lång jag kan göra den kolla upp lite o ringa stora skog o prata med dom jag kan få tillåtelse att få köra där.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: StefanN skrivet 17 maj 2011 kl. 23:23:11
Men vafan, de jobbar ju för alla i hela Sverige.

De kan ju inte anlägga leder över hela landet samtidigt  :hmmm:

Gå med så är ju chansen större att det kommer en led närmare dig  :knupple:

Skärpning ATV-folk   :banghead:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 18 maj 2011 kl. 08:00:44
Svenska ATV föreningen må jobba för alla medlemmar, men det är naturligivs så att "de" inte kommer att anlägga atvleder i hela landet, att slå ihop funktionen "rikstäckande organistation som talar för alla" och förmåner som bara folk i vissa delar av landet har fysisk tillgång till blir liksom lite fel, även om avgiften är rätt låg.
Som framkommit i vissa av inläggen här riskerar man att folk struntar i att gå med, för att leder och annat bara iordningställs lokalt där styrelsen befinner sig, lite som att det är en lokal förening som tar in medlemsavgifter från hela landet, men bara jobbar med leder lokalt på ett par ställen...

Vet inte hur snöskoterklubbarna har organiserat sig, men tror att de har lokala klubbar som man betalar till, och som organiserar det lokala arbetet, och att den lokala klubben sedan har en representant i Snofed, den rikstäckande organisationen, en mindre del av medlemsavgiften lokalt går till arbetet i Snofed, och den övergripande organisationen får på så sätt in pengar till att delta politiskt och driva de frågorna som är gemensamma för alla skoteråkare.

Det är en sak att föra talan för en stor grupp ATV-ägare, och en helt annan sak att satsa på lokala projekt, för pengar som är insamlade från hela landet.

Som jag ser det är risken stor att allt för många resonerar som Jaas:
Citera
250 kr i medlemsavgift är INGENTING! Skulle gärna betala det och mera för varje enskild träff om den var väl organiserad och värd pengarna!(om jag åkte på några)

Fritt översatt, jag går inte med innan det finns en lokal led/bana att köra på.

Kanske kunde man lösa det hela genom en låg avgift "sponsor" 50-100 kr för alla ute i landet som befinner sig på orter utan lokalt engagemang, och den högre 250 kr avgiften för de som bor på orter med en lokal aktiv förening som faktiskt bedriver verksamhet och bygger upp leder eller banor?

En avgift på 250 kr är inte hög, men för alla som inte har tillgång till lederna tror jag att det kan kännas som lite orättvist, och man riskerar då att få så få medlemmar att funktionen som "huvudorganisation" för oss ATV-ägare inte blir trovärdig.

Jämför det gärna med att fackavgiften skulle erläggas till Facket-föreningen i Lund, och att de förde min talan politiskt, men deras förmåner bara fanns tillgängliga för de som bodde i Lund med omnejd.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Micce skrivet 18 maj 2011 kl. 09:59:47
Är generellt emot att nån ska förbjuda andra att åka på leder osv. Men tycker att SATVF har gjort så mkt för alla som åker. Snart kommer vi att se resultaten av deras arbete. Så att inte bidra med 250kr är ju nästan löjligt. Lägger man upp det som att det skulle vara dyrt har man nog valt fel hobby.
/Micke
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: trapper™ skrivet 18 maj 2011 kl. 10:16:32
Så om jag anlägger en motorstadion för mina pengar min tid mm så anser ni som inte är medlemmar att ni skulle få komma & köra där gratis bara för att??!! så sen då när allt e sönderkört så ska JAG laga området igen så ni ska kunna komma dit igen o köra gratis,,, skärpning för fasiken,, asså ska man köra på tex Avesta  leden så betala avgiften & gnäll inte,,,  bli medlemar i stället,,
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: jaas skrivet 18 maj 2011 kl. 10:22:00


Som jag ser det är risken stor att allt för många resonerar som Jaas:
Citera
250 kr i medlemsavgift är INGENTING! Skulle gärna betala det och mera för varje enskild träff om den var väl organiserad och värd pengarna!(om jag åkte på några)

Fritt översatt, jag går inte med innan det finns en lokal led/bana att köra på.

"Översättar" du mitt citat till det du skriver under citatet? Då fattade du mig helt fel!
 Jag är inte medlem nu! Men det beror inte på att det är för långt till lederna, har under 10 mil till Avesta! Och skulle lätt åka 30 mil också om det vore så..... Jag är inte medlem på grund utav att jag har en sunkig ATV som jag inte anser det är värt att åka på träffar med.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: AtvHudik skrivet 18 maj 2011 kl. 10:39:33


Som jag ser det är risken stor att allt för många resonerar som Jaas:
Citera
250 kr i medlemsavgift är INGENTING! Skulle gärna betala det och mera för varje enskild träff om den var väl organiserad och värd pengarna!(om jag åkte på några)

Fritt översatt, jag går inte med innan det finns en lokal led/bana att köra på.

"Översättar" du mitt citat till det du skriver under citatet? Då fattade du mig helt fel!
 Jag är inte medlem nu! Men det beror inte på att det är för långt till lederna, har under 10 mil till Avesta! Och skulle lätt åka 30 mil också om det vore så..... Jag är inte medlem på grund utav att jag har en sunkig ATV som jag inte anser det är värt att åka på träffar med.
Jag är medlem av den anledningen att jag äger en ATVC och SATVF arbetar för våran sak och våran rätt att använda våra fordon. Det handlar inte bara om leder. Gå in på deras sida och kolla, läs och bli medlem. Det gynnar oss alla med detta intresse.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 18 maj 2011 kl. 11:52:52


Som jag ser det är risken stor att allt för många resonerar som Jaas:
Citera
250 kr i medlemsavgift är INGENTING! Skulle gärna betala det och mera för varje enskild träff om den var väl organiserad och värd pengarna!(om jag åkte på några)

Fritt översatt, jag går inte med innan det finns en lokal led/bana att köra på.

"Översättar" du mitt citat till det du skriver under citatet? Då fattade du mig helt fel!
 Jag är inte medlem nu! Men det beror inte på att det är för långt till lederna, har under 10 mil till Avesta! Och skulle lätt åka 30 mil också om det vore så..... Jag är inte medlem på grund utav att jag har en sunkig ATV som jag inte anser det är värt att åka på träffar med.

Du styrker ju mitt påstående genom att skriva som du skriver.
Andra kanske inte är med för att de inte har tillgång till banor/leder.
Ytterligare andra för att de aldrig kör vid sidan av vägen.

Det viktiga för SATV borde ju vara att få så många medlemmar som möjligt, och inte att satsa pengar på lokala leder, det kan lokala föreningar/klubbar göra.
Enligt mig skall ATVföreningen primärt underlätta politiskt för att lokalt engagerade ATV-åkare/medlemmar skall ha rätten att utnyttja t.ex. ledningsgator för att framföra sitt fordon.

Vill man stödja det politiska engagemanget så borde man kunna göra det för en mindre avgift, och har man en lokalt aktiv förening kan man betala ett högre pris, men då också ha tillgång till leder eller banor som klubben ordnat.

Nu vet jag inte vad en "led" innebär för er, men om vi säger så här:

Om ATVföreningen ordnar så att ALLA kraftledningsgator blir lagliga att köra på så skall naturligvis vem som helst, medlem eller ej, kunna köra där.

Om en förening eller ett företag har ensamrätt på att köra på ett visst ställe är det upp till tillståndsinnehavaren att ta betalt efter eget tycke.

Jag tycker det är helt OK att betala för det politiska arbetet, men inte för att föreningen skall bidra till leder eller banor som jag inte har tillgång till.

Varför inte titta på hur skoterklubbarna har organiserat sig, det är ju mer eller mindre samma typ av hobbypryl.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: jaas skrivet 18 maj 2011 kl. 12:23:34


Som jag ser det är risken stor att allt för många resonerar som Jaas:
Citera
250 kr i medlemsavgift är INGENTING! Skulle gärna betala det och mera för varje enskild träff om den var väl organiserad och värd pengarna!(om jag åkte på några)

Fritt översatt, jag går inte med innan det finns en lokal led/bana att köra på.

