.....mellan axeln å arslet, om jag tolkar texten rätt så är vi överens om att lika hastighet betyder 2wd.Men hoppandet kan ju vara skillnaden i omkrets mellan framdäcken, de flesta använder ju "fantastiskt noggranna" analoga mätare för lufttryck....
Denna lägger dock aldrig själv i fyrhjulsdriften som en Polaris gör... bortsett från när man bromsar hårt, då den läggs i för att på så vis få fyrhjulsbroms.
Tänkte bara kolla, är jag helt fel ute om jag säger att Can-am har samma hastighet på alla hjulen vid full difflock?Polarens Polaris XP driver mycket snabbare bak än fram... det ska vara så... men varför? vad är fördelen med det?Är det så på de andra Sportsman modellerna?ps. Det här är inget påhopp på Polaris, utan en enkel frågeställning därför att jag undrar vad som är tanken med att växla ner framhjulsdriften.
Hej...!Är också nyfiken på detta ...Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)Gjorde detta efter att min hoppar och studsar väldigt i lössnön ..då jag kör 25-10-12 både fram och bak....befarade att det var så att hjulen inte snurrar lika fort fram som bak ...där av en väldig påfrestning på drivlinan ...( det har ju varit oroväckande många axelbrott i motorn..)...Original sitter det ju 25-10-12 bak samt 25-8-12 fram..vilket gör att däcken fram är ca 2cm lägre ...vilket gör att däcken fram måste snurra lite fortare för att för att kompensera den mindre diametern.._____________________________--Alltså ursäkta en gamling,,, men hur kan du få det till att framdäcken är 2 cm lägre ,, 25-8x12 och 25-10x12 har om dom är nya samma rullningsomkrets däremot så är framdäcket smalare än bakdäcket.Vill gärna höra vad ni andra tror om detta...//Larsno
Hej...På min skilde det i allafall ca. 2cm fram och bak (nya däck orginal) mätt med vattenpass från topp till garagegolv....höjden är procentuellt av bredden....på något sätt...kolla bildäcken ju bredare på samma fäljstorlek ju lägre profilför att hastighetsmätaren skall visa rätt....
Är det bilar vi snackar nu eller hjulingar? Polarisen håller ju!
höjden är procentuellt av bredden....på något sätt...kolla bildäcken ju bredare på samma fäljstorlek ju lägre profil
När jag beställde nuvarande traktorn (det är två år sen) så ville jag självklart ha andra däck på den än standard.Större, och med annat mönster.Man är ju lite skadad...Försäljaren fick då räkna en hel del på utväxlingarna emellan fram- och bakaxeln och i samband med detta berättar han att framaxeln alltid skall "dra" ekipaget framåt lite mer än vad bakaxeln "trycker på".Inte så mycket, men iaf några procent... för att på så vis få bra egenskaper på väg, särskilt i "högre farter" (toppar strax över 40). Denna lägger dock aldrig själv i fyrhjulsdriften som en Polaris gör... bortsett från när man bromsar hårt, då den läggs i för att på så vis få fyrhjulsbroms.
Citat från: larsno skrivet 16 februari 2010 kl. 16:44:10höjden är procentuellt av bredden....på något sätt...kolla bildäcken ju bredare på samma fäljstorlek ju lägre profilMmm... delvis rätt.Men om yttermåttet anges så är det det som gäller.När man kollar dimensioner på däck mätta i tum då finns ingen profil inblandad.Däremot kan förutom lufttryck även fälgens bredd påverka däckets höjd.Ett smalare 25-tumsdäck är alltså inte lägre än ett bredare 25-tumsdäck.
Hej igen....kul med debatt.... Kommer precis från garaget..har mätt mina ITP 589M/S 27-9-12 fram mäter från högsta punkten på däcket till garagegolvet 64.4cm27-11-12 bak mäter 66,3cm ( Och då är bakdäcken betydligt mer slitna än framdäcken)Det där med profiler var kanske inte så bra ...en tankevurpa...men fakta kvarstår däcken har olika diameter...samt att framhjulen snurrar något fortare fram...Om det är medvetet av tillverkaren för att kompensera ovanstående fakta...vet jag inte men faktum kvarstår....
