ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Danstam skrivet 15 september 2019 kl. 10:58:50

Titel: Brute force 300 vägregg
Skrivet av: Danstam skrivet 15 september 2019 kl. 10:58:50
Om jag lägger ett "street legal atv kit"/ett kit med blinkers, nummerplåtshållare mm på en tex kawasaki brute force 300/kymco mxu270 så kan jag gå till vart-det-nu-är och vägsregistrera den som en traktorfyrhjuling?

Hur långt går den på en tankning? Måste jag skaffa vägdäck?
Eller är jag helt ute och cyklar? :help:
Titel: SV: Brute force 300 vägregg
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 19 september 2019 kl. 15:26:16
Regga om en atv låter jobbigt men kan gå, iallafall till terräng kanske även motorredskap/traktor av något slag.

Blinkers godkända lysen (med rätt reflexer rätt höjd mm mm)  Däcken är nog tt dom inte ska sticka ut utanför skärmarna (kanske får det på traktor är osäker) däcken kan vara terrängdäck, bör vara godkända för bruk på väg för att minska risken för onödigt strul.

Är maskin gammal blir det nog billigare att köpa en som redan är reggad som du vill ha den.

Hur långt den går på en tank är svårt att säga men en atv blir sällen bränslesnål så liter milen bör du räkna. min cf520 med elektronisk bränsle insprut drar mellan 0,7-0,8 liter milen vid blandad körning (stad och landsväg) går att köra under 0,7 med mer landsvägskörning. Då har jag bilvinterhjul på vilket gör att den drar lite mindre. Med terränghjul lär det öka
Titel: SV: Brute force 300 vägregg
Skrivet av: Danstam skrivet 19 september 2019 kl. 18:10:21
Man tackar för svaret!

det där med blinkers och nummerplåtshållare och allt det där ska inte vara något problem. Jag borde kanske nämnt att jag bor i Finland, så lagarna kan vara annorlunda.
Jag har inte köpt kawan än. (samlar ihop, tänker skaffa fyrhjuling istället för moped!)
Så när den är i garaget så kan jag börja fundera på att vägregga den.

När du säger strul, hur mycket? Hur dyrt kan registreringen bli?

Du kanske säger:Skaffa bara en moped!
Innan att köpa moped är i mina tankar så ska jag ge traktorfyrhjulingen några chanser till. Ett intresse för fyrhjuling växer och växer inom mig+att vi har traktorer hemma, så farsan förväntar sig ju att jag ska skaffa traktorkort, (vilket jag fattar och vill) så att skaffa AM kort känns lite "onödigt". Samt att en atv kan vara en arbetshäst och ett persontransportsfordon, vilket är behändigt.

Innan någon öppnar tangentbordet/munnen för att skriva: Skaffa bara en begagnad "skrothög"! Så vill jag påpeka att jag bor i skärgården, så att någon lägger ut en fyrhjuling på marknaden till ett billigt pris, är inte något jag tänker fiska efter. Att åka till fastlandet för att köpa fyrhjuling är inte behändigt med tanke på att åka tvåtimmars färja och behöva bråka med tullen är inte en skön känsla. och Och att köpa fyrhjuling från en äkta finne som vrålar perkele när mackapären inte vill starta är inte en sits jag vill vara i.
Titel: SV: Brute force 300 vägregg
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 19 september 2019 kl. 20:50:13
Ingen aning om hur det är i Finland. Ger inte am kortet traktor behörighet ? I Sverige gör det det.   

Jag hade också den bra iden med atv istället för moped, köpte dock en ny cf 520 traktor a reggad istället för moped eller liknande. Inga problem med atv om det snöar eller är halt bara o gasa. har blivit "några" mil vid det här laget, över 2200 och 770 timmar

I sverige har jag då och då sett äldre fyrhjulingar trakotorregade tex gamla Yamaha eller Suzuki möjligen Kawasaki eller polaris med. från 90 talet och nyare (inte vanligt men har hänt) som kostar betydligt mindre än nya traktorregade maskiner. om alternaiv om du inte vil lägga pengarna för en nyare eller lyckas regga om någon
Titel: SV: Brute force 300 vägregg
Skrivet av: Danstam skrivet 20 september 2019 kl. 07:19:13
I Finland får man bara framföra traktorfyrhjulingar med T kort (traktorkort).
Det som är "ballt" med vissa traktorfyrhjulingar är att de får gå max i 60km/h på väg, vilket gör att de är roligare att köra än en cykel med en gräsklipparmotor, men det finns en hel del åkrar att åka på, så att kunna så snabbt som maskinen kan är roligare än en moppe som toppar 45 och låter som en björn med ett avgasrör i halsen.

Dessvärre vet jag inte om 20hk spärren är ett måste i Finland. Brute force 300 borde gå runt 80km/h i terräng/en åker så om man använder dubbdäck på asfalt så borde den toppa runt 60. Om jag går in på vilken finsk sida som helst om atv på väg säger dom inte ett strunt om hk bara maxhastighet.
Men hur mycket kostar en omregistrering? Det där med ljus och allt fixar jag hemma.
Titel: SV: Brute force 300 vägregg
Skrivet av: JussiN skrivet 20 september 2019 kl. 17:19:26
Det är alltid bättre att ta reda på om det går innan du köper. Du kan ju fråga Trafi innan du lägger dina sparpengar på en fyrhjuling, så du inte köper en fyrhjuling som inte går att registrera. https://www.traficom.fi/sv/traficom/kontaktuppgifter/att-skicka-saker-e-post-till-traficom
Titel: SV: Brute force 300 vägregg
Skrivet av: Danstam skrivet 20 september 2019 kl. 20:29:29
Vad gör att man inte kan registrera om en i det här fallet brute force 300? Om jag kommer dit med en atv som har allt som krävs för att kunna registrera om, så borde det väl gå?  ???
Titel: SV: Brute force 300 vägregg
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 20 september 2019 kl. 23:58:47
20 häst spärren är bara för vägreggade (ej traktor) då de gick på b kort som motorcykel och därför bara fick ha 20 häst av någon anledning.
Titel: SV: Brute force 300 vägregg
Skrivet av: Danstam skrivet 21 september 2019 kl. 05:06:52
Okej! Borde kanske läst lite noggrannare på 20 hk spärren innan jag frågade.

Men om det är som JussiN säger att vissa fyrhjuling ar inte går att registrera, varför inte? Jag har hittat svenska återförsäljare som sälje brute force 300 traktor reggade. Kanske det inte går i Finland, men varför inte?