ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: pericso6 skrivet 18 september 2005 kl. 12:45:01

Titel: Fråga om förgasare!
Skrivet av: pericso6 skrivet 18 september 2005 kl. 12:45:01
Hej,

En kanske dum fråga! Men hur som helst, igår var jag ute på en kanon körning i smålands djupa skogar. När stannade för en lite kaffepaus så märkte jag hur det rann en massa besin ur slangen i botten på förgasaren! Min fråga är, skall det gör det? Eller skall den skruven vara åtdragen som sitter till den slangen? Kan inte påstå att jag någon expert när det kommer till motorer, så det hade varit bra med lite hjälp. Själv trodde jag att man låssade den skruven för att få ur bensinen ur förgasaren om man skall ta isär den.

Tacksam för lite klarhet i denna frågan.

//Peter :oops:
Titel: Fråga om förgasare!
Skrivet av: rex skrivet 18 september 2005 kl. 13:52:57
Låter nästan som om det blev lite varmt.......du skriver inte om det slutade av sig själv?
Titel: Fråga om förgasare!
Skrivet av: daffan skrivet 18 september 2005 kl. 14:37:29
Hade du kranen på "reserv" fast du hade mer bensin ?
Titel: Fråga om förgasare!
Skrivet av: pericso6 skrivet 18 september 2005 kl. 15:02:22
Hej igen,

Varm tror jag inte den blev! Fläkten gick inte igång och det gör den om den är varm! Det var full tank på den och kranen stod inte på reserv.
Dock så avtog "rinnandet" efter en "utstäckning" på en större asfaltsväg.

Men om man jämför med min förra quad (SMC 250) så märkte jag aldrig något droppande ifrån den slangen. Så frågan är: Skall den droppa då och då eller skall man dra åt skruven som sitter vid slangens ände på förgasaren! Kan dock säga att maskinellt har jag inga problem med Dinlin, den går hur bra som helst!

Något helt annat! Hade tänkt att ta mig en tur idag! Så regnar det som bara den här, men man skulle kanske hoppa i regnkläder och ta säg en riktigt gäggtur! Den behövs ju ändå tvättas! He he :twisted:


Mvh

Peter
Titel: Fråga om förgasare!
Skrivet av: QL skrivet 18 september 2005 kl. 15:06:39
Hade samma symtom på en av mina maskiner direkt när den var ny. Det bör sitta en dräneringsskruv precis vid slangen på förgasaren, dra åt den. Enligt uppgift öppnas den för dränering efter testkörning i frabrik, men skall vara stängd.
Titel: Fråga om förgasare!
Skrivet av: pericso6 skrivet 18 september 2005 kl. 15:33:37
Hej,

Då skruvar jag åt den helt enkelt! För det verkar ju bra knepigt att maskinen skall lukta bensin hela tiden!
Kan stämma ganska bra att man har slangen och skruven för att kunna släppa ut bensinen som finns i förgasaren vid tex rengörning.

Tack för svar!

Står färdigklädd med regnkläder och skall ut och hitta den största gäggpölen nu! Får väl ta ett kort på den när jag har lekt klart och lägga ut!  :twisted:  :twisted:

//Peter
Titel: Re: Fråga om förgasare!
Skrivet av: Nonne skrivet 18 september 2005 kl. 20:03:42
Citat från: "pericso6"
Hej,

En kanske dum fråga! Men hur som helst, igår var jag ute på en kanon körning i smålands djupa skogar. När stannade för en lite kaffepaus så märkte jag hur det rann en massa besin ur slangen i botten på förgasaren! Min fråga är, skall det gör det? Eller skall den skruven vara åtdragen som sitter till den slangen? Kan inte påstå att jag någon expert när det kommer till motorer, så det hade varit bra med lite hjälp. Själv trodde jag att man låssade den skruven för att få ur bensinen ur förgasaren om man skall ta isär den.

Tacksam för lite klarhet i denna frågan.

//Peter :oops:


Låter som flottören har hängt sig!!! Dela gasaren och kolla om den rör sig
som den skall!!

Mvh Nonne
Titel: Fråga om förgasare!
Skrivet av: Nonne skrivet 22 september 2005 kl. 16:38:12
Hur har det gått har du fått rätt på gasaren än????
I så fall vad var felet??
Mvh Nonne
Titel: Fråga om förgasare!
Skrivet av: pericso6 skrivet 23 september 2005 kl. 09:56:18
Hej,

Skruven var redan inskruvad! Pratade med dom jag köpte den av och dom sa att det är troligen fel på skruven, då den 450 dom har läcker lite också. Skall få en ny när det kommer. Dock har den inte läckt på sista tiden. verkar som det var bara när man låg och fistkörde i skogen.