"Översättar" du mitt citat till det du skriver under citatet? Då fattade du mig helt fel!
 Jag är inte medlem nu! Men det beror inte på att det är för långt till lederna, har under 10 mil till Avesta! Och skulle lätt åka 30 mil också om det vore så..... Jag är inte medlem på grund utav att jag har en sunkig ATV som jag inte anser det är värt att åka på träffar med.

Du styrker ju mitt påstående genom att skriva som du skriver.
Andra kanske inte är med för att de inte har tillgång till banor/leder.
Ytterligare andra för att de aldrig kör vid sidan av vägen.

Det viktiga för SATV borde ju vara att få så många medlemmar som möjligt, och inte att satsa pengar på lokala leder, det kan lokala föreningar/klubbar göra.
Enligt mig skall ATVföreningen primärt underlätta politiskt för att lokalt engagerade ATV-åkare/medlemmar skall ha rätten att utnyttja t.ex. ledningsgator för att framföra sitt fordon.

Vill man stödja det politiska engagemanget så borde man kunna göra det för en mindre avgift, och har man en lokalt aktiv förening kan man betala ett högre pris, men då också ha tillgång till leder eller banor som klubben ordnat.

Nu vet jag inte vad en "led" innebär för er, men om vi säger så här:

Om ATVföreningen ordnar så att ALLA kraftledningsgator blir lagliga att köra på så skall naturligvis vem som helst, medlem eller ej, kunna köra där.

Om en förening eller ett företag har ensamrätt på att köra på ett visst ställe är det upp till tillståndsinnehavaren att ta betalt efter eget tycke.

Jag tycker det är helt OK att betala för det politiska arbetet, men inte för att föreningen skall bidra till leder eller banor som jag inte har tillgång till.

Varför inte titta på hur skoterklubbarna har organiserat sig, det är ju mer eller mindre samma typ av hobbypryl.



Den lilla skillnaden mellan min anledning(Dålig ATV) och att den att folk som inte är med på grund utav avståndet till lederna är att de tycker det är satvf fel att det inte finns leder i närheten av de....Men jag kan ju inte skylla min kassa polaris på satvf.

När man inte har en led i närheten och inte blir medlem av den anledningen så kommer det ju inte ge mera pengar till flera leder, hade man däremot blivit medlem kanske det hade organiserats en led i närheten?

Men om jag blir medlem kommer ju knappast min atv att bli fräschare för det? Och blir den inte det så spelade det ingen roll om jag hade 30 eller 2 mil till leden, för jag kan inte åka på den iallafall

Sen kanske jag skulle ta och bli medlem iallafall för om jag köper en atv som man vill åka längre en 2 kilometer på åt gången så skulle jag uppskatta om det fanns ställen att åka på.

Jag har led i närheten men inget att åka med på den, det är mitt problem och inte satvf fel!
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Micce skrivet 18 maj 2011 kl. 12:38:23
Man måste ju inte äga en atv för att stöda en bra sak. Skänker pengar till cancer fonden men har inte cancer.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: jaas skrivet 18 maj 2011 kl. 12:40:16
Ja visst kan men resonera så, men då kan jag ju lätt göra av med alla pengar på föreningar och bidrag jag kanske kommer ha nytta av i framtiden.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Micce skrivet 18 maj 2011 kl. 12:47:57
Kulor är till att rulla :lol:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: AtvNerd skrivet 18 maj 2011 kl. 13:07:35
Det är som vanligt mycket snack och ingen verkstad....
Vill man inte bli medlem för att banorna ligger för långt borta så har man ju ett val, åka till banan trots att det är långt eller att skita i det.
Ta Avesta leden som ett gott exempel, den får man se som ett mycket lyckat pilot projekt.
Det visar ju alla vrångkukar och nej sägare att det går att få till nåt bra om man går ihop.
Men det kräver ju att man går ihop och löper linan ut, man kan ju givetvis inte ordna banor över hela landet direkt, och troligtvis kommer det fortfarande var långt till närmsta bana/led för boende i de större länen även om 10 år.
Men finns det eldsjälar i t.ex Norrland som är medlemmar så finns ju kunskapen och erfarenheterna från projekt såsom Avesta leden att tillgå... och man kan göra nåt själv, istället för att gnälla.
Realistiskt sett så kommer det aldrig att bli fritt för gemeneman att dra ut på kabelgatorna helt fritt, utan man kommer säkerligen att behöva tillhöra en organisation.
Men antalet lagliga leder och banor kommer att öka, varför inte satsa lite pengar på ett medlemskap, risken blir ju inte direkt mindre att man får ett körområde närmare sig, för det verkar ju tyvärr vara väldigt lätt att såga föreningens arbete, men otroligt svårt för alla nej sägare att göra nåt själv...
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: StefanN skrivet 18 maj 2011 kl. 15:12:49
Jag är inte medlem nu! Men det beror inte på att det är för långt till lederna, har under 10 mil till Avesta! Och skulle lätt åka 30 mil också om det vore så..... Jag är inte medlem på grund utav att jag har en sunkig ATV som jag inte anser det är värt att åka på träffar med.
Varför inte stödja en organisation som jobbar för "din sak", sen när du väl har råd med en bättre hjuling så har du fler möjligheter än om du bara setat passiv å väntat på bättre tider!!?  ;)
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: jaas skrivet 18 maj 2011 kl. 15:51:53
Jag är inte medlem nu! Men det beror inte på att det är för långt till lederna, har under 10 mil till Avesta! Och skulle lätt åka 30 mil också om det vore så..... Jag är inte medlem på grund utav att jag har en sunkig ATV som jag inte anser det är värt att åka på träffar med.
Varför inte stödja en organisation som jobbar för "din sak", sen när du väl har råd med en bättre hjuling så har du fler möjligheter än om du bara setat passiv å väntat på bättre tider!!?  ;)

Var ju typ det som jag skrev i mitt inlägg ovan:
Sen kanske jag skulle ta och bli medlem iallafall för om jag köper en atv som man vill åka längre en 2 kilometer på åt gången så skulle jag uppskatta om det fanns ställen att åka på.

Ne nu ska jag sluta spamma sönder tråden! :help:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 18 maj 2011 kl. 15:57:47
Till Jaas:

Det finns många skäl att inte vara medlem, att ha en kass ATV är ett precis lika gott skäl som att ha långt till en led eller aktiv förening/grupp som ens teoretiskt skulle kunna arrangera en led.
Detta är också som sagt anledningen till att jag tycker det kunde vara ide att ha olika medlemskap, eller en annan struktur på föreningen/medlemmarna, så att de som stödjer iden, men tycker det är lite dyrt med 250 kr kan betala mindre, men ändå bidra, både till ett stort medlemsantal, och lite pengar för det generella arbetet för ATV-körningens främjande.

Pontus:

Det kommer aldrig att "ordnas" en ATV-led om det inte finns en aktiv grupp som lokalt ordnar med det, jag arbetar själv rätt mycket ideellt, och min syn på ideellt arbete är inte att det skall krävas medlemskap eller att man betalar för att få nyttja det vi i föreningen eller gruppen skapat, det blir bara ännu mer jobb som skall skötas om man skall hantera den typen av debitering.
Lokala föreningar, för lokalt aktiva förare, som i sin tur ekonomiskt bidrar till huvudorganisationens mer "kamerala" och politiska arbetsuppgifter tror jag är det mest effektiva för att få många medlemmar.
De lokala föreningarna skall i samarbete med Kommunen se till att få loss medel för att bygga upp och underhålla denna typ av leder precis som när det gäller snöskoterleder.

