Hej jag har skjälv apache bandsats på min maskinvad jag har hört är att tatto bandsatsen skulle vara bätre är det någon som har någon erfarenhet eller fins det nägon annan bandsats ??
Jag har en 08 utan servo det går bra att köra utan servo men det vore jätte skönt att ha. Här om dan var jag ute och körde 18mil träningsvärk i armarna men det var det värt så jävla roligt
vill se mera fina bilder och filmer
Vad är då fördelarna och nackdelarna med bandsats efter några dagars provkörning:Fördelar:Fantastisk framkomlighet i snö!Betydligt lättare att skotta snö, eller framför allt att bli av med snön, bandsatsen gör att man mycket enkelt kan bygga upp en snöramp vilket gör att man rymmer mycket mer snöupplag på en begränsad ytaOm man jämför fyrhjuling med bandsats och snöskoter så kan man köra runt och titta på naturen på ett helt annat sätt med fyrhjulingen, tar sig bra fram på lågväxel i låg fart viket gör att man inte behöver inte ha så mycket framförhållning och fart som med skotern, vilket ger dig en helt annan naturupplevelse...KUL!Nackdelar:Självklart påverkas väghållningen till det sämre, min bedömning är att en lagom hastighet vid vägkörning är 30-45 km/h. (Toppfart drygt 70 km/h, men då övervarvar motorn)Hög bränsleförbrukning, har inga siffror att presentera ännu, men mätning av bränsleförbrukningen med banden monterade har påbörjats och kommer att redovisas i denna tråd.Sämre svängradie, kräver lite bättre planering, men det blir ändå rätt mycket mer backande när man snöröjer med bandsatsen monterad.Bandsatsen drar upp väldigt mycket snö när man kör i lös snö, det krävs att man är varmt och vattentätt klädd för att inte bli blöt/kall vid körning i hastigheter över 10-15 km/h.
Då var den inlämnad, de skulle fota den imorgon och skicka bilderna till "service" för påseende, ännu inte klart om det är jag eller de för korta bultarna som rår för haveriet.Det viktigaste är ju dock att de inte levererar för korta bultar till fler - hade det gått fort när det hände hade det kunnat sluta betydligt värre än det gjorde, ett benbrott torde inte vara omöjligt om nåt sånt händer i högre farter.10 minuter innan det hände satt sonen på "bönpallen", och där hans ben tidigare vilade mot skärmen är det nu ett hål stort som en hand, som slogs bort av bandsatsen när den roterade... Tur i oturen att jag lämnade av honom bara några minuter tidigare alltså.
Kan berätta om ett annat slags Apache bandsats haveri som jag råkade ut för.Vänster bak band började föra oväsen under körning och vid en titt bakåt lutade hela bandet, såg ut att ramla av. Hjullagret var helt demolerat, totalt i smulor , axeln var söndersliten. Drivhjulets kuggar hade gått i ramverket som hela bandsatsen är uppbyggd av och nött ner spår i plasten. Bandsatsen var mindre än 1 år gammal och använd i några få mil. Vände mig till Åf för garanti anspråk. Bilder på haveriet mailades till Åf . Åf meddelar mig att svenska BP meddelar att garanti inte gäller. Bandsatsen var inte körd i ren snö!Tvärstopp ingen garanti! Anledningen till haveriet var att centrum skruven som håller hjullagret på plats hade gängat upp sig. Skruven är fingängad och ca:7cm lång. Skruven hade gängad ut sig så långt att den petade bort plastlocket som försvann. Hjulagret är dubbelradigt och dyrt. Skruvskallen kan ses innanför plastlocket. Jag kostade på reparationen själv. Metallsprutning och slipning av hjulaxeltappen hos specialfirma, nytt hjullager, ny centrumbult, nytt plastlock. Mitt råd blir, kolla skruven innanför plastlocket. Dra den hårt, den håller hjullagret på plats.
Bulten satt löst både på min och "frollands". Så endera satt dom löst redan från början, annars hade dom skruvats upp under körning. Jag kollade alla bultar när jag bytte på min förra året, och jag kan säga att jag kunde dra åt ALLA tre resterande!! Hade jag inte gjort det så hade det antagligen hänt på nåt annat band senare!