Återkommer med mer info.

Mvh

Peter
Titel: Fråga om förgasare!
Skrivet av: sunfire skrivet 25 september 2005 kl. 22:28:55
Vad har förgasaren för modellbeteckning och vad har den för trottellyft? Har kollat på ett rullgashandtag som har max 36,5mm trottellyft. (http://www.duells.se/katalog/Assets/product_images/big_pics/5-060.jpg)
Citera
H.P.S Cross     
Gaswiren löper utmed styret och slitaget blir därför minimalt. Max. trottellyft 36,5 mm (36 mm/87[[DEGREE]].
   
 Artikelnr         Benämning         Cirkapris     
5-060       Gashandtag       319,00 kr
Titel: Fråga om förgasare!
Skrivet av: sunfire skrivet 30 september 2005 kl. 10:44:40
Nu har jag fått min manual och har fått fram att det är en Mikuni BSR42.
Titel: SV: Fråga om förgasare!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 19 oktober 2009 kl. 23:15:32
 Lyfter tråden :lol:
Detta är ju ett bevis om något att det kan ta tid att lösa problem på maskinerna ibland ;)
Denna fråga har ju varit på tapeten för inte allt för länge sedan igen å de flesta trodde fortfarande att det var dräneringsskruven som läckte :lol:.
Om dräneringsskruven är dragen så är problemet det att flottörnivån ligger för högt i förgasaren så att den "flödar över" via en kanal som går förbi denna dräneringsskruv,å då skall nivån sänkas en aning så blir allt bra igen ()p ()p.
Kul att svara på samma sak igen fniss förlåt :lol: :lol: :lol:
Titel: SV: Fråga om förgasare!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 21 oktober 2009 kl. 10:14:43
Hördu du, då detta skrevs var du ju knappt påtänkt på att sitta på en dinli.  O0  :lol: :lol: :lol:

Nu var det inte så att flottören var för högt ställd utan det var läckage i bottenskruven. (dåligt inskruvad)

Sedan kanske det var nån som hade prob med nålventilen också.
Titel: SV: Fråga om förgasare!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 21 oktober 2009 kl. 10:26:10
 :lol: :lol: Detta är ju något som kommit upp då å då ang att det rinner soppa ur slangen när man har kört ett tag å om det slutar när maskinen står stilla så e de inte nålventilen utan helt enkelt så e nivån för hög i gasaren ()p ()p ()p
Så har de varit på min med men nu har jag sänkt nivån å det har slutat droppa ()p
Funkar ju exakt lika på en skoter bara henrik vettu MIKUNI ;)
Så det Om att vara påtänkt eller inte kan vi ju dra i långbänken via pm å reda ut om du vill,å inte på det offentliga forumet :headbang:
Titel: SV: Fråga om förgasare!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 21 oktober 2009 kl. 10:40:34
HAHA
Jo i början var det faktiskt skruv prob i gasarna skruvarna tätade dåligt.
Sedan med tiden så har detta övergått till att bli prob med flödande gasare pga sliten nålventil (skakar ju en del i gasaren)

Det kanske man kan fixa som du säger med att höja flottören något för att ventilen då tätar bättre (sliten nål)
Titel: SV: Fråga om förgasare!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 21 oktober 2009 kl. 16:00:49
 :lol: :lol: :lol: Det är ju inte det enda som man måste justera på en DINGLI innan dom blir bra men de e ju inget som e ovanligt att man får göra.dessa maskiner e inställda så att dom ska gå att köra rakt fram på asfalten å knappt de ens en gång å vill man köra fort eller vika av i skogen så blir det till att modda de vet du ju själv henke å alla andra som skuttar runt på sina dinglisar,så varför skulle förgasaren vara justerad rätt från fabriken då inget annat e de?
Titel: SV: Fråga om förgasare!
Skrivet av: mackanigbg skrivet 28 april 2014 kl. 10:46:35
Onlyhenke: Det var länge sedan denna tråd levde, men jag undrar om du eller någon annan har tips på vilket spår jag ska köra på som orsak till min droppande förgasare  :hmmm:
Min droppar ganska mycket när jag kör men slutar när motorn är avstängd. Pratade med braigasen.se och han trodde det var sliten nålventil, tidigare i tråden skrev någon dock att det inte är det om den slutar när motorn är avstängd...Kan det vara det ändå?
En annan idé var ju att höja flottören, hur gör man det?
Frågan är ju varför det i så fall behövs rätt som det är.....
Skruven som tätar åligt är väl inte sannolikt då den är ordentligt åtdragen och flottören sitter inte "i kläm", har kollat flera gånger....

Vore mycket tacksam för ett tips :)