Jag kan ge ett exempel på hur det fungerar här i byn när det gäller snöskoterlederna (vi har 5 mil leder vi sköter):

De av oss bybor som är med i en snöskoterförening är med i Piteå Snöskoterklubb, det kostar 200 kr/år, och då får man ett presentkort på köpet, som är värt 300 kr hos ett fåtal utvalda handlare lokalt på orten. (Typ 20% rabatt vid köp för mer än 1500 kr)
Lokalt i varje by finns 1-2 kontaktmän/ledansvariga, som organiserar utplacering och nedtagning av ledmarkeringarna, tar fram "sladdningslistor" o.s.v.
Piteå Snöskoterklubb tillhandahåller material till broar, skyltar och ledmarkeringar, och om de ser/vet att det utförs ett seriöst arbete kan de även hålla med en gratis snöskoter, (en gammal lynx 535 t.ex.), för de som vill sladda lederna men inte har en maskin som klarar det, kontaktman/ledansvarig ansvarar för klubbens skoter.
Lokalt i byn har vi sökt bidrag från byaföreningen (som finns för att se till att byns innevånare skall trivas) och får årligen ca 4000 kr för att använda till reparationer, bensin o.s.v. för de mest aktiva, som har de största kostnaderna, eller för inköp av maskiner/material som behövs och som vi inte kan få in på annat sätt.
Piteå Snöskoterklubb bidrar ekonomiskt, och ibland även med styrelsemedlemmar, till att driva SNOFED som har hand om myndighetskontakterna.
Piteå snöskoterklubb får ett ledbidrag från Kommunen, inga större pengar, men dock.

Jag förutsätter att större delen av de 200 kronor jag betalar i medlemsavgift till Piteå snöskoterklubb stannar lokalt i föreningen, och att en mindre del går vidare till SNOFED, och jag tycker att det är helt OK.

Att jag istället skulle betala till SNOFED, och Piteå snöskoterklubb skulle söka bidrag från dem för att bygga och underhålla lederna känns bakvänt, och riskerar att ett godtycke infinner sig.

För mig som inte har någon lokal ATV-förening som jag kan gå med i skulle det därför vara bra med ett stödmedlemskap i Svenska ATV-föreningen, och det enda jag begär av dem för de pengarna är att de sköter myndighetskontakter för ATV-körningens främjande.

Jag tycker dessutom det är lite konstigt att det är en så pass aggresiv ton i denna debatt, som jag förstår det ställdes frågon om hur man tyckte att lederna skulle drivas, eller rättare sagt om det skulle finnas krav på medlemskap för att få köra eller ej, och då måste man väl ändå vara öppen för synpunkter?

När det gäller skoterleder skulle det aldrig funka med krav på medlemskap eller betalning, och jag tror nog inte att det kommer att funka bra heller på ATV-leder, men än en gång, det måste vara upp till de som lokalt arbetar med lederna.

Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: StefanN skrivet 18 maj 2011 kl. 16:06:52
För mig som inte har någon lokal ATV-förening som jag kan gå med i skulle det därför vara bra med ett stödmedlemskap i Svenska ATV-föreningen, och det enda jag begär av dem för de pengarna är att de sköter myndighetskontakter för ATV-körningens främjande.
Jag tänkte lite likadant  :)

Förhoppningsvis blir det en tur till Avesta å dess led någon gång  8)
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: StefanN skrivet 18 maj 2011 kl. 16:09:01
Var ju typ det som jag skrev i mitt inlägg ovan:
Sen kanske jag skulle ta och bli medlem iallafall för om jag köper en atv som man vill åka längre en 2 kilometer på åt gången så skulle jag uppskatta om det fanns ställen att åka på.
Missade de raderna  :help:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: AtvNerd skrivet 18 maj 2011 kl. 16:34:13
Känns bara konstigt att Atv leden jämförs med en skoterled, Atv har inte samma acceptans som en skoter, den gör också betydligt mer påverkan på marken än en skoter.
Förbud mot Atv är mer vanligt än förbud mot skoter.
Man kan ju inte direkt sladda rätt Atv leden om den blir spårig.
Det är mer jobb att få igenom en laglig atvled, beslutsfattarna är mer restriktiva.
För att ändra inställning hos beslutsfattarna krävs endel jobb.
Skoterleder i Norrland känns lättare att få till.

(skriver på telefon om det känns lite hoppigt)  :)
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: BEERHUNTER skrivet 18 maj 2011 kl. 16:45:38
Jag är medlem , men kommer jag att använda lederna som är norra Sverige ? Tror knappas det , medlem är jag för det myndighetsarbete dom gör för ALLA ATVåkare !
Bor söder om Borås !
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Svezon™ skrivet 18 maj 2011 kl. 18:29:22
250kr för tecknande av ett medlemskap som ger mig rätt att åka på Sveriges enda Atv led måste väl ändå anses som billigt? Jag vet inte om jag kommer att nyttja leden men jag ser INTE mitt medlemskap som ett ledkort utan som min chans att kunna bidra till SATVF:s arbete med/mot myndigheter och politiker för att främja mitt största intresse! Jag tror nog inte så stor del av medlemsavgiften går till Avesta leden utan till administrativa omkostnader inom föreningen.
 
SATVF huvudsakliga arbete ligger ju inte på Avesta leden utan just att påverka politiker och berörda instanser för att öka våra rättigheter som Atv entusiaster. Att sen Avesta leden finns idag kan vi ju tacka SATVF och deras arbete för, för utan dom hade vi inte haft NÅGON Atv led i Sverige. Med deras arbete tror jag att det kommer finnas fler leder i framtiden, då antalet Atv:er ökar dramatiskt varje år.

Min röst lägger jag på att man ska vara medlem för att få bruka leden.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: AtvHudik skrivet 18 maj 2011 kl. 21:12:25
250kr för tecknande av ett medlemskap som ger mig rätt att åka på Sveriges enda Atv led måste väl ändå anses som billigt? Jag vet inte om jag kommer att nyttja leden men jag ser INTE mitt medlemskap som ett ledkort utan som min chans att kunna bidra till SATV:s arbete med/mot myndigheter och politiker för att främja mitt största intresse! Jag tror nog inte så stor del av medlemsavgiften går till Avesta leden utan till administrativa omkostnader inom föreningen.
 
SATV huvudsakliga arbete ligger ju inte på Avesta leden utan just att påverka politiker och berörda instanser för att öka våra rättigheter som Atv entusiaster. Att sen Avesta leden finns idag kan vi ju tacka SATF och deras arbete för, för utan dom hade vi inte haft NÅGON Atv led i Sverige. Med deras arbete tror jag att det kommer finnas fler leder i framtiden, då antalet Atv:er ökar dramatiskt varje år.


Jag håller med varenda ord i inlägget. AMEN och slut på diskusionen om varför man ska vara med.  :sunny:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: AtvNerd skrivet 18 maj 2011 kl. 21:17:53
Hade jag vart smartare så är det exakt så jag skulle uttryckt mig, svezon!
Glasklart som alltid!  ()p
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 20 maj 2011 kl. 20:14:58
Nu har SATVF börjat teckna avtal med markägare och söker tillstånd hos myndigheterna för att kunna skapa ATV leder för laglig körning. Men tycker du att vem som helst skall få nyttja dom eller bara medlemmar i Svenska ATV Föreningen? Det är föreningen som står som ansvarig för alla markarrenden och ansökningar. Vad tycker du?

Kan du förklara mer eakt hur det fungerar med SATVF:s engagemang, är det egentligen lokala föreningar som gör jobbet, eller drivs hela projekten i SATVF:s regi.
Om det är lokala föreningar som gör jobbet, hur stödjer SATVF arbetet, ekonomiskt, eller via myndighetskontakter, eller både och?
Kommer SATVF att göra samma typ av insatser på orter där det inte finns aktiva föreningar?
Kommer de prejudikat som skapas att öppna för alla eventuellt nya föreningar att göra samma sak på andra ställen i landet?

När det gäller avgifter för att köra på leder som är godkända av staten/markägare så anser jag inte att de skall vara avgiftsbelagda.
Om godkännandet hänger på att det finns folk/föreningar som är direkt ansvariga för eventuella skador som uppstår så anser jag att det är upp till föreningarna, men jag tror inte att det ökar användandet av lederna, eller anslutningen till föreningarna, att ta betalt för nyttjandet.
Bättre då att t.ex. via skyltar informera om att: "DENNA LED FINNS TILL TACK VARE SATVF, GÅ MED OM DU GILLAR DET VI GÖR"
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Mudde skrivet 20 maj 2011 kl. 20:39:31
Vad gäller Avestaleden och SATVF ligger till som så att "vi" vill se om det inte gick att få undantag från Terrängkörningslagen som är tämligen tydlig.