Faktum måste vara att du har nåt fel fel på dina däck, om däcken är 12" och yttermåttsvärdet 27 så ska dom enligt alla de regler som bara finns ha samma mått och då givetvis samma rullningsomkrets och då dom är lika slitna givetvis, då du säger att bak är betydligt mera slitna så blir det ännu mera mysko. Skulle föreslå att du mäter rullningsomkretsen i stället för diagonalen.
Citat från: larsno skrivet 16 februari 2010 kl. 19:34:15Hej igen....kul med debatt.... Kommer precis från garaget..har mätt mina ITP 589M/S 27-9-12 fram mäter från högsta punkten på däcket till garagegolvet 64.4cm27-11-12 bak mäter 66,3cm ( Och då är bakdäcken betydligt mer slitna än framdäcken)Det där med profiler var kanske inte så bra ...en tankevurpa...men fakta kvarstår däcken har olika diameter...samt att framhjulen snurrar något fortare fram...Om det är medvetet av tillverkaren för att kompensera ovanstående fakta...vet jag inte men faktum kvarstår....Faktum måste vara att du har nåt fel fel på dina däck, om däcken är 12" och yttermåttsvärdet 27 så ska dom enligt alla de regler som bara finns ha samma mått och då givetvis samma rullningsomkrets och då dom är lika slitna givetvis, då du säger att bak är betydligt mera slitna så blir det ännu mera mysko. Skulle föreslå att du mäter rullningsomkretsen i stället för diagonalen.
och mäter man från toppen på däcket till garage golvet, så spelar ju hjulingens VIKTFÖRDELNING in också.exempelvis att den kanske är tyngre fram? samt däck tryck såklart.HeHe,, där har du nog ägget efter katten ---------------tror det bästa är att mäta rullomkretsen på "lösa" hjul!jag är ganska säker på att alla däck som mäts i tum har samma rullomkrets oavsett bredd!!
Citat från: esso skrivet 16 februari 2010 kl. 20:36:01Faktum måste vara att du har nåt fel fel på dina däck, om däcken är 12" och yttermåttsvärdet 27 så ska dom enligt alla de regler som bara finns ha samma mått och då givetvis samma rullningsomkrets och då dom är lika slitna givetvis, då du säger att bak är betydligt mera slitna så blir det ännu mera mysko. Skulle föreslå att du mäter rullningsomkretsen i stället för diagonalen.Gissar att du menar diametern och inte diagonalen, svårt med diagonaler på cirklar eller? d-:omkrets = "pi"*r*2 = D*3,14alltså...644*3,14=2022 mm663*3,14=2082mmRäknat på en höft..
Om man ska räkna på rullningsomkretsen så måste man i rimlighetens namn räkna på däckets verkliga diameter. Alltså alla däcken är 25" nya vilket ger grovt räknat 25 x25,4 x3.14 = 1994 mm. Man kan också mäta rent mekaniskt med ett brett band runt om på däcket utan belastning och få ett värde som motsvarar däckets fysiska status vid just det tillfället. Framdelen på ett fordon brukar dessutom vara betydligt tyngre vilket ger en diameter som avviker från bakdelen och särskilt också eftersom oftast lufttrycket också är olika om man mäter diametern från golvet. Tyvärr så ser verkligheten ut så här.
lättaste sättet att kolla om hjulen är lika är väl att göra ett streck på alla hjulen och rulla maskinen ... så slipper man räkna
Rullningsomkretsen måste väl ändå vara konstant oavsett viktfördelning och lufttryck, eller det är kanske ballongdäck utan stål/textilkord....
