ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: daniellundahl skrivet 8 oktober 2014 kl. 10:17:03

Titel: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: daniellundahl skrivet 8 oktober 2014 kl. 10:17:03
Hej!

Hittade en ganmal tråd om en access 450 med turbo som verkade intressant. Har tillgång till en IHI turbo som är lagom storlek.

Någon som har erfarenhet av att bygga turbo på en maskin med förgasare? Mycket som behöver bytas på maskinen?
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Sticket1337 skrivet 9 oktober 2014 kl. 11:36:05
Ordningen är luftfilter, förgasare, turbo, insug, reeds(förgasarvägen, och cylinder avgas, turbo, ljuddämpare!
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: daniellundahl skrivet 9 oktober 2014 kl. 12:04:17
Ordningen är luftfilter, förgasare, turbo, insug, reeds(förgasarvägen, och cylinder avgas, turbo, ljuddämpare!

Är detta ordningen sakerna ska sitta menar du?
Är osäker på hur det funkar med förgasare o turbo men har hört att det funkar.

Vad menas med reeds?

Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Sticket1337 skrivet 9 oktober 2014 kl. 12:08:13
reeds = membran, läste lite bättre att det är en 4-takt du hade! så du har inga sådana!ta bara bort reeds! och ja! det fungerar!
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: daniellundahl skrivet 9 oktober 2014 kl. 15:10:06
reeds = membran, läste lite bättre att det är en 4-takt du hade! så du har inga sådana!ta bara bort reeds! och ja! det fungerar!

Grymt! Kommer den fortfarande vara godkänd att köra med turbo?
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Sticket1337 skrivet 9 oktober 2014 kl. 15:26:38
det tror jag dock inte!
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: daniellundahl skrivet 9 oktober 2014 kl. 15:33:33
det tror jag dock inte!

Misstänker att det är så. Men kul är det nog! Så det jag ska göra är att montera turbon mellan motorn och ljuddämparen eller har jag missuppfattat?
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Hydro skrivet 9 oktober 2014 kl. 16:14:10
Seriöst...

Om man inte ens vet var turbon skall sitta så är nog faktiskt inte ett forum rätt platsen för att fråga.

Att turbokonvertera är inte riktigt samma sak som att byta luftfilter och sen bara köra.
Särskilt inte om man dessutom skall bygga ihop turbokittet själv.

Vad har du för kunskaper i ämnet?
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: daniellundahl skrivet 9 oktober 2014 kl. 16:18:57
Seriöst...

Om man inte ens vet var turbon skall sitta så är nog faktiskt inte ett forum rätt platsen för att fråga.

Att turbokonvertera är inte riktigt samma sak som att byta luftfilter och sen bara köra.
Särskilt inte om man dessutom skall bygga ihop turbokittet själv.

Vad har du för kunskaper i ämnet?

Just turbobygge osv har jag inte alls mycket kunskaper inom. Men har mekat en del både mc och bilar.

Vill ta reda på så mycket som möjligt innan jag börjar ta hem grejjer för bygget.
Har hjälp av svärfar som är föredetta mekaniker som hjälper om det krisar, men som sagt, vill ta reda på så mycket som möjligt innan jag drar in honom i det.
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: vespa skrivet 9 oktober 2014 kl. 16:26:53
Om du kör igång så skapa gärna en tråd om det.
Jag vill inte vara negativ då jag skulle vilja följa tråden  men...

En nackdel med turbo på fyrjjuling är ju att den inte är särskilt diskret. På en vägreggad fyrhjuling får man ha 15kw ( ca 20hk ) och polisen lär se modifieringen på långt avstånd och göra dig ledsen. Även besiktning kan nog bli halvjobbigt.
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Hydro skrivet 9 oktober 2014 kl. 16:33:43
Ytterligare en nackdel är att du åker med stånka.
Det går att konvertera även sådana, men det är lite svårare... då ju stötarna i avgasningsröret blir minst sagt stötvis.

Du bör alltså först läsa på en del om turbo generellt, därefter specifikt om encylindrigt... och sen då detta med förgasare...

Intercooler och plenum är två prylar som också kan vara bra att ha, om det är krav vet jag dock tyvärr inte.
Googla!
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: JussiN skrivet 9 oktober 2014 kl. 16:50:06
Här kan du läsa lite hur utdraget det kan bli med turbobygge http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44111.0
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: daniellundahl skrivet 10 oktober 2014 kl. 14:53:06
Om du kör igång så skapa gärna en tråd om det.
Jag vill inte vara negativ då jag skulle vilja följa tråden  men...