För att kunna göra det var vi "tvungna" att ha ett markarrende vilket vi fick hos Svea Skog. Leden förvaltas dock av ATV Avesta som har nyttjanderätten och avtalet med kommunens miljökontor.

Att ha en led är förknippat med kostnader såsom - markarrende, miljöinspektions avgifter, underhåll mm.

SATVF har aldrig haft för avsikt att "äga" eller "driva" egna leder! Däremot agera / fungera som en dörröppnare gentemot myndigheter m.fl vilket man också gjort.

Avesta leden är ett GENOMBROTT som kan användas på andra ställen då den finns som "prejudikat" som bevisar att det går att skapa leder.

Att driva och sköta leder är inte gratis - se bara på skoterlederna!
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Svezon™ skrivet 20 maj 2011 kl. 21:04:00
Vad gäller Avestaleden och SATVF ligger till som så att "vi" vill se om det inte gick att få undantag från Terrängkörningslagen som är tämligen tydlig.

För att kunna göra det var vi "tvungna" att ha ett markarrende vilket vi fick hos Svea Skog. Leden förvaltas dock av ATV Avesta som har nyttjanderätten och avtalet med kommunens miljökontor.

Att ha en led är förknippat med kostnader såsom - markarrende, miljöinspektions avgifter, underhåll mm.

SATVF har aldrig haft för avsikt att "äga" eller "driva" egna leder! Däremot agera / fungera som en dörröppnare gentemot myndigheter m.fl vilket man också gjort.

Avesta leden är ett GENOMBROTT som kan användas på andra ställen då den finns som "prejudikat" som bevisar att det går att skapa leder.

Att driva och sköta leder är inte gratis - se bara på skoterlederna!

Jag tycker att ni gjort ett kanonjobb som lyckats få till en led i detta förbudsland!  ()p
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 21 maj 2011 kl. 08:57:57
Hur lång är leden?
Vad kostar arrendet?
Hur är planen för framtiden, skall den lokala föreningen betala arrendet eller skall SATVF göra det?
Kommer miljöinspektionsavgifter vara en löpande kostnad, eller bara något som kostade vid själva iordningställandet?

När det gäller skoterleder har man ju ett lite annat fokus, där vill man ju ha en så bra/slät/fin led som möjligt, jag har dock bilden av att det är mer eller mindre tvärt om när det gäller ATV-leder, eller har jag missuppfattat detta?
Vill man ha en bra led kan man ju hålla sig på skogsvägar?

Även jag tycker att det arbete som SATVF gjort för att komma runt den stringenta terrängkörningslagen är strålande, det finns mycket galet med den lagen, och jag är också beredd att betala för att det finns folk som driver denna typ av frågor, jag vidhåller dock att det är en ovanligt hög avgift för att stödja ett arbete som begränsar sig till detta, och eftersom frågan ställdes som en öppen fråga så vidgåller jag min uppfattning att det borde finnas en differentierad taxa på medlemskap beroende på om man har tillgång till "medlemsförmånerna" som lokala klubbar bidrar med, eller ej.

OK; det är inga stora pengar det handlar om, men mitt resonemang är mer principiellt.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Oskar P skrivet 21 maj 2011 kl. 11:48:30
jag tycker att det är värt 250kr bara att föreningen sätter press på politiker och får igenom lite av "våra" åsikter.
samhället är styrt aldelles för mycket av "dom där uppe" och vanliga dödliga har små eller inga möjligheter att påverka, mer än civil olydnad.
jag gick nyss med i SATVF för jag vill stödja denna påtryckning av politiker, det var riktigt smidigt, man kunde betala via deras sida från internetbanken och allt..
vi måste stå upp och kämpa för vår sak innan Miljöpartiet växer sig för starka!
det är trist att det inte finns en led i västsverige men det är inte heller helt osannoilkt att jag tar mig en resa till avesta för att köra där uppe.

Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 21 maj 2011 kl. 17:05:32
Jag är ateist, men betalar 100 kr/år till EFS i byn för att de tillhandahåller våra ungdomar fritidssysselsättning i form av EFS-scouterna.
De aktiva EFS:arna betalar 200 kr för sitt medlemskap.
På samma sätt ställer jag gärna upp som "stödmedlem" i SATVF även om jag har 50 mil till närmaste förening/klubb eller led.

Detta är min uppfattning, och inget som alla andra behöver hålla med om.
Det har dock funkat riktigt bra för EFS i byn, de har fördubblat sina medlemsavgiftsintäkter sedan de införde "stödmedlemssystemet".
Ett förslag som jag kom med.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: AtvHudik skrivet 21 maj 2011 kl. 20:24:39
Jag är ateist, men betalar 100 kr/år till EFS i byn för att de tillhandahåller våra ungdomar fritidssysselsättning i form av EFS-scouterna.
De aktiva EFS:arna betalar 200 kr för sitt medlemskap.
På samma sätt ställer jag gärna upp som "stödmedlem" i SATVF även om jag har 50 mil till närmaste förening/klubb eller led.

Detta är min uppfattning, och inget som alla andra behöver hålla med om.
Det har dock funkat riktigt bra för EFS i byn, de har fördubblat sina medlemsavgiftsintäkter sedan de införde "stödmedlemssystemet".
Ett förslag som jag kom med.

Visst låter det vettigt tycker jag också. Dessuto skulle detta garanterat leda till större antal medlemmar och på detta sätt större chanser att påverka.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Mudde skrivet 21 maj 2011 kl. 22:49:42
Hur lång är leden?
Vad kostar arrendet?
Hur är planen för framtiden, skall den lokala föreningen betala arrendet eller skall SATVF göra det?
Kommer miljöinspektionsavgifter vara en löpande kostnad, eller bara något som kostade vid själva iordningställandet?

När det gäller skoterleder har man ju ett lite annat fokus, där vill man ju ha en så bra/slät/fin led som möjligt, jag har dock bilden av att det är mer eller mindre tvärt om när det gäller ATV-leder, eller har jag missuppfattat detta?
Vill man ha en bra led kan man ju hålla sig på skogsvägar?

Även jag tycker att det arbete som SATVF gjort för att komma runt den stringenta terrängkörningslagen är strålande, det finns mycket galet med den lagen, och jag är också beredd att betala för att det finns folk som driver denna typ av frågor, jag vidhåller dock att det är en ovanligt hög avgift för att stödja ett arbete som begränsar sig till detta, och eftersom frågan ställdes som en öppen fråga så vidgåller jag min uppfattning att det borde finnas en differentierad taxa på medlemskap beroende på om man har tillgång till "medlemsförmånerna" som lokala klubbar bidrar med, eller ej.

OK; det är inga stora pengar det handlar om, men mitt resonemang är mer principiellt.

Hur lång är leden?

Drygt 1 mil, tar ca 4 timmar att köra (min uppfattning) men i trupp ca 6 timmar.

Vad kostar arrendet?

1500:-/år

Hur är planen för framtiden, skall den lokala föreningen betala arrendet eller skall SATVF göra det?

Om jag inte minns fel har SATVF betalt för en 3 års period som sen automatiskt förlängs med 3 år.

Kommer miljöinspektionsavgifter vara en löpande kostnad, eller bara något som kostade vid själva iordningställandet?

Det är en löpande kostnad och kostar dryga 5.000:- / år + den initiala som var på närmare 10.000:- för uppstarten.

När det gäller skoterleder har man ju ett lite annat fokus, där vill man ju ha en så bra/slät/fin led som möjligt, jag har dock bilden av att det är mer eller mindre tvärt om när det gäller ATV-leder, eller har jag missuppfattat detta?
Vill man ha en bra led kan man ju hålla sig på skogsvägar?

Man måste fortfarande bygga broar över åar som innehåller fisk eller flodpärlmusslor, skylta, återställa (kan bli sönderkört) och detta kostar. Men du har helt rätt, vi vill inte ha en SLÄT led, vi vill gärna dra en ATV led bredvid en skoterled men utan underhåll.....
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 23 maj 2011 kl. 08:13:01
OK, tack för bra info.