Hej igen...!Har mätt mina 27":re....lösa liggande på golvet med 0,3 bar i varje 25-11-12 = 2150mm i omkrets25-9-12 = 2100mm i omkrets..//Lars
Citat från: larsno skrivet 18 februari 2010 kl. 19:21:06Hej igen...!Har mätt mina 27":re....lösa liggande på golvet med 0,3 bar i varje 25-11-12 = 2150mm i omkrets25-9-12 = 2100mm i omkrets..//Larslätt fixat!!2wd bromsa och bränn lite däck till våren så du får ner dom sista 5 cm....
Citat från: LAHA skrivet 17 februari 2010 kl. 17:59:20Rullningsomkretsen måste väl ändå vara konstant oavsett viktfördelning och lufttryck, eller det är kanske ballongdäck utan stål/textilkord....oh nej! ökar du däcktrycket så blir däcket "högre" på min syns de mycket...fälgar, däck, däcktryck och vikten spelar stor roll två tum smalare däck kräver juh två tum smalare fälgar...samma sak lika breda däck kräver lika breda fälgar...
Hej...!Är också nyfiken på detta ...Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)
CiteraHej...!Är också nyfiken på detta ...Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.
Citat från: Rickard Marklund skrivet 19 februari 2010 kl. 10:22:45CiteraHej...!Är också nyfiken på detta ...Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.Märkväl att jag höll i höger fram och snurrade på höger bak och mej veterligen så finns ingen mellandiff så vänster fram bör ju ha direktdrift med bak så länge högra står helt still.
Citat från: larsno skrivet 19 februari 2010 kl. 15:10:21Citat från: Rickard Marklund skrivet 19 februari 2010 kl. 10:22:45CiteraHej...!Är också nyfiken på detta ...Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.Märkväl att jag höll i höger fram och snurrade på höger bak och mej veterligen så finns ingen mellandiff så vänster fram bör ju ha direktdrift med bak så länge högra står helt still.Ja det var väl för tur att du inte höll i höger fram och vänster bak Ta nu och lugna ner dej lite, det är fler än jag som ser att du spårat ur.
Så här kanske!
Citat från: LAHA skrivet 19 februari 2010 kl. 09:26:08Så här kanske!ja det påverkar rullomkretsen...
Citat från: IceMannen skrivet 21 februari 2010 kl. 14:19:25Citat från: LAHA skrivet 19 februari 2010 kl. 09:26:08Så här kanske!ja det påverkar rullomkretsen...Absolut inte!
omkretsen på däcket är ju omkretsen på däcket, men har du lite luft, blir ju däcket lite plattare nertill, och det är ju mot marken du måste mäta "omkretsen" i storlek när du kör, dvs ta radien från navcentrum och till mark. säg att det skiljer 3cm mellan höger och vänster däck, så blir det en stor skillnad i den "rullande omkretsen" som påverkar den utväxling hjulen snurrar i. man får räkna radien gånger radien gånger pi, och mäta radien från nav till marken. så visst spelar däcktryck stor roll.
Citat från: Dhenniz skrivet 21 februari 2010 kl. 16:52:32omkretsen på däcket är ju omkretsen på däcket, men har du lite luft, blir ju däcket lite plattare nertill, och det är ju mot marken du måste mäta "omkretsen" i storlek när du kör, dvs ta radien från navcentrum och till mark. säg att det skiljer 3cm mellan höger och vänster däck, så blir det en stor skillnad i den "rullande omkretsen" som påverkar den utväxling hjulen snurrar i. man får räkna radien gånger radien gånger pi, och mäta radien från nav till marken. så visst spelar däcktryck stor roll.2*radien*pi ska det väl vara för omkretsen?radien*radien*pi ger arean
Ja men omkretsen är ju densamma, det är "utväxlingen" som ändras och inget annat....
Hejsan! Traktorns framhjul river. Snurrar alltså fortare mot underlager än vad bakhjulen gör. Detta syns mycket väl om man går i jämte och tittar när någon annan kör.Jag tycket att det vore det mest optimala för när man svänger så har framhjulen en större (längre sträcka) att åka. eller!!! (valmet 755 samt 605) Det kan även tilläggas att om man åker med fyrhjulsdriften ilagd på torr asfalt så är det tydligen godnatt med drivlinan.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️