En nackdel med turbo på fyrjjuling är ju att den inte är särskilt diskret. På en vägreggad fyrhjuling får man ha 15kw ( ca 20hk ) och polisen lär se modifieringen på långt avstånd och göra dig ledsen. Även besiktning kan nog bli halvjobbigt.

Ja kör jag igång så startar jag en projekttråd om det  ()p

Jo jag har tänkt på det och det är den anledningen som gör att jag tvekar på det. Kör minst 5 mil på den dagligen på sommaren så risken att möta en polis är ganska stor  :-\ 

Om man inte smackar på turbo till en början, vad finns det då som man kan göra för att den ska gå bättre (läs snabbare)? Alla strypningar och bestyckningar är borta på den som den är nu.
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: hell-man skrivet 10 oktober 2014 kl. 15:54:54
Läge att byta upp kanske?
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: daniellundahl skrivet 10 oktober 2014 kl. 18:09:08
Läge att byta upp kanske?

Att "byta upp" mig är inget jag tänkt göra än på ett tag.
Jag gillar accessen, den är låg, bred och ser bra ut enligt mig. Alla andra känns som att man sitter högre på och är inte lika breda (original) vilket känns mer osäkert att köra på.
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: hell-man skrivet 10 oktober 2014 kl. 18:14:36
Ja. Det låter ju som tunga argument för att turbokonvertera en taiwanesisk förgasarmatad enstånka. Kör hårt!
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: daniellundahl skrivet 10 oktober 2014 kl. 19:53:03
Ja. Det låter ju som tunga argument för att turbokonvertera en taiwanesisk förgasarmatad enstånka. Kör hårt!

Anledningen till att jag vill sätta på turbo är för att det är en cool grej. Som du själv säger så låter det som "vem skulle försöka turbokonvertera en taiwanesisk enstånka?". Varför inte? :)
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 12 oktober 2014 kl. 11:13:07
Läge att byta upp kanske?

Till  vadå  ?  Hyosung  motorn  är bland  dom  vassare  i 450cc
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 12 oktober 2014 kl. 11:59:43
Till  vadå  ?  Hyosung  motorn  är bland  dom  vassare  i 450cc

700cc.

allt under är skit.
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 oktober 2014 kl. 14:30:07
Kör du minst fem mil om dagen sommartid tycker jag det låter som du har användning för en fungerande maskin.
Turbobygge på din maskin tror jag knappast är ett enkelt recept för att få en stabil och pålitlig maskin.

Raptor 700 är ju en vanlig maskin i quadvärlden, på olika forum finns det massor med trimningstrådar och läsvärda grejer.
Du kan säkert hitta mycket information där om vanlig trimning vs turbobyggen.
Mycket av dom erfarenheterna går nog att ha hjälp av om du jagar effekt i din maskin.

Vill du åka fort och billigt, köp en gammal mc.
Annars håller jag med föregående att ett byte till större maskin är nog bättre, och enklare och förmodligen billigare.

Men visst vore det roligt att följa ett turbobygge, men läs på ordentligt.
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Hydro skrivet 12 oktober 2014 kl. 15:41:51
När du sedan ökat på effekten, hur klarar koppling, låda och kedja höjningen?

En 520-kedja (vet inte vad du har, men typ nåt sånt) är inte dimensionerad för några större effekter, särskilt inte från en stånka som är stum i förhållande till drivhjulen.
På en mc har man alltid gummidämpning emellan drev och fälg på stånkor, som bla sparar lite av kedjan.
Googla gärna "cush drive rubber". 
(http://i164.photobucket.com/albums/u27/zewl_kenpachi/Cush%20Drive%20Mod/SNC00233-1.jpg)

För alla kedjor har en övre förlängning att ta hänsyn till, olika på olika kedjor... men man räknar länkarna och mäter... när kedjan blivit för lång så skall den bytas, annars kommer den brista.
Och det kan gå snabbt...

Sen koppling, hur är det med starkare grejer till Access i detta läge?
Finns det?

Trimmar man en Raptor 700 så slirar kopplingen i ett rätt tidigt skede, med turbo så slirar den konstant.
..men till dessa finns det eftermarknadsgrejer som är starkare och som klarar dubbla effekten.