Detta innebär alltså att det kommer att kosta i runda slängar 10 000 kr/år att hålla igång leden om man bara ser till arrendet och miljöinspektionen samt lite material till broarna, själva återställandet och underhållet sker väl som vanligt i denna typ av verksamheter på ideell basis?

Då jag har viss erfarenhet av att ta betalt av de som fiskar i vårt fiskevårdsområde så undrar jag hur ni tänkt lösa betalningen, om det skulle kosta att köra leden?

Vi har satt upp "fiskekortsautomater" vid våra planterade vatten då folk som regel vill fiska när det är kväll/helg och byns butik inte är öppen...
Fiskekortsautomaten är i princip en extremt förstärkt postlåda, 3 mm rostfritt stål, förstärkt på vissa ställen.
Kunderna betalar genom att lägga 60 kr i ett kuvert, som de skriver sitt namn på.

Detta fungerar väl skapligt, men det ger inte speciellt mycket pengar, och vi har upprepade gånger blivit av med både pengar, oc hela "automaten".
Det har troligen kostat lika mycket att hålla igång automaten, som de pengarna vi fått in, om vi skulle betalt för material och arbete för att hålla automaten igång...

Det jag menar är att det är rätt svårt att få en smidig lösning för betalningar på plats/när man vill köra, och om körningen måste planeras, och pengarna betalas in i förväg, och man skall hinna få ett färdbevis hemskickat på posten så blir det dels krångligt, arbetskrävande, och förmodligen ger det inte mycket pengar.

Jag förstår definitivt grundfrågan, vem skall få köra, vad skall det kosta, o.s.v. - men jag har inte riktigt klart för mig:

1. Vem och hur skall man kontrollera om de som kör är medlemmar?
2. OM man skall betala för att få köra, oavsett om man är medlem eller ej, vem skall ta betalt och hur skall det göras, och på vilka tider skall man kunna göra det.
3. Vem skall ha rätt att kontrollera färdbeviset?
4. KAN man rent juridiskt "förbjuda" färd på leden av de som icke är medlemmar eller inte har betalt?

Som jag ser det är det rimligt att man betalar om man vill köra, antingen som medlem eller som tillfällig besökare, frågan är bara om ni har en plan för om det får göras, kan göras, och vem som skall göra det.

Det känns fortfarande för mig som att man där det finns en lokal förening, med tillåtna "körställen", betalar en något högre medlemsavgift än de som bara är medlemmar i SATVF, och för dessa pengar får man tillgång till lederna och de träffar som föreningen arrangerar.
Man kunde även tänka sig att föreningen som driftar leden en eller ett par gånger/år arrangerar en ATV-träff med ledkörning och lite kringarrangemang som drar in de pengar som krävs för att underhålla leden?

Mitt förslag är "fel" på ett sätt, att man som aktiv medlem, som dessutom "tvingas" arbeta ideellt med t.ex. underhåll, skall betala mer än de som bara är tillfälliga besökare, men så är det ju mer eller mindre i alla föreningar, ju aktivare man är i föreningen och med ideellt arbete, ju mer betalar man...

Det som skulle kunna funka skapligt är att vid ledstart sätta upp en låda med inbetalningskort, som åkarna stoppar på sig och betalar in i efterhand till bankgiro.
Ville man skulle man då kunna kontrollera att alla som kör leden i vart fall stoppat på sig inbetalningskortet, och om de inte har detta på sig vid en eventuell kontroll så tar man person/adressuppgifter och fakturerar?
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Pson™ skrivet 23 maj 2011 kl. 12:48:09
Som det är nu så fixar Atv Avesta Träffar där intäkterna går till leden.

Som ansvariga för leden får dom kolla, att man har medlemskortet från SATVF med sig annar blir man anmäld förbrott mot terrängkörnings lagen..

Det är ju dom som är ansvariga för leden som bestämer vem som får åka..
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 23 maj 2011 kl. 21:27:48
Som det är nu så fixar Atv Avesta Träffar där intäkterna går till leden.

Som ansvariga för leden får dom kolla, att man har medlemskortet från SATVF med sig annar blir man anmäld förbrott mot terrängkörnings lagen..

Det är ju dom som är ansvariga för leden som bestämer vem som får åka..

Visst, det ger säkert god renomme om ATV-klubbarna börja anmäla folk för brott mot terrängkörningslagen... *ironi*

Det jag vill tydliggöra med min argumentation är att det inte så så lätt att på ett schysst sätt ta betalt, kontollera och/eller beivra den där typen av saker, visst, det är lätt att säga att det krävs det eller det, eller kostar si eller så, men att få till en god efterlevnad, och att folk skall uppskatta det som gjorts är inte alltid så lätt.
Ofta kan man dra in samma typ av pengar mycket lättare på andra sätt än att ta betalt av de som nyttjar det som erbjuds av ideella föreningar.

Att ha som krav att vara medlem i SATVF för att få köra på leden må vara ett argument för medlemskap för de som bor i närheten av leden/lederna, men riskerar bli allienerande för många andra, den stora majoriteten.
Jag säger inte att det är fel väg att gå, men jag ser i vart fall att det finns risker med det upplägget.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Pson™ skrivet 23 maj 2011 kl. 22:37:05
Jo jag håller med dig att det är svårt att avgöra hur och vad man ska ta betalt, å vilka som ska få åka när å hur å kontroller.. Men dom flesta av oss tycker nog att en slant till SATVF är den bästa vägen att gå.. För dom gör ju ett bra jobb med att försöka få flera ställen, å lättare att anordna körningar, träffar..
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 23 maj 2011 kl. 23:20:16
Personligen tror jag inte att en rikstäckande organisation skall blanda sig i "klubbaktiviteter" mer än i enstaka prejudiserande projekt, som t.ex. Avestaleden.
För den typen av organisation tror jag det är viktigare med så många medlemmar som möjligt, (och tillräckliga intäkter för att kunna sköta det kamerala som myndighetskontakterna och medlemskommunikationen kräver) än att de skall driva eller finansiera lokala projekt då det kan innebära att medlemsavgiften blir så hög att de som inte bor där det finns lokala aktiviteter drar sig för att vara med och sponsra.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Mudde skrivet 24 maj 2011 kl. 07:20:00
SATVF skall inte dra några leder och inte heller äga några leder. SATVF har gjort det möjligt att skapa fler leder. Dessa leder måste sedan förvaltas av lokala föreningar.

Den som sedan kör på någons led utan att ha ett medlemskap kommer automatiskt att bryta mot terrängkörningslagen. Så ser lagstiftningen ut då en ATV led inte går under allemansrätten.

Så för att kunna nyttja ANDRAS ATV leder vore en lösning en riksorganisation som de lokala klubbarna kan samarbeta med.

Då kan man vara medlem i en lokal klubb samtidigt som man kan gästa andras, precis som det är i Avesta. Notera att det bara är vid organiserade körningar från klubben som det kostar en köravgift. Men då ingår också fika, lunch mm. Dessutom drar då den lokala klubben in lite extra för att betala sina myndighetsavgifter. På så vis blir ett lokalt medlemskap billigare och alla som FRIVILLIGT kommer och kör på träffarna är också glada.

Se bara på vårträffen i Avesta 82 fordon och alla hade "skit" kul!

Jag förstår faktiskt inte inställningen hos folk som vill ha anlagda lagliga leder men inte är beredd att betala några hundralappar för det när man köpt en maskin för 100 - 150.000 som man inte får använda till annat än arbete!
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 24 maj 2011 kl. 08:00:01
Att det är svårt är en sak, att det är ett faktum är dock självklart.

Vi skulle ju kunna hårddra det hela, och ställa oss frågan hur många medlemmar SATVF skulle ha om det vore gratis, kostade 50 kr, 100 kr, 500 kr eller 1000 kr?

Ingetdera är egentligen något alls jämfört med vad maskinen kostar att köpa, äga eller köra med, men du skulle se en gigantisk skillnad på medlemsantalet.

Det är fakta, att hålla på att misskreditera/nedvärdera/anklaga de som anser att det är "för dyrt" att vara medlem är ingen bra taktik för att locka fler medlemmar att ansluta sig.