Citat från: djmapleman skrivet 30 januari 2010 kl. 21:35:16Bulten satt löst både på min och "frollands". Så endera satt dom löst redan från början, annars hade dom skruvats upp under körning. Jag kollade alla bultar när jag bytte på min förra året, och jag kan säga att jag kunde dra åt ALLA tre resterande!! Hade jag inte gjort det så hade det antagligen hänt på nåt annat band senare! Och det är inte en bult som skall sitta "löst", alltså med ett koniskt lager?Men i så fall skall den ju vara säkrad på nåt sätt, normalt fäster man ju koniska lager med mutter och låssprint, men jag tänker att de kanske har säkrat dem med typ loctite istället?.Är det koniska lager, eller?För övrigt kan jag inte tänka mig att bandsatsen skall ta skada av lite barmarkskörning, jag har kört rätt långa sträckor på barmark med snöskotern, och inte tar den skada av det, mer än att slitaget naturligvis blir större, men det blir det nog även på en Tatou-sats.
Rickard, kollad mina bultar, den som gick av för dig, jag har inte vagnsbultar på de bakre banden utan vanliga, fram sitter det dock vagnsbult.
Ensammen, utan såg, spade (men med mobiltelefon) tänkte jag i mitt stilla sinne att nu blir det inte kul...Ca 20 cm vatten, och runt 50 cm lös snö ovanpå.
snacka om seriöst test och bra beskrivningMen jag funderar nu lite på när du ska köpa quad, och starta en långtest tråd, och även då köpa en vintersats med band bak och skidor fram, och sedan jämföra emot detta (fast det finns lite ont om dem i sverige ännu, men du kanske kan starta en trend)
Citat från: Onlyhenke skrivet 26 april 2010 kl. 14:47:16snacka om seriöst test och bra beskrivningMen jag funderar nu lite på när du ska köpa quad, och starta en långtest tråd, och även då köpa en vintersats med band bak och skidor fram, och sedan jämföra emot detta (fast det finns lite ont om dem i sverige ännu, men du kanske kan starta en trend) Du får väl komma och hälsa på nästa vinter så får jag testa ditt bygge, en dags körning när vi byter maskiner och så gör vi en gemensam testtråd där vi bedömar varandras maskiner?
Mmm, men bara led då, i djup snö kan väl ändå inte de där små skidorna bära upp tillräckligt?Dessutom är ju fyrhjulsdriften monumentalt viktig om man vill svänga av från leden utan att köra som en dåre, med farten som främsta vapen?Vad har dom gjort av drivningen fram?Bara flippat om knappen för 2-hjulsdrift?Vad händer om man/någon lägger i fyrhjulsdriften?
Det är väl diffbromsen som inte riktigt orkar hålla emot? På min yamaha får man åka med diff-locken i fram vid djupsnökörning annars stannar lätt ett band. Men som sagt med drift på alla hjul är det inget problem.
Jag har aldrig kört en can-am så jag har inga åsikter om deras diffar. Men det var väl bara en liten stund som det inte drev på alla fyra? Tittade inte på hela klippet.. Men det skiljer mycket på framdiffarna på olika årsmod av can-am väl?
Här har vi problemet jag beskriver ovan[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-Ca4_Oz_i8A[/youtube]Titta på ca 3:10 in i filmen hur tungt det går med ett band som bara vill rulla med inte driva.Är det ingen som håller med mig, eller?
Citat från: Onlyhenke skrivet 2 november 2010 kl. 18:17:08Här har vi problemet jag beskriver ovanTitta på ca 3:10 in i filmen hur tungt det går med ett band som bara vill rulla med inte driva.Är det ingen som håller med mig, eller?Det här problemet har jag inte längre (det är jag på filmen)Visco diffen var felande så nu har jag fått nya QE viscon monterad på garanti. Utan servo så blev den ganska jobbig med banden men det är de värt.
Här har vi problemet jag beskriver ovanTitta på ca 3:10 in i filmen hur tungt det går med ett band som bara vill rulla med inte driva.Är det ingen som håller med mig, eller?
Citat från: ca650xt skrivet 2 november 2010 kl. 22:57:44Citat från: Onlyhenke skrivet 2 november 2010 kl. 18:17:08Här har vi problemet jag beskriver ovanTitta på ca 3:10 in i filmen hur tungt det går med ett band som bara vill rulla med inte driva.Är det ingen som håller med mig, eller?Det här problemet har jag inte längre (det är jag på filmen)Visco diffen var felande så nu har jag fått nya QE viscon monterad på garanti. Utan servo så blev den ganska jobbig med banden men det är de värt. OK men då verkar det ju vara samma problem på denna maskin, eller?