Detta är saker du också bör ha koll på...
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: hell-man skrivet 12 oktober 2014 kl. 16:53:40
Till  vadå  ?  Hyosung  motorn  är bland  dom  vassare  i 450cc
Tror du själv på det där?
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 14 oktober 2014 kl. 10:30:19
Hehe  jajemän
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Hydro skrivet 14 oktober 2014 kl. 12:21:19
Totalt offtopic men när man kommer med saker som kan anses osant vill jag få det utrett.

Menar du bland antalet modeller som finns eller menar du bland totalt sålda maskiner?

Vilka har lägre "vasshet" än Hyo...?
(vet ju inte riktigt vad du menar med vassaste, kanske är den som varvar mest eller menar du högst effekt eller...?)
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: hell-man skrivet 14 oktober 2014 kl. 12:24:26
...eller helt enkelt den 450-motorn med sämst bearbetningsfinish? Massa vassa kanter och gjutskägg?
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 14 oktober 2014 kl. 13:28:25
Kolla i den här tråden och kolla in filmerna längre in i tråden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36626.0
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 15 oktober 2014 kl. 09:33:54
Hyosung  motorn går bra avstrypt. 
700cc går inte  bättre  om man  inte trimmar  den  seriöst
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 15 oktober 2014 kl. 09:43:06
Hyon e ju trött
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: skogsbonne skrivet 15 oktober 2014 kl. 09:44:13
Hyosung  motorn går bra avstrypt. 
700cc går inte  bättre  om man  inte trimmar  den  seriöst

Så du menar att en Hyosung går bättre än en raptor 700 om man nu inte trimmar den?
Välkommen till verkligheten
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: hell-man skrivet 15 oktober 2014 kl. 10:00:42
Jag är seriöst sugen på att EN GÅNG FÖR ALLA döda det här tramset. Säg var vi ska träffas och testa. Har du rätt släpper jag det. Jag lovar.
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: daniellundahl skrivet 15 oktober 2014 kl. 10:03:37
Jag har ingen aning om hur en 450cc står sig mot en 700cc. Skulle vara intressant att få se det live.

Men som jag sagt tidigare så är jag inte sugen på att byta till 700cc. Är mer sugen på att fixa turbo.

Tack för länkarna ni skrivit, ska ta o kika på det.
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Hydro skrivet 15 oktober 2014 kl. 12:37:59
Hyosung  motorn går bra avstrypt. 
700cc går inte  bättre  om man  inte trimmar  den  seriöst

Du svarade inte på min fråga.
Gör det, tack.
 
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: tobbe77s skrivet 15 oktober 2014 kl. 14:45:15
Om man ska ha vettigt tryck i en vanlig 4 hjulings motor så är väl turbo konvertering det enda man kan göra om man inte vill sätta i en mc motor, för en raptor 700 och även can am 1000 är ju ganska dåligt tryck i om man är ute efter fart på asfalt. Så är han nöjd med sin access 450 i övrigt så är det knappt värt pengarna o byta upp sig, jag personligen föredrar märkes maskiner pga kvaliten överlag på maskinerna.
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: Bilskrotarn skrivet 6 mars 2015 kl. 17:24:04
Nu drar jag väl upp denhär tråden en bit...som nämnt så ska man inte börja turbokonvertera om man inte har full koll på de. Det är inte bara klampa på en turbo och lämna resten original. Staken lär ju få känna en del, soppan kommer inte räcka när turbon börjar skenladda, det kommer ta flera dagar att få till rätt f/a-r. Får den för lite soppa kommer den inte kunna ladda upp något, då kommer det bara luft och det är som att dricka öl utan prilla. För mycket soppa kommer leda till att den går som skit vid låga varv när turbon inte jobbar.

Gör dig själv en tjänst och ge dig inte in på detta om du nu inte redan gjort det.
Titel: SV: Turbokonvertera access 450 -11
Skrivet av: bohlinp skrivet 17 juni 2015 kl. 20:19:08
jag är också sugen på att bygga turbo. smiskade dock min  kusins ltr450 och en polares yamaha yzf450 (tror jag den heter) i både ax och topp. ska säga att jag är sjukt imponerad av min access sp450sm. skönt att för en gångs skull bli positivt överraskad ;) men man är ju som sagt aldrig riktigt nöjd. kör rmz 450-10 också så det är väl det som spökar ;)