Vi har precis samma problem i byaföreningen, som underhåller grusvägarna i byn, för ALLAS möjlighet att köra på dem.

ca 30% betalar inte medlemsavgiften, och allt färre ju mer vi höjer avgiften för att pengarna inte räcker till (kostar 250 kr/år)
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Mudde skrivet 24 maj 2011 kl. 19:31:14
Att det är svårt är en sak, att det är ett faktum är dock självklart.

Vi skulle ju kunna hårddra det hela, och ställa oss frågan hur många medlemmar SATVF skulle ha om det vore gratis, kostade 50 kr, 100 kr, 500 kr eller 1000 kr?

Ingetdera är egentligen något alls jämfört med vad maskinen kostar att köpa, äga eller köra med, men du skulle se en gigantisk skillnad på medlemsantalet.

Det är fakta, att hålla på att misskreditera/nedvärdera/anklaga de som anser att det är "för dyrt" att vara medlem är ingen bra taktik för att locka fler medlemmar att ansluta sig.

Vi har precis samma problem i byaföreningen, som underhåller grusvägarna i byn, för ALLAS möjlighet att köra på dem.

ca 30% betalar inte medlemsavgiften, och allt färre ju mer vi höjer avgiften för att pengarna inte räcker till (kostar 250 kr/år)

 :help:

Vart vill du komma?

Ett medlemskap är frivilligt!
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 24 maj 2011 kl. 20:25:30
Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan SATVF och Avestaleden, och logiken i att man skall måsta vara medlem i SATVF för att få köra på leden, om det skall vara ett krav att vara medlem i SATVF för att få köra bör det rimligen innebära att SATVF sponsrar leden löpande på något sätt.
Om inte så är fallet kan jag inte se nyttan för ATV Avesta med att de som kör på leden är medlemmar i SATVF, då är det ju bättre att man på något sätt löser ett färdbevis för att få köra på leden en eller flera gånger?
Det enda ni kan vinna på att ha som krav att man är medlem i SATVF är väl att färre använder leden, är det det ni vill?

Jag tycker personligen inte att en centralorganisation skall stå för löpande kostnader på enstaka leder.
Dem som står för de löpande kostnaderna bör väl rimligvis ta intäkterna från de som kör på leden.
Frågan är bara hur man bäst löser debiteringen.

Min erfarenhet från liknande ideellt arbete är att det många gånger är bättre att låta alla som vill nyttja det som det ideella arbetet åstadkommit, och att den ideella organisationen på något sätt hittar de pengar som krävs för att underhålla det som erbjuds.
Fixar ni att sköta med en enkel och väl fungerande debitering av de som vill köra på leden är det självklart bäst, typ en "automat" där man betalar vid ledens start.

Att det sen är bra ju fler som blir medlemmar i SATVF är helt uppenbart, men som sagt, jag har lite svårt att se den logiska kopplingen mellan leden och SATVF.

Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 24 maj 2011 kl. 20:43:00
Jag tycker med att det är lite tokigt styrt ibland, blev medlem i satvf för att kunna åka på avesta leden. Hade jag då istället kunna betala en peng på plats till lokala föreningen för att få åka? som argument från den/dom som sa till mig att bli medlem vart det sagt så att om jag blev medlem hos satvf så kunde jag åka billigare på vissa ställen och bara betala en kör avgift istället för en högre summa som icke medlem?! men om satv föreningen inte annordnar några träffar eller samarbetar med arrangörer med slingor/banor att åka på så måste jag i allafall betala en större avgift varje gång någon fixar en körning och då vet jag inte vad jag skall med medlemskapet till hos satvf. satvf jobbar lokalt där dom som håller i det bor och jag tjänar inget på detta här där jag bor eller i närheten. Vem har ansvaret för tex avesta leden? satvf? kan man lösa ett dagkort istället?!  ()p
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: StefanN skrivet 24 maj 2011 kl. 20:51:02
Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan SATVF och Avestaleden
Utan Satvf hade det väl inte blivit en led :hmmm:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Mudde skrivet 24 maj 2011 kl. 21:42:23
Det finns ingen logik. Kopplingen mellan SATVF och AVESTALEDEN var ett sätt att lyckas få till den första leden. Detta då markägaren vill ge SATVF ett arrendeavtal på prov och möjligtvis fler i framtiden. I ett sånt scenario skulle det då vara kostnadsfritt (undantaget medlemskapet i SATVF) att köra på fler leder, precis som det är på Avesta leden.

Nu har dock SATVF valt att inte driva den frågan vidare tills vidare (vad jag vet) utan det är nu upp till de lokala klubbarna över landet att skapa lokala leder utan någon koppling till SATVF´s medlemskap.

Det har vi gjort i Örebro och har nu mer laglig mark att åka på än vi hinner med  :djump: Vi har helt enkelt för mycket mark  :lol:

Dock anser jag det viktigt att det finns en organisation (läs SATVF) som våra myndigheter kan kommunicera med.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: AtvNerd skrivet 24 maj 2011 kl. 21:44:34
Det finns ingen logik. Kopplingen mellan SATVF och AVESTALEDEN var ett sätt att lyckas få till den första leden. Detta då markägaren vill ge SATVF ett arrendeavtal på prov och möjligtvis fler i framtiden. I ett sånt scenario skulle det då vara kostnadsfritt (undantaget medlemskapet i SATVF) att köra på fler leder, precis som det är på Avesta leden.

Nu har dock SATVF valt att inte driva den frågan vidare tills vidare (vad jag vet) utan det är nu upp till de lokala klubbarna över landet att skapa lokala leder utan någon koppling till SATVF´s medlemskap.

Det har vi gjort i Örebro och har nu mer laglig mark att åka på än vi hinner med  :djump: Vi har helt enkelt för mycket mark  :lol:

Dock anser jag det viktigt att det finns en organisation (läs SATVF) som våra myndigheter kan kommunicera med.
()p
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Svezon™ skrivet 24 maj 2011 kl. 21:44:52
Det finns ingen logik. Kopplingen mellan SATVF och AVESTALEDEN var ett sätt att lyckas få till den första leden. Detta då markägaren vill ge SATVF ett arrendeavtal på prov och möjligtvis fler i framtiden. I ett sånt scenario skulle det då vara kostnadsfritt (undantaget medlemskapet i SATVF) att köra på fler leder, precis som det är på Avesta leden.

Nu har dock SATVF valt att inte driva den frågan vidare tills vidare (vad jag vet) utan det är nu upp till de lokala klubbarna över landet att skapa lokala leder utan någon koppling till SATVF´s medlemskap.

Det har vi gjort i Örebro och har nu mer laglig mark att åka på än vi hinner med  :djump: Vi har helt enkelt för mycket mark  :lol:

Dock anser jag det viktigt att det finns en organisation (läs SATVF) som våra myndigheter kan kommunicera med.
()p
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Edge Racing™ skrivet 24 maj 2011 kl. 21:50:05
Det finns ingen logik. Kopplingen mellan SATVF och AVESTALEDEN var ett sätt att lyckas få till den första leden. Detta då markägaren vill ge SATVF ett arrendeavtal på prov och möjligtvis fler i framtiden. I ett sånt scenario skulle det då vara kostnadsfritt (undantaget medlemskapet i SATVF) att köra på fler leder, precis som det är på Avesta leden.

Nu har dock SATVF valt att inte driva den frågan vidare tills vidare (vad jag vet) utan det är nu upp till de lokala klubbarna över landet att skapa lokala leder utan någon koppling till SATVF´s medlemskap.

Det har vi gjort i Örebro och har nu mer laglig mark att åka på än vi hinner med  :djump: Vi har helt enkelt för mycket mark  :lol:

Dock anser jag det viktigt att det finns en organisation (läs SATVF) som våra myndigheter kan kommunicera med.


 ()p  ()p
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 24 maj 2011 kl. 23:05:04
Det finns ingen logik. Kopplingen mellan SATVF och AVESTALEDEN var ett sätt att lyckas få till den första leden. Detta då markägaren vill ge SATVF ett arrendeavtal på prov och möjligtvis fler i framtiden. I ett sånt scenario skulle det då vara kostnadsfritt (undantaget medlemskapet i SATVF) att köra på fler leder, precis som det är på Avesta leden.