Den där tog sig ändå rätt hyffsat i snön, även många skotrar hade fått kämpa i det snödjupet om dom håller samma hastighet.men hur går den på isen när det är "ovanivatten" alltså djup snö blandat med vatten?
Citat från: redbeard skrivet 3 november 2010 kl. 16:03:00Den där tog sig ändå rätt hyffsat i snön, även många skotrar hade fått kämpa i det snödjupet om dom håller samma hastighet.men hur går den på isen när det är "ovanivatten" alltså djup snö blandat med vatten?Det har jag varit med om en gång och kan jag så gör jag inte om det. Det var ca 3 dm vatten och 3dm snö ovanpå vattnet ,ingen bra kombination.Hjulingen följde botten,dvs på isen under snön och vattnet.Jag fastnade inte men det var nära och winch wiren är ju bara 15 meter ....det var betydligt längre till nått att fästa den i. så här såg den ut när jag stannade.
Det där med fart på skoter för att ta sig fram är väl ändå lite väl generaliserande, jag har haft många snöskotrar i mina dar och visst att äldre snöskotrar med låg kamhöjd på mattan så lever man mycke på fart medans tex en ski-doo summit stannar och kör du iväg på ställen där du bara kan drömma om att köra med fyrhjulingen.
Hur är prisläget på bandsatser, börjar de krypa neråt eller?
Finns det bandsatser till alla hjulingar?
Vet inte om jag upplever att det blir så mycket mer servoverkan, men hastighetsmätarn visar rätt i alla fall.
Här kommer en första rapport från montering och körning med Apache bandsats på en Can Am Outlander 800-r XTP -10Nedanstående bilder visar Montagesatsen och dess beståndsdelar.Bilden med dålig kvalla är den modul man kopplar in för att servoverkan skall bli kraftigare, och för att hastighetsmätare mm skall visa rätt.
köpte mig en begagnad apache sats idag.den där el modulen skall den ge ett 3de läge på dps:en? har fortfarande 2 lägen efter att jag kopplat in den, har fög mig att jag läst någonstans att den skall ge ett 3de läge!?
Jag råkade ut för samma sak, fast med en ny bandsats och servomodul.Efter kontakt med ÅF kom han och nollställde modulen. Den läser avmaskinens serienummer och lagrar detta (för att minska stöldrisken?)./Anders
Min fyrhjuling är med standardhjul ca 120cm bred, de flesta snöskotrar är smalare än det, en summit har tex under 100 cm i skidbredd och en fyrhjuling med bandsats blir nog runt 140-150 cm bred, det finns inte många skotrar som är så breda, tror inte ens en dubbelbandare är så bred.Jag har flera gången testat köra fast summiten jag hade när det var runt 1 meter djup snö ute på en myr men det gick inte, inte ens om man bröt omkull den och drog på så huven hamna under snön så fastna men med en sån, att krypköra på slät mark eller lite uppförs är aldrig nåra problem med en sån snöskoter, det är när du kommer till kraftiga backar som du får leva på farten men där är det inte ens nån mening att försöka med en fyrhjuling.Ett exempel på bandsats i backe, inte direkt imponerande.Även motorsvagare snöskotrar går väldigt bra att krypköra i mycke snö och snirkla sig fram i skogen, tex den helt grymma lynx forestfox tar sig fram hur bra som helst i mycke snö och trång skog, den var under många år lapparnas favoritskoter och det säger en hel del om framkommlighet
ni som har dps enhet och en 2010 år modell, kan ni kolla numret på dps enheten(den man kopplar in) har varit inne på verkstan och vi kan inte få igång 3:de läget...mecken är inne på att enheten som jag har är för en nyare maskin(med 3dps lägen i standard)
Vad var problemet?
Har just köpt Apache bandsats till min Renegade 800 -07. Hur noga är det med vinkeln på banden bak. INTE upp och ner då. Utan i sidled. Det är då högre mått längst bak på banden, än vad det är mellan banden i centrum av kardan. Hoppas ni förstår vad jag menar. Dom formar ett V så att säga.
Vem frågar du?