ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Sym => Ämnet startat av: The_Shadow^ skrivet 2 mars 2011 kl. 16:35:09

Titel: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 2 mars 2011 kl. 16:35:09
Tja.
tänkte att jag startar en ny tråd.
ni som läst det jag skrivit tidigare har kanske noterat att jag har lite problem med min Quadlander i låg fart.
den misständer och går ojämnt.
nu för några minuter sedan fick jag problem igen när jag var ute och körde en sväng.
helt plötsligt och utan förvarning så stendog den, och det var när jag låg i ca 30km/h och höll jämn gas, dvs ingen acceleration eller motorbroms, utan bara jämn gas och 30km/h.

det hände exakt samma sak för ca 1 månad sedan, den gången lyckades jag också starta maskin efter att ha ryckt i kablarna, men den dog igen efter ungefär 10m och gick inte starta efter det. vid det tillfället så bytte vi CDI box och den har gått fram tills nu.
min gissning är att det antingen är fel på kablarna till CDI boxen, eller något fel med själva tändningen.
motorn gör nämligen småtändanden men den startar inte, dessutom "skrapar" det i startrelät (det är iaf min uppfattning att det är från startrelät)
kan startrelät ha nåt att göra med att den dör när man gör?
Skall in med den till Peter på Motor4u imorgon och se vad han säger, för nu börjar jag bli trött på att skiten inte går som den ska.

men tänkte iaf fråga här först om det är någon annan som haft liknande problem med att den går illa i låg fart och ibland bara dör.
och isåfall, vad var det för fel?
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: vespa skrivet 2 mars 2011 kl. 18:14:32
Jag har googlat lite och kan inte hitta något om problem med quadlander och cdi-box så att det skulle vara den som spökar efter en månad låter inte så troligt ( och det kanske inte var felet förra gången heller ) Du skrev i förra tråden att förra ägaren misskött den duktigt så det är kanske läge på att gå igenom allt ordentligt så du får ordning på den. Det är tyvärr svårt att ge råd övernätet men om du fick igång den genom att rycka lite i kablarna så kan nog vara glapp. ta isär alla kontakter och spraya med  rengöringsspray, leta efter skavda kablar som kan ge kortslutning. kolla tändningslås. du kan testa om det funkar genom att lossa kontakten en bit nedanför tändningslåset (följ kabeln ) och bygla i den delen av kontakten som inte går till tändningslåset.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 4 mars 2011 kl. 20:22:14
ojojoj... nu säljer jag snart skiten till den som orkar hämta den..

från idag så käkar den 30A säkringar som godis.
så fort jag vrider på tändningen så klipper den säkringen.
dessutom verkar det vara glapp så den inte får kontakt med CDI boxen, för ibland vill den inte tända (eller så stannar den när jag kör som jag berättat tidigare) men det brukar funka att lyfta sadeln och joxa lite med kontakten till CDI boxen (men känner inget glapp).
men i morse när jag skulle starta den så small som sagt 30A säkringen direkt, och efter att ha fixat fram nya så startade den (efter joxet med CDI boxen), men när jag vred av tändningen och vred på igen så small säkringen, efter det har den glatt tuggat i sig 3 säkringar till så fort jag vrider på nyckeln.

Elfel har jag varit med om förr på andra typer av farkoster (gaffel truckar) så är inte helt nollad på det.
men tänkte höra om det kan vara som jag tror, att det är nåt jordfel som gör att den får överslag och klipper säkringen?
kanske är det någon som haft liknande fel och lyckats lösa det?

lyckas jag inte lösa detta så säljer jag som sagt skrotet och skaffar nåt annat att åka på.. typ en skateboard eller liknande.  :(veryangry):
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: vespa skrivet 4 mars 2011 kl. 21:04:27
Du har givetvis ett jordfel. troligtvis är en kabel skavd mot ramen eller något fäste. gör något åt det nu och åk inte mer förrän du orkat hitta felet, annars kanske andra komponenter tar skada. Om du ska ha en ATV (eller MC ) så måste man göra service och underhåll. Detta kan även hända på en ATV med ditt miltal om den så kostar 100000:- skillnaden är att om man betalat  den summan så sköter man om sakerna. börja följa kablar och se visuellt ( och noggrant, inte en meter ifrån i en baden baden) för att se  om du hittar var det kan skavt igenom isoleringen på kabel eller kabelstam. hittar du inte något där så får du ta fram multimetern och börja mäta