Nu har dock SATVF valt att inte driva den frågan vidare tills vidare (vad jag vet) utan det är nu upp till de lokala klubbarna över landet att skapa lokala leder utan någon koppling till SATVF´s medlemskap.

Det har vi gjort i Örebro och har nu mer laglig mark att åka på än vi hinner med  :djump: Vi har helt enkelt för mycket mark  :lol:

Dock anser jag det viktigt att det finns en organisation (läs SATVF) som våra myndigheter kan kommunicera med.

OK, då har vi alltså kommit så pass långt att vi har ett prejudikat att det går att ordna om/där det finns lokala klubbar.
Om de som ansvarar över Avestleden anser att SATVF gjort så mycket nytta för ledens skapande att man måste vara medlem för att få köra tycker jag att det är helt OK, men så vitt jag förstår det så ger det inga ytterligare intäkter till ATV Avseta som skall underhålla leden, vilket i sin tur innebär att man bör betala de som skall underhålla, alltså ATV Avesta.
Kravet blir då på just denna led att man betalar till både SATVF och ATV Avesta för att få köra på leden.

På eventuellt tillkommande leder, som inte får direkt uppbackning av SATVF bör det alltså enligt mitt resonemang vara enbart lokala klubben som tar betalt eller kräver medlemskap i den lokala föreningen.

Medlemskap i SATVF kan då bli frivilligt, så även icke SATVF-medlemmar kan få köra.

Och som sagt, även jag tycker att det är bättre ju fler som är medlemmar i SATVF, men att ha det som krav på alla kommande leder känns inte riktigt relevant.

Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 24 maj 2011 kl. 23:29:07
så då är det gratis för mig som medlem i satvf att köra på avesta leden?! kanoners. blir till att åka lite där i sommar då. hojta gärna ni andra som skall åka så vi blir ett gäng. det var superkul förra/första gången jag var där  ()p
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Thyrén skrivet 25 maj 2011 kl. 08:04:38
Det finns ingen logik. Kopplingen mellan SATVF och AVESTALEDEN var ett sätt att lyckas få till den första leden. Detta då markägaren vill ge SATVF ett arrendeavtal på prov och möjligtvis fler i framtiden. I ett sånt scenario skulle det då vara kostnadsfritt (undantaget medlemskapet i SATVF) att köra på fler leder, precis som det är på Avesta leden.

Nu har dock SATVF valt att inte driva den frågan vidare tills vidare (vad jag vet) utan det är nu upp till de lokala klubbarna över landet att skapa lokala leder utan någon koppling till SATVF´s medlemskap.

Det har vi gjort i Örebro och har nu mer laglig mark att åka på än vi hinner med  :djump: Vi har helt enkelt för mycket mark  :lol:

Dock anser jag det viktigt att det finns en organisation (läs SATVF) som våra myndigheter kan kommunicera med.

 ()p :djump:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Mango Kid skrivet 25 maj 2011 kl. 19:49:50
Självklart är du välkommen till oss. Titta gärna in på www.atvavesta.se och regga dig så har du lite bättre koll på när vi kör. Annars är det bara att åka den hur mycket du vill så länge det inte jagas.

Vill inte lägga några värderingar i denna tråden utan att ha läst allt som står men visst är det så att vi får lägga lite pengar på leden från ATV Avestas sida. Vi hade ju en lyckad vårträff i år och den ger oss möjlighet att betala nästa års kostnad utan att ta pengarna ur egen ficka.

Feta sponsorplånböcker är mycket välkommna. Kom gärna med ide om ni vill bidra.

Ordförande ATV Avesta
Johan Holmberg
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: mighty_toller skrivet 1 april 2014 kl. 18:51:38
var kan man hitta info om Avesta leden. karta och parkering samt regler? Kommer ej in på atv Avesta hemsida nån mer som har bekymmer med den i Android?
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Lowest skrivet 1 april 2014 kl. 19:17:38
var kan man hitta info om Avesta leden. karta och parkering samt regler? Kommer ej in på atv Avesta hemsida nån mer som har bekymmer med den i Android?

Det är inte atv-avesta som har hand om leden utan det är SATVF nu för tiden
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: mighty_toller skrivet 1 april 2014 kl. 19:41:43
Det är inte atv-avesta som har hand om leden utan det är SATVF nu för tiden
ok då är det på deras hemsida  man ska leta då ()p
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: TheJo skrivet 1 april 2014 kl. 22:56:45
Finns det ingen bra info-sida för Avestaleden? Jag har inte hittat någon iaf.

Tänker inte för mig själv i detta fall. Då jag har läst en hel del här på forumet och Facebook.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: StefanN skrivet 2 april 2014 kl. 10:06:00
var kan man hitta info om Avesta leden. karta och parkering samt regler? Kommer ej in på atv Avesta hemsida nån mer som har bekymmer med den i Android?
här börjar leden och parkering finns på samma plats

https://www.google.se/maps/place/Myggbo/@60.1309647,16.1670738,16z/data= (https://www.google.se/maps/place/Myggbo/@60.1309647,16.1670738,16z/data=)!4m2!3m1!1s0x465de4be43347363:0xf1811c28e5ac775c
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Svezon™ skrivet 8 april 2014 kl. 10:59:55
Hur går det med underhållet av leden?
Har hört att det är saker som behöver göras men att inget händer. Finns det inget intresse från SATVF för leden längre eller vad beror det på?
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 8 april 2014 kl. 12:14:30
Hur går det med underhållet av leden?
Har hört att det är saker som behöver göras men att inget händer. Finns det inget intresse från SATVF för leden längre eller vad beror det på?
Jag har ingen aning alls, men efter att ha åkt leden inser jag vilket jätteprojekt det skulle vara att underhålla den. Det är nog helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: kusbom skrivet 8 april 2014 kl. 18:10:18
Då jag har vart ner en gång så undrar jag vad som behöver underhållas?
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 9 april 2014 kl. 12:51:09
Då jag har vart ner en gång så undrar jag vad som behöver underhållas?
Det är ju ganska sönderkört på en del ställen, så folk tar alternativspår istället. Där är väl lite av problemet, eftersom tillståndet inte medger att man gör egna små stickspår.
Blir det får många alternativspår kanske markägaren tröttnar eftersom avtalet inte hålls.

Jag har bara åkt leden 1,5 gånger (bara halva första gången) och bägge gångerna var 2013 som var det torraste året i mannaminne. Jag vågar inte ens spekulera i hur det kan se ut efter en riktig regnsommar.

Det är en tuff nöt. Lergökarna blir superglada om det är riktigt blött, smackigt och jävligt så de får vinscha ofta, medan de ovana söndagsåkarna nog mest är ute efter en trevlig lugn dag i skogen. Det är nog svårt att få bägge grupperna att trivas på samma ställe.
Som leden såg ut 2013 tror jag att den kanske endast avskräckte de mest ovana nybörjarna, men en blötsommar kan den nog få fler att tröttna. 
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Lowest skrivet 9 april 2014 kl. 17:16:56
Är några ställen som behöver ny avspärrning och det kommit upp vajerräcke på vägen man korsar så det blev ett nytt spår vid vägen och jag tror inte det är markerat.

Översvämningen vårträffen 2011 är det värsta hittils då flöt broarna men fan va kul det var  :headbang:
Här var det lite vatten men det har varit mer.
http://youtu.be/FhF1DA4Ekw8 (http://youtu.be/FhF1DA4Ekw8)
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Perjos skrivet 9 april 2014 kl. 20:09:17
Jag har inte varit där alls, så jag vet inte ett dugg egentligen, men det känns som att eftersom det ska vara just EN led så borde det tillslut bli två djupa hjulspår och såpass högt i mitten att man tillslut hänger sig på underredet. Då är ju risken stor att nån tar ett alternativt spår just där. Senare blir ju även detta sönderkört och man tar ännu ett nytt spår.

