ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Harne skrivet 22 april 2013 kl. 20:19:39

Titel: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
Skrivet av: Harne skrivet 22 april 2013 kl. 20:19:39
Hej alla glada ATV åkare!
Lämnade crossåkande i sommar och inhandlade en LTZ 400 -06 och hunnit köra 10mil ca.. Riktigt skoj!:)
Genomförde ikväll första service på den i min ägo;
Se bild, de runda locket.. Misstog mig, trodde oljefiltret satt där men ikket, var ju på andra sidan..

Den hjälp jag behöver från er. (Se bild) Antar de är växellådsolja som kom ut när jag öppnade upp där och drog ut "dreven" som satt där.. Vars fyller jag på det? Mängd? Och hur tusan får jag tillbaka det?

Samt, visst är det ca 2L olja för motorn?

Nåt mer jag bör tänka på vid service på dom här maskinerna? Byt luftfilter,oljefilter,olja !

tack på förhand!:)
Titel: SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
Skrivet av: Midget skrivet 22 april 2013 kl. 22:31:26
Maila mig så skickar jag dig manualen (RARformat). Luftfiltret sitter under sadeln. Kan behövas göras rent ibland beror på hur mycket det dammar.. Skumfilter original. Det finns 2 oljepluggar en under motorn och en under den lilla svarta behållaren fram. Om du tömmer båda är det exakt 2 liter som ska i. Det är samma olja på koppling som i motorn så det gör inget att du öppnade på den sidan. Kolla klipp på youtube finns en kille där som visar exakt hur det ska sitta ihop. http://youtu.be/D-O46V3OqdY (http://youtu.be/D-O46V3OqdY) maila mig så får du manualen.. midja_@hotmail.com lycka till
Titel: SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
Skrivet av: Midget skrivet 22 april 2013 kl. 22:39:32
Jo förresten byt oljefilter. Kolla pilen på locket den ska vara uppåt. Och på insidan av filtret brukar gummipackningen fastna så kolla att du sätter tillbaka den försiktigt. Jag kör på Penzoil mineralolja det tycker jag är toppen. Men alla har sin version av vilken olja som är bäst..  ;D
Titel: SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
Skrivet av: Harne skrivet 23 april 2013 kl. 16:41:05
Midget: Kanon mailar dig. Bara för att få det 100%, i "Starter Gear Level" är det motoroljan som cirkulerar? Ingen separat olja?

Jo jag byt oljefilter,luftfilter och olja.. :) Ca 2L olja.

Ska ut med datorn i handen och försöka få ihop kopplingen..!
Titel: SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
Skrivet av: Lizard skrivet 23 april 2013 kl. 21:19:55
Du är inte ensam. Jag gjorde precis likadant på min LTR 450, fast jag hade manualen... Locken ser ju nästan likadana ut, skiljer lite på storlek och på vilken sida det sitter på iofs.....

//Lizard
Titel: SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
Skrivet av: Harne skrivet 5 maj 2013 kl. 15:15:47
Nu är den servad sedan ca 5mil tillbaka.. :) Hoppas på lite varmare bredgrader snart så man kan bränna lite!

Fick hem idag ny glykol till den, vill bara vara säkra på sidan så byter till de alla rekommenderar på forum,
min fråga till er
Hur tömmer man hela systemet?:) Räcker de pluggen under glykol behållaren samt alla slangar ?

MVh
Titel: SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 5 maj 2013 kl. 15:36:39
Nu har jag ju Yamaha men när jag bytte kylarvätska så skruvade jag loss slangen från kylaren till motorn där nere och då kom allt ut.
Sen spolade jag med vattenslang upp i motorn och i kylaren.
Efter det fyllde jag med vanligt vatten, ställde fronten högt, körde motorn lite, tömde och gjorde så två gånger.

Sen fyllde jag bara på i kylaren upprepade gånger till systemet var fullt.

Säkert helt fel sätt men funkade kanon för mig.
Titel: SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 5 maj 2013 kl. 15:41:32
Lossa en slang o spola med vattenslang så får du ut all gammal skit :)