Sätt inte i större säkring eller en kopparledare istället för säkring som en smidig fellösning om du inte har lust att grilla korv.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 4 mars 2011 kl. 21:07:48
skall försöka mig på det, eventuellt mha brorsan imorgon..
är väl antagligen bara att börja lyfta av all plast så man kommer åt att se överallt..
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: vespa skrivet 4 mars 2011 kl. 21:21:24
Börja med att kolla allt som du kommer åt utan att ta loss plasten, irriterande om du lägger massa tid på det och det är en synlig kabel till tex. tändningslås eller under sadeln, har du taskigt minne så sätt en bit papptejp på de kablar du kollat av. Tänk på att skadan inte är på framsidan av kabeln utan på baksidan som ligger mot ram eller något vasst av metall. Annars så säljer du den som skrot till mig  ;) Jag har gärna två då sambon börjat använda min oroväckande mycket.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 4 mars 2011 kl. 21:38:27
kan väl börja med att erbjuda dig ett par halvslitna framdäck till dig :D
original tror jag (vägdäck, maxxis)

men skall höra med brorsan imorrn när han kommer förbi.
han har mekat MYCKET MC i sina dagar så han borde kunna klura ut nåt tror jag.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: vespa skrivet 4 mars 2011 kl. 22:30:17
Har han mekat mycket Mc så är det lugnt, det är bara till och vara metodisk, först kolla alla kablar och går man bet där så börja lossa kontakter för att koppla bort för motorn onödiga komponenter och se om man blir av med kortslutningen. Har man fortfarande inte hittat kortslutningen så är det fram med multimetern och mäta upp allt men man brukar hitta felet i steg 1 eller steg 2. Bra att ha är papptejp, tuschpenna och digitalkamera så man får ihop allt rätt sen. Nu är ju en Atv:s elsystem inte så stort och invecklat så man bör nog komma ihåg allt men det är värre med bil. Börja leta där det finns klämrisk och där kablar har varit utsatta för grussprut i åratal.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 5 mars 2011 kl. 12:51:32
han hade inte tid att kika på det, men jag förklarade symptomen och han sade direkt "huvudströmmen, troligen från batteriet eller generatorn, kan inte vara nåt annat för då skulle de mindre säkringarna gå först"
så nu har jag iaf en utgångspunkt.
har kollat kablarna från batteriet och de ser hela och fina ut, men skall kolla lite mer nogrant.
gissar att jag får lossa lite plast för att kunna följa kablarna hela vägen.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 5 mars 2011 kl. 14:27:31
verkar vara en kontakt som glappar.
körde ner näven under där batteriet sitter och kollade kablarna där, hittade inget glapp men efter att ha pillat med kontakterna så startade den och säkringen håller.

noterade att det sitter ju jäkligt utsatt för både fukt och salt från vägen, och det kan väl ställa till med en hel del bekymmer?
även kontakterna i fram till Generatorn sitter ju ganska utsatt.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 6 mars 2011 kl. 17:27:53
näe, verkar vara ett skumt fel detta.

att det är ett jordfel är jag ganska övertygad av (såvida det inte är generatorn som börjat krångla, men går säkringen då?)
hur som helst, efter en okulärbesiktning av kablar och kontakter så har jag inte hittat någon uppenbar orsak till problemet.
men det finns en annan likadan maskin här i samhället som också käkar säkringar, skall se om jag kan prata med ÅF på måndag och se om han vet någon lösning.
annars får det bli en "dyr" lösning med inlämning till ÅF osv så han får gå igenom allt.
tyvärr kommer det väl kosta skjortan att få det fixat, så får ta från besparningarna till en större maskin. (nåja, den som väntar på nåt gott osv)

tråkigt för det är en skoj maskin att köra, och ganska lagom som första maskin.
hade jag vetat att det skulle bli så mycket strul hade jag dock köpt nåt annat (eller fortsatt spara)
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: vespa skrivet 6 mars 2011 kl. 19:12:20
Det känns ju som om du inte behöver leta ihjäl dig, felet försvann när du körde ner handen och rev runt bland kablarna under batteriet, då har du nästan hittat felkällan. Leta vidare där, mät eller koppla ifrån onödig utrustning, lika bra att du lär dig för elfel kan uppstå även på dyra sk. Märkesmaskiner, sök lite i trådarna här så hittar du  en hel del och kanske får något bra tips, elsystem ser relativt lika ut oavsett märke och därmed även felen.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: Henke-QL250 skrivet 11 mars 2011 kl. 17:45:28
Har du kommit till rätta med problemet?

Tråkigt att den krånglar så för dej, min har fungerat som en dröm i alla väder ()p.

Mvh Henrik
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 12 mars 2011 kl. 00:44:17
den är inlämmnad till ÅF för genomgång.
det är inget problem jag klarar lösa på egen hand.
dessutom så skall ändå drev och bromsar bytas då den inte gick igenom besiktningen (de missade dock att bromsarna var helt utslitna, jag hade inte tänkt på det själv heller)
Kedjan vet jag inte om den blir bytt, ÅF trodde den kunde funka en stund till, annars byter vi den också.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 14 mars 2011 kl. 21:51:59
ok, kanske lika bra att köra en liten lägesrapport..
felet verkar sitta i tändningslåset, men resten av elen skall gås igenom också, det verkar som om någon dragit om delar av elsystemet på den då det inte stämmer alls med kopplingschemat tydligen.

själv har jag varit borta en vecka så har inte haft möjlighet att diskutera det något närmare, men det är så det ser ut just nu.
skall se om jag hinner ta en tripp förbi ÅF i veckan och se hur det ser ut med egna ögon.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: vespa skrivet 14 mars 2011 kl. 23:23:15
Hoppas det ordnar sig snart. För dig är det ju försent men för andra kan det vara bra att läsa, köper man begagnat så ska det vara välskött och välservat annars kan det bli dyrt, ser det ut som skit så är det troligtvis skit.  Och klåpare med rörtång, slägga och avbitare kan förstöra även det bästa fordonet.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 14 mars 2011 kl. 23:24:52
förhoppningsvis blir det inte så blodigt dyrt för mig.
man måste ju hålla tummarna för det iaf.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 25 mars 2011 kl. 16:53:04
Nu är allting åtgärdat, ombesiktning gjord och den går fint... (trots att jag för tillfället kör med 25A säkring isf 30A som det skall vara)
Det elektriska verkar fungera nu, var troligen en kabel uppe bakom tändningslåset som var skavd, det var dock ingenting som gick att se med blotta ögat, men kablarna är bortflyttade och fästade så de inte ligger an mot nåt av metall där, och nu fungerar det.
helt säker på att det bara var det är jag såklart inte men det fungerar just nu iallafall.
elschemat till den konstaterade vi ganska fort att det bara var att kasta i soptunnan och börja gissa sig fram och följa kablar för att försöka hitta rätt.. ett rent helvete var det iallafall.
men ingen kostnad för elfelet än (mer än säkringarna som gått)

Kedja, drev och nya bromsbelägg går dock på ca 2000kr (vilket är förbaskat billigt då det egentligen skulle gått på det dubbla)
men nu fungerar allting iallafall.. för tillfället.
Titel: SV: tändning SYM 250 Quadlander
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 3 december 2011 kl. 17:46:04
Ja, vad ska man säga..

Maskinen var inget bra köp, men jag ger inte upp..

det är fortfarande något mystiskt fel i elsystemet (något som tjuvdrar då batteriet är dött om den stått några dagar), CDI boxen är glapp, ibland stannar maskinen bara utan förvarning och då får man knacka lite på cdi boxen så startar den igen, tydligen ett känt fel på SYM mopeder (tvåhjuliga).
Framvagnen är skrot, hissade upp den med domkraft och då lossade båda de undre A-armarna, glappar mer än 1,5cm (förklarar varför den drar åt höger, skiten är skrot)

nu har jag iaf hittat en likadan maskin som blivit kvaddad (påkörd i bakändan), har även fått tag i en bra mek som ska ta och skruva ner den kvaddade maskinen och se vad som går att rädda från den och använda på min (framvagnen på den bör vara ok, förhoppningsvis är elsystem osv också ok), så ska vi se om det inte går att få ordning på min hoj tillslut.. en förbaskad otur har jag haft iaf, det är en bra maskin i grunden men den jag fick tag i var inget bra ex.

får jag inte till det nu så kommer jag sälja den och se om jag inte kan hitta någon annan maskin istället.

det som ska göras nu är iaf främst att byta A-Armar och se om det går att få ordning på elsystemet.