Men det kanske håller längre än vad jag tror. Jag har ju som sagt aldrig varit på plats.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 14 april 2014 kl. 09:19:22
Mmm, stora körområden med lite olika terräng, torr och blött, och som är så pass öppet att man kan underhålla med lastmaskiner kanske är bäst trots allt.
Eller riktiga leder (typ skogsvägar) som kan underhållas på ett relativt enkelt sätt, men dessa leder kan då å andra sidan bara ha våtmarker om det finns en stabil väg runt den typen av områden...
Att alls kunna underhålla den typ av lergropar som riktiga mudders vill ha är väl mer eller mindre omöjligt?
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Svezon™ skrivet 14 april 2014 kl. 15:12:49
Det var en några som hade svårt hitta att pga att det saknades skyltar osv. i vägkorsningar och liknande. Man måste ju ta vägen på några ställen.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: kusbom skrivet 21 april 2014 kl. 20:01:55
Vi som medlemmar i SATVF får kanske dra ihop ett gäng en helg framöver och ta med spadar och annat som kan behövas och fixa lite på leden. Jag och mina kompisar skulle komma på en gång och hjälpa till iaf. Vad säger ni om det
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 21 april 2014 kl. 21:59:24
Det var en några som hade svårt hitta att pga att det saknades skyltar osv. i vägkorsningar och liknande. Man måste ju ta vägen på några ställen.
Ja, skyltningen är lite vissen på sina ställen. Man måste nästan ha en lokal guide med sig när man åker första gången.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Lowest skrivet 22 april 2014 kl. 12:57:43
Kusbom jag kan hjälpa till mä leden ()p
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: CaNaM_xT skrivet 22 april 2014 kl. 19:40:24
ja kan oxå vara med  om de ska fixas nått på leden.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: holken_ skrivet 28 april 2014 kl. 18:09:24
vi var upp igår och åkte och det var riktigt mycket vatten enligt mig men det var så jäkla kul  och blev en del fastkörningar, men skyltningen är i det sämsta laget, fast vi har åkt den 2 gånger nu så har vi inte hittat hela leden och det är ju lite synd men 3 gången gillt :) ()p :D
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 3 juli 2014 kl. 21:22:06
Idag försökte jag hitta lite info om leden, men det finns verkligen inte mycket på nätet, och det som finns är gammalt.

Har leden fallit i glömska? Nyhetens behag är över?
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: kusbom skrivet 7 augusti 2014 kl. 18:46:59
Kommer det bli någon träff på leden inom en snar framtid ?
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Mad Old Pop skrivet 9 oktober 2014 kl. 16:46:47
Jag och mina ATV-kompisar varit i kontakt med SATVF flera gånger under det gångna året. Tanken har varit att skapa en led eller ett körområde för ATV i vårt närområde.
Det hela började som en bättre valkampanj med löften om att få all tänkbar uppbackning från SATVF. Allt från att ta fram underlag och hjälp att prata med myndigheter till ekonomiskt stöd för skapandet av diverse aktiviteter mm mm. Med facit i handen blev INGET av det som utlovades från SATVF verklighet.
Mina funderingar snurrar inte längre kring hur eller med vad SATVF ska arbeta. Utan mer kring OM SATVF fortfarande har det engagemang som krävs för att driva frågor på riksplanet.
Att ATV klubbar behöver en riksorganisation som kan föra tala på riksnivå är en absolut nödvändighet. Men jag ställer mig mycket tveksam till att man som individ ska kunna vara medlem i denna riksorganisation. Individen ska vara medlem i en lokalförening som i sin tur är medlem i riksorganisationen. På det sättet kommer föreningarna att få det stöd som behövs lokalt samtidigt som riksorganisationen får stöd och kraft.
För att SATVF ska kunna vara den riksorganisationen som lokala klubbar behöver, så MÅSTE SATVF titta mer till vad klubbarna behöver för typ av stöd för att driva frågorna lokalt.
Gör man på detta sätt så får SATVF automatiskt ett starkt mandat att driva de frågor som är rikstäckande.


MVH
Christer Larsson
Ordförande Gävle-Norduppland ATV
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 10 oktober 2014 kl. 10:31:04
Tråkig historia.
Låter trist, men kanske inte så oväntat. Man får lite av den känslan när man tittar på deras hemsida, eller läser andra trådar där SATV varit inblandade.

Var försöker ni få till en led, och hur har det gått? 
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Mad Old Pop skrivet 11 oktober 2014 kl. 15:21:44
Gävle-Norduppland ATV heter klubben så det är just i det områden vi arbetar för att ordna ett område/led.
Tack vare SATVF:s stora ord och totala oförmåga att leva upp till sina löften ligger vi nu knappt 1 år efter planerna.
Vi har letat fram några kontakter från andra orter där man lyckats få till områden och leder för ATV. Vi söker efter med ljus och lykta efter områden som kan vara av intresse.
I dagsläget söker vi kontakt med markägare i Gävletrakten som kan tänka sig att stötta vår verksamhet.
Många trådar har vi bara börjat att nysta upp och mycket är på gång.
Har någon tips och råd så mottages dom med varm hand.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 11 oktober 2014 kl. 22:54:10
Gävle-Norduppland ATV heter klubben så det är just i det områden vi arbetar för att ordna ett område/led.
Jo, det förstod jag, men det är ju en stor region. Jag undrade mest om ni hade något specifikt område som ni jobbade med.
Men så var det visst inte.
Trist att det är motigt för er, hoppas ni härdar ut!
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Mad Old Pop skrivet 12 oktober 2014 kl. 19:51:02
Härdar ut gör vi allt  ;)
Allt är ganska nytt och det är många bollar i luften just nu. Alla jobbar som bara den och massor av saker händer och ny info kommer hela tiden. Men nog ska vi få ordning på någon form av körområde/led i Gävletrakten så småningom!  :djump:
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: kusbom skrivet 15 oktober 2014 kl. 17:20:52
Hej satvf

Varför är det ingen som svarar på det kritik som har skrivits i dom tidigare inläggen ?

Sen undrar jag har ni lagt ner SATVF för det händer inget, ni har inte haft något årsmöte i år. Inget event på leden, som också skulle behöva underhållas lite.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Mudde skrivet 13 januari 2015 kl. 10:54:26
Vad gäller leden i Avesta så händer inte mkt med den då den lokala föreningen ATV Avesta ligger i träda i väntan på att några kan ta ett ansvar för den. SATVF står bara för avtalet. Inte underhållet det skulle skötas av den lokala gruppen. Janne Stålehammar är fortfarande kontaktperson för ATV Avesta och har all info om status i den föreningen.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 6 april 2016 kl. 15:54:39
Det här var ju inte så muntert...
Från ATV Avestas FB-sida.

"Händer inte så mycket på denna sida just nu,,
Som en del har hört så löper arrendet för Avesta leden ut den 30/4 2016.
Och som det ser ut nu så finns det inget eller väldigt litet intresse från markägaren att förnya det..
Detta är mycket beklagligt och något som vi försöker ändra på då "busåkningen" alldeles säkert kommer att öka väldigt mycket i området.
Men fram tills 30/4 är ok att åka på leden.
Vi återkommer med mera info så fort det finns nått att skriva"
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: Hakerik skrivet 21 augusti 2016 kl. 20:39:28
det känns som att eftersom det ska vara just EN led så borde det till slut bli två djupa hjulspår och såpass högt i mitten att man tillslut hänger sig på underredet. Då är ju risken stor att nån tar ett alternativt spår just där. Senare blir ju även detta sönderkört och man tar ännu ett nytt spår.
Perjos har rätt. EN led (ett spår) är en ganska dålig ide'.
Det blir ganska snabbt för djupa hjulspår.
Jag skulle aldrig åka på nått sånt, sitta i kö och vänta.
Bättre att satsa på körområden likt Offroad folket.
Om betalning, rostfria länsade fiskekorts lådor m.m
Det finns Swish numera. En skylt, betala här, Swish nr xxx,,
Det är allt som behövs.
Titel: SV: ATV lederna
Skrivet av: cdesdemona skrivet 31 augusti 2017 kl. 09:53:50
Jag tror att allt har två